Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:51

Ik zou persoonlijk als lease geen optie is juist wél voor slacht kiezen.

Liever slacht dan handel, dan weet je in elk geval dat ze geen pijn heeft.

En een dier merkt in mijn ogen niks van de eindigheid van het leven en dat dat nu korter is dan had kunnen zijn.

Moderatoropmerking:
Dit topic is een splits van de discussie die is ontstaan in het topic [VVDD] slecht bericht voor mijn lieve paardje.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-08-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

Mi_Amore

Re: slecht bericht voor mijn lieve paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:57

Als je paard pijnvrij kan leven zou ik haar niet laten inslapen... Er zijn weilanden genoeg waar je je paard een mooie verdiende rust kan geven?

Als ze wél pijn heeft, niet twijfelen :-) Pijn lijden is voor niemand fijn, ook niet voor een paard.

Als ze géén pijn heeft, misschien overwegen om er zelf een veulentje mee te fokken zodat je wel een nakomeling van haar hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:59

Bonny4life schreef:
Een paard waar je de echte klik mee hebt vind je schaars in je leven, eentje die jou veel super momenten, liefde en vertrouwen heeft gegeven.
*knip*
Je hebt me bijna 3 jaren gegeven van ontzettend veel liefde en trouw.
Die nu 'ziek' blijkt te zijn en niet meer aan jouw eisen kan voldoen en daarom maar dood moet?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:03

Zullen we het eventuele besluit dat de TS neemt nu alvast in zijn waarde laten? Dat getuigt wel van respect naar je medemens (die het momenteel al moeilijk genoeg heeft). En nee, ik ken haar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:08

En wat dan met het respect voor d'r paard?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:08

KoudbloedKim schreef:
Bonny4life schreef:
Een paard waar je de echte klik mee hebt vind je schaars in je leven, eentje die jou veel super momenten, liefde en vertrouwen heeft gegeven.
*knip*
Die nu 'ziek' blijkt te zijn en niet meer aan jouw eisen kan voldoen en daarom maar dood moet?

Dat begrijp ik dus ook niet.

Als dit paard je maatje is, verandert daar niks aan als ze niet meer voor jou kan presteren. Als zij jouw middel is om je doel te bereiken, is dat een ander verhaal. Overigens heb ik met dat laatste geen moeite, zeker niet als jezelf je verantwoordelijkheid neemt en niet een ander opzadelt met je probleem. Maar doe dan niet zo dramatisch. Jij kiest dan simpelweg voor je hobbymatige ambities, dat heeft niks met liefde voor jouw paard te maken maar met wat jij wilt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:11

KoudbloedKim schreef:
Bonny4life schreef:
*knip*

En dit zijn nou net de soort mensen die de paardenwereld zo hard maken. :r Mijn dierenarts zijn woorden.

Je praat over je maatje, maar omdat JIJ wilt dressuren moet zij maar dood.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:14

Geryon: Goed gezegd! als het paard zonder al te veel pijn nog gereden kan worden of in de wei kan staan,
waarom dan in godsnaam dood? omdat jij sport belangrijker vindt dan een vriend!

en vindt je een rusthuis niets? staat ze voor 150 in de maand heerlijk te genieten, krijgt aandacht en veel maatjes!
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 21-08-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:17

KoudbloedKim schreef:
Bonny4life schreef:
*knip*

Nee, TS wil goed voor haar paard zorgen. Deze merrie inzetten als fokmerrie? Denk je dat die poten dan geen pijn doen met nog heerlijk wat extra gewicht erop (als het beest uberhaupt al pijnvrij kan leven, wat de vraag is volgens TS)? En niet iedereen heeft de middelen om een paard op de wei te laten staan als grasmaaier. Ik zou dat ook niet doen, ik hoef ook geen grasmaaier die honderden euro´s per maand kost.
Edit, ik snap sowieso dat hele Bokt-pennygezeik niet over ´paarden mag je niet verkopen´ en ´paarden mag je niet laten inslapen of slachten´. Alsof je dat voor je lol doet! Als het nodig is, is het nodig. Zo simpel is het.

Andere optie is om ´m dan te verkopen, en ik heb van dichtbij een vergelijkbaar geval meegemaakt waar dat helemaal mis ging. Paard ging namelijk alsnog de handel in onder het mom ´gezond´ en uitgebracht in de sport. Nee, echte dierenliefde betekent dat je een beslissing durft te maken wanneer dat nodig is. En blijkbaar is dat nu nodig - wij kennen de hele situatie niet.

