verkopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojo1992

verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:44

Hallo,

ik heb ongeveer een jaar geleden een pony gekocht..
het leek allemaal koek en ei
maar nu ben ik tot het volgende probleem gekomen:

ze beheerst de galop niet goed.. paar keer geprobeerd maar ik durf der zelf niet verder dat aan te leren.
en buitenrit staakt ze heel veel bokken steigeren achteruit lopen
ik ben vrij snel bang dus dat er uit krijgen lukt me zelf ook niet

ik wil toch een pony die wat makelijker is die alle gangen goed beheerst en een l proefje kan rijden.. en braaf op buitenrit

verkopen en andere zoeken? ik weet het echt niet!

jullie mening?

sanneloveyou

Re: verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:46

hmm ik heb er verder niet veel verstand van maar wat ik je zou aan raden is hulp van buiten af iemand anders die het wel durft ;)

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:47

Als je snel bang bent is het natuurlijk geen doen, je zou iemand om hulp kunnen vragen, maar als het echt niet gaat zou ik haar verkopen, niet leuk natuurlijk, maar beter om over de angst heen te komen anders wordt je nog banger...

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:47

Erg vervelend dat het niet zo goed gaat.
Zou alleen wel eerst naar de oorzaak zoeken, waarom ze staakt. Is er iets met haar rug, of past het zadel niet goed?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:49

Ik kan hier best wel teleurgesteld om raken.. Niet dat ik je stom vind als persoon maar ik snap niet dat veel ruiters een pony kopen om hem vervolgens te verkopen als het even moeilijk word.

Als je echt bang bent, zou ik hem dan maar verkopen. Een pony heeft niks aan een té bange ruiter.
Ik zou ook niet zomaar weer een nieuwe kopen, beter dat je op de manege gaat rijden of dat je met een ervaren of oudere pony gaat beginnen.
Jammer vind ik het in ieder geval wel.

Sky_As

absoluut verkopen! stel je voor dat je consequent moet zijn en je paard dingen moet leren. Dit is absoluut niet de bedoeling!

(geintje natuurlijk, ik denk dat als ze de galop niet goed beheerst dit al zo was toen je haar kocht, en je geeft aan het haar zelf niet te kunnen leren, bij buitenritten ben je zo te horen ook niet echt overtuigend. Klinkt alsof je beter op zoek kunt gaan naar een pony van een jaar of 15, zonder eigen mening en die vooral alles doet wat de ruiter vraagt. Bedenk jezelf wel dat hier een prijskaartje aanhangt, met lessen zou dit ook op te lossen zijn, maar je klinkt niet alsof je daar veel zin in hebt om er tijd in te steken om het beter te maken >> kost overigens ook veel geld om dit goed te krijgen, tenzij je een lesgeefster kunt vinden die gratis/goedkoop werkt.)

Elpharo

Hoi hoi, als er geen klik is en je hebt er geen lol in, dan kan een meer ervaren pony/paard kopen geen kwaad hoor. Je moet er alleen wel even achter komen of de pony dit al deed of dat jij onzeker bent en dat je dit ook eventueel op een ander paardje zou kunnen overbrengen. Of dat er een andere reden (fysiek?) is waarom ze dit doet. Snap je wat ik bedoel? Een oud-stalgenootje had een fries, hier durfde ze amper op te zitten op de duur...nu heeft ze een Quarter en is zielsgelukkig en doet alles met hem. Is echt leuk! Dus ik zeg....wees eerlijk naar jezelf en naar je paard en doe wat je hart je ingeeft...Overigens heeft de Fries ook weer een leuk huis gekregen en was ook superbraaf eigenlijk, alleen was de combi er gewoon niet...

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:49

ik heb er al hulp bij gehad.. ook voor buiten wat trucjes geleerd maar tevergeefs het lukt me niet!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:50

Ik denk dat hier al heel duidelijk de oorzaak beschreven wordt, TS is bang en durft haar niet aan te pakken. Heb je wel les? Anders is het misschien beter deze pony te verkopen en een oudere, al wat meer ervaren pony te kopen.

Groen + Groen = Blauw x3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:50

Hou oud is de pony, hoe oud was de pony toen je haar kocht?
Wat kon de pony voordat je haar kocht en heb je de pony klinisch laten keuren?

Tot slot: hoe vaak heb je les?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:51

hoi, de pony benut de kansen die jij hem geeft. Je geeft ruimte om de baas over jou te spelen. De kans is groot dat als je een andere pony koopt je tegen dezelfde of nieuwe problemen aan gaat lopen. Het beste kan je betrouwbare begeleiding zoeken. Je zou meer vastberaden moeten worden om wat meer te kunnen bereiken. Neem jezelf elke keer dat je gaat rijden een doel voor ogen en ga steeds een stapje verder. Het hoeft niet in 1x perfect te gaan, als het maar verbeterd.

