Paarden hebben geen buien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Paarden hebben geen buien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 11:13

Ik open dit topic naar aanleiding van de volgende quote;
Citaat:
paarden hebben geen buien, treiteren ons niet, ze proberen alleen wat te vertellen.

Hier ben ik het zelf absoluut niet mee eens, maar ik lees dit soort opmerkingen steeds vaker op bokt. Daarom leek het mij wel een interessante discussie om te starten. Ik ben heel benieuwd naar alle meningen, maar blijf beleeft en respecteer elkaars mening ook.

Brand maar los.. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden hebben geen buien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:24

Interessante vraag, ik denk dat ze op zich wel buien kunnen hebben, maar toch is de reden vaak wel te vinden. Onrust in de kudde, frisheid door stormachtig weer, dat zijn dingen die het gedrag duidelijk kunnen beinvloeden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:25

hengstigheid ook zeker

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:27

Ja hoor ze hebben wel buien, maar daar is inderdaad zoals Gypsy al zegt wel een reden voor te vinden. Ik merk het zelf ook bij de ruin die ik rijd, als het zoals vandaag en gister lekker stormachtig weer is dan is hij ook wel eens gek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:33

Niet ieder paard is even stabiel. Ze kunnen zeker wel in een bepaalde stemming (bui) zijn :j

Juut

*Kijkt Ascot eens in zijn bruine ogen*
Paarden hebben buien! :j :')

Sluit ik me verder aan bij Gypsy, maar dat geldt net zo goed voor de mens. Als ik een bui heb, is dat ook met reden (slecht geslapen, drukte op het werk, enz enz) Lijkt mij niet meer dan natuurