Op pony blijven rijden of overgang paard?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gucci_

Op pony blijven rijden of overgang paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 20:32

Ik ben nu bijna 20 en heb een c-pony van 1,35 m, ik ben zelf 1,67 m en pas nog wel goed op de pony, niet te groot en niet te klein.
Nu hoor ik wel eens dat paarden over het algemeen rustiger zijn dan pony's, klopt dat?
Want mijn pony is erg druk en pittig, waardoor ik van te voren al vaak zenuwachtig ben. Als ik soms op wil stappen kan ze steigeren en ze wil graag lopen en springen (stilstaan kan ze niet). Ik ga wel in galop, en ik wil ook wel een keer sneller galoperen (crossen) maar dat vind ze erg leuk en is dan moeilijk te stoppen. Ik heb dat dus nog niet gedaan, omdat ik bang ben dat ik mijn evenwicht verlies in de verlichte zit.

Mijn pony is erg pittig dus en ik ben zelf ook vaak nerveus, dat is mijn karakter.
Ik had hiervoor ook een D-pony die nu is verkocht, ik had daar niet echt een klik mee, ik zie die pony nu elke dag nog en als bijvoorbeeld op haar wil rijden, ben ik veel minder zenuwachtig.

Ik wil zelf liever een rustiger paard, zodat ik zelf ook rustiger word, alleen vind mijn familie (waar het paard dan komt te staan) een paard te groot voor mij. Ik vind dat zelf onzin, want volgens mij rijdt bijna iedere 20 jarige al op een paard en is een c-pony meer voor jongere ruitertjes.
Wat vinden jullie? Verder gaan met mijn c-pony en er maar aan leren wennen dat ze zo druk is of toch beter de overgang maken naar een paard?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:33

Ik denk dat je dat het beste zelf kunt beslissen.. En dat paarden rustiger zijn is niet altijd zo hoor, dat verschilt per paard!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:34

Als je zelf al zenuwachtig bent iedere keer dat je erop gaat, zou ik sowieso een andere nemen, dan is het ook niet leuk meer voor jezelf :n

L U C K Y ♥

kvika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:34

voor mijn alleen maar pony's al zijn het dan weer wel ijslandse paarden. ;)

tja....

ambre

Re: Op pony blijven rijden of overgang paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:40

Ik vind 1,67 wel erg groot voor een c pony hoor.
Ik ben zelf 1,63 en de kleinste die ik rijd is een E pony.
Dus ik zou zeker overstappen naar een paard,en dan 1 die je wel past qua karakter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:43

Ik denk dat het niet te maken heeft met de hoogte van het paard, maar met het karakter. Daar heb je zo te horen wel moeite mee met jouw pony. Dan is kijken naar een andere pony of paard prima die een rustiger karakter heeft?

Mijn D pony is echt geen pittige, kun je 9 van de 10 keer heerlijk mee rijden aan de lange teugel buiten. Terwijl met de kwpner tegenover hem dat eerder 1 op de 10 keer rustig buiten rijden is.
Hoogte zegt echt niets.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 20:46

Valt eigenlijk wel mee, ik kom niet verder met mijn voeten dan bij de buik, misschien kan ik een keer een foto maken en die hier plaatsen. Ze is niet echt smal gebouwd, maar steviger.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:53

Ik denk niet dat je zozeer naar een paard moet gaan kijken maar dat je beter moet gaan kijken welk karakter bij jouw past, waarschijnlijk een pony/paard dat gewoon relax is van karakter en zich niet zelf gek laat maken ook niet door de ruiter. Je zegt dat je erg nerveus bent van karakter ik neem aan dat je dan ook snel onzeker wordt?
Dan zou ik persoonlijk gaan voor een ervaren pony/paard, dat al veel gezien heeft en veel gedaan heeft. Ik weet niet of je doelen hebt die je wil bereiken bv wedstrijden?
In mijn eigen ervaring heb ik liever een pony, die vindt qua omvang makkelijker en ook makkelijker te corrigeren als het nodig is. Maar dat is heel persoonlijk. Ik vindt ze qua rijden en omgang net even wat praktischer.