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:52

ze is verder helemaal gezond..
ze is ook al 16 jaar..

op andere paarden galopeer ik gewoon en ga ik wel mee naar buiten.. maar zo als zei het doet durf ik het niet meer..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:52

Als een goeie instructeur je niet kan helpen dan houd het ergens op.
Zolang je er zelf niet aan toe bent zou ik doorgaan met datgene wat wel goed lukt en goed les nemen en of je komt op een punt dat je zegt van ;nu is het genoeg en je verkoopt haar of je gaat door.

Trucje's voor onderweg vind ik een beetje raar klinken...rijtechnisch moet er aan gesleuteld worden ipv tructje's leren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:54

jojo1992 schreef:
ze is verder helemaal gezond..
ze is ook al 16 jaar..

op andere paarden galopeer ik gewoon en ga ik wel mee naar buiten.. maar zo als zei het doet durf ik het niet meer..

Nogmaals: is ze klinisch gekeurd bij aankoop?
Hoe weet je dat ze helemaal gezond is? Past je zadel echt goed? Wat voor zadel is het?

Hoe vaak heb je les?

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:55

met truckjes bedoel ik wat ik moet doen als ze zo reageert..

ik heb wel les met der..
maar ik denk dat de angst echt in me zelf zit.. ik durf wel wat maar tot zo ver!

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:56

1 keer in de week les..
door dierenarts gezond verklaard
zadel laatst nog nagekeken door de zadel maker en kon er prima mee rijden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:58

Als je een fijne instructeur hebt die vanuit respect naar het paard werkt, en jou ook leert goed te zitten en ontspannen, en niet te werken vanuit dwang en straffen... tja, dan lijkt het me dat dat de aangewezen persoon is om een eerlijk advies van te vragen.
Deze persoon kent jou en kent de pony.
Heb je hier al eens over gepraat met je instructeur, wat zegt deze?

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:59

ja daar mee heb ik gepraat.. ze heeft me geleerd wat ik moet doen als ze niet wil buiten..
de galop heb ik ook met der overgehad ze heeft die belans niet goed.. ik had aangegeven dat ik dat eerst niet wil.. paar keer geprobeerd maar kon bijna niet blijven zitten.. verder met rijden in de bak is ze heel braag en kan ik alles met der

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:02

jojo1992 schreef:
ja daar mee heb ik gepraat.. ze heeft me geleerd wat ik moet doen als ze niet wil buiten..
de galop heb ik ook met der overgehad ze heeft die belans niet goed.. ik had aangegeven dat ik dat eerst niet wil.. paar keer geprobeerd maar kon bijna niet blijven zitten.. verder met rijden in de bak is ze heel braag en kan ik alles met der

Kan het zijn dat jouw balans en zit niet goed zijn? Dat dit in de loop van de tijd steeds moeilijker is geworden voor jouw pony, en zij daardoor ook vast en instabiel in haar lijf is geworden? Dat jullie elkaar dus tegenwerken, en je pony daardoor wat protesteert?
Je zou eens kunnen kijken of het helpt als je echt gaat werken aan jezelf... zitlessen, ontspanning en meer stabiliteit.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:08

Als haar balans niet goed is moet je eerst daar aan werken, doormiddel van rechtrichten.
Leer haar anders eerst is goed galloperen aan de longeerlijn voordat je het onder het zadel gaat oefenen.
Als jullie beiden geen goede balans hebt, dan gaat het ook niet lukken. Doe zelf ook goede balans oefeningen (evenwicht bewaren)

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:13

ja maar waarom kan ik op andere paarden wel galoperen dan?

mijn paard galopeerd ook niet goed.. springt steeds over en erg hoog met der achter benen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:17

als jij zelf bang bent kun je dit overbrengen op het paard. Is dit paard bij een ander ook zo op buitenrit of is dit de reactie op jou?
Indien het de reactie op jou is zul je dit probleem wellicht met een ander paard ook krijgen.

Een paard wat in de bak moeilijk in galop gaat, zou je mee op buitenrit mee kunnen nemen. Als de andere paarden in galop aanspringen zal jouw paard wellicht volgen. Even snappen wat de bedoeling is.

jojo1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:18

hij doet het ook met een andere paard er bij of met iemand die mee loopt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:25

jojo1992 schreef:
ja maar waarom kan ik op andere paarden wel galoperen dan?

mijn paard galopeerd ook niet goed.. springt steeds over en erg hoog met der achter benen

Wanneer een paard overkruist galoppeert kun je je afvragen of alles wel goed zit... klinkt alsof er dan toch iets niet helemaal goed zit. Een paard van die leeftijd zou normaal gesproken toch correct moeten kunnen galopperen.

Heeft ze vanaf het begin op deze manier gegaloppeerd? Hoe doet ze het aan de longe, of los in de weide?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:28

Als je zelf al denkt aan verkopen dan heb je je keuze al gemaakt en zou ik haar te koop zetten.