ouders denken beter te weten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

ouders denken beter te weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 17:41

Het probleem

Ik heb mijn pony al sinds mijn 9 jaar ( ben nu 21 ). In die tijd is hij ook een stuk ouder geworden net als ik. Hoe ooit mijn leven alleen maar om die pony draaide en hoeveel tijd ik daarin stak is nu helemaal veranderd.
Mijn ouders kunnen na 3 jaar nog steeds niet wennen aan het feit dat ik Bonte steeds meer los aan het laten ben. Hij is ouder aan het worden en ik wil hem niet "kapot" rijden. Hij staat sinds het begin van mijn studies (3 jaar geleden ) op een weiland. Hier ga ik nog wel eens met hem wandelen ( 1 a 2 soms 3-4 ) keer in de week met hem wandelen. Wat tegenwoordig nog maar 1x in de week is.

ik ga hem nog steeds 3x per week "bezoeken" en vertroetel hem dan, mest het weilandje uit, doe nog de nodige werken op de weide. Hij krijgt elke dag eten ( of van mij of van mijn buurmeisje )

Ook ik ben ouder geworden en mijn prioriteiten liggen niet meer bij "enkel Bonte" ... vroeger had ik geen vrienden en werd zwaar gepest en kon ik naar mijn grootste steun en toeverlaat ... want thuis werd ik ook gepest door mijn zus . Onze levens zijn aan het scheiden en dat komt enerzijds door mijn "vooruitgang" in het leven maar anderzijds doordat hij nu prettig kan genieten van zijn pensioen op een weide met vriendjes.

Mijn ouders kunnen het niet verkroppen dat ik hem steeds minder afrijd ( volgens mijn moeder is dit het zelfde als berijden ... ze wil nog steeds dat ik er zo lang op rijd totdat hij in het zweet staat en moe is ) Ze vinden het niet kunnen dat hij daar staat te "verkommeren" op een weilandje ...

Nu is de druppel gevallen. Ze willen hem weg geven. Maar ik wil hem niet kwijt . Ze willen er geen geld insteken als ik er toch geen plezier uithaal. Maar wat voor hun plezier is , is voor mij niet bepaald plezier...

Ik geniet ervan hem te zien op dat weilandje. Dat hij daar gelukkig staat met vriendjes en alles nodig heeft wat nodig is. ik geniet van te werken aan de weide om alles in orde te krijgen. Het plezier zit voor mij niet meer in het rijden, maar het zorgen.

Het "geld-issue" is geen probleem voor mijn ouders .... Dat weet ik . Ik ken onze financiële toestand en alles er op en er aan .

De vraag :
Hoe kan ik mijn ouders duidelijk maken dat dit WEL de normale gang van zaken is, dat een paard na X aantal jaar op pensioen gaat en je niet de problemen van een oude knol op een ander gaat schuiven. Dat het normaal is dat je hem niet zomaar weg geeft na 12 jaar trouwe dienst. Dat het normaal is dat er minder op gereden wordt met de tijd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:45

Je bent 21, word het niet tijd dat je de kosten zelf gaat dragen? Dan kunnen je ouders er niets meer van zeggen.

_Bonte_

Re: ouders denken beter te weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 17:49

Ik ben Belg :p om te beginnen

Hier is het niet zo "normaal" dat je tijdens je studie alles zelf al kan betalen. Ik moet nog 3 jaar studeren en heb weinig tot zelfs geen tijd om te werken. het meeste van mijn vrije tijd gaat naar werken voor school of op de weide werken. dan heb ik hier en daar nog een paar uurtjes vrij wat heel erg afhangt van de week.

ik doe nu vakantie werk voor een maand en verdien daar niet genoeg om mijn weide + leven een heel jaar mee te onderhouden.

Ik heb nu eindelijk ook de perfecte weide gevonden waar ik 100 % content van ben. Hier wil ik echt niet weg .. ik heb nogal wat gezien met die pony hoor van stalling .

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:27

Hoe oud is je pony nu?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:28

de pony is 22 jaar
hij heeft flebitis .. ( enkel last als hij een wonde aan zijn been krijgt )
en begint slecht te zien . we vermoeden heel slecht aan het linkeroog ( vooral het verzicht )

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:34

En is het probleem van je ouders dat je niet hard genoeg rijd (dus in het zweet werken) of niet je niet genoeg naar hem toe gaat?

Het laatste kan ik ergens wel begrijpen, het eerste niet zo. Probleem met dit soort situaties is dat je ouders de financiele macht hebben, en dat jij er dus eigenlijk weinig op te zeggen hebben. Denk je dat ze serieus zijn met hun dreigement? Is de band met je ouders anders wel goed (dat ze dit misschien als middel gebruiken om druk ofzo uit te oefenen op je).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:13

dat ik hem niet meer hard genoeg rijd dat is het probleem denk ik.