Ik kan me best in denken dat je familie zich daar zorgen overmaakt als je al angstig bent van je pony, een paard is vaak net even wat indrukwekkender als ze eens iets doen wat je niet wil.
Verder ken ik dus de hele situatie niet voldoende maar ik zou wel even echt met je familie praten misschien dat ze ook meer kunnen begeleiden want het niet zeker dat je je probleem oplost met een ander paard.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:30

iemand van 1.67 op een C-pony van 1.35 vind ik geen optimale combi, ook al is je pony breed. Ik zou jou zeker op een paardje zetten van minimaal 1.45.

paarden zijn niet per definitie rustiger dan pony's, je het rustige pony's drukke paarden en omgekeerd.

als je bijna 20 bent, ben je al lang meerderjarig en mag je volgens de wet je eigen keuzes maken en ben je ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen daarvan. Ik snap daarom niet zo goed wat jouw familie hier mee te maken heeft.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:31

Het maakt niet uit wat voor paard/pony je hebt, ze voelen allemaal heel goed aan hoe of wat.
En wat al eerder is gezegd, ook paarden kunnen druk/fel/aktief zijn.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

XmandyyXxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:44

Ik zelf heb mish maar 2 jaar op pony's gereden, ik zelf vind paarden prettiger om op te rijden, maar ook omdat ik gewoon best lang ben :)

XmandyyXxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:47

P.s Hoe kan ik zelf een bericht plaatsen op het forum? zou iemand mij dat kunnen uitlegen ? :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:47

Ik rijdt zelf met mijn 1.68 op een D pony, dat is mijn eigen haffie. Die kan het makkelijk hebben.

Voor de rust moet je niet kijken naar pony of paard, daarvoor moet je kijken naar karakter en opvoeding.

Ik rijdt naast mijn eigen pony ook veel paarden voor anderen in alle soorten en maten. Van 1.60 tot 1.80, past prima hoor.

Als je wat anders zoekt en eens wilt kijken hoe bv een haflinger van 1.42 bij je past mag je als je in de buurt woont altijd een keertje langs komen 'voelen' bij mij.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:01

ik zelf had voor mijn paard een D pony ( new forest) en daar kon ik heelijk mee buitenrijden, tegeltjes los en zo stapte ik over de weg. maar ik nam haal van af haar 4e al mee de weg op. die pony was nergens bang van en al was ze dat wel dreef je een keer aan en dan was het zo van: o valt best wel mee, en dan liep ze er langs.

nu heb ik een paard die is zelf gewoon wat zenuwachtiger, als er een traktor langs komt staat hij te trillen op 4 benen want dat vind hij eng, maar hij zou er niet voor tussen uit naaien. maar als hij iets eng vind zo als een kliko staat hij echt stil en komt hij ook niet meer voor uit, dan moet ik dus echt afstappen en hem er lang helpen. maar dat moet ik hem nog gewoon leren dat dat niet eng is.

als je echt een recreatief paardje wil, zou ik voor eentje kiezen waar niet te veel bloed in zit. en ik zelf zou ook voor een jongere gaan die kun je dan zelf leren dat iets niet echt is, maar dat is aan je eigen hoe goed je kunt rijden en hoeveel tijd je er in wil steken.

ik zou zeker een groter paard nemen, ik denk dat een paard nog niet eens zo heel groot voor je is, ik ben namelijk 164 en rij op een paard van 170, en dat vind ik ook niet echt misstaan.

succes met je keuze die je gaat maken

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-12 14:14

@ abacab: Er stond dat het paard bij mijn familie komt te staan. En ze willen dat ik gewoon verder ga met mijn c-pony en dat ze niet te veel gedoe willen van dan komt er weer een paard bij enzo. Mijn c-pony staat nu nog bij de andere d-pony die ik verkocht heb, maar komt binnenkort weer hier te staan. De stal is volgens hun te klein voor een paard. Die is ong 3m x 3m. Er is een grote wei en nog een stuk achter bij de rijbak. Hiervoor hebben er zelfs 3 pony's gestaan. Er is ruimte genoeg voor een paard en een c-pony vind ik.

Ik wil dan een paard rond de 1,60m of een grote e-pony. Ik kijk er niet echt naar uit om weer te rijden op mijn pony. Ik wil wel graag rijden, maar dan op een rustige pony/paard.
Ik snap dat het niets uitmaakt of ik nou een paard of een pony moet nemen. Maar ik vind persoonlijk dat een C-pony's meer voor 9-12 jarigen zijn. Ik zie vaak bij advertenties op mp staan, we zoeken een 'ruitertje' voor onze c-pony. Mijn pony is eerder geschikt voor springen/cross, ik ben meer iemand die rustig wil rijden en dressuur wil leren. Ik ga straks ook weer op les hiervoor. Alhoewel springen mij wel leuk lijkt, maar ik eigenlijk niet durf en daardoor er geen plezier in heb.

