ik krijg in 24 dagen een eigen Pony. Ik ben boeken aan het lezen en allemaal dat soort dingen. Ik wil graag weten of jullie nog tips voor mij hebben. Iets waarbij je denkt zonder dat je dit weet, vind ik niet dat je een eigen pony moet hebben.
iemand anders waar je af en toe kan op rekenen? Ik heb mijn papa ( en ook wel opa ), en als er iets is waar ik me zorgen over maak of niet goed weet of mee in de knoei zit, kan ik hen altijd bellen want die weten het wel ik vind het belangrijk dat je zo iemand hebt, komt altijd wel van pas veel plezier en succes met je pony!
fabjheu
Geplaatst: 11-08-12 20:47
ik vind dat je geen paard moet nemen als :
- je het financiëel niet kan betalen - je geen dierenarts wil betalen - je geen hoefsmid wil betalen - je het gebruikt als een mode item - je er eigenlijk niets om geeft - zelf te weinig tijd hebt om sowieso 4 dagen te komen - je minder dan 3 jaar 1x per week rijdt - als je geen goede stalling hebt - je het paard geen dierwaardig leven kan bieden - als je denkt in jouw belang niet in die van de pony - je er niet mee opschept - als je geen ervaring hebt ( bijv. door verzorgpony )
best veel maar wel nodig
mika11
Geplaatst: 11-08-12 20:51
Een goed passend zadel, hoofdstel. Een goede stalling waar de pony goed te eten krijgt, genoeg buiten komt en weidemaatjes heeft. Genoeg tijd en geld om de pony te onderhouden (smid, tandarts, stallingskosten etc) Het kunnen volhouden om goed voor de pony te blijven zorgen.
het belangrijkste vindt ik ervaring, als je geen ervaring hebt met de omgang van een paard (hoeft niet rijden te zijn maar wel de verzorging, gedrag en benodigdheden voor een paard) dan kun je niet goed een paard verzorgen. Dan breng je namelijk met je onervarenheid zowel je paard als jezelf in gevaar. Iedereen moet het ooit leren natuurlijk, maar in het begin doe je het onder begeleiding
Sta je op een pensionstal of thuis? Als je thuis staat moet je alles zelf doen voederen bijv. hooi, kuilgras,bix,haver,zemelen,bietenpulp,musli... uitmesten elke dag vies stro en drollen eruit en 1 keer per week stal uitspuiten Op wat ga je je pony zetten ? stro,rubbermatten,houtvlokken,vlas... hoeveel keer de pony op de wei en hoelang? Hoeveelkeer rijden? verder kosten van de hoefsmid ,dierenarts ,Zet je je pony op ijzers dan moeten ze om de 8weken vervangen worden Je pony moet ook bekapt worden En 1 keer in het jaar worden ingent Ook de tandarts 1keer in het jaar En de pony moet ook ontwormd worden De kosten van voeder.hooi,stro moeten betaald worden en de pony heeft een ruime stal nodig en een groot weiland met gras en het beste een kameraadje nog beter is een kudde. Verder een waslijst vol met benodigheden denk maar aan een zadel,halsters,dekens,borstels,hoofdstel,zadeldekje,longeerlijn,halstertouwen,bescherming zoals peesjes,transportbeschermers Ik hoop dat je hier wat aan hebt
MarcR
Geplaatst: 13-08-12 12:40
Bij het hebben van een eigen paard komt er naast het verzorgen en rijden nog een ander facet : het opvoeden van je paard, zodat het jou als zijn leider ziet en jullie een harmonische omgang krijgen. Als je voldoende Engels kan ga dan eens kijken op www.thinklikeahorse.org, let wel op er staan filmpjes op "how to do" en "how not to do".
Doe het alleen als je het echt wilt en er echt voor gaat, en niet omdat het "leuk" is om een paard te hebben. Houd rekening met alles wat hierboven gezegd is, vooral het lijst van fabjeu, als je daar allemaal aan voldoet is het verstandig om een paard te nemen én heb je er 24/7 plezier van!
Zorg dat je ergens goed les kan krijgen, het liefst privé. Zo krijg je genoeg aandacht en kan je instructeur/instructrice zich echt focussen op jou! Stop nooit met lessen, want zelfs Anky is nog niet uitgeleerd!
Mijn mening is dat als je het echt graag wilt (en dus zoals hierboven ook gezegd is: niet om het pronken of het hebben op zich) je er vanzelf komt. Vraag vooral zoveel mogelijk aan andere mensen en leer daarvan, maar trek wel je eigen plan. Ik geloof niet in lijstjes (behalve op de financiële en verantwoordelijke punten), je leert het meeste en krijgt het meeste ervaring als je het gewoon doet. Ik zou zeggen heel veel succes met jou pony en geniet er met volle teugen van.