Een paard kopen, please even lezen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moet ik gaan voor een paard?

Ja!
2 (2%)
Nee!
66 (97%)

Totaal aantal stemmen: 68

Irisjeexx

Een paard kopen, please even lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:07

Sorry, ik wist niet waar dit hoorde. Mocht het in een foute categorie staan, verplaats dan alsjeblieft even. Danku C: .

Hallo,

Ik had gisteren een gesprek met mijn moeder over een eigen paard. Ze zei : "Iris, ik kan het niet betalen. Ik weet hoe graag je het wilt, maar het lukt financieel gewoon niet." . Afijn, ik heb dus een beetje op het internet gekeken, voor de kosten. Een vriendin van mij heeft een weiland en stalling aan huis, en zij zegt dat ik bij haar gratis kan staan. Dan kom ik verder uit op een maandelijkse koste van €85,- euro. Als ik mijn moeder, oom en tante vraag voor de kosten, is dat ongeveer €28 euro per maand. Als ze dat willen doen, zijn de kosten geregeld. Dan nog het paard kopen, en natuurlijk school. Ik ben 12 jaar, en zit nu in de zomervakantie. over een paar weken zit ik dus op het middelbare en ga ik HAVO/VWO doen. Ik heb een vriendin die VWO+ doet, en zij zegt dat je dan nog wel tijd over houd voor een paard. Nu mijn vraag,

Zou ik dit verhaal aan mijn moeder moeten vertellen, voor een paard of kan ik dat beter niet doen?
Alvast bedankt voor je mening.
Groet, Iris.

Anoniem

Re: Een paard kopen, please even lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:09

Niet doen, als je paard iets krijgt ben je zo honderden euro's kwijt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:10

Ik denk dat je beter kunt wachten. Want wat als je paard ziek wordt, dan heb een dierenarts nodig. Bovendien moet hij om de zoveel tijd naar de hoefsmid. En ook moet hij elk jaar geënt worden. Denk dat je beter kunt wachten totdat je ouder bent.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:11

Inderdaad niet doen. Als je al bij voorbaat afhankelijk bent van anderen om je paard te bekostigen, ben je niet verstandig bezig. Daarbij blijft het nooit bij 85 euro per maand, maar kost een paard altijd meer dan je verwacht.

Fennee

Je zegt nu wel 85 euro p.m maar wat als ze oppeens zware koliek oid heeft ? En ik ga na de zomervakantie naar 3 VMBO-tl en ik kan je zeggen ik heb het in het vorige leerjaar aardig zwaar gehad. Een pony en leren etc. En wat als je straks gaat studeren? Ga je je paard dan weer verkopen ? Want dan heb je echt geen tijd. Ik zou nog even wachten tot je later een vaste baan hebt en dus een vast inkomen :j

NeverGiveUp

Ik zou ten eerste een baantje gaan nemen, en wat gaan sparen.

Er komen natuurlijk ook dierenarts kosten bij he, die kunnen ook in een keer een paar honderd euro zijn.
Heb je dat dan ook?

Het best ga je gewoon werken en sparen en dan komt het over een paar jaar vanzelf. Je bent nu steeds afhankelijk van andere, je moeder, je vriendin. Wat nou als je vriendin moet verhuizen? Dan kan je naar een stalling verhuizen van 150euro of zo en dan gaan je maandelijkse kosten toch heel wat omhoog.

Daarbij weet je nog niet hoe havo vwo voor jou gaat werken. Ik had inderdaad veel tijd over maar misschien moet jij wel veel meer werken om voldoendes te halen.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 17-07-12 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:12

wat ga je doen als het paard koliek doet ? dat kan snel oplopen
heb je materiaal voor het paard want dat kost ook al wat als je van niets begint
de aankoopprijs van het paard moet je er ook bij rekenen!
een paard is veel duurder dan de maandelijkse kosten
mss kan je een baantje zoeken en nog een paar jaar wachten

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:13

Met weiland ,stalling en 85 euro ben je er nog lang niet !
Ga nog maar even flink sparen .

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:14

Nu mag je bij een vriendin staan, maar wat als je ruzie krijgt.
Of ze het niet meer willen dat ie daar staat.
Dan zul je toch op zoek moeten naar een stalling.
En zijn haar ouders het hier wel mee eens?

Hoesten ze een keer bijv. moet je medicijnen hebben die al een paar honderd euro kosten.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 17-07-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:14

Ik denk dat je nog beter een paar jaar kunt wachten. Je moeder zegt het niet voor niets, het leven is nu eenmaal duur. Je vriendin zegt dat ie gratis bij haar kan staan, maar weten haar ouders daar wel van? En hoe kom je aan die 85,-? Eten alleen ben je al meer aan kwijt joh!
Ik snap dat je niets liever wilt, wilde ik ook, maar wacht tot je een jaar of 15 bent zodat je kunt gaan werken en bijdragen aan de kosten. Tot die tijd kun je mooi sparen voor een leuk paard ;) :#

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:15

niet doen.
Paard aanschaf zijn de kosten vaak niet, maar wat als het paard koliek krijgt? kost je zo 1 2 3 1000 euro en dan heb ik t niet eens over dingen die er nog bij komen... je moeder zal het niet voor niks zeggen dat het niet lukt dus nee, zou zeggen doe je school lekker, rond die af, ga werken en ga eventueel denken en kijken of je dan een paardje kan nemen, je bent nu nog jong dus je hebt nog alle tijd

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:16

Nee, je kan er beter niet aan beginnen, jij bent nog maar 12.