Dacht je dat TS zich niet rot genoeg voelde zonder dat jij dit soort misselijke opmerkingen maakte? Bah, en het dan nog over respect hebben ook. Jij weet niet wat dat betekent.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:20

@Ffortuna: je hebt paardenmensen en mensen met paarden. En deze twee botsen soms :-)

Ik heb reeds de vraag gesteld of het paard pijn heeft.
Indien geen pijn zou ik het paardonwaardig vinden om het arme ding te laten inslapen.

8 jaar lang heeft mijn paard mij geld gekost zonder dat ik erop kon rijden, we spreken hier over meer dan €15.000 aan stalling, dierenartskosten, medicijnen en dergelijke.

Het waren mijn best gespendeerde centen ooit!

We willen TS gewoon duidelijk maken dat er opties zijn :-)

Als het paard wél pijn heeft, dan heb ik ook reeds gezegd dat ze niet mag twijfelen en paardlief moet laten gaan, uit respect voor het paard.

Nu klinkt het gewoon als 'ik kan niet meer rijden dus paard moet dood'.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:23

Als het dier pijnvrij kan leven zou ik ook gewoon een andere thuis zoeken. Er zijn zat mensen genoeg die wel degelijk recreatief rijden en niet gewoon 'achter je rug om' wedstrijden rijden hoor. Begrijpelijk dat je niet wil dat ze de handel in gaat, maar mensen niet vertrouwen en denken dat ze een paard niet zullen behandelen en onderhouden zoals het moet, vind ik ook maar kort door de bocht. Een recreatief leven voor je paard op de weide met 1 keer per week een bosritje, zal het dier toch ook niet te kort doen denk ik?

Als het paard toch pijn heeft en geen enkele mogelijkheid haar geen pijnvrij bestaan biedt zou ik ze ook laten inslapen. Maar alleen dan eerlijk gezegd.

Anoniem

Ffortuna schreef:
[naam] schreef:

Nee, TS wil goed voor haar paard zorgen. Deze merrie inzetten als fokmerrie? Denk je dat die poten dan geen pijn doen met nog heerlijk wat extra gewicht erop (als het beest uberhaupt al pijnvrij kan leven, wat de vraag is volgens TS)? En niet iedereen heeft de middelen om een paard op de wei te laten staan als grasmaaier. Ik zou dat ook niet doen, ik hoef ook geen grasmaaier die honderden euro´s per maand kost.
Edit, ik snap sowieso dat hele Bokt-pennygezeik niet over ´paarden mag je niet verkopen´ en ´paarden mag je niet laten inslapen of slachten´. Alsof je dat voor je lol doet! Als het nodig is, is het nodig. Zo simpel is het.

Andere optie is om ´m dan te verkopen, en ik heb van dichtbij een vergelijkbaar geval meegemaakt waar dat helemaal mis ging. Paard ging namelijk alsnog de handel in onder het mom ´gezond´ en uitgebracht in de sport. Nee, echte dierenliefde betekent dat je een beslissing durft te maken wanneer dat nodig is. En blijkbaar is dat nu nodig - wij kennen de hele situatie niet.

Dacht je dat TS zich niet rot genoeg voelde zonder dat jij dit soort misselijke opmerkingen maakte? Bah, en het dan nog over respect hebben ook. Jij weet niet wat dat betekent.

Pardon? Wie heeft het hier over fokmerrie? Ik niet, terwijl je reactie wel op die van mij gebaseerd is.
Jij hebt misschien gevallen meegemaakt waarbij het mis ging, ik heb meerdere gevallen meegemaakt waarbij het helemaal goed ging.
Als een paard niet pijnvrij kan leven, als een paard lijdt, dan snap ik die keuze, maar zolang dat niet zeker is, vind ik het gewoonweg egoïstisch.
Je laatste zin vind ik nogal aanvallend over komen, dit slaat echt nergens op en ja, ik kan hier echt kwaad om worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Wat wordt er toch altijd dom en onbezonnen gereageerd op berichten waarin het woord slacht/inslapen voorkomt!

Soms is het kiezen tussen 2 kwaden 1 is dood en rust en pijnvrij voor paard ander is verkopen als recreatie paard aan iemand die er niks van snapt en en mee door het bos gaat crossen en het paard alsnog pijn krijgt. Niet iedereen leeft in de perfecte droom wereld als penny en is gewoon realistisch! Als mijn paard ongeschikt zou worden voor de sport en alleen als recreatiepaard door het leven kan dan gaat ie ook naar de slacht. Hard of niet maar mijn paard is niet geschikt voor relaxte buitenritjes, springt vaak opzij en wil enorm graag lopen.

