Mijn verzorgpaard heeft een té scherp bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reneetiejas

Mijn verzorgpaard heeft een té scherp bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:25

Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleempje. Ik rijd nou met mijn lieve haflingertje (verzorgpaard).
En ik vind het bit te scherp.
Hier een foto: Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat je het bit zo een beetje kunt zien, het is dus een menhoofdstel.
Ik rijd daar 2 paarden met een menhoofdstel. Alleen de tinker die is niet zo gevoelig in de mond
als het haffie. De haflinger kun je niet aanpakken als die vervelend doet want dan doe je haar
pijn en dan gaat ze nog veel meer vervelend doen. De tinkerruin die luisterd prima naar het bit.
Maar de haflinger heeft er moeite mee.
Nou heb ik het hele verhaal al eens aan de eigenaresse uitgelegd. En die vond het niet nodig om een ander hoofdstel
te kopen. Ik heb al voorgesteld om het zelf te betalen. En ik heb het zelf eens gekocht. Toen kwam de andere verzorger
en die zei dat het niet nodig was. Dus hoe krijg ik het nou voor elkaar om toch een gewoon hoofdstel te kopen.
Met een dubbel gebroken bitje ofzo?
Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt

Groetjes Renee

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:30

Ow ik vind de foto zelf niet zo duidelijk dus ik ben even opzoek gegaan naar een duidelijkere foto:
Afbeelding
Ik hoop dat deze foto wat duidelijker is :o

michelle___

Re: Mijn verzorgpaard heeft een té scherp bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:31

Dat is volgensmij gewoon een menhoofdstel. :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:32

Geen idee hoe oud je bent... maar een hoofdstel en een bit kopen voor een verzorgpaard... dat moet toch niet zo'n grote aanslag op je portemonnee zijn. Er staat er zat te koop via marktplaats.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:38

Het is een gewoon menbit in een gewoon menhoofdstel. Zo te zien zitten de teugels al in het hoogste punt, milder kan het dan niet. Tenzij je de teugels door de bril (het ronde gat ) vastzet zodat je geen hefboom werking hebt. Alleen zit er een kinketting bij het hoofdstel en is deze ook op de goede strakte gezet? Zonder kinketting werkt een menbit heel heftig in als de teugels te strak getrokken worden. Een goede kinketting voorkomt dat het bit verder dan 45 graden getrokken kan worden.

Eventueel kun je aan de eigenaar vragen als er heftig gereageert blijft of er een bitbandage of zeem omheen mag. Dan voelt het bit wat minder scherp aan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-07-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:38

een liverpool bit is niet om mee te rijden, maar de teugels zitten al op de bril. De scherpte valt wel mee in dit geval.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:45

Dees schreef:
Geen idee hoe oud je bent... maar een hoofdstel en een bit kopen voor een verzorgpaard... dat moet toch niet zo'n grote aanslag op je portemonnee zijn. Er staat er zat te koop via marktplaats.

Nee maar dan moet het wel uberhaupt mogen van de eigenaar :)*

@ TS: ga eens met de eigenaresse nog om tafel en probeer het uit te leggen.. Misschien kan ze je dan ook vertellen waarom ze wil dat je met dit hoofdstel blijft rijden...

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:46

simpel hoofdstel is iets van 25,-, bitje van 10,- is 35,-... de kosten vallen wel mee... meld het wel even aan de eigenaresse dat je dit van plan bent...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:48

Als het paard gewend is aan een ongebroken menbit zou ik, als je een ander hoofdstel en bit mag gebruiken, kiezen voor een ongebroken bustrens, en geen dubbelgebroken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:50

UHH, melden aan de eigenaresse dat je dit van plan bent?!?!
Volgens mij vindt de eigenaresse het niet nodig en helaas heb jij je daar als verzorgster aan te houden. Pas als het je eigen paard is of als de eigenaresse het goed vindt mag je er een ander hoofdstel in hangen..
Zou mooi zijn als alle verzorgsters zomaar andere hoofdstellen en bitten in hun paarden gingen hangen! :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:51