Wacht liever tot je een vaste baan hebt en het betalen kan.

Geloof me kost veel meer dan wat jij denkt.

s6801881

De vraag is, wil je je familie opzadelen met de financiële zorgen? Misschien kan je je paard goedkoop wegzetten, maar wat als de eigenaar van het land komt te overlijden of failliet gaat en je toch op een stalling van 120 tot 400 euro per maand moet komen te staan? En wat als je paard een koliekaanval krijgt en medische hulp nodig heeft? En hoe wil je het doen met je tuig. Goedkope zadels zat, maar de medische kosten die die zadels op de lange termijn meebrengen zijn niet voor de poes! En hoe doe je het met de smid? Daarnaast, school gaat altijd voor, en ik kan je vertellen dat je eerst en tweede jaar op de middelbare een stuk minder werk geven dan je laatste twee jaren. Daarnaast zal je inderdaad de tijd wel kunnen vinden, maar je moet je ook beseffen dat je daarvoor ook offers moet brengen! Je zal niet regelmatig uit kunnen, vanwege de kosten en tijd, je zal geen of weinig andere hobbies erop na kunnen houden, en er zullen ook weken zijn dat je de tijd niet hebt naast je tentamens om met je vriendinnen om te gaan. Als je moeder eerlijk aangeeft dat ze het niet kan betalen moet je daar gewoon respect voor hebben. Wat je eventueel wel kan overleggen is een (parttime) leasepaard. Dat is ook ontzettend leuk, maar je loopt minder financieel risico.

Yvie_Juudje

Begrijpelijk hoe graag je het zou willen. Iedere paardengek droomt van een eigen pony.
Ook ik had die droom en ben mijn ouders erg dankbaar dat ik nooit zomaar een pony heb gekregen.
Toen ik 19 was kwam die droom pas uit. Als je niet tussen de paarden opgroeit kun je beter wachtent tot je weet wat het hebben van een eigen paard met zich mee brengt. Niet alleen financieel, maar ook qua tijd.

Ik sta op een redelijk goedkope stalling en ben per maand gemiddeld 300 euro kwijt.
Want denk eens aan hoefsmid, enten, wormenkuren, eventuele lessen en je spulletjes?
Begin alvast met sparen, houdt elke euro die je hebt apart. Doe goed je best op school, zodat je straks een goede baan kan zoeken.

Dan kan je als je alles goed voor elkaar hebt, zelf je paardje financieren en hoef je ook niet afhankelijk te zijn van anderen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:17

Klinkt heel aantrekkelijk natuurlijk, 85,-. Maar dan ben je er nog niet.
Wie gaat je paard bekappen en enten? Waar ga je je paard verzekeren?
Dan nog een zadel, hoofdstel, dekje, eventueel pees/been beschermers..
Wat nou als je paard plots ziek/kreupel word oid, dan moet ie ook naar de DA, en geloof mij, die rekeningen blijven zich opstapelen.

Kortom, niet doen. :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:17

Ik zou naast bovenstaande ook rekening houden met het feit dat je niet altijd gratis kunt blijven staan. Wat als ze verhuizen, wat als je ruzie krijgt etc. Dat hoeft niet nu maar over een paar jaar mss wel, en dan?

Het schoolargument vind ik zelf een beetje niet-meewegend. Als jij tijd in je paardje kunt stoppen naast je studie, dan kun je dat of niet, dat weet jij zelf het beste. Leer je snel of niet? Gaat er veel tijd in zitten? Doe je nu alles met gemak of is het best pittig?
Ik had in mijn examen jaar vwo op een gegeven moment 2 eigen paarden waar ik dagelijks heen moest. Dat was op zich wel zwaar, maar ik trainde dagelijks ook nog krachttraining ander half uur. En mn sociale leven was er zeker ook nog. Dat was druk maar wel te doen voor mij en heb alles netjes gehaald (met meer leren waren er vast betere resultaten geweest maar je moet ook ontspanning hebben!).

Ik zou zeggen, je bent past 12! dus spaar lekker door, kijk nog eens goed rond waar je precies kosten aan kwijt bent (naast eventuele onvoorziene da kosten, denk aan entingen wormenspuiten zadel hoofdstel dekje etc.). Spullen kunnen ook kapot gaan en dan zul je bij een winterdeken bijvoorbeeld die meteen moeten vervangen, daar kun je dan niet een maandje mee wachten. Dus houd rekening met heel wat onvoorziene kosten!

