Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friends_f_e
Berichten: 668
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: belgië

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:54

Ik ben begonnen met rijden in het tweede middelbaar. Nu 3 jaar later rij ik belange niet zo goed als anderen van mijn leeftijd kunnen maar dat is geen probleem. Hetgeen ik het meeste mis is dat ik die zorgeloze ponytijd niet heb gehad. Diegene hier die wel al van jongs af aan rijden zullen dat wel weten en dat vind ik jammer. Maar verder is het toch zalig :D

pdn123

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: ergens in een fijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:00

Ik ben gaan rijden toen een van mijn dochters les had op een manege, waar volwassen ook les kregen in kleine groepjes. Zij pakt alles wel sneller op.
Nu hebben we samen een eigen paard, een echt leerpaard. Maar dat is weer een andere ervaring, en heb ik het gevoel alles op nieuw te moeten leren. Maar iedere stapje hoe klein ook, geeft me een goed gevoel. Ik moet wel erbij zeggen dat ik goed begeleid wordt, en mijn instructrice steeds een stapje voorwaarts gaat, al gaat het even niet in de les.
En soms gaat het echt even niet, maar daar leer ik ook weer van. Dus ik zou zeggen, ga ervoor! Het is de moeite waard.

Ik ben trouwens 47. Vroeger had je gewoon niet de mogelijkheid om te leren rijden. Mijn droom is vooral lekker veel buiten te gaan rijden, en misschien wel eens een endurance rit.

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:22

Ik ben anderhalf jaar (17,5 jr) geleden echt begonnen. Toen wat privelessen gehad op de pony van mijn zus. Daarna mijn eigen pony (groen) gekocht en van en met hem veel geleerd. Nu rijden we ook wedstrijden en komen al in de buurt van een winstpunt. Wel heb ik elke week priveles gehad, maar ik ben toch supertrots :D

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:58

Ik ben zelf vroeg begonnen (op m'n 8ste) maar mijn vriend is pas op z'n 23ste begonnen. Intussen springt hij zijn eerste parcoursjes, dus het kan echt prima!
Misschien ben je wat 'geremder' dan een kind, maar de techniek zal je echt nog wel onder de knie kunnen krijgen!

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:07

Ik was 25 toen ik begon met rijden, ja het gaat niet soepel, en het duurt lang bij me om te leren, maar vind het kei leuk *\o/*

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:52

friends_f_e schreef:
Hetgeen ik het meeste mis is dat ik die zorgeloze ponytijd niet heb gehad.

Och, dat valt wel mee, denk ik. Bijna iedereen idealiseert zijn kindertijd. Toen ik voor mijn eerste rijles de manege opkwam, zei een klein meisje huilend dat ze niet meer op een bepaalde pony wilde galopperen, omdat dat nare beest haar rugpijn gaf. Die kinderen zijn anders bezig dan wij, maar ze hebben heus hun eigen problemen... :)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:55

Mijn bijrijdster is 2 maanden voor haar 19e verjaardag begonnen met rijden en dat gaat goed.

Je mist inderdaad je onbezorgde ponytijd. De tijd dat je nog vrij bewoog en gevaren niet zag, maar aan de andere kant heeft het natuurlijk wel het voordeel dat je beter begrijpt wat er aan je uitgelegd wordt.

Kan dus prima hoor!

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:03

Mijn moeder was 60 jaar toen ze begon met rijden. Daarvoor nooit gereden, maar ze deed het met heel plezier. Ze heeft zelfs een keertje een onderlinge wedstrijd gereden en dat ging super *trots*
Helaas leeft mijn moeder nu niet meer, dus kan ze het niet meer zelf vertellen.