Als de eigenaar het niet wil houdt het gewoon op. Je hebt al eens met haar gepraat en ze ziet geen noodzaak om te veranderen dus ik zou het er ook bij laten, bedenk je zelf dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter en dat je je misschien meer moet gaan richten om het paard goed naar je zit en benen te laten luisteren want dan heb je het bit niet/nauwelijks nodig.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:51

Het is inderdaad een menhoofdstel. Ik ben 15 jaar. En kan makkelijk een hoofdstelletje kopen.
maar het probleem is dat de eigenaar het niet nodig vind. Maar de merrie (pebbles) reageerd nog steeds heftig op het bit. Ik hoef het maar even aan te raken en dan gaat ze met haar hoofd schudden.
De kinketting zit ook goed dat weet ik zeker. Maar ze snijd heel gauw hoeken af en trekt haar hoofd naar buiten. En ik kan haar niet alleen maar met mijn benen en stemhulpen alles laten doen. Ik moet af en toe wat met het bit doen. Maar als ik er maar iets van spanning opzet dan gooit ze haar kop omhoog. Ik heb zelfs een keer gehad dat ze eruit naait in het bos omdat ze ergens van schrok. Nou dat is allemaal geen probleem. Tenzij je haar niet af kunt remmen. Ik probeer haar rustiger te laten lopen met mijn stemhulpen. Maar daar reageerde ze niet op. Dus ik moest aan het bit zitten. Dat heb ik rustig aan gedaan, maar ze flipte van het bit. Ging vol op de rem en begon te steigeren. Niet een te leuke ervaring dus. Ik weet gewoon zeker dat ze beter gaat lopen met een minder scherp bit. Want ik heb het idee dat ze er een beetje misbruik van maakt. En ik wil haar geen pijn doen in de mond. Want die keer naar het bos had ze al een klein wondje bij haar mond. Maarja ik kon niet anders toen. Dus ik vraag me af. Hoe kan ik het beste vertellen dat ze een ander hoofdstel moet omdat ze daar beter op gaat reageren?
@jasmijn159 de man van de eigenaresse is overleden. En de vrouw weet hoe ze de paarden moet voeren en verzorgen. Maar als het op rijden aankomt heeft ze er geen verstand van. Ze heeft zelf nooit paardgereden.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:53

Jasmijn, ik bedoelde idd dat ze het wel overleggen moet!!! en met goede argumenten komen! niet handig neer gezet:D
mischien anders een bitje lenen en de eigenaresse laten zien wat er gebeurd met verschillende bitten in gedrag...
Laatst bijgewerkt door Sietara op 25-07-12 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:53

Ik denk dat je dit beter eens even bespreekt met de eigenaar..
Zelf zou ik het niet zo leuk vinden als ik iemand heb die mijn paard rijdt, en meteen wat anders gaat proberen en kopen, zonder dat ik hiervan af weet.
Wat zegt je lesgever? of heb je dat niet?
een goede lesgever kan je hiermee het beste helpen.
Wij via bokt kunnen dit niet goed beoordelen, aangezien wij niet weten hoe jij rijdt, en waar het paard het beste en zachtste op loopt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:56

eerlijk gezegd denk ik dat die dan ook zo doet met een minder scherp bit.

weet je zeker dat dit paard geen last van zijn mond heeft? want eerlijk gezegd vind ik het erg heftig, en je hebt het bit zo ingesteld dat het nog best vriendelijk is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:59

Ik zou niet zozeer een ander bit proberen als wel een tandarts voorstellen. Misschien ziet de eigenaresse dat wel zitten.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:59

