Goed, ik heb nu dus een stevige dicussie met een kennis. En dat gaat om welk paard nu het meest geschikt zou zijn in onderstaande situatie. We hebben beiden een andere mening, dus ik dacht ik gooi hem op Bokt. Eens kijken wat paardenlievend Nederland ervan vindt
Ik ga voor optie 1, want ik weet dan wat ik heb al zitten er wat haakjes en oogjes aan. Kennis gaat voor optie 2 want die is van mening dat mijn Fries te groot is voor onze zoon en dat we hem nooit straatproof krijgen.Betreft mijn zoon van 10, nu 144 groot (zie profiel voor meer info). Korte info: gek op paarden, vooral onze Jippe. Heeft lich beperking (wisselende spierspanning in zijn armen, romp etc). Zoon wil graag mennen. Doet nu grondwerk en lange lijnen met onze Fries. En die hebben echt een goede klik met elkaar.
De vraag is dus: welk paard zouden jullie doen?
Optie 1: Ons paard Jippe (mijn keus). Is 9 jaar, 6 jaar onder het zadel. Staat sinds een jaartje in het tuig en sleept af en toe met veel pelzier een band de bak rond. Heeft een superklik met zoon, is heel geduldig met hem en zoon kan zo ongeveer meer voor elkaar krijgen met hem dan ik
. Is bij mij soms kijkerig, bij zoon niet. Paard heeft nog nooit voor een wagen gestaan. En paard vind trekkers en vrachtwagens eng en gaat liever niet het erf af. Maar dat zal met veel geduld wel te leren zijn (zijn we al mee bezig). Voordeel is dus: we hebben hem al, ze kennen elkaar, nadeel is nog niet beleerd voor de wagen en buiten is eng (effe kort samengevat). Zoon kan nog lekker lang met hem lange lijnen en slepen en op termijn een wagen om eerst lekker de bak rond te crossen.Optie 2: Een nieuw te kopen pony (keus van kennis) Shet mag niet bij ons op stal dus zou een B-pown moeten worden. Zou een wat oudere brave BOM proof pony moeten zijn, volledig beleerd voor de wagen en rustig. Voordelen: pony is wagen gewend en kind kan daarmee dan zo de weg op. Nadelen: kost weer meer (stalhuur, onderhoud, zorg, tijd), je kent de pony niet, moet je weer afwachten of het wel zo klikt als je denkt en de pony wel braaf blijft.
Bokt: Brand los!
daar heeft hij idd een goede klik mee en dat gaat heel fijn samen.
Ben heel trots op ze
) zal toch een keer een grens moeten trekken anders blijf je maar kopen joh