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:18

Mijn vriend is ook pas begonnen met paardrijden toen hij al eind 20 was.
Dat was om samen een hobby te hebben en iets leuks te doen met zijn toenmalige vriendin.
Hij rijdt nog steeds en is onverschrokken. Hij kruipt echt op alle paarden, het maakt hem allemaal niet uit.
Dus je kan nog prima leren rijden hoor als je pas op latere leeftijd begint met lessen. :j

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:47

(Een soort necropost, maar ja...)
Vandaag had ik alweer mijn zesde privéles en echt grote sprongen voorwaarts maak ik niet, maar ik vind het godzijdank nog steeds leuk. Vandaag mocht ik (éíndelijk!) los, joepie!

Wat ik de afgelopen lessen erg moeilijk vond, was op alles tegelijk letten. Hakken naar beneden, bekken naar voren, schouders naar achteren, rustig neerkomen, teugels kort houden - als je het eenmaal kan gaat dat in één vloeiende beweging, maar nu moet nog op alles apart letten. En onderwijl ook nog been geven (meer dan eens, want echt gretig is het paard niet) en - vanaf vandaag - sturen met diagonale hulpen. Vergelijk het met leren fietsen: een klein kind vindt het ontzetten moeilijk om het ene been naar onder te doen als het andere naar boven gaat.

Verder merk ik dat 'mijn' paard - het dier waarop ik leer rijden - een beetje lui is. In het begin is dat heerlijk, zo'n ervaren knol die nergens van op of omkijkt, maar nu merk is hoeveel moeite het kost om haar in gang te houden, laat staan om haar te doen draven. De instructrice zit bijna aan één stuk door te klikken, en als ik het zelf moet doen, mag ik al blij zijn wanneer ze blijft lopen. Maar... het blijft een heel lief dier en een geweldige escapistische bezigheid!

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:30

Ik heb vorige week mijn allereerste les op de manege gehad. :+

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:34

Mijn moeder is op haar 55e begonnen en vond het superleuk :D
Ze is in het voorjaar gestopt gestopt door andere omstandigheden die niks met het rijden zelf te maken hebben. Eergister heeft ze weer voor het eerst uitgestapt op m'n verzorgpaard :)
Ze heeft ook een keer meegereden met de onderlinge wedstrijd pleasure (western) en toen werd ze 5e. Helemaal trots :)
Dus het kan prima!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:36

Ik heb genoeg lesklanten gehad die op volwassen leeftijd zijn begonnen en die bakken er gerust wel wat van!

Heel veel plezier :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:52

Gelukkig wel in een beginnerscursus voor volwassenen. Ik ben de jongste. :+

x_ldc
Berichten: 33
Geregistreerd: 06-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:54

Ik ben begonnen op mijn 16e (ben nu 17) en ga binnenkort mijn eerste proefje rijden! Ik wou dat ik veel eerder was begonnen! :D

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:57

ik ben pas op mijn uhhh 17de begonnen :) 11 September 2010 (ja ik weet een beetje een poedersuiker datum :o ) de maand erna werd ik meteen 18 :) en ben nu 20 dus rijd nu al dik 2 jaar :D en kreeg inmiddels super veel en leuke complimenten en goede nuttige tips! Hebben op stal zowiezo heel erg veel mensen die erg laat beginnen met rijden maar ook kleine ukjes van 6 jaar haha :P

HealthTIES
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-12-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:24

Ben op mijn 36ste gaan rijden en heb vroeger nooit les gehad of ook maar iets met paarden gedaan. Heb er eindeloos over gedaan om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden, maar nooit de moed verloren en er altijd heel veel plezier in gehad. Nu ben ik 38 en lease voor drie dagen in de week een superbrave Draver. Mijn instructeur gaf aan dat het soms wat lastiger kan zijn om op 'latere' leefdtijd te starten, omdat je niet de onbehoudendheid hebt die je als kind hebt. Voor mij ging dat inderdaad op, zeker omdat ik ook twee jonge kinderen heb! Veel succes in ieder geval en vooral genieten!

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 18:11

Bagheera_206 schreef:
Ik heb vorige week mijn allereerste les op de manege gehad. :+

Wow, en toch al zo'n tijd actief hier?

Ik zie op je profiel dat je via de stoeterij van Lipica de paardenwereld ingekomen bent. Wat een droomroute zeg! Daar moet ik inderdaad ook nog eens heen.