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:19

Fennee schreef:
Je zegt nu wel 85 euro p.m maar wat als ze oppeens zware koliek oid heeft ? En ik ga na de zomervakantie naar 3 VMBO-tl en ik kan je zeggen ik heb het in het vorige leerjaar aardig zwaar gehad. Een pony en leren etc. En wat als je straks gaat studeren? Ga je je paard dan weer verkopen ? Want dan heb je echt geen tijd. Ik zou nog even wachten tot je later een vaste baan hebt en dus een vast inkomen :j

Niet aanvallend bedoeld, maar wil hier even op reageren.

Ik hoor mensen vaak zeggen dat het volgen van een studie en het hebben van een paard moeilijk te combineren is.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik studeer dit jaar af en heb de afgelopen jaren geen moeilijkheden ervaren om dit te combineren.

Je moet het alleen goed organiseren. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:20

Ooit een 13 jarige meid gekend die toch een paard kocht.

Dikke problemen natuurlijk en met als resultaat dat een vrij jong paard bij de slacht is geeindigd via een foute handelaar.

Eigenwijs meisje en de dierenartsenkosten niet kunnen betalen + toch willen rijden = paard nog meer aan gort gereden = dierenartsenkosten niet kunnen betalen = paard moeten verkopen via handelaar = slachthuis.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:21

Iedereen hier op bokt snapt denk ik wel hoe graaaaaaaag je een paard wilt MAAR de ouderen onder ons zullen denk ik bijna allemaal `niet doen`zeggen.

Je paard eet niet alleen hooi en ligt op stro!

- tandarts
- dierenarts entingen en bij ziekte
- hoefsmid
- brokken
- tuigage (en reparaties)
- wormenkuur
- les
- nieuwe spullen

En je vriendin zegt hij mag hier gratis staan... Dat zegt ze misschien de eerste maand maar dan begint bij haar denk ik ook te dagen dat hij wel 100 euro in de maand kost qua voer en stro..

En je gaat naar de 1e van de middelbare... Dan heb je ineens VEEEEL minder tijd dan op de basisschool...

Kun je bij je vriendin niet een paard rijden of een leuke verzorgpaard zoeken??

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:23

Ik zou het niet doen...
En ze kan ook zeggen met VWO+ dat je tijd over hebt, maar misschien moet jij wel meer leren dan zij moet.. De ene doet het op z'n sloffen en de andere moet er meer tijd insteken...
En krijgt je paard wat heb je toch echt wel meer kosten dan 85 euro...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:24

Er komen bij een paard inderdaad vaak onverwachtte kosten kijken..
Hier kun je dus eigenlijk beter mee wachten tot je klaar bent met je opleiding
en je een vaste baan hebt.

Misschien tot die tijd een verzorgs/lease pony nemen?

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:25

NIET DOEN
Ik weet hoe je je voelt ,ik heb hetzelfde probleem gehad.
Na lang denken heb ik het toen niet gedaan.
Er kan zo veel gebeuren,paard kan ziek worden of iets slopen en daar heb je dan geen geld voor.
Ik ben nu ook aan het kijken maar ik ben klaar met school en wil echt eerst werk hebben voor ik een eigen paard koop.
Ik zeg wacht nog een paar jaar,en zoek een bijrijpaardje waar je van kan leren en jij kan leren hoeveel werk het wel niet is ,en geloof me het is meer als je denk.
Ga naar school,zoe k werk en ga sparen en als je een paar jaar verder bent koop je je eigen paard.
Ik weet het iets van je eigen is leuker maar wat nou als je hem na een jaar moet verkopen

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:26

Yvie_Juudje schreef:

Ik hoor mensen vaak zeggen dat het volgen van een studie en het hebben van een paard moeilijk te combineren is.

Ik studeer dit jaar af en heb de afgelopen jaren geen moeilijkheden ervaren om dit te combineren.

Mee eens, op dit moment heb ik ook een zware studie en ben dagelijks 2 uurtjes bij mijn paard te vinden! Ligt echt aan hoe je er zelf mee omgaat!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:26

Niet doen......... :n

Is er in de buurt geen leuk verzorgpaard te vinden? Ik zou dat eerst proberen en als je dat minimaal 5 jaar volhoudt en elke maand al je spaarcenten opzij legt, kun je dan wellicht wel een paard aanschaffen en onderhouden.
Dat laatste wordt echt vaak vergeten, een paard leeft niet van de lucht en zoals iedereen al oppert, wat als...........

Laat je door je paardenliefde het paard er niet onder lijden ;)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:29

Yvie_Juudje schreef:
Fennee schreef:

Tuurlijk is het in sommige gevallen anders maar stel paardlief staat 120 km van je studieplek af, ik denk niet dat je dan doordeweeks even heen gaat om te verzorgen en om je familie dan met alles op te zadelen lijkt me ook niet eerlijk!