De band met mijn ouders is best wel goed . Op het feit dat mijn moeder vaak onredlijk is en in haar eigen wereld leeft. Mijn vader volgt mijn moeder. Hoopt hier en daar op de meest vreemde momenten bij mijn opvoeding/ leven betrokken te worden.

Ja mijn ouders hebben altijd al gedreigd met vanalles en nog wat . De slechtste manier om je kind aan te sporen, maar ik heb niet anders gekend .

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:25

Het lijkt me ook niet zo verkeerd om een pony van 22 nog leuke / andere dingen te laten meemaken. Ga eens lekker met 'm wandelen in het bos o.i.d. Longeer 'm eens, ga grondwerken, weet ik veel. Geestelijk bezighouden is mijns inziens nooit verkeerd, als is 'ie 80.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:33

Ik mis hier een beetje de gulden middenweg: als je paard nog gezond is kan jij best wat meer met hem doen; rust roest, en dan snap ik best dat je ouders er zo over denken. Bijvoorbeeld 3x per week wat trainen of spelen in het zadel of op de grond, eens een buitenritje (dat is, gezien je Belg bent, dat 1x per week wandelen dat je noemt?). Dat houdt je paard soepel en alert. Als ie 30 gaat worden en jij gaat er 1x per week nog iets mee doen en je ziet hem in totaal 3x per week snap ik best dat je ouders dat niet nog minstens 3 jaar (de tijd dat jij studeert en zij voor de kosten opdraaien) gaan betalen en een andere oplossing voorstellen. Ik zou wat meer tijd aan Bonte gaan besteden en meer activiteiten met hem ondernemen dan je nu doet.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:37

MW => PP

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:59

Ik kan me ook ergens wel een beetje vinden in je ouders. Je zegt zelf je prioriteiten zijn veranderd, minder naar je paard dus, opzich geen probleem maar als je zelf de tijd en/of zin niet altijd hebt moet je misschien een verzorger zoeken die dingen met hem gaat ondernemen. Het is ergens ook wel zonde dat hij nu op een weitje staat terwijl je best nog dingen met hem kan ondernemen toch? Als hij nog in staat is om lekker door de bossen te gaan heerlijk toch?
Ik snap best dat je ouders zoiets hebben wij betalen geld voor hem en je maakt er weinig gebruik van ze willen waarschijnlijk gewoon dat hij nog lekker wat dingen kan doen anders zouden ze hem toch niet voor niets weggeven?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:43

hmmm hier een medebelg die 4j unif gedaan heeft en zelf de kosten droeg voor 2 paarden en een pony; ik zat overigens niet op kot omdat ik dagelijks de verzorging van de paarden zelf deed. wat financiën betreft, vind ik dus toch wel dat het deels zal liggen aan waar je prioriteiten liggen.
Je zou ook kunnen voorstellen om een deel van de maandelijkse kost zelf te betalen om al een tegemoedkoming te doen naar je ouders toe. Verder zou ik toch zelf ook je goeie wil tonen door net ietsje meer met je pony te doen als dat je ouders gerust stelt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:57

pff, best moeilijk eigenlijk, maar als ik zou zien dat één van mijn kinderen ( heb drie volwassen kinderen) zou doen zoals jij, zou ik het oudje niet wegdoen, logisch dat hij op die leeftijd niet meer echt gereden kan worden, hij is echt met een welverdiend pensioen bezig, hij geniet en jij geniet van de momenten die jullie samen hebben, ik denk echt dat het niet verstandig is om hem weg te doen, bovendien lees ik tussen de regels door dat je nog erg veel van je oudje houd, nee... die moet niet weg, helemaal als het geen financiele problemen geeft

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:13

Ik zou hem wat meer activiteiten bieden, ik vind hem nog niet oud! En misschien wat aangepast werk ivm zijn zicht? En als jij geen tijd/zin hebt, zijn er vast meiden genoeg die 2 daagjes van je over willen nemen, om leuke dingen met hem te doen. ik vind het perfect dat hij een lekker landje heeft met soortgenootjes e.d. vervelen zal hij zich dus niet, maar wat meer menselijke aandacht stelt ie vast op prijs na jaren lang trouwe dienst en maatje te zijn (geweest)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:19

Ik vind het wel normaal dat je je paard minder (intensief) rijdt nu hij eea mankeert, maar ik zou ook geen paard aanhouden als mijn dochter er maar drie keer per week is (en ook niet voor verzorgers).
Net als iemand voor me al zei, vind ik dat je wel mogelijkheden kunt zoeken om op andere manieren ermee bezig te zijn, relaxed wat buiten stappen, vrijheidsdressuur, voor mijn part Parellispelletjes ofzoiets.
En dan zeker 5 dagen per week ernaartoe.

Als je het zelf betaalt, moet je het zelf weten maar als ouder zou ik er ook niet meer voor willen betalen.