Ervaring met eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latido

Ervaring met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 12:50

Hallo!

Ik zou graag een eigen paard willen kopen, maar voordat ik dat ga doen, wil ik wel graag het fijne ervan weten (wat best logisch is.)
Ik vroeg me dus af of jullie mij misschien meer kunnen vertellen over het hebben van een eigen paard, of het meevalt/tegenvalt, hoeveel tijd jullie eraan kwijt zijn, hoeveel geld het jullie kost enz.

Alvast bedankt!

Groetjes

xJess

Re: Ervaring met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:45

Voor de tijd moet je zo'n 3 uur per dag rekenen. Voor de kosten staat er een artikel op bokt dacht ik, je moet de Boktwiki eens doorkijken, daar staat alle informatie in die je nodig hebt. :)
http://www.bokt.nl/wiki/Hoofdpagina

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 14:30

Oke, dankjewel!
Iemand nog andere ervaringen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:51

Denk aan medicijn kosten. Kosten voor een zadel,hoofdstel,winterdeken,zomerdeken.uitrijdeken,eczeeemdeken.

Paard heeft iedere dag beweging nodig en stallingsgeld en wei.

Maar het is we'll de moeite waard!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:06

_Maureen_ schreef:
Denk aan medicijn kosten. Kosten voor een zadel,hoofdstel,winterdeken,zomerdeken.uitrijdeken,eczeeemdeken.

Paard heeft iedere dag beweging nodig en stallingsgeld en wei.

Maar het is we'll de moeite waard!

Niet elk paard heeft eczeem ;)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:26

en niet elk paard heeft gelukkig zoveel dekens nodig :+
heb die van mij alleen in de winter een deken op dus heb naar 1 deken
en zelf dat is niet echt nodig alleen mijn keuze is geweest dat ik haar niet dik in het haar wil hebben in de winter
maar dat is helemaal aan jou want je wilt

en de tijd die je er in steekt is ook verschillend
zet je hem bij huis op een pensionstal of bij een boer
moet je zelf alles doen of word het mesten etengeven en binnen en buiten zetten gedaan want dan scheelt dat weer erg in de tijd
maar is naturlijk wel weer duurder

en je kunt het zo duur maken als je het zelf wil
als je zelf veel doet zal je stalling goedkoper zijn dan op een volpension
en ben je iemand die van elke maand een nieuwe set houd ja dan word het duur

wel rekening mee houden dat je paard ziek kan worden want daar kun je niet op sparen
en dan kan soms behoorlijk wat kosten

en dan heb je nog de kosten die altijd weer terug komen
zoals

hoefsmidt (wel of geen ijzers)
ening
wormenkuren
tandarts
en eventueel osteopaat
tuig wat slijt moet vervangen worden

al met al komt er nog wel een behoorlijk kosten plaatje bij elkaar over een jaar gerekent

maar ik vind het meer dan waard

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:30

Op je vraag is niet zo eenvoudig antwoord te geven.

Je kunt een lux paard kopen die veel verzorging, dekens, enz nodig heeft, en dure lessen nemen omdat je hoog in de sport wilt gaan rijden. Maar je kunt ook tevreden zijn met een ras als een haflinger, ijslander of fjord die je 24-7 in de wei wilt zetten en alleen lekker mee het bos in wilt.
Dan kun je ook in de randstad wonen of in Groningen, de prijzen liggen daar behoorlijk uiteen.
Met een paard op stal ben je meestal ook langer bezig dan eentje die de hele dag in de wei staat.
Laatst bijgewerkt door Storm op 15-07-12 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:31

Een paard is nu eenmaal geen ding....als je een hechte band met hem hebt/krijgt kost het je bijna de hele dag ( alleen al in je hoofd draait alles om je paard) :D
Daarnaast kost een paard veel geld, of je hem nu thuis hebt of niet....ook een spaarpotje voor onvoorziene omstandigheden is heel nuttig.
Je kent het gezegde: mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze sterven valt er niets te erven ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:31

Even de zoekfunctie gebruiken, daar vind je al je antwoorden denk ik wel op.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 17:50

Dankjulliewel, hier heb ik al veel aan.

