Voor het eerst in het donker gereden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Voor het eerst in het donker gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:38

Weer een menervaring rijker gisteravond met Pip. Pip is nog niet zo lang bij ons en nog jong van leeftijd. Gisteravond na ons werk naar stal gereden en na al het poetswerk (dat is nogal veel, ze staan 24 uur buiten) hem ingespannen om te gaan rijden. Maar voordat we zo ver waren moest er nogal wat verlichting worden aangebracht. Bij Pip aan de benen en aan de frontriem, bij ons om beide armen, benen en hesjes aan. Daarnaast zitten er vier lichtjes op de wagen. Pip heeft met ons nog niet in het donker gereden, maar na een dag werken redden we het niet meer in het licht. We zijn rustig naar het fietspad gereden, die is heel af en toe verlicht. We zitten in de polder, dus weinig lampen te bekennen. Ik liep er het eerste half uur naast, mee rennen met kleine stukjes draf. Op de terugweg liep mijn man er dan naast om Pip en mij te begeleiden voor de veiligheid. Zo kunnen we toch in de winter rustig blijven rijden en blijven beide pony's in beweging (de ander mag van de week weer). We hebben geen bak of verlicht weiland, vandaar dat we toch de weg op moeten gaan. Het liefst rijden we dan op het fietspad, daar kun je ook hele lange stukken op rijden. We merkten dat Pip het ondanks de weinige ervaring rustig bleef, zeker omdat we naast hem bleven lopen. We zien natuurlijk alle drie amper iets, maar blijkbaar vertrouwt hij ons toch al behoorlijk. Ik vond het wel spannend, want je kunt minder goed inschatten of er iets in de bosjes of sloten staat/ligt. We waren wel heel erg trots op Pip, zeker omdat hij overdag met mennen nog weleens een schijterd is voor kleine dingen en bermkabouters.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:29

AR ---> VVDD

Sokje_6

Re: Voor het eerst in het donker gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:30

Supernetjes! :D

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:46

In het donker is soms alles veel minder eng. Ik reed een paard waar ik overdag bij licht gek van werd en die in het donker heerlijk te rijden was. Zo te horen heb jij er ook zo eentje.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:49

Ik vind je superstoer. Ik zie zelf geen *** in het donker en aangezien ik mijn lompe oude makker aktief om kuilen en takken heen moet sturen is rijden in het donker een no-go. Maar oh wat lijkt 't me tof!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:54

Ja dat lijkt inderdaad wel zo, Pip is nog jong en dan zijn alle kabouters ineens super spannend. Maar het is niet dat ik nu het hele jaar in het donker zou willen rijden, want het is in de lichte tijden toch ook wel fijn om samen op de wagen te kunnen zitten :)

@Vanlotje Ik vond het ook wel spannend hoor, maar samen met mijn man die toch vrij lang en sterk is gaat het wel. Ik moet toch iets, anders staat hij straks een paar mnd niets uit te voeren. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je het niet prettig vindt, heel relaxed rijden is het namelijk niet.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:57

Wat fijn dat het zo goed ging, lekker genieten joh! Wel belangrijk dat jullie zo goed bezig zijn met de veiligheid/zichtbaarheid.
ikkedus schreef:
In het donker is soms alles veel minder eng. Ik reed een paard waar ik overdag bij licht gek van werd en die in het donker heerlijk te rijden was. Zo te horen heb jij er ook zo eentje.
Ik ben vooral andersom gewend, dat ze vooral spoken zien bij elk geluidje waarvan ze in het donker niet zien wat het is. Gelukkig Pip niet.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 17:03

@kschulte, ik ben gisteren uitgemaakt voor kerstboom en mijn man begreep eerst niet dat we zoveel aan moesten. Totdat we dus op de route zaten en niets meer zagen, toen begreep hij het wel.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:12

Super zeg! :)

Ben zelf ook van plan om in het donker te gaan rijden. Rijd sinds juni een paard bij, maar ben elke dag van half 7 tot 5 weg voor school, dus alleen 's zaterdags en 's avonds tijd. Maar het begint al vroeg donker te worden. Van de wei naar de bak is misschien net 150 meter, bak is niet verlicht, maar volgens eigenaar kan het wel. En inderdaad, ook hij is 's avonds rustiger. :)