1.59 m groot, wat voor maat pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

1.59 m groot, wat voor maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:31

Hallo!

Ten eerste ik heb geen idee of t hier goed staat, staat 't hier fout alvast mijn excuses :)

To the point, ik ben eigenlijk opzoek voor een pony die hoofdzakelijk gebruikt gaat worden voor aangespannen rijden, maar aangezien ik ook het leuk vind om af en toe een buitenritje te maken en om de zoveel tijd een lesje mee te pakken, zoek ik eigenlijk een pony waar ik dan ook op zou passen.

Maar ik kom zelf er eigenlijk niet goed uit welke maat dat zou moeten zijn dus roep de hulp van bokt in. ;). Ik ben 158/159 meter groot en weeg +- 55 kg dit schommelt soms een kg of wat maar nooit veel.

Wat voor maatje pony zouden jullie zeggen?

Alvast bedankt!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:32

Je zou nog prima op een D passen denk ik zo :)

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:33

een leuke welsh d/e! maar opzich vind ik jouwn eisen niet echt ras gebonden, denk dat je gewoon eens rond moet kijken wat je aanspreekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:35

Ik zou denken aan een maatje D pony. Maar van wat voor ras houdt je? Barok/koudbloed of meer wat fijnere pony's. Je kunt denken aan een New Forest of Welsh D, die zijn erg veelzijdig en kunnen vaak goed als sportpony gebruikt worden, maar je kunt ook denken aan een Merens of haflinger. Dit zijn sterke rassen wat niet altijd handig is maar voornamelijk haflingers zijn tegenwoordig sjieker en sportiever.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:35

Op een C pas je ook wel hoor, ligt er aan hoe breed de pony is. Ken een pony van 1.22 en daar pas ik met m'n 1.62 nog op zonder dat het er gek uitziet (nu heb ik naar verhouding wel langere benen dan bovenlijf, dat scheelt) dat is gewoon een heel breed dier. Zou dus gewoon kijken naar een leuke pony en als hij wat steviger is kan hij best wat kleiner zijn. Je hoeft je niet per se vast te pinnen op grotere rassen. Iemand op Bokt heeft hier een Welsh B van 1.35 en ze is zelf in de 1.80 - dat zie je er dus echt niet aan af.
Of kijk anders eens in dit topic: [PP] Nog meer volwassen ponyruiters hier?

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:40

Joolien schreef:
Ik zou denken aan een maatje D pony. Maar van wat voor ras houdt je? Barok/koudbloed of meer wat fijnere pony's. Je kunt denken aan een New Forest of Welsh D, die zijn erg veelzijdig en kunnen vaak goed als sportpony gebruikt worden, maar je kunt ook denken aan een Merens of haflinger. Dit zijn sterke rassen wat niet altijd handig is maar voornamelijk haflingers zijn tegenwoordig sjieker en sportiever.

@joolien ik ben zelf wel fan van Welsh pony's maar daar heb je ook genoeg verschillende in hahah.

@fiffill ik ben in verhouding echt 50/50 dus niet erg lange benen, dus jij denk een c pony ook nog wel past. Dus zegmaar een pony van 1.20 - 1.30?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:43

C pony is 1,27 tot 1,37 ;) en het ligt puur aan het dier. Het kan best dat je op een brede pony van 1.30 veel mooier staat dan een smalle van 1.40 :) gewoon kijken naar het dier op zich en wat klikt, niet per se naar rassen/maten.