MIjn vriendin heeft zelf 4 paarden, waarvan we er 2 samen veel rijden. De stal (bij een boer) waar die paarden staan (en waar ik mijn paard dan ook zou willen stallen) kost €250,- per maand. In de zomer zonder biks en hooi, want de paarden staan dan de hele dag in de wei en in de winter met biks en hooi, dan staan ze op stal.

Qua dekens neem ik denk alleen een winterdeken en een regendeken ;)

Ik zoek echt een recreatiepaard waarmee ik dan af en toe een wedstrijdje rijd, maar niet voor het winnen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:56

Je kunt leuk zeggen, ik neem alleen winter en regendeken.... Het ligt uiteindelijk aan je paard. Ik ben niet van de dekens. Wilde ze dus ook niet. Mooi dat ik voor de pony van dochter dus 3 vliegendekens heb omdat ze anders lek gestoken wordt en gek van al dat gekriebel. Zelfde geldt voor alles eigenlijk. Pas als je je paard hebt en hem leert kennen weet je wat je nodig hebt. Qua dekens, ijzers of niet, voeding, beweging, harnachement, les, begeleiding, etc. Maar.... Ik vind het dat allemaal waard.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 18:14

Zilfstar schreef:
Je kunt leuk zeggen, ik neem alleen winter en regendeken.... Het ligt uiteindelijk aan je paard. Ik ben niet van de dekens. Wilde ze dus ook niet. Mooi dat ik voor de pony van dochter dus 3 vliegendekens heb omdat ze anders lek gestoken wordt en gek van al dat gekriebel. Zelfde geldt voor alles eigenlijk. Pas als je je paard hebt en hem leert kennen weet je wat je nodig hebt. Qua dekens, ijzers of niet, voeding, beweging, harnachement, les, begeleiding, etc. Maar.... Ik vind het dat allemaal waard.

Ja, dat snap ik ook helemaal. Ik zei ook: ik DENK dat ik dat alleen neem ;)
Ik merkte dat ook toen we onze hond gingen kopen: we hadden van tevoren alvast de mand, speeltjes, riem enz. gekocht en uiteindelijk mochten we alles weer opnieuw kopen, omdat hij er gewoon niet mee speelde, niet in ging liggen en de riem uiteindelijk niet goed paste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:32

Als basis heb je alleen je paard, zadel, hoofdstel, verzorgingsspullen, halster, touw nodig, daarnaast een weiland om hem neer te zetten.

Wat je nog meer nodig hebt ligt aan je paard en kom je gaandeweg pas achter. Als je echt zonder dekens, ijzers stal ed wilt kunnen zul je daar het paard wel op uit moeten zoeken.

Als je hebt besloten dat je een paard wilt is het het beste iemand te zoeken die veel verstand heeft van paarden en ook ervaring heeft met aankoop/verkoop en samen met diegene een paard te zoeken wat bij je past. Zo maak je de kans op een miskoop in elk geval een stuk kleiner.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:52

En laat je paard iig klinisch keuren voor de aankoop.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:55

Je kunt het zo duur maken als jezelf wilt. Pension met binnenbrak, bij een boer met stal of een wei huren. Als je vriendin paarden heeft kan zij het voorrekenen lijkt mij.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:22

Ja, ze heeft inderdaad al gerekend voor me dat de stalling + binnen/buitenbak, paddock, wei, eten €250,- per maand kost, dus dat valt best mee.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:33

Ik heb mijn paard sinds 2009 en ben er super blij mee. ik heb voor die tijd al een aantal verzorgpony's gehad, maar dat was het gewoon niet voor mij, ik wou graag op concours en met mijn verzorgpony's werd dat hem niet, bovendien kon ik nooit eens een lekker buitenritje maken of weet ik veel wat. maar dat verschilt natuurlijk ook weer.

