[Bitloos] bitloos aan de teugel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenjals

[Bitloos] bitloos aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:49

heej!

ik heb al heel lang een vraag, maar ik krijg er maar steeds geen goed antwoord op :(
ik heb een eigen pony en rij bitloos. dat bevalt me erg goed :)
alleen nu zou ik graag mijn pony bitloos aan de teugel rijden, maarja hoe moet dat? ik heb al heel veel site's afgezocht maar kon maar geen duidelijk antwoord krijgen. ik zou dus graag stap voor stap hebben uitgelegd hoe ik dit moet aanpakken.
hopelijk weet u een antwoord.

alvast heel erg bedankt!!

Somebitch

Re: [Bitloos] bitloos aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:17

Hetzelfde als met bit. :?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:18

Uhm.. Je gebruikt je bit niet om je pony aan de teugel te rijden.
Dat komt vanuit de ontspanning :) Als je niet weet hoe dat moet zou je les kunnen nemen. Leuk en leerzaam :)

lenjals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:16

@LeonieL ik rij bitloos dus niet met bit ;) ja ik weet dat het vanuit ontspanning moet, en ik zoek al heel lang les maar er is maar geen dicht in de buurt bij ons. weet je mischien oefeningen die ik kan doen om haar ontspannen/ nagevelijk te krijgen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:24

Wendingen, stelling gebruiken, overgangen, schijnovergangen, bezig houden.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:41

Wat voor 'n bitlooshoofdstel heb je? Niet alle optomingen zijn nl ook geschikt om aan de teugel te rijden ;)

En wat Doanique al zegt; wendingen, stelling(binnen buiten) overgangen, voltes e.d. zijn allemaal dingetjes die ontspanning zullen geven.

lenjals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:46

@Laraax i heb een kingekruisd hoofdstel. oke dankjewel :) maar hoe moet ik dan verder als ze ontspannen loopt?

lenjals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:49

ik bedoel kaakgekruist, sorry

lenjals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:21

heeft iemand mischien nog meer tips?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:41

Probeer naar de onspanning te werken. Als het paard dan zijn hoofd al lekker relaxt. Naar beneden doet is dat ook al nagefelijk!

Wij geven NH lessen. Als je onze site wilt moet je pb'en

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:47

Nageeflijkheid is geen trucje of iets wat je aan het paard moet leren, als je op een goede, ontspannen manier rijdt dat komt het vanzelf. Het maakt daarbij dus niet uit of je met bit of zonder rijdt. Maar dan moet je wel weten hoe je het moet aanpakken, daarvoor is les inderdaad wel handig. Waar woon je als ik vragen mag? Je kan ook even PB'en naar me.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:54

Nageven is niet iets dat afhankelijk is van het bit, het is een manier van lichaamsgebruik. Correcte aanleuning komt vanuit de achterhand en kan alleen tot stand komen als het paard ontspannen en over de rug komt. Zorg dat het paard goed aan het been is en maak overgangen tussen en binnen de gang, rijdt figuren en blijf daarbij de impuls en ontspanning bewaren. Dan komt het paard vanzelf met het hoofd omlaag. Het veelal gewenste "krulletje" zal je er dus niet in moeten trekken met je handen, maar moeten vragen met je hulpen, door het paard correct te rijden. Een goede instructrice kan je daarin begeleiden. De hulpen zijn amper verschillend, alleen het laatste stukje afbuigen kan soms wat lastiger zijn als je paard de neiging heeft wat voor de loodlijn te lopen, maar dat is helemaal niet zo'n punt. In de basisklassen wordt namelijk voorgeschreven: op of net voor de loodlijn, en iets voor de loodlijn in correcte aanleuning lopen is beter dan veel te diep "aan de teugel" te lopen. Die houding is misschien wel hip, maar in de traditionele opvatting incorrect.

lenjals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:46

bedankt voor jullie tips ;) ik wist al dat het vanuit ontspanning moet, maar ik wist niet hoe je dat zegmaar moest krijgen.. (is een beetje lastig uit te leggen) en ik wil mijn pony zeker niet in de krul trekken, dat vind ik echt vreselijk. ik wil het liefst gewoon met neckrope rijden zonder zadel en verder helemaal niks. maarja dan moet je wel weten hoe dat moet... (dat ie dan ook nagevelijk loopt)
als er nog meer tips zijn, zijn die van harte welkom!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 04:41

>> YRT