Wat denken jullie ervan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

csnms

Wat denken jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 23:22

Beste Bokkers,
Net geregistreerd op Bokt, dus ik weet allemaal nog niet zo goed hoe de site werkt, en of ik nu op het goede forum zit, maar dat hoor ik dan wel..

Mijn naam is Christel, 16 jaar (bijna 17), ben net in het bezit van mijn VMBO t diploma. Over twee jaar ben ik in het bezit van mijn HAVO diplma. Nou zou ik daarna graag opzoek willen gaan naar een KWPN veulen (hengstje), ook omdat ik dan aweer twee jaar ouder ben.
Ik ben al vroeg met het ''paardenvirus'' besmet. Toen ik nog geen 3 maanden zat ik al samen met mn vader op mn moeders paard, dus dat is wel met de paplepel ingegoten. Ik ben gaan lessen op een goede manege vanaf mn 7e, 2 jaar geleden gestopt wegens scheiding van mn ouders. Ik ben wel sinds die twee jaar verder gaan met het helpen verzorgen van twee ijslanders, waarvan een hoefbevangen en ze is een hele pittige tante. Ze is nu gelukkig weer redelijk hersteld. Dus ik denk niet dat het aan mn ervaring ligt, aangezien ik dan al bijna 10 jaar rijd.. Ook fiets ik door weer, wind en sneeuw naar ze toe.. Dus ik ga er ook echt voor. Ik heb mensen om mij heen die mij kunnen helpen en adviseren.
Het veulen zal een prima plek krijgen 6 andere paarden om hem heen, kan bij de kudde of aan de andere kant van het hek komen te staan. Geld is geen probleem, maar ik wil wel een veulen en geen ervaren paard, ook al weet ik dat als je het niet goed doet dat je je veulen goed kan ''verpesten''..

Nog iets weten? en hoe denken jullie erover? tips?

Vulina

Re: Wat denken jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:30

Waarom wil je een veulen en geen ervaren paard?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:44

ED --> PP

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:47

geld geen probleem en zeker weten dat je over 2 jaar je diploma haalt? Wat dacht je van een rijbewijs en een vervolgopleiding?
Dromen zijn goed en maakt het leven interessant. Focus je maar eerst op je opleiding... komen de paarden vanzelf wel.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:50

Knert schreef:
geld geen probleem en zeker weten dat je over 2 jaar je diploma haalt? Wat dacht je van een rijbewijs en een vervolgopleiding?
Dromen zijn goed en maakt het leven interessant. Focus je maar eerst op je opleiding... komen de paarden vanzelf wel.

+1

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:50

Het is niet de bedoeling dat je meerdere precies dezelfde topics plaats op verschillende delen van het forum ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:54

Een veulen is heel iets anders als het kopen van een ervaren paard. Je hebt ervaring met (zeer) ervaren paarden, niet met een jong paard. Het opvoeden van een veulen is heel iets anders als het omgaan met een paard dat alles al kent. Je kunt het maar 1 keer goed doen, doe je dat niet, dan is het "fixen" van het probleem een hele opgave. Ik zou er dan ook alleen aan beginnen als je iemand die wel ervaring heeft met jonge paarden in je directe omgeving hebt, en je ook direct kan helpen bij een aantal belangrijke stappen die je moet nemen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:13

En wat denk je van het geld dat een veulen kost? Stalling, hoefsmit, en als je een goed veulen wil, ben je bijna net zoveel kwijt als en lief, al wat ouder paard.. En met een beetje pech krijgt je veulen een vergroeing, verkeerde hoefstand oid.
Dan komt het beleren, dat kun je niet alleen en als het niet lukt breng je het naar een stal wat daar dagelijkse koek is, kost weer heel wat en daarna is het nog niet zeker dat ze zo braaf blijft..
Paard groeit weer in de bespiering en het zadel past niet meer, kost geld om het zadel te laten vermaken of een nieuw zadel.
zo kunnen we nog wel even door gaan, koop dan een ervaren paard waar je lol mee kunt hebben :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:19

Waarom wil je een hengst per se? Of laat je hem ruinen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:51

Ik zou ook eerst een vervolgopleiding gaan doen, zorgen dat je een goede baan krijgt en dan kun je altijd nog kijken of, en zo ja wat voor paard je koopt. Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen graag een jaarling of 2 jarige kopen met de bedoeling hem zelf op te leren. Dit gaat vaker fout dan goed. Mijn man en ik hebben ook allebei jaren ervaring maar er is toch echt een brave 7 jarige gekomen toen er een nieuw paard moest komen, die al veel gezien en gedaan heeft. Toch nog het voordeel van een relatief jong paard, maar de echte jonge paarden streken zijn eruit.

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:29

De reacties van : Waarom een veulen, en geen ouder paard, vind ik nogal vaag.. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur..
Ik heb ook een Tinkerveulen gekocht 2 jaar geleden, en ik heb 4 jaar geleden een shetlanderveulentje overgenomen, is dat dan ook
zo vreemd?

Verder zou ik nog niet nadenken over wanneer je een paard wilt gaan kopen, want de toekomst kan altijd nog veranderen,
en dan is het juist een teleurstelling dat je plan met je paard te kopen (nog) niet door kan gaan.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:47

Ik neem aan dat je na je havo een HBO gaat doen? denk dan goed na hoe en wat. Want een eigen paard kost een hoop tijd en energie, en een opleiding ook!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:16

Alhoewel ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten, ik heb een tijdje HBO gedaan en ik had heel weinig tijd voor Cassey. Gelukkig had zij toen niet zoveel tijd meer nodig, maar met een jong paard was dat heel anders geweest.