Wat natuurlijk t belangrijkste is is waar zet je hem neer en hoeveel gaat dat kosten, zou jammer zijn als ie naar een paar maand weer weg moet omdat het niet meer betaald kan worden. die van mij staat op een pensionstal voor 135 euro in de maand, dit is inclusief stal uitmesten, voeren en naar binnen en buiten. tot mijn beschikking 3 buitenbakken en een longeercirkel.

ook de verzorging niet te vergeten, hoefsmid event. ijzers en entingen en nog event. andere dierenarts kosten die er bij komen kijken. en 1 keer in het jaar laat ik de tandarts komen, maar dat doen we altijd met een clubje, dat is was goedkoper (tip?).

en dan nog de tijd natuurlijk. met grote schaamte moet ik bekennen dat ik niet iedere dag bij mijn paardje kom (er word goed voor haar gezorgd dus is opzich neit zo'n grote ramp).

wat ik vooral ideaal aan mijn eigen paard vind is dat ik er mee kan doen wat ik wil. als ik op buitenrit wil ga ik op buitenrit, ga ik op concours prima en al dat soort dingen. Ik zou niet anders meer willen <3

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:48

Ik heb nu sinds een jaar mijn eigen paard, en dat is niet altijd even makkelijk, ik werk hard voor mijn paard. Maar het is een droom die uitkomt en ik ben heel gelukkig met mijn paardenbeest. :D

een paard kost hopen tijd, geld en verzorging. Beetje vergelijkbaar met een kind, alleen mag je je paard wel eens achterlaten op de wei als je er even genoeg van hebt.. :')

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:02

Ik heb een huurpaard, wat voor mij bijna hetzelfde is, sinds oktober vorig jaar. Daarvoor heb ik een verzorgpony gehad waar ik te groot voor werd, en nog in de manege lessen gereden. Daar heb ik mijn paard leren kennen en na een aantal lessen vroeg ik of ik hem eens voor een maandje mocht huren. Mijn moeder had me dat al eens beloofd, dus voor één maandje mocht ik hem huren. Nu heb ik hem nog altijd :').

De stal waar mijn paard in staat kost, 275 euro. Ik betaal iets meer omdat ik hem huur. Er zijn twee binnenbakken en een buitenbak. Twee poetsplaatsen, twee wasplaatsen, een solarium. Ze worden gevoerd (hooi/kuil en krachtvoer), de stallen worden een keer per week gemest en iedere dag opnieuw opgestrooid. Ma t/m vrij worden de paarden voor je naar binnen en naar buiten gehaald. In het weekend moet ik het zelf doen, maar vaak zetten stalgenoten hem voor mij op de wei. Wanneer ik dan eens eerder ben zet ik de mijne en die van hun er ook op.

Ik heb heel veel dekens: twee 0-grams, een 100-grams, een 250-grams en twee zweetdekens. Dan heb ik ook nog een hals voor bij de 250-grams deken. De meeste dekens heb ik overgekocht van stalgenoten of tweedehands. Het zadel is van de manege en het hoofdstel is van mij. Mijn bit en martingaal zijn geleend, maar ik ga zo snel mogelijk een eigen kopen ;). Inmiddels heb ik ook een hele halster collectie en dekjes collectie, maar eigenlijk is het niet nodig om er zoveel te hebben :S. De hoefsmid komt bij mij voor voren ijzers en achter gewoon bekappen. De dierenarts is gelukkig alleen maar voor entingen gekomen dit jaar. De tandarts moet nog komen, maar dat zouden we net als Cavalia met een groepje doen.

Ik ben in de vakanties iedere dag op de manege. Ik help op lesdagen van 's middags tot 's avonds de mensen en besteed zo'n 2,5 - 3 uur aan mijn eigen dier. Als ik school heb ben ik er 5-6 dagen en zo'n 2-2,5 uur. Ik doe hem dan poetsen, opzadelen, een uur rijden en benen afspoelen. De manege is 5 minuten fietsen vanaf mijn huis.