Ik wil de c-pony ook niet wegdoen, omdat de handel niet toch niet wil. De pony was duur en ik ga haar ook niet verkopen voor duizend euro ofzo. Ik wil een jonger iemand voor haar zoeken die er mee gaat rijden en eventueel springwedstrijden mee gaat rijden, maar ook dat wil mijn familie niet...
Iemand nog een ander idee misschien?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:17

3 x 3 stal vind ik ook te klein voor een paard boven de 1.60. Daar geef ik je familie gelijk in.

Je moet keuzes maken. Of doorgaan op je pony of verkopen.
Of je zoekt een andere stalling op en betaald alles zelf? ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:20

Zo te lezen is het karakter te pittig. Mijn ervaring is dat pony's vaak toch wat pittiger zijn dan paarden, al heb je natuurlijk overal uitzonderingen. Maar pony's zijn over het algemeen erg slim en dat kunnen ze ook tegen hun ruiter gebruiken. Als jij daar niet zo goed mee om kunt gaan kun je mss beter een paard kopen met een rustiger karakter. Of als je familie het echt niet wil een bijrijdpaard zoeken.

Zelf rijd ik niet meer op mijn C van 1,36 (qua lengte kan het wel, maar ik wil eerst 10 kg kwijt voordat ik er weer opstap) en ik mag nu zo nu en dan op het paard van mijn buurmeisje rijden. Erg leuk om te doen en het is een leuk paard.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:28

Ik zou zeggen ga kijken voor een andere pony. Een 3x3 stal vind ik idd ook vrij klein voor een paard. Is een (kleine) haflinger niet een idee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:30

Ander idee; jouw pony inruilen tegen een leuke D pony? Wie weet is dat mogelijk :)

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:33

Rustige E-pony is dus miss een idee :) ?
Dat paarden rustiger zijn ben ik het niet mee eens, iig niet de paarden die ik ken, maakt weinig verschil met de pony's!

Enjoy the little things in life,
        because one day you'll look back
          and realize that they were actually big things.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:34

Hmm, zoals door anderen aangegeven denk ik ook dat je te groot bent voor je pony.
Misschien is een Tinker iets voor jou? Ik weet niet hoe rustig je hem wilt hebben, maar meestal zijn dit de paarden voor de wat nerveuzere ruiter (heeft ook veel te maken met opvoeding en karakter).

Qua stalling denk ik dat het lastig is, misschien kun je overwegen met wat hulp (je vader bijvoorbeeld) de stal te vergroten zodat er wel een paard in past?
Of misschien alleen een schuilstal.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-12 16:11

Ik wil de c-pony liever houden, dan kan ze samen met het paard of grotere pony komen te staan. Ze hoeft niet weg, het kan wel, maar dan moet ik maar net iemand treffen die de prijs ervoor wil geven die ik vraag. Andere stalling (alleen in de winter dan) heb ik zelf ook aan gedacht. Is ook wel makkelijker 's winters, dan heb je ook een binnenbak. Als ik later klaar ben met mijn opleiding enzo wil ik wel liever wedstrijden gaan rijden. Ik heb wel eens op koudbloeden gereden, maar ik vind new forest pony's of warmbloedpaarden het leukst.
Wel een voordeel is dat mijn pony erg voorwaarts is. Alleen toen ik op buitenrit ging, en de andere pony's stilstonden, kon zij niet blijven staan, dat is wel gevaarlijk in het verkeer vind ik.

Ik heb een foto in mijn profiel waar ik op mijn pony zit (ik was daar nog 16 en was 1,64 m)
Ik zal er nog eens goed over nadenken of ik nu verder wil met mijn pony of niet, bijrijdpaard kan ook nog.
Bedankt voor de tips/ideeen :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:15

Ik rijd bij een handelaar waar over het algemeen 99% pony is.
Ik heb er 2 paarden gehad, met de ene ging ik op 100 meter 3x steigerend achteruit bijna een sloot in en de andere sprong letterlijk voor een vrachtwagen, was heel lief maar er zat een kronkeltje in haar hoofd zo af en toe.
Met de ponys (geen idee hoeveel het er ondertussen zijn) heb ik vrijwel nooit problemen behalve het jong zijn (wat uiteraard geen probleem is) dus ik ervaar het weer andersom.
Ik denk niet dat er veel verschil in zit maar wel in de diverse rassen.
Maar ik rijd dus wel liever op ponys maar dat zit hem niet in de reden die jij bedoeld.
Misschien voor het "mooie idee" is 1 of 2 maten groter wel leuk voor jou erbij aangezien de C niet perse weg hoeft:)
Dan kun je die wedstrijd gericht trainen?

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:56

ik denk dat het wel belangrijk is dat een pony/paard bij je past

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:53

-> PP

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie