Column Hoefslag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Column Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:12

Vanmorgen las ik in de Hoefslag van deze week de column van Ton Corbeau 'Goed zitten voor welzijn'. Vanwege de campagne 'ik zorg goed voor mijn paard' doet deze meneer nog een duit in het zakje en pleit voor verbetering van de rijkunst teneinde het welzijn van paarden te verbeteren. Daar heeft hij zeker een punt. Wel jammer, doch ook voorspelbaar, dat hij hiermee hiermee met een beschuldigende vinger naar de basisruiter wijst, alsof die het monopoly hebben op rukken en schoppen.

Met groeiende verbazing en ergernis las ik de afsluiting van het betoog van deze man:
'Toch wordt er nauwelijks iets gedaan om het rijkunstige niveau aan de basis op te krikken .............. Daar is paardenwelzijn veel meer bij gebaat dan wanneer we ons bezighouden met boxafmetingen, stands, dagelijks verplicht vier uur naar buiten of prikkeldraad rond afgetrapte weitjes.'
:(

Ik denk dat het welzijn van paarden heel erg gebaat is bij het verdwijnen van dit soort denkbeelden en uitspraken, hoogstwaarschijnlijk ingegeven door economische belangen. Misschien een idee voor een volgende campagne :D

zonnebloem18

Re: Column Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:52

VVDD -> PP

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:14

Van mijn allereerste instructrice, waar ik zo'n 4 jaar heb gelest (toen kreeg ik Cassey en nam ik priveles op de pensionstal), leerden wij juist heel netjes de basis rijden. Ze keek vooral hoe je met de mond omging, omdat hier vaak veel leed van komt.
Ik zit nog steeds automatisch met mijn teen onder mijn knie en mijn hak omlaag, zoveel trainden wij op een goede zit. Zonder beugels lichtrijden en doorzitten, verlichte zit, zonder zadel, ze leerde het ons allemaal.

Ik vind het vervelend, en vooral oneerlijk, als mensen met een gerespecteerde positie zo lomp uit de hoek komen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:14

Mmm, topic is verplaatst naar discussies over rijden. Echter, punt waarom ik dit topic heb geopend, is dat de heer Corbeau met bovenstaande stelling het belang van goede stalling en vrije lichaamsbeweging bagatelliseert.
De discussie gaat over welzijn en de campagne van de SRP, het belang van een goede zit staat niet ter discussie. Wellicht dan verplaatsen naar VSW?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:11

Sammyoo schreef:
Ik denk dat het welzijn van paarden heel erg gebaat is bij het verdwijnen van dit soort denkbeelden en uitspraken, hoogstwaarschijnlijk ingegeven door economische belangen. Misschien een idee voor een volgende campagne :D

Eens! Alsof, als je maar goed zit en goed kan rijden, het niet erg is dat een paard 24 u op een stand zou staan. Het moet allebei in orde zijn, het rijden én de huisvesting. Dat je het op het ene gebied/punt heel goed doet, wil niet zeggen dat je daarom op een ander punt met minder genoegen kan/mag nemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:22

Hele vreemde uitspraak. Wil zeker geld verdienen. Tja ik ken de hele man niet maar na het lezen van deze uitspraak wil ik hem ook niet kennen volgens mij. Erg lompe uitspraak net of het een het ander goed kan praten. De tijd dat we rijden is gemiddeld een uurtje per dag lijkt me toch stukken belangrijker hoe het paard de overige 22/23 uur door brengt.
Ach zo zie je maar voor de een is het paard belangrijk en voor de ander geld verdienen. Verschil moet er zijn natuurlijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:11

Volgens mij is deze man al heel erg lang hoofdredacteur van de Hoefslag. De gevestigde orde wijst graag met een beschuldigende vinger naar de recreant als het gaat over het onderwerp paardenwelzijn. Denk maar niet dat zij hand in eigen boezem steken en toegeven dat paarden vaak de dupe zijn van commerciele belangen. Deze column is daar weer een mooi voorbeeld van.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:13

Hij wijst toch niet beschuldigend naar de recreant? Eerder naar de verbeten wedstrijdruiter denk ik die hotsebotsend de proef door 'harkt'. En wat heeft het met geld verdienen te maken? En met het feit dat hij al lang hoofdredacteur is eigenlijk?
Volgens mij wil hij zeggen dat een paard met een enorme box maar een slecht zittende ruiter nog steeds niet happy is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:46

Dat zegt hij niet, hij vindt die goede ruiter meer van belang dan vrije beweging, ruime stalling etc. Er zijn professionele paardenbedrijven zijn die niet aan de toekomstige welzijnseisen kunnen voldoen, die hebben (financieel) belang bij een dergelijk standpunt.
Misschien moet je even de reacties goed lezen. Tigra kende deze man niet, waarop ik heb geantwoord dat hij (volgens mij) hoofdredacteur is bij de Hoefslag.
En die verbeten wedstrijdruiter is in de meeste gevallen recreant, slechts een handjevol doet dat beroepsmatig.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:47

Je kunt beter de column letterlijk overnemen ipv hier zo suggestief met het vingertje te wijzen. Je hebt maar een heel beperkt gedeelte eruit gehaald.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:00

Ik vind dat ik in de openingspost een redelijke samenvatting van de column heb gegeven. Daarbij geef ik de columnist gelijk vwb het welzijn van paarden en de rijkunst van de ruiter. Het is juist die laatste zin in de column die mij in het verkeerde keelgat schoot, dus die heb ik letterlijk geciteerd.