TS ik zou kijken wat er het beste bij jou en je paard past. Sommige paarden worden doodongelukkig als ze stil moeten staan, andere vinden het prima. Ik zou in ieder geval geen overhaaste beslissing nemen, tijd zat!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:26

Die fokmerrie zal op mij slaan Tineke :+
Ik had alleen 'artrose' in mijn gedachte, niet de zaak zoals in de 2de zin in de OP vermeld.
Een paard met artrose kan prima nog een veulen krijgen zonder pijn te hebben, indien de artrose in een beginstadium is.
Dus dat neem ik even terug, fokmerrie is geen optie :-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:28

Er staat toch dat als ze pijnvrij kan leven dat ze lekker mag dienen als fokmerrie en of recreatiepaard.

En als het pijn heeft dat ie mag gaan hemelen, daar is toch ook niets mis mee, ze neemt tenminste zelf de verantwoording het te laten hemelen.

Alleen ik zou wel heel goed uitkijken in het geval het als een fokmerrie of recreatiepard bij een ander mag zijn, er worden heel veel misbruik van gemaakt, ik zou in dit geval deze merrie zelf houden en betalende bijrijder ervoor zoeken zodat een nieuw paard te bekostigen is aan stallingsgeld.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:29

KoudbloedKim schreef:
Bonny4life schreef:
*knip*

Hier was ik ook een beetje verbaasd over.. Maar past wel weer in de maatschappij van zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen.. Werkt paard niet mee :wave: paard ..

Ben nu misschien een beetje aan het generaliseren, maar merk het steeds vaker..
Pijn is anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:33

KBK, wil je dan een paard lekker een jaar met pijn op het land slingeren (gezien jouw opmerking ´zolang het nog niet zeker is´ - soms is het namelijk niet mogelijk om er nu al ter plekke achter te komen of het paard ooit weer pijnvrij zal kunnen leven) ´om te kijken of het goed komt´? Ik zou dat niet willen.

Ik laat een paard liever een week ´te vroeg´ (betrekkelijk begrip) inslapen dan een seconde te laat.

Daarnaast is in mijn ogen elk geval waarbij het doorverkopen mis gaat er één teveel, ik zou dat niet willen riskeren.

Mijn laatste zin is aanvallend, klopt. Ik word namelijk erg moe van de Bokt-politie die vindt dat je een paard niet mag laten inslapen/slachten of verkopen als dat nodig is. Het is niet persoonlijk op jou alleen gericht maar op jou en anderen. Ik vind het namelijk zeer, zeer, zeer respectloos om iemand op deze manier aan te spreken.
De rest van mijn bericht, waaronder het deel over de fokmerrie, ging over de opties die anderen bespraken. Soms zijn die ´opties´ simpelweg niet realistisch.

Chipieke: en doordat mensen maar raak blijven fokken met merries met artrose wordt die ziekte in stand gehouden..... ik ben er meer dan fel op tegen te fokken met een merrie met (al dan niet lichte) artrose. Dat is zo ontzettend erfelijk!! Waarom dacht je dat een groot deel van de warmbloedpaarden artrose krijgt? Het is een andere discussie, I know :P

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:36

Ik ben het helemaal met Ffortuna eens :j

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:40

mijn pony heeft ongeveer hetzelfde. Heeft z gelopen, ik heb het stokje overgenomen en we waren L2. Pony heeft een botwoekering aan de binnenkant van der rechterachterbeen, precies bij het zwilwrat (of hoe je dat ook schrijft hihi), pony heeft daarnaast nog meer problemen aan haar benen. Ze loopt ontzettend goed voor wat ze allemaal heeft en is nog precies zoals altijd, dus mag ze nu lekker als grasmaaier dienen met af en toe een rondje hobbelen in de bak of buiten. Pony heeft geen pijn en zal dus ook niet ingeslapen worden. Heeft je paard pijn is het een ander verhaal, maar dat kan ik niet duidelijk lezen in je verhaal, vind het heel naar voor je TS maar ik zou er erg goed over nadenken, ik weet wat voor een beslissing het is. sterkte! Ik moet wel zeggen dat ik met sommige mensen mee ga in hun mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:46

Ffortuna schreef:
[naam], wil je dan een paard lekker een jaar met pijn op het land slingeren (gezien jouw opmerking ´zolang het nog niet zeker is´ - soms is het namelijk niet mogelijk om er nu al ter plekke achter te komen of het paard ooit weer pijnvrij zal kunnen leven) ´om te kijken of het goed komt´? Ik zou dat niet willen.

Ik laat een paard liever een week ´te vroeg´ (betrekkelijk begrip) inslapen dan een seconde te laat.
En wat dan als je er een week later achter komt dat het paard toch nog pijnvrij en recreatief bereden had kunnen worden? Is het dan 'OEPS'?