Sjimbel

Re: 1.59 m groot, wat voor maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:45

Oke bedankt! Ben niet echt thuis in die hoogtes dus geloof het meteen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:46

Idd, welsh heb je in alle maten ;)
Je hebt idd forse C pony's, zoals Merens. Ik denk dat je wel veel kunt hebben, het is net wat je leuk vind. Maar het is ook belangrijk hoeveel ervaring je hebt, wil je een jonge pony die je zelf nog moet beleren of een ouder exemplaar die alles al kan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:48

Je zegt dat je 'm voor de kar wilt hebben, ligt er natuurlijk ook aan of je liever een wat kleinere pony voor de kar hebt of een wat grotere. Maar met jouw maten en gewicht (je weegt ook niet zo heel veel, dat scheelt) heb je best wat keus hoor :)

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:53

Ik ga liever niet te groot voor de kar, en vind kleinere pony's gewoon ook handiger ;). Een jongere pony gaat mijn voorkeur naar uit, dan als deze al beleerd is dan liever al voor de kar dan voor onder het zadel.

Mennen + onder het zadel rijden hèb ik ervaring mee, met beleren helpt de vader van mijn vriend die marathonervaring heeft.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:58

Hier hebben we een Fellpony, C pony, stokmaat 137cm voor de kar, loopt onder het zadel, mijn dochter is ook 160cm, ikzelf 163, hij is erg veelzijdig, loopt dressuur, maakt ook een leuke sprong, gek op buitenritten en boscrossen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:11

Als jij normaal kan rijden, dus geen beginner bent, dan kan je op willekeurig welk paard dan ook met je 1.60!
Probleem zal waarschijnlijk eerder liggen in het optuigen/zadelen van een heel groot paard.
Vaak zijn de wat grotere paarden ook wat braver,natuurlijk ook niet altijd.
Ook speelt natuurlijk de kosten mee, een groot paard eet meer dan een kleinere.
En, vooral niet onbelangrijk, heb je al een wagen, welke maat kan daar voor?
Gewoon lekker gaan paarden kijken en dan kom je vast je droompaardje tegen!

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:16

Een paard is ook totaal niet iets wat ik zou willen, ik vind zelf een kleinere pony makkelijker te hebben kwa verzorging en inderdaad opzadelen en optuigen. Vandaar ik wou weten wat beetje het minimale zou zijn waar ik ook op zou kunnen. Kar heb ik nog niet, dit maakt t gelukkiger wat makkelijker ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:19

ik zou niet een te kleine nemen, denk eerder aan een E-pony of paard :j

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:20

@nibbit; als ik vragen mag, waarom zou jij dit doen dan?

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:37

Ik denk dat een C, D of E pony gewoon nog past :d.
Ik ben zelf ook ong. 158 en rond de 36 kilo en ik pas ook nog op een B, nouja het ziet er niet mooi uit maar het kan opzich nog wel. Is wel een grote B. (1.25)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:40

Äls je zelf al aangeeft een wat kleinere pony wil, zou ik gewoon een leuke pony zoeken. Als je een klik hebt maakt het niet zo veel uit hoe groot de pony is. Ik zou zoeken naar C of D pony of een kleine E als je dat nog wilt. Het is maar wat je zelf wilt, want je past met jou lengte en gewicht op de meeste pony's.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:43

Okee bedankt voor alle info! Dit helpt zeker weer een beetje met de keuze,

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:42

Ik zou gaan voor of eend pony of een e dat zou ik wel doen ivm dat je ook groter word enz....

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:45

@demi6-6 ik ben al vanaf mijn 14de niet meer gebeurt dus dat is geen probleem ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:00

Ik ben een hele centimeter langer dan jij en heb op werkelijk alle maten paarden en ponies gereden ondertussen. Het kan in feite eigenlijk bijna allemaal, al zou ik bij een kleine C of B wel gaan kijken naar eentje met een goede stevige bouw.
Mijn eigen paard is 1.58 m, maar ik heb ook langere tijd op C-ponies gereden en zelfs ook wel eens op een B (maar toen was ik nog wel wat lichter dan ik nu ben). En ik kom zelfs goed weg met een paard van 1,80m, maar dat zou ik niet aanbevelen met opzadelen en opstappen :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:03

-> PP

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:30

Een D-pony zou prima passen, of een wat bredere C.