wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:25

Moeilijke gewetensvraag.

Iedereen- nou ja, iedere verstandige- heeft een spaarpotje voor onvoorziene uitgaven bij zijn paard.
Ik en wel beniuwd naar die potjes: hoe groot is jouw paardenziektespaarpot? En wat doe je als hij leeg is? Of als je paard 2 keer achter elkaar flink ziek is?

Wilawander

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:27

Wij hebben geen potje vaak word het dan zo betaald en is het ernstig dan word er even aan alle kanten gespaard of de spaarrekening voor andere dingen geplunderd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:28

ik hoef geen spaarpot......ik heb een verzekering :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:29

Maar is het niet zo dat een verzekering veel gevallen uitsluit?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:30

valt erg mee als je een goede verzekering afsluit.
gewoon eerst even goed kijken wat je allemaal in je pakket hebben wilt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:00

Verzekering dekt echt niet alles.. Bij een matige prognose gaan ze al moeilijk doen. Koliekoperatie met 30% kans (niet bepaald onrealistisch) wordt al niet vergoed bijvoorbeeld in de meeste gevallen.
Ook MRI scans e.d. kunnen niet vanzelfsprekend gedaan worden, ook niet bij een uitgebreide verzekering. Nee hoor zijn nog heel wat kleine lettertjes!

Mijn paard is wel verzekerd, maar heb ook een spaarpotje.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:17

Geen spaarpotje hier voor de paarden maar een algemene pot

Vorigjaar is mijn paard dood ziek geweest en 2 weken later weer
Was meer dood dan leven de laatste keer had ik ook echt zo iets nog een keer het zefde en dan is het over paard heeft teveel pijn en dat is niet reeel
Nu heeft hij nergens meer last van

Onze paarden zijn onze kinderen en worden kosten wat het kost geprobeerd te laten herstellen
mocht het paard er teveel onder lijden dan zullen we toch een moeilijke beslissing moeten maken

Verzekerd zijn ze ook maar ik heb al een aantal keer mee gemaakt dat er zo weinig vergoed word dat ik soms nog wel twijfel of het wel zin heeft
Als ik al het geld van de verzekering elke maand weg zou leggen zou ik denk ik meer overhouden als er iets gebeurt dan dat ze een deel vergoeden en ik de rest nog zelf moet betalen....

Gelukkig zijn we verder geprezen zonder problemen
in 2010 heeft er eentje op de kliniek gestaan werd gelukkig vergoed
en in 2011 2 keer in 2 weken een complete verstopping verder is er in 5 jaar tijd niets ernstigs gebeurt
Ja n keer n zandkoliek zo licht dat het met 1 keer spoelen door de DA verholpen was maar dat zijn de kosten niet..

Onze paarden zijn goud waard kosten wat het kost al moeten we op droog brood leven
Als je het geld er niet voor hebt mochten ze iets krijgen moet je ze of niet aanschaffen of verkopen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:19

Geen spaarpot, maar daar zit ik niet mee, kunnen het vast wel betalen als er iets is, zo niet dan leen ik het desnoods

maar ik kijk wel naar % overlevingskans, nasleep, leeftijd etc

Ben redelijk 'hard' ingesteld denk ik

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:21

Zijn leven en anders de dood :+

Kans op overleven, gaan we er voor. Bestaat die kans niet, dan is het vrijwel kosteloos.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:49

geen spaarpot betaal alles uit eigen zak

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:53

wel spaarpot en als het veel meer gaat kosten dan gaat het geld er van bv de vakantie er ook aan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:55

Hier is geen pot.. Mijn ouders verdienen zacht gezegd goed.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:57

Hier is er wel een spaarpot, maar ik kijk toch naar de overlevingskansen. Beestje is al halverwege 30 en dan wil ik niet maandenlang aanmodderen. Als het iets is waar ze van kan genezen, of die kans is groot, dan wil ik aardig wat geld uitgeven voor haar.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 19:00

Ha ha Geryon, da's een goeie.

Maar Tiny Tiger, als je paard een koliekoperatie moet, van de ene dag op de andere, zul je na een week of wat de rekening krijgen? En dan, als je geen spaarpot hebt?

Je hebt dan toch: visite d.a. , vervoer naar kliniek, operatie, vervoer terug en nazorg.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:00

eenitraM schreef:

Kans op overleven, gaan we er voor. Bestaat die kans niet, dan is het vrijwel kosteloos.

Hier ook, zolang er nog een reele kans bestaat dat hij zonder pijn in de wei kan staan, mag het me al m'n spaargeld kosten. Kan hij dat niet, of is de kans daarop te klein, dan wordt er de voor hem eerlijkste beslissing gemaakt.