Ik vind het allemaal ontzettend leuk en paardrijden is voor mij een vorm van ontspanning. Ik heb het best druk met school, maar als ik even een pauze met leren wil nemen ga ik even naar de manege om mijn paard te poetsen. Dan kan ik daarna weer makkelijk verder leren.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:06

Minstens 3 uur per dag (incl fietsen), en dan rij ik nog geen uur. Een hoop geld (dekens gaan altijd stuk, paarden vinden overal wel iets voor om maar aandacht van de DA te krijgen).
Maar je hebt wel een vriend voor het leven, een hele trouwe vriend.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:08

Latido schreef:

MIjn vriendin heeft zelf 4 paarden, waarvan we er 2 samen veel rijden. De stal (bij een boer) waar die paarden staan (en waar ik mijn paard dan ook zou willen stallen) kost €250,- per maand. In de zomer zonder biks en hooi, want de paarden staan dan de hele dag in de wei en in de winter met biks en hooi, dan staan ze op stal.

Ik zoek echt een recreatiepaard waarmee ik dan af en toe een wedstrijdje rijd, maar niet voor het winnen.

En als we een slechte zomer hebben en er staat niet voldoende gras? Dan heeft ie pech? Wat wil je met het paard? Die van mij kan in de zomer echt niet zonder zijn krachtvoer :n

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:18

Vliegendeken (of zomerdeken) is een must, en een zweetdeken ook tenzij er een solarium is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:19

ED --> PP

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:24

PercyLeen schreef:
Latido schreef:

En als we een slechte zomer hebben en er staat niet voldoende gras? Dan heeft ie pech? Wat wil je met het paard? Die van mij kan in de zomer echt niet zonder zijn krachtvoer :n

Er staat idd: in de zomer zonder biks en hooi, maar ik bedoel dat dat het biks en hooi niet bij de prijs inbegrepen zit ;)
Dan moet je er zelf gewoon voor betalen. Daarnaast is het op die stal de afgelopen 20 jaar nog nooit voorgekomen dat er niet voldoende gras staat, voor allen die stal zijn er namelijk ongeveer 15/17 weilanden waarvan er 2 voor de koeien zijn. :)

Cavalia schreef:
Ik heb mijn paard sinds 2009 en ben er super blij mee. ik heb voor die tijd al een aantal verzorgpony's gehad, maar dat was het gewoon niet voor mij, ik wou graag op concours en met mijn verzorgpony's werd dat hem niet, bovendien kon ik nooit eens een lekker buitenritje maken of weet ik veel wat. maar dat verschilt natuurlijk ook weer.

Wat natuurlijk t belangrijkste is is waar zet je hem neer en hoeveel gaat dat kosten, zou jammer zijn als ie naar een paar maand weer weg moet omdat het niet meer betaald kan worden. die van mij staat op een pensionstal voor 135 euro in de maand, dit is inclusief stal uitmesten, voeren en naar binnen en buiten. tot mijn beschikking 3 buitenbakken en een longeercirkel.

ook de verzorging niet te vergeten, hoefsmid event. ijzers en entingen en nog event. andere dierenarts kosten die er bij komen kijken. en 1 keer in het jaar laat ik de tandarts komen, maar dat doen we altijd met een clubje, dat is was goedkoper (tip?).

en dan nog de tijd natuurlijk. met grote schaamte moet ik bekennen dat ik niet iedere dag bij mijn paardje kom (er word goed voor haar gezorgd dus is opzich neit zo'n grote ramp).

wat ik vooral ideaal aan mijn eigen paard vind is dat ik er mee kan doen wat ik wil. als ik op buitenrit wil ga ik op buitenrit, ga ik op concours prima en al dat soort dingen. Ik zou niet anders meer willen <3

Dat met zo'n groepje is een heel goed idee :D
Ik heb al geïnformeerd en ik zou met de hoefsmid en de tandarts met het groepje vrienden van mijn vriendin mee kunnen doen, zeg maar. Die mensen kennen mij ook allemaal, en ze willen we allemaal ook graag helpen met mijn nieuwe paard (als ik het heb dan ;) ), dus dat is heel fijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:58

Latido schreef:
Ja, ze heeft inderdaad al gerekend voor me dat de stalling + binnen/buitenbak, paddock, wei, eten €250,- per maand kost, dus dat valt best mee.

Dan sta je wel in een redelijk goedkope omgeving! En heeft ze daar ook je hoefsmid, dierenarts, lessen, reparatie tuig, wormkuren, wedstrijden ( lidmaatschap inschrijfgeld) misschien wat extra voer enz. bij gerekend?