Is het vergelijkbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaikee

Is het vergelijkbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 21:20

Heeii allemaal,

Ik weet dat bepaalde vragen hierin al veel voorkomen op dit forum, maar omdat ik meerdere vragen heb en het liefst ook antwoorden wil die op mijn verhaal gericht zijn plaats ik het toch.

Om te beginnen....
Ik ben bijna 14 en rijd al een poos pony op een manege. Daarvoor heb ik op de pony's/paarden van mijn kennissen gereden.
Ik rijd nu in een gevorderde les.
Op de manege zijn elke 2 maanden wedstrijden, daar doe ik altijd aan mee (FNRS)
F1= 1e
F2a= 1e
F2b= 2e (theorie 0 fout)
F3a= 3e maar de 2e had even veel punten en de 1e 2 punten meer. Plus dat ik op een pony zat die begon te bokken en idioot doen. Ik kreeg hem terug en ging weer vrolijk verder :)

Nu zeggen ze dat de F12 gelijk is aan L en F20 met M. Mijn 1e vraag: is dit vergelijkbaar?

Mijn 2e vraag, het is natuurlijk zonde dat er maar 1 wedstrijd per maand is. Want zo kom je niet snel verderder. Is het mogelijk om op een andere manege zonder dat je daar rijd wedstrijden te rijden op manege pony's? Met aantoning van je FNRS paspoort.

Mijn 3e vraag, een ruiterpaspoort is dat nu hetzelfde als een FNRS paspoord?? (denk ik niet)
Zo nee hoe kom je eraan?? Moet je dan een eigen paard/pony hebben?
En voor wat heb je een ruiterpaspoort nodig?

Dit zijn al een behoorlijk aantal vragen :P Maar ik heb er vast meer, waar ik nu niet zo op kom.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen :)
Ik sta open voor ãlle opmerkingen en reacties dus brand maar los :)

X Jaikee

0000

Re: Is het vergelijkbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:47

Nee, dit is niet vergelijkbaar. Er zitten wel ongeveer dezelfde oefeningen in, maar daar is dan ook vrijwel alles mee gezegd. De manier van beoordelen van FNRS en KNHS proeven verschillen ontzettend. Dit moet ook wel, want het is natuurlijk ook een groot verschil of je rijd met een paard waarmee je dagelijks thuis traint, of een waar je maar af en toe een keer op kan rijden. KNHS wordt meestal iets strenger gejureerd, maar er wordt ook veel meer gekeken naar de combinatie en bij de FNRS ligt de focus net iets meer op de ruiter. Wil absoluut niet zeggen dat dat slechter is hoor, alleen dat je het dus, vanwege de toch grote verschillen, niet echt kan vergelijken.

Je andere vragen kan ik helaas niet beantwoorden maar er zijn hier vast wel mensen die dat wel weten.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:12

Heel erg bedankt hier heb ik veel aan :)

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:22

Volgens mij zijn er weinig manege's die dat doen om daar een wedstrijdje te kunnen rijden. Het probleem daarbij is dan ook dat je de pony's niet kent en dus niet kan oefenen. Om met een pony van je eigen manege ergens anders heen te gaan zou je moeten vragen aan de baas van het bedrijf en gaan zoeken waar je dan zou kunnen starten maar volgens mij is dat erg lastig te vinden! Succes

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:20

Ik kan wel antwoord geven op je 2e en 3e vraag.

Het is niet onmogelijk om op een andere manege wedstrijden te rijden, maar het is wel heel erg lastig om te realiseren.
Zoals gezegd zijn niet alle maneges blij met buitenstaanders, sommigen hebben zelf al wachtlijsten voor wedstrijden voor hun eigen klanten dus dan is het heel begrijpelijk dat buitenstaanders niet mee mogen doen.
Het is makkelijker als je mee zou willen doen op een eigen paard of pony, daar is vaak minder moeite mee. Maar ik lees dat je op een manegepaard van de andere manege mee zou willen doen.
Ik ben zelf op dit moment zoekende naar wat maneges in de omgeving om verder te kunnen met vaardigheidsproeven en daarna springen, wat mijn eigen manege in elk geval voor komend jaar niet kan gebruiken in de weekendplanning.
Daarbij heb ik zelf nog geen een manege getroffen waar je zonder ook maar een enkele les mee mag gaan doen met wedstrijden van de FNRS die daar georganiseerd worden. En dat vind ik ook heel logisch.
Zoals hierboven gezegd: je kent anders de paarden/pony's niet, de instructeurs hebben je nooit zien rijden en dan zouden ze wel een enorm risico nemen om jou blindelings een manegepaard toe te wijzen voor een wedstrijd.
Zelf ben ik ook op zoek naar een manege of maneges voor meerdere wedstrijden/langere termijn, dus ik vind het ook helemaal niet erg om wat vaker daar in een les mee te gaan doen of wat privélessen te volgen.
Maar ik heb het geld niet om ook daar wekelijks te gaan trainen en je moet wel iemand treffen die daar begrip voor heeft en alsnog toestemming zou geven.
Het is even zoeken, maar als je bereid bent één of enkele privelessen en/of groepslessen te volgen bij de andere manege is het best mogelijk om op andere maneges dan je eigen manege FNRS-proeven te gaan rijden.

De benaming ruiterpaspoort is gelijk aan je FNRS paspoort. Die wordt namelijk voluit FNRS-ruiterpaspoort genoemd.
Maar ik weet niet of je toevallig doelt op je ruiterbewijs? Want dat is dan inderdaad niet hetzelfde.
Je ruiterbewijs (voor buitenrijden) kun je halen bij SRR, of via het CBR 1, 2 en 3 examen bij de FNRS.
Dat laatste wordt dan weer in je FNRS ruiterpaspoort genoteerd en afgestempeld, en is daarna geldig zolang je jaarzegels ook geldig zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:17

WD-V -> MA

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:05

Is het niet mogelijk voor je om een verzorg paard/pony te zoeken waar je wedstrijdjes mee kan en mag rijden? Zoals cnterpstra al zegt, op een eigen paard is het vaak makkelijker om op een andere manege aan een manegewedstrijd mee te doen.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 21:52

Ja klopt, ik ben hard aan het zoeken.
MAar ik verzorg zoiezo het paard van mijn nicht(ijslander) Maar ze is 25 en dus met pensioen.
Het veulen van haar is nog in de opfok maar komt volgend jaar terug.
Maar ik zie eigenlijk nooit een ijslander in de dressuur sport?? Heeft dat een rede?