@chiaraa_ Ik heb op het moment geen lesgever. Maar ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn oude verzorgpony. Die lesgeefster die zei: het is beter als je geen pessoabit pakt maar een dubbelgebroken bitje. En ik moet zeggen sinds dat ze dat bit had, helemaal geweldig ze was ook rustiger in haar hoofd. Verder word er gezegd dat ik een rechte zit heb en een rustige hand. Ik ben niet zo'n teugelmeisje. Ik rijd zoveel mogelijk op been/stemhulpen. Alleen het is een échte haflinger. En de mensen die een haflinger hebben gereden die weten denk ik wel waar ik het over heb. Want ze proberen altijd net wat anders als dat jij wilt. In het begin heb ik ook veel gevochten met mijn oude verzorgpony (ook haflinger) uiteindelijk luisterde ze wel. Maarja haflingers zijn nou eenmaal koppig en dan is een bit wat je kunt gebruiken af en toe toch wel handig.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:15

Een paard kan idd heel vervelend worden met zijn hoofd als deze een te scherp bit heeft, en het bit wat er in zit heet niet voor niets een MENbit, en is dus niet bedoelt om onder het zadel mee te rijden.
Ts zou bij dit paard best een dubbelgebroken bit kunnen proberen, heb zelf een fjord die voor de kar loopt met het afgebeelde bit, en onder het zadel loopt hij op een dubbelgebroken bit.
Dit gaat goed.

Dus TS ik zou met de eigenaar gaan praten, en vragen waarom je er geen ander bit in mag doen, de eigenaar zal er vast wel een reden voor hebben, en is deze er niet kun je vragen om het te proberen, en dan eerst aan de longeerlijn, en daarna er pas op, dan kun je zien wat het paard doet.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 21:24

@HTM thanks, daar heb ik wat aan :)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:27

Gewoon goed overleggen met de eigenaar..

Een dubbelgebroken trens kopen en die erin hangen.. En ja zoals ik hoor in het topic het is je verzorgpony, geen kosten aan maken maar mocht je ooit weggaan het hoofdstel/bit is gewoon van jou ja... Kan je zo meenemen..

Ik zou gaan praten en haar het hoofdstel laten zien en dat je hier graag mee wilt rijden...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:33

Ten eerste, het bit is zo scherp als de ruiterhand. Een liverpoolstang hoeft helemaal niet scherp te zijn, zeker niet als je hem er goed in hangt en de kinketting goed doet. Van wat ik zie op de 2de foto zit die kinketting erg los, ik zie hem in een boogje richting onderlip lopen. Een te losse kinketting maakt dat het bit veel scherper aan komt dan een kinketting die goed zit.
Verder, zitten er ribbels op de stang of is het een gladde stang? Als er ribbels op zitten, zou je nog eens kunnen proberen het bit om te draaien. Ribbels naar voren of ribbels naar achteren hebben een verschillende inwerking.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:45

VSW -> VP

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:42

@neonlight.
Er zitten ribbels op ja...
En volgens de vrouw die een opleiding gedaan heeft over paarden zit de kinketting zo goed. En moet ik hem niet strakker doen.
En de man die 35 jaar heeft gement met het bit die zei ook hij moet zo zitten en niet anders. (helaas leeft hij nu niet meer :'()

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:54

michelle___ schreef:
Dat is volgensmij gewoon een menhoofdstel. :=

volgens mij ook...... vraag of je zelf een hoofdstel mag kopen??

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:29

Hoi,

Ik heb goed nieuws!
Ik heb alles uitgelegt met werkingen van verschillende soorten bitten en het mag!
Ik heb nu een nieuw hoofdstel en ze loopt echt heel relaxt nu. Ze luistert steeds beter en is veel rustiger in haar hoofd.
Ik heb gekozen voor een dubbelgebroken bustrens ik heb me goed laten informeren door verschillende mensen en dit zou het beste zijn voor het paard.
Afbeelding
Bedankt voor alle tips ik heb er zeker wat aan gehad!

groetjes Renee