Ffortuna schreef:
Ik vind het namelijk zeer, zeer, zeer respectloos om iemand op deze manier aan te spreken.
Ik vind het zeer, zeer, zeer respectloos om zo tegen je paard aan te kijken.

Wat eerder ook al gezegd is; ik snap echt wel dat wanneer je in de wedstrijd(top)sport zit en je daar volledig voor gaat, je een daarvoor afgekeurd paard niet wil/kan houden.
Dat je dan een nieuw paard zoekt, die wél kan presteren op het niveau dat je wil bereiken, maar ga dan niet lopen roepen dat je zoveel van je 'maatje' houdt en het zo erg vindt dat hij moet gaan.

Dit is mijn mening, kun je mee eens zijn of niet, maakt me niet uit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:47

Marion71 schreef:
MarjanB schreef:
Als mijn paard ongeschikt zou worden voor de sport en alleen als recreatiepaard door het leven kan dan gaat ie ook naar de slacht

Heb ik ook geen moeite mee, al zou ik dat zelf niet doen. Ik kan er wel respect voor hebben dat je niet kiest voor een zgn. 'goed tehuis voor hem zou zoeken'. Da's verantwoordelijkheid afschuiven. Maar open je dan ook een topic in de toon van 'ik moet mijn geweldige maatje missen, het paard waarmee ik zo'n klik had, die me alles gegeven heeft'? In een dergelijk geval maak je weloverwogen een zakelijke beslissing. Je hoeft namelijk geen afscheid te nemen. Dat doe je alleen omdat je meer geeft om je ambities dan om je paard. Niets meer en niets minder.

@FF, dat iemand zijn paard laat slachten/inslapen als het onbruikbaar is ieders eigen keus. Ik heb vooral moeite met de emoties enerzijds en de harde keuze anderzijds.

Hier ben ik het mee eens. Ik denk dat de harde reacties voortkomen uit de tegenstelling, het is wel je maatje, je alles, maar je sport gaat voor. Geen problemen mee hoor, als sport voorgaat, maar ik denk dat het dan wel vreemd overkomt op andere mensen om dan een "ik ga je zo missen" topic aan te maken als je je paard eigenlijk niet zou hoeven missen als je je ambitie links laat liggen. Dat is, als paard onbelast pijnvrij is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:56

@FF: artrose is niet erfelijk, de aanleg tot het krijgen van artrose is erfelijk :-)

Als mensen moesten stoppen met fokken met merries die artrose hebben of aanleg hebben voor artrose, dan zijn er geen paarden meer :')

Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar als mijn eigen merrie (mét artrose) nog gedekt kon worden, ik zou het gedaan hebben :j

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:01

TS woont op een agrarisch bedrijf. Daar moet toch ruimte zijn voor een grasmaaier?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:07

Petpa schreef:
TS woont op een agrarisch bedrijf. Daar moet toch ruimte zijn voor een grasmaaier?

Dat vind ik altijd zo'n rare gedachtegang. Alsof alleen in paard in pension maar geld kost en als je hem thuis hebt staan niets of bijna niets. Tuurlijk kost 'ie geld: voer, strooisel, werk, hoefsmid, da, etc. Daarnaast kan op de plek van die 'kapotte' ook een goede staan of zelfs een pensionpaard die geld oplevert ipv kost.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:10

Goh, ts, ik vind je OP wel erg tegenstrijdig hoor...

Je beste maatje, ze deed zó haar best voor je, je mist haar nu al? Je hebt je keuze dus al gemaakt.

Je hebt een eigen pensionstal met weidegang aan huis. Je hebt 4 paarden waarvan je er twee verhuurt. Waarom kan deze niet verhuurt worden als recreatiepaard? En waarom verkoop je niet één van je verhuur-paarden als je er een nieuw wedstrijdpaard bij wil?

Ik snap het best als je je paarden puur voor de sport hebt en er verder weinig liefde voor hebt, dat je een paard dat onbruikbaar voor de sport is naar de slacht doet, dat gebeurt wel vaker. Maar huilen dat ze je beste maatje is en vervolgens naar de slacht omdat je jezelf liever een wedstrijdpaard gunt dan dat je haar een mooi leven als recreatiepaard gunt strookt niet.

En dan de zin "ik hoop dat je me vergeeft, ik doe dit uit liefde".... Voor jezelf ja.

Heeft ze pijn dan ben ik de eerste die zegt dat je er een kogel doorheen zou moeten jagen, maar als het paard nog prima pijnvrij door het leven kan als recreatiepaard, dan is die keuze puur egoïstisch en kan ik je gehuil niet begrijpen.