Ik heb een vraagje. Ik heb een pony van 18 jaar, dat is nog niet echt super oud maar toch op leeftijd. Ik zit al wel een tijd na te denken, tot welke leeftijd ga ik mijn pony eigenlijk rijden? ( wanneer is het een beetje te oud? ) Mijn pony heeft verder nog gewoon genoeg energie en een nog goede conditie! Ik ben erg benieuwd!
Gewoon blijven rijden totdat je pony aangeeft dat het niet meer gaat. Mijn pony is nu 26 en we rijden nog vrijwel dagelijks, ook langere ritten. Als hij alleen maar wil stappen vind ik dat prima, wil hij in een hoger tempo dan doen we dat.
Die van mij heeft tot 2/3 maanden voor ze ingeslapen werd gelopen. Eerst van een manege geweest (ze was tussen de 32 en 36 toen ze bij mij kwam), en toen heb ik nog 2 maandjes gelongeerd en gereden, en daarna gestapt want toen was ze op. Dus je moet gewoon echt naar je paard kijken naar tot wanneer hij nog kan
Als ik dit allemaal zo nog hoor, kan ik nog wel wat jaartjes door met mijn pony!!! Thanx.
ayla31
Geplaatst: 09-06-12 22:15
dat ligt echt aan het paard zelf je hebt pony's van 17 die echt op zijn bijv, maar norel is 23 en loopt nog makkelijk mee. ik denk dat je het zelf wel voelt wanneer die ''op'' begint te raken, al denk je nu misschien ik weet het niet.
da's te zien van paard tot paard, als het inneens wat minder gaat met je pony dan is het mss tijd voor pensioen, maar dat is toch nog niet voor direct hoor !
blackpromise
Geplaatst: 13-06-12 15:04
zolang het paard het aangeeft nog te willen. echter kun je ook de frequentie omlaag brengen als iedere dag rijden teveel wordt. dus steeds verder afbouwen wanneer het paard dit aangeeft.
xSlvna
Geplaatst: 13-06-12 19:58
Ken dr zat van 30 die nog intensief gereden worden! Hoe de 'mijne' nu loopt met 19, ik verwacht dat die met 30 ook wel nog fit is om te rijden
oneside
Geplaatst: 14-06-12 11:59
Zit absoluut groot verschil in. Een gezonde pony van 18 moet nog wel een aantal jaartjes mee kunnen! De een loopt nog op hoog niveau de ander rijd alleen maar lekker ontspannen.
Vroeger toen ik nog een heel klein ukke pukkie was reed ik er een van 36. Ging er nog vaak genoeg vandoor en was nog heerlijk brutaal. Af en toe nog lekker een (klein) sprongetje en veel betuttelen. Dit paard genoot hier ontzettend van. Heeft ook zelf aangegeven wanneer zij eigenlijk niet meer kon.
Sommige paarden doe je er ook absoluut geen plezier mee om ze maar stil te laten staan.
Ligt totaal aan het paard zelf. Het ene paard is op met 18, en de andere pas met 30. Ik rijd zelf een paard van 18, die wordt nog elke dag intensief dressuurmatig getraint. En ik rijd wedstrijden met hem. Gaat allemaal prima, je zou hem geen 18 geven.
Ik heb mijn paard ook nog gewoon gereden hij kon het zat aan was fit en sprong alle kanten op..
Ik had in januari op een dinsdag nog gereden iedereen zei hij ziet er nog goed uit (voor zijn doen dan) en helaas is hij de volgende dag overleden.. Zomaar gewoon opeens.. Hij heeft geen pijn gehad en hij had ook geen hartstilstand etc..
Mijn verzorgpony is 28, en hij begint ook wel een beetje magerder te worden, maar als je met hem gaat wandelen is hij heel vlot, en ook als je erop gaat krijg je hem bijna niet meer terug en wil hij nog lekker rennen.
ik heb een verzorgpony van ver in de twintig, kun je nog alles mee hoor! gewoon als de pony niet meer wil en aangeeft dat hij te oud is stoppen op de pony
Als een paard op leeftijd nog gewoon plezier heeft in het rijden dan is het toch gewoon goed? Maar als hij laat merken dat hij het niks meer aan vindt dan zou ik hem wel zijn pensioentje gunnen.
Ik heb hier een 31 jarige die nog lekker onder zadel loopt met een verzorgstertje maar ook een 23 jarige die heerlijk van zijn pensioen staat te genieten. Bij hem speelt de artrose teveel op als hij belast wordt onder zadel.. Dus het hangt totaal van het paard af....