Hiervoor heb ik geen appart spaarpotje, mocht het nodig zijn kijk ik mijn gewone spaarrekening, en wellicht opa, lief aan.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:01

Afhankelijk van de overlevingskosten wil ik daar best geld aan uitgeven.
Wel in verhouding tot de waarde en het gebruiksdoel van het paard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:01

Geen spaarpot, geld wordt zo betaald... Bij grote ingrijpen zoals operaties worden overwogen of het wel waard is. We hebben een max...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:02

Colway schreef:
Geen spaarpot, maar daar zit ik niet mee, kunnen het vast wel betalen als er iets is, zo niet dan leen ik het desnoods

maar ik kijk wel naar % overlevingskans, nasleep, leeftijd etc

Ben redelijk 'hard' ingesteld denk ik

Doen wij ook.
Onze Vibeke was al bijna 20, zou anders altijd met medicijnen moeten lopen, en was dan alleen maar grasmaaier...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:03

Hangt van de overlevingskansen.
Mijn paard heeft me de eerste 6 mnd ong zijn aankoopprijs gekost. Prima dat is het zeker waard want meneer loopt nu weer als een trein!

Hier wel een spaarpot, leg elke maand wel een leuk bedrag opzij op spaar en potje voor het paard.
Maar ik ben ook wel een giga potter haha :+
Mocht er echt een dure ingreep moeten worden gedaan kan dit, maar daarin moeten de prognoses wel goed zijn.

@ Jamiroquai : Daarvoor ku nje een regeling treffen bij de desbetreffende DAP of via een incassobureau oid

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:04

Ik denk niet echt aan wat het kost, maar of het nut gaat hebben.
Zo ben ik voor een jong gezond paard meer bereid om ingewikkelde toeren uit te halen dan voor een paard dat toch al met vroegtijdig pensioen is bijv.
Volgens de bokt norm waarschijnlijk ijkoud en harteloos, maar mijn realistische kant is ook nogal dominant.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:05

ais schreef:
eenitraM schreef:

Hier ook, zolang er nog een reele kans bestaat dat hij zonder pijn in de wei kan staan, mag het me al m'n spaargeld kosten. Kan hij dat niet, of is de kans daarop te klein, dan wordt er de voor hem eerlijkste beslissing gemaakt.

Hiervoor heb ik geen appart spaarpotje, mocht het nodig zijn kijk ik mijn gewone spaarrekening, en wellicht opa, lief aan.

Gelukkig maar :) Dacht dat ik de enige was die zo dacht haha!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:06

@ Sizzle; Nee, dat is realistisch :).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:09

ik kijk naar de overlevingskans en de kwaliteit van het leven na de ziekte/operatie.
Zo is er dit jaar een eierstok weg gehaald bij mijn merrie. Heeft behoorlijk wat gekost, maar nu merk je niets meer aan haar. Dus dat geld heb ik met "plezier" gegeven. Ze kan nog heel wat jaren mee, kan eventueel nog mee gefokt worden, kan nog alles doen wat ze voordien deed. Dus qua investering was het beter om voor de operatie te gaan, dan voor een nieuw paard. Om het even heel grof te stellen.

Er is hier een spaarpot, maar niet enkel voor ziekte. Het is een algemene "spaarpot paard" dus een nieuw zadel, of stalgeld, komt ook uit deze pot. Iedere maand wordt een deel van men loon op die rekening geplaatst. Werkt prima. En is het geld op? tjah, das pech hebben, moest ik maar beter mijn uitgaven plannen, of verkoop ik maar wat paardenspullen om er weer geld op te krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:12

Romanoff schreef:
@ Sizzle; Nee, dat is realistisch :).

Realistisch én hard in mijn ogen.

Ik en mijn ouders zouden er evenveel voor uit willen geven..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:13

jamiroquai schreef:
Ha ha Geryon, da's een goeie.

Maar Tiny Tiger, als je paard een koliekoperatie moet, van de ene dag op de andere, zul je na een week of wat de rekening krijgen? En dan, als je geen spaarpot hebt?

Je hebt dan toch: visite d.a. , vervoer naar kliniek, operatie, vervoer terug en nazorg.

Vaak wel iets te regelen met afbetaling...Jammer als je paard overlijdt en je moet een jaar afbetalen, maar dat is de keuze...

Ik kan altijd op mn ouders 'leunen' als het moet...Liever niet, maar het kan en dat maakt wellicht dat ik wat 'makkelijker' ben...Niet dat ik het krijg hoor, zou het moeten afbetalen...Maar er is hulp wanneer nodig...
Maar goed voor de meeste dingen kan ik zelf wel garant staan..

Overigens stel ik heb 4000 nodig en de overlevingskans is 75%, ouders zijn er niet, dan sluit in desnoods een lening af