Beste ras/stamboek voor een alround sport pony?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Beste ras/stamboek voor een alround sport pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 10:02

Hoi!

Ik ben opzoek naar een pony en vindt zelf NRPS pony`s erg leuk, nou vertelde iemand die heel veel van paarden weet en handeld (paardenhandelaar dus) aan mijn dat ik beter een New forest kom nemen, en liever geen pony met te veel arbieren bloed wat NRPS`ers natuurlijk wel vaak hebben! Ik rij bij hem, en hij handeld niet in New forest pony`s dus dat is niet de reden dat hij het zegt, en hij bekijkt het van uit het springen. Nou zoek ik een pony die vooral dressuur matig goed loopt en waar ik vooral dressuurwedstrijden mee wil rijden, en af en toe misschien een spring wedstrijd. Maar ik zie idd niet veel Arbieren meelopen op het hoogste niveau en zeker niet met springen. Dus ik vroeg me af waar ik nu het beste voor kon kiezen?

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 23-07-12 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Beste ras/stamboek voor een alround sport pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:07

Ik denk dat je voor de dressuur beter voor een NRPS kunt gaan, NF zijn nog wel eens sterk en stug. Maar het ligt er net aan hoor, de enige NF is de andere niet....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:59

Bij 't lezen van de titel dacht ik zelf ook gelijk aan een NF.

Anders misschien een (grote) welsh?

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:01

Welshpony's zijn in mijn ogen de beste sportpony's, de New Foresters zijn vaak het meest betrouwbaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:36

Er zijn ook best wel brave/rustigere NRPS'ers te vinden hoor. Je kan ook gaan voor een klein gebleven KWPN'er, als je een meer dressuurgefokt paard zoekt.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:42

Ik heb je een PB gestuurd ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:49

Ik heb jaren newforestpony's gereden en het zijn wel echt allround pony's. Er zijn binnen het stamboek ook wel hengsten doe meer richting springen zijn en anderen weer richting dresuur. Maar er zijn zeker goede dressuurpony's bij de foresters.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:55

Ik denk in het algemeen gezien richting NRPS, Welsh NWR, .. de luxe modellen zeg maar, omdat je met name richting dressuur wilt toch.
Voor allround meer richting springen idd de New Forest. Uiteraard zijn daar ook goede dressuurpony's te vinden, maar de Forester is over het algemeen toch wat geblokter gebouwd dan de Welsh en de NRPS.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:06

misschien ook eens kijken naar connemara?zijn ook leuke allround pony's

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:47

Ik vind zelf ook nrps erg leuk
welsh of new forest doen het ook wel vrij goed
Ik heb zelf een e pony, 50% kwpn 25% welsh en 25% new forest
alles door elkaar dus
ze is pas net 4 maar heeft aanleg voor dressuur en springen dus als je zoiets zou willen zou ik daarnaar zoeken
er zijn veel kwpn'ers die paard gefokt zijn maar pony gebelven
dat is helemaal mooi voor dressuur dan zou je eventueel later ook waarschijnlijk makkelijker bij de paarden kunnen starten ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:21

Welke ras spreekt jou aan?
Vanuit daar kan je kijken naar de mogelijkheden.
Nrps is een stamboek wat voornamelijk bezig is met het fokken van veelzijdige sport paarden en Pony s.
Wat betreft arabieren bloed is dat vaak een plus punt mits je er mee overweg kunt gaan.
Kruisingen zijn vaak drukker dan een Arabisch volbloed zelf.

Kijk eens op de site van het avs.
AV zijn ook juist hele fijne alrounders.
Ook lopen er meer mee op hoger niveau dan je denkt.

In verhouding zal het in veel mensen minder zijn maar dat is puur omdat het stamboek niet zo groot is, en niet dat de kwaliteiten minder zijn;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:33

-> PP

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:02

In elk van de genoemde rassen zijn voldoende goede sportpony's te vinden :j . Ik zou iig ook kijken wat er bij jouw karakter past, of je voldoende lef hebt / cool bent voor een wat hetere pony. Of je een rustig typje op stal wilt, of dat dat niks uitmaakt.

