ik reed op royal tulip, een ex-draver, een echt prachtig beest met een superdraf... hij stond lekker fris, dat was wel fijn. hij reageerde ook heel goed op mijn been, wat ik bij bijna geen enkel paard heb. als ik echt mijn best deed kon ik hem zelfs correct een cirkel doen vergroten (met overkruisen van de benen dus, vanuit een kleine volte), en hij boog ook heel mooi in de wending. maar dat hoofd, dat wou niet naar beneden! soms een beetje in wendingen en voltes, maar anders.. nope! op de cirkel boog ie fijn, netjes te controleren, maar op een rechte lijn speelde ze weer de echte draver.
overgangen waren, hm, erg. niet zozeer qua reageren, maar we moesten blijven doorzitten en als je dát paard van stap naar draf rijdt, wordt je gewoon gekatapulteerd omdat hij zo'n vliegende gangen heeft. ging het steeds van 'hup!' uit het zadel en pas na een paar passen kunnen doorzitten :lol:
wat ik wel heel fijn vond met het paardje, is dat ze echt kan dansen. ik kan haar echt verzameld rijden, zodat het voelt als een halve passage. ze danst echt in de lucht en dat is een wonderlijk gevoel. op de lange zijde uitstrekken, hm

dus klinkt allemaal wel leuk, alleen, dat hoofd kwam niet naar beneden. ze was soepel, boog, luisterde wel goed (alleen wat hitsig) maar naar beneden kwam ze niet. ik hield mijn buitenteugel aan, en binnenteugel heeel licht spelen, maar ze draaide enkel haar hoofd naar buiten. ik gaf binnenbeen, en soms reageerde ze daar goed op, en begon ze goed te lopen, maar dat duurde nooit lang. wat ik ook deed (hulpen aanhouden of handen helemaal stil houden of...), ze ging terug omhoog.
terwijl iemand anders in die les een ontzettend koppige knol, echt een boerenknol, wél naar beneden reed en die liep super. maar zij werkte met afwisselend links en rechts trekken. zaagachtig dus. maar... haar paard kwam wel naar beneden, liep wel mooi en buigde netjes, terwijl hij dat anders niet doet. waarin zit dan het verkeerde van dat zagen, vroeg ik me af?? de mijne gooide wel meteen haar koppie in de lucht als ik harder werd, dus dat wist ik ook weer, maar die lompe, zware 'knol' liep als de beste... pft