hengst of merrie kiezen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon262

hengst of merrie kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 15:02

Hoi Hoi Bokkers !

Ik heb een vraagje, een beetje een luxeprobleem :o
Ik ben op zoek naar een goed jong paard maar heb nu de keuze tussen een jonge hengst, in een erbarmelijke toestand,niet geleerd, recht van de weide, verkoper heeft hem overgenomen bij verkoop van één van zijn fokmerries, hengstje zit vol wormen en graatmager, zou wel een heel chic ding kunnen zijn, pikzwart en voor en acht 1 wit sokje, is net al ontwormd, (3jaar) uit Rubitano van hof Olympia (v.Rubin Royal x Calypso III x Latano I) en een Florestan I-moeder of een merrie 6jr, donkerbruin, v. Dimaggio x Florestan I, zadelmak

En dan zeggen dat ik eigenlijk op zoek was naar een goeie fokmerrie (heb allemaal hengsten, jonge en ruintje :Y)

Waarschijnlijk zit t er niet in dat ik ze alletwee neem, wie zouden jullie kiezen ?

edit : mods, als dit niet goed staat, aub : verzetten !

Heukeltje

Re: hengst of merrie kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:12

Ik zou voor de merrie gaan als als deze gewoon gezond is. Ik wilde vroeger nooit merries, mijn eerste 2 waren dus ook ruinen. Heb nu een merrie en zou niet anders meer willen. Hengstje dat vol wormen zit en graatmager is zou ik persoonlijk niet voor kiezen. je weet nooit wat er verder nog mee aan de hand is.

Jong paard moet goed te eten gehad hebben en veel beweging en is van groot belang om OCD te voorkomen (want dat is niet alleen erfelijk). Als je toch voor het hengstje wil gaan laat hem dan wel keuren zodat je niet voor verassingen komt te staan, zou ik bij de merrie ook laten doen trouwens hoor.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:14

Even een paar vragen om te bepalen waar je topic het best past:

De fokmerrie is van de baan, daar gaat je vraag niet meer over? Of twijfel je daar ook nog over, of het een van deze moet worden of toch een fokmerrie?

Is je vraag meer gericht op welke van de twee jonge paarden qua afstamming 'beter' is/meer potentieel heeft?
Of gaat het je meer om geslacht/leeftijd/gezondheid/wel of niet zadelmak?

(Daarnaast is het niet verkeerd om ook de prestaties/predikaten van de merrielijn te beschrijven, waar deze twee paarden uit komen.)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 15:42

HoiHoi,

Tik ik net een heel antwoord, ineens niks meer na plaatsen?!? Heb ik weer:-s

Dus : verkorte versie : hengstje staat er echt erbarmelijk mager en vol wormen, praktisch geen "nek" meer erop en met een trieste blik in de oogjes bij, nu ca 163cm, zou echt een mooi paardje kunnen zijn mits goede zorgen
Hij komt echt uit een supergoeie vaderlijn http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/88950 en een Florestan I merrie
Op de één of andere manier lukt t mij niet om foto's hier te plaatsen, wie er wil pb maar

Merrie (fok/rijden) is gewoon gezond en in orde, heeft dit jaar een heel chiq veulentje van Zhivago gegeven, correct, hoogbenig, veel front, donkerbruin, precies wat ik zocht...

Mijn vraag is er dus meer op gericht, wat zouden jullie doen, als je eigenlijk precies vind wat je zocht en dan zo'n sukkeltje tegenkomt met, in gezonde toestand natuurlijk, ook best wel wat potentie, ik zocht geen hengst dit keer, maar zijn oogjes, echt zo erg en triest...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:51

Oke, dan is je vraag niet direct gericht op advies over fokkerij & afstamming en verplaats ik je topic naar PP.

Hoe je foto's op bokt zet, vind je hier in de help: Hoe plaats ik foto's

F-AM -> PP

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 15:53

ok, maar ivm foto's, is iets met de pixels dat niet klopt en helaas ben ik op dat gebied echt niet mee om dat even aan te passen ;-)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:55

Voor jezelf kiezen en voor de merrie gaan..