Wij hebben hier een aantal kwaliteits- New Foresters beleerd, bijna allemaal van dezelfde fokker, met allemaal hun eigen karaktertje. De één kon je na een paar maanden al een klein kind op weg laten rijden, de volgende was lastig in te rijden, bleek na verkoop een super-springer, maar niet geschikt voor jonge kinderen.
We hebben ook een Welsh NWR beleerd, edeler dan de Foresters, maar die erg "schichtig" reageerde en lomp was op stal. Heb menig kaakstoot gehad omdat meneer zijn hoofd snel wilde omdraaien. Maar een super-dressuurpony en veel braver onder het zadel dan we in het begin dachten.

De één is de ander niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:24

De Duitse rijpony's doen het goed in de dressuur. Maar Connemara is ook leuk, zowel dressuurmatig als voor het springen.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:38

Ik heb zelf een NF. :) aangenaam karakter, leert snel, goede bewegingen, etc.
Hoewel hij eigenlijk voor springen is gefokt doet hij het vele malen beter in de dressuur..
Ik denk persoonlijk dat je dus best echt op het karakter van elk paard afzonderlijk gaat letten, en je niet echt gaat focussen op 1 ras. ;)
Maar ik vind over het algemeen een NF wel aan te raden als alrounder, ze doen het meestal wel leuk als sportpony's. :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 19:46

Dus eigelijk maakt het niet veel uit of er wel of niet veel arbieren bloed in zit? Ik vindt zelf kruising arebier (NRPS) heel leuk en heb er ook een paar gereden en een gehad, maar ik wil ook graag zo ver mogelijk komen in de sport maar omdat iemand dus zij dat pony`s met veel arebieren bloed niks zijn voor de (spring) sport stel ik deze vraag.
Ik heb namelijk wel een leuke NPRS pony gezien met behoorlijk veel arabisch bloed maar die heeft wel weer een opa die ZZ heeft gesprongen en dus voornamelijk spring gefokt is, dat gaat dus weer helemaal tegen dat verhaal in?
De pony zelf (en ouders volgens mij ook) zijn niet geklasseerd in het springen wel is de pony L2 dressuur, dus de basis zit er al in, maar aangezien het een eindje rijden is, en ik heb er al acht gezien (zonder resultaat haha! :') ) vraag ik me af of de pony dus wel geschikt is voor we de zoveelste voor niks hebben bekeken hihi! Misschien kun jullie mij aan een antwoord helpen!

(ps: ik ben totaal niet kieskeurig ofzo hoor :o )

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:59

Zelf in een kwpner zit een x aantal AV bloed.
Ze hebben vaak uithoudings vermogen en werk willigheid.
Binnen het stamboek zitten er echt een aantal die op Z niveau springen.

Maar zoals ik al zei je moet er om mee kunnen gaan.

Er zitten er altijd tussen in iedere stamboek/ras die meer aanleg heeft dan de ander.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:11

mijn nf was redelijk allround. ze kon zo goed springen en dat wilde ze ook zo graag, dat ik niet hoger kon dan het L :') . maar liep ook Z dressuur. ben vanaf het L2 ieder jaar op de brabantse geweest en ook 2x naar het NK. met het springen mocht ik ieder jaar naar de brabantse op 1x na.
voor die nf had ik een nrps.
die had M gesprongen en M gedressuurt en loopt nu trec volgensmij. je moet gewoon zoeken naar iets wat je leuk vind. ik heb niet echt veel welshjes zien springen ( zeker niet in de klasse D) en duitse rijponys zijn vaak ook meer dressuur gefokt. maar je hebt altijd uitzonderingen.

iemand bij mij uit de staat zij altijd dat mijn nrps veelste heet was voor mij, en dat die nf beter was omdat die rustiger was. maar het was dus net andersom. je moet vooral naar de pony zelf kijken en niet naar het ras, want iedere pony is anders