En o ja: bedankt voor het tot leven wekken van mijn topic :p

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:13

Haha. Profiel-sniffer. :P

Via-via wat paardjes gaan fotograferen en ook beetje uit de hand gelopen.... Nu eindelijk de grote stap gezet. :P Gelukkig hebben ze hier 's avonds een beginnerscursus voor volwassenen. Ik ben de jongste. _O- Beter dan les op woensdagmidddag zeg maar. Haha!

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:02

musiqolog schreef:
(Een soort necropost, maar ja...)
Wat ik de afgelopen lessen erg moeilijk vond, was op alles tegelijk letten. Hakken naar beneden, bekken naar voren, schouders naar achteren, rustig neerkomen, teugels kort houden - als je het eenmaal kan gaat dat in één vloeiende beweging, maar nu moet nog op alles apart letten. En onderwijl ook nog been geven (meer dan eens, want echt gretig is het paard niet) en - vanaf vandaag - sturen met diagonale hulpen. Vergelijk het met leren fietsen: een klein kind vindt het ontzetten moeilijk om het ene been naar onder te doen als het andere naar boven gaat.


Zo herkenbaar. Sinds ik mijn paardje heb gekocht heb ik nu 2 jaar echt les. (Daarvoor ook wel gehad maar toch anders). Als ik aan het ene goed denk voor de bewustvorming, vergeet ik weer het ander. Daarbij kan ik me nog steeds niet volledig ontspannen a.g.v. enkele heftige uitspattingen van mijn paard de eerste anderhalf jaar. Toch ben ik niet bang meer maar ik span me zogauw ik iets nieuws moet doen of, zoals jij beschreef, aan alles tegelijk moet denken. Bijvoorbeeld, als ik mijn benen naar achteren moet leggen, zet ik mijn schouders weer vast, of als ik mijn bekken moet kantelen, zet ik mijn benen weer in de "luie stoelzit". En daar reageert mijn paardje enorm op. Hij houdt mij een enorme spiegel voor! Toch ben ik al zoveel verder dan ik was. Die vooruitgang, ook al gaat het langzaam, geeft zoveel voldoening! Maar ook die heerlijk ontspannen buitentochtjes. Ik ben nu 54 jaar maar mijn paardaankoop, 4 jaar geleden, is 1 van de mooiste dingen die ik ooit heb gedaan!

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:04

ik reed vroeger, ondertussen al 8 jaar geleden, en toen reed ik 4 jaar in totaal,
sinds vorig jaar weer begonnen, toen was ik net 17 geworden,
en ik leer nu veel meer dan vroeger :)

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:08

Ik heb mijn paardje nu 5 jaar. Het rijden gaat langzamerhand weer wat beter. Maar sinds een half jaar staat hij op een andere stal waar hij heel goed voer krijgt en tegelijkertijd meer stalrust. Daardoor werd hij weer zo heet als de bliksem en moest ik weer terug naar de basis. Maar ik leer er enorm van. Maar het enige wat mij na zoveel jaar nog steeds niet lukt is netjes aan galopperen in de bak ( buiten wel). Hij gaat er dan nog steeds als een IJslander met de kop in de wind vandoor rechtstreeks naar de uitgang. Maar ook daar heb ik het volste vertrouwen in dat dat (ooit) gaat lukken. Ik heb gelukkig een instructeur met enorm veel geduld. Tja, als je 55 bent duurt het nu eenmaal langer voor je "echt" kunt rijden. Maar ik heb er nog steeds plezier in.

Musiqolog@ hoe gaat het nou bij jou??

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:32

Mijn moeder was 44 toen ze begon, niks mis mee :')

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:50

Mijn man 45 vorig jaar toen hij begon!
nu zegd hij dat hij het 10 misschien wel 20 jaar eerder had moeten doen...een typish gevan van het paardenvirus wat op hem over is geslagen! *\%/* _O-

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:12

Beter laat dan nooit ;-).