Hengstje klinkt vooral heel sneu, maar ik denk niet dat je alle 'sneue' aarden op de wereld kunt 'redden'.
Hopelijk vind ook het hengstje een leuk plekje.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:01

Ja, die merrie is echt wat ik zocht, maar af gaande op zijn afstamming zou t wel wat kunnen zijn, maar echt hoe ie er nu bijstaat, al was t misschien maar als opknappertje en een goei huisje zoeken, hij is 3 maar staat er echt zo slecht bij, kan er echt niet bij waarom mensen dan überhaupt paarden houden en dan kopen ze nog een fokmerrie erbij, want waar hij nu staat is dus bij die mens die een fokmerrie aan hun verkocht had hé

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:07

wow, zal hier nog is wat plaatsen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:38

Tja wat zou ik kiezen waarschijnlijk de hengst gevoelmatig vindt ik dat die eerder noodzaak heeft aan een goed plek dan een merrie die verder gewoon eerlijke kansen heeft nu. Maar ja dat zou eigenlijk niet de reden moeten zijn dat je een paard kiest denk ik. Maar ik zou als ik de plaats en het geld heb het hengstje een kans geven. Eventueel gewoon laten opknappen, laten inrijden/zelf doen en daarna verkopen.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:09

@_Tigra: dat dacht ik nu ook, hoewel ik echt een fokmerrie zocht, maar dat hengstje ziet er echt zo belabberd uit nu, waar komt dat dan terecht :-s

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:15

allebei en eentje doorverkopen......zijn ze daar tenminste weg.....

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:19

ze staan wel niet op dezelfde plaats hé

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:20

die mens waar het hengstje nu staat fokt ook, heeft dus ook fokmerries, maar de merrie die ik bedoel staat niet bij hem

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:26

oh....ok.....lastige keuze zeg!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:28

Ik zou absoluut voor de merrie gaan. :j het gevoel wat je beschrijft, waar gaat het hengstje dán naartoe? is heel begrijpelijk. Maar persoonlijk denk ik dat je beter af bent met de merrie..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:31

Manon262 schreef:
Ja, die merrie is echt wat ik zocht, maar af gaande op zijn afstamming zou t wel wat kunnen zijn, maar echt hoe ie er nu bijstaat, al was t misschien maar als opknappertje en een goei huisje zoeken, hij is 3 maar staat er echt zo slecht bij, kan er echt niet bij waarom mensen dan überhaupt paarden houden en dan kopen ze nog een fokmerrie erbij, want waar hij nu staat is dus bij die mens die een fokmerrie aan hun verkocht had hé

Markt ligt geheel op zijn gat, dus dat nieuwe huisje zoeken gaat lastig worden. Daarnaast zal dit dier een hoop geld gaan kosten en is het zo niet te zeggen of alles helemaal goed komt. Als je eigen grond hebt, weinig kosten hebt door eigen hooi, etc., genoeg tijd en ruimte hebt voor zo'n project kan je er voor kiezen. Ik zou het niet doen en alleen de merrie kopen die precies is wat je hebben wil.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:38

NinaCharlie schreef:
Ik zou absoluut voor de merrie gaan. :j het gevoel wat je beschrijft, waar gaat het hengstje dán naartoe? is heel begrijpelijk. Maar persoonlijk denk ik dat je beter af bent met de merrie..

Jij beschrijft net waar ik dus aan denk, wil het beestje zo graag beter maken maar, plaats en tijd heb ik wel, hooi, aandacht en knuffeltjes ook, heb gevraagd of dat het hengstje verder helemaal correct is, meneer dénkt van wel, je zou de foto's die ik kreeg is moeten zien :(

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:27

Ik snap wel dat het een super moeilijke beslissing is! :(

Ik zou gewoon een twee lijstjes maken, met alle voor en nadelen van ieder paard.
En nog een keer goéd nagaan dat, als je de hengst koopt, of je er tijd, geld en energie voor hebt! :)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:44

Even ts mee geholpen, jammer genoeg maar kleine foto's;

Afbeelding
Afbeelding

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:36

ja, op deze foto's zie je t ni zo goe, maar hij is echt "ribbenkastmager" :-( ga er morgenvm naar kijken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:37

je was op zoek naar een goede fokmerrie, dan zou ik verder kijken.

Op termijn besluit je dan toch dat je die fokmerrie zou willen hebben, waarom dan nu kosten maken aan een paard dat niet aan je wens voldoet en je op termijn wellicht om die reden weer weg zou doen.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:25

Ja, dat is waar.
Maar ik heb voor mezelf inderdaad beslist van verder te kijken, want in de tijd van twijfelen of ik het "opknapprojectje" zou doen of niet is de merrie die eigenlijk precies was wat ik zocht verkocht, dus opnieuw op zoek...