trainingsschema wedstrijdpaard, hoe en wat doen jullie PW

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JLD

trainingsschema wedstrijdpaard, hoe en wat doen jullie PW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 20:40

Vroeg mij af hoe jullie je wedstrijd paard trainen, hoevaak per week en wat trainen jullie?
Op welke manier is ook niet onbelangrijk, gezien iedereen een anderen manier van rijden heeft.

Ik rijdt zelf, 2 dagen of 1 dag rijden en 1 dag longeren... dan rust, en zo verder.
Probeer zoveel mogelijk af te wisselen in training, een dag rijd ik puur voorwaartsneerwaarts veel rekken en strekken.
Anderen dag rijd ik meer proef gericht, maar dit wissel ik af, ligt er ook puur aan hoe ze aanvoelt zoals vandaag heb ik veel overgangen geoefend.

Wat ik ook wel interessant vind om te weten, "HOE" rijden jullie je paarden /3 ...
De een rijd zijn/haar paard op twee teugels, de ander rijd puur op de buiten teugel....(voorbeeld)
En ik vroeg mij af, hoe jullie er over denken en hoe jullie mening over bepaalde dingen zijn

Ben benieuwd !!!

Urielle

Re: trainingsschema wedstrijdpaard, hoe en wat doen jullie PW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:43

Kan ik zo geen vast antwoord op geven, ik heb zelf niet altijd evenveel tijd (en zin) en het ene paard is ook het andere niet.

Mijn eigen ruin loopt optimaal met alle dagen rijden, rustdagen zouden dan 45 min longewerk of vrijspringen zijn. Die is de 2 dagen na geen werk, weinig werk, buitenrijden,.. onwijs vervelend. Hij houdt van een vast programma, wil de eerste zijn van de dag en alles moet voorspelbaar gaan. Van de kleinste afwijking op het programma raakt hij van de kook.

De hengst is heel anders, heeft graag dagelijks wel zijn aandacht, maar na een dag vrij kun je daar prima opstappen, hij vindt afwisseling van buitenrijden of wat sprongetjes erg leuk en blijft daar vrolijk bij. Daarbij zou ik idealiter denk ik 4 dagen dressuren, een dagje springen, dagje buitenrijden en een dagje gewoon vrij, los wat klieren in de bak of zoiets.

En dan heb ik nog een merrie staan die ik nog niet start, die is heel onbestendig en grillig, de ene dag fanatiek dressuren en de andere dag wil ze niet eens geborsteld. Ik vrees dat het moeilijk word om daarvoor een goed programma op te stellen.

joelleo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:42

Ik train iedere dag, en hij heeft een keer per week vrij.
Soms wel een dagje extra als hij de dag ervoor echt super gelopen heeft.
Een tot twee keer per week les.
Ik probeer hem altijd goed los te werken, veel figuren rijden, en veel tempo overgangen te rijden, hierna pak ik hem wat meer op en ga hem dan meer aan het werk zetten.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:26

ik heb een 7 jarige kwpn ruin die nog basiswerk verricht ivm laat inrijden.

ik longeer hem 2 x per week intensief. ik rij hem 3 x per week dressuurmatig ongeveer een half uurtje(waarvan 1 x les) en de overige 2 dagen is hij vrij en wandel ik met hem. soms rij ik een keer extra om een rondje buiten te doen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:10

VSW -> PP

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:49

Als ik wedstijd heb:
Maandag: Longeren met passoa. Ongeveer 45 Minuten
Dinsdag: Heb ik les. Ik train een uur flink
Woensdag: Een buitenrit. Een uur stappen draven en galoperen. Ik wissel dan met trainen in het bos en lekker losse teugel genieten van de omgeving.
Donderdag: vrij
Vrijdag: Begin met lang en laag en pak haar op. Ik maak haar snel op mijn been en rij haar scherp. Pak wat oefeningen mee. Rij ongeveer 45 minuten.
Zaterdag: Ook weer begin ik met lang en laag. Pak haar op en maak haar scherp. Dan wat meer proefgericht.
Zondag: wedstrijd.

Nu heb ik 2 maanden geen wedstrijden. Dan doe ik het ietsje anders.

Maandag: Longeren met passoa. Ongeveer 45 Minuten
Dinsdag: Heb ik les. Ik train een uur flink
Woensdag: Een buitenrit. Een uur stappen draven en galoperen. Ik wissel dan met trainen in het bos en lekker losse teugel genieten van de omgeving.
Donderdag: vrij
Vrijdag: Begin met lang en laag en pak haar op. Ik maak haar snel op mijn been en rij haar scherp. Pak wat oefeningen mee. Rij ongeveer 45 minuten.
Zaterdag: Een buitenrit. lekker ontspannen, maar ook weer kleine stukjes trainen in het bos.
Zondag: vrij

Ik heb een 6 jarige Arabofries. En start in oktober L2. Ik vind het ook belangrijk als ik geen werdstrijden heb dat ze iets meer kan onstapnnen. De trainingen die ik doe zijn vrij zwaar. In het bos vind ik het belangrijk dat ze luisterd naar mij en niet zomaar kan lopen waar ze wil. Ik doe heel veel tempowisselingen. Verder rij ik op 2 teugels en doe veel tijd besteden aan rechtrichten, maar ook de lengtebuigingen. Dus eigenlijk het basiswerk. Dit doe ik zo al even en dit gaat erg goed. Tenminste bij mij :)