(paardrijden is echt hobby voor mij, maar ik merk dat ik de laatste tijd wel wat lui geworden ben. Ik wil ook weer wat kilo’s afvallen, dus een mooi streven om samen met mijn merrie onze conditie op te bouwen)
Hierbij probeer ik ervoor te zorgen dat ik geen hele grote pieken, en zo hopelijk ook geen dalen krijg tijdens het opbouwen van de conditie. Vandaar dat ik iedere keer 2 dagen “train”, 1 dag rustig longeren (evt. spierpijn rustig eruit lopen) en dan een dag rust.
De merrie (13 jaar oud) staat nu 4 maanden stil, tot voor kort voor het veulenen, heeft ze licht werk gedaan (gelongeerd, zonder zadel wat gestapt, iedere dag buiten).
Op dit moment staat ze 24/7 buiten totdat het veulen eraf gaat (wat wel een keer zal gaan komen, het veulen is inmiddels ruim 4 maanden).
In het begin zal ze dan nog wel even buiten blijven staan i.v.m. vermindering melkproductie en veel bewegen noodzakelijk is.
Zodra ze weer op stal staat, wil ik beginnen met haar conditie
Mijn streven is toch wel een beetje, om begin volgend jaar weer op ons oude wedstrijdniveau te zitten (M dressuur).
Ik ga ervan uit dat ik eind deze maand/begin volgende maand weer aan de slag kan, dan is het veulen ruim 5 maanden.
Hieronder heb ik een schema van hoe ik het ongeveer de eerste maand zou willen doen (ik wil beginnen op een zaterdag, en heb tijdens dit schema rekening gehouden met mijn andere werkzaamheden zoals lesgeven, vandaar soms 2 rustdagen etc). Graag zou ik van mensen (met onderbouwing!) willen weten hoe dit schema is om conditie op te bouwen. Dit is echt een schema om op te bouwen, zodra haar conditie weer goed is, wil ik ook weer buitenritten en wat springen ter afwisseling doen.
(in en uitstappen zet ik er niet iedere keer apart bij, maar instappen zal minimaal 10 minuten zijn)
o Dag 1: 10 minuten longeren halster
o Dag 2: 5 minuten bijgezet longeren (lang en laag), goed uitstappen
o Dag 3: 15 minuten halster longeren
o Dag 4: vrije dag
o Dag 5: 10 minuten bijgezet longeren (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 6: 10 minuten bijgezet longeren met zadel (lang en laag)
o Dag 7: 15 minuten longeren halster, wat lage in-uitjes laten springen
o Dag 8: vrije dag
o Dag 9: 20 minuten bijgezet longeren met zadel (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 10: 10 minuten rechtuit-voltes rijden (dit is de eerste keer dat ik opstap dus even kijken hoe ze aanvoelt + zelf weer gevoel proberen te krijgen
)o Dag 11: 10 minuten halster longeren, wat balkjes laten draven
o Dag 12: vrije dag
o Dag 13: 15 minuten bijgezet longeren (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 14: 15 minuten rijden (lang en laag proberen te rijden)
o Dag 15: 20 minuten rijden (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 16: 20 minuten halster longeren
o Dag 17: vrije dag
o Dag 18: vrije dag
o Dag 19: 20 minuten bijgezet longeren (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 20: 25 minuten rijden(lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag, evt. sprongetje onder de man)
o Dag 21: 15 minuten rijden (lang en laag)
o Dag 22: vrije dag
o Dag 23: 25 minuten rijden (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 24: 20 minuten halster longeren
o Dag 25: vrije dag
o Dag 26: 20 minuten bijgezet longeren (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 27: 30 minuten rijden (lang en laag, even iets opgerichter en weer lang en laag)
o Dag 28: 20 minuten rijden (lang en laag)
o Dag 29: 15 minuten halster longeren
o Dag 30: vrije dag
Hierbij even vermelden dat de merrie iedere dag buiten komt (slecht weer in paddock, goed weer in de wei).
Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag….
Verder plaats ik hier zodra ik begonnen ben, zodat jullie de vorderingen kunnen volgen. (ik zal ook een foto plaatsen voor de bespiering, die na 11 maanden dragen, en 4 maanden zogen natuurlijk zo goed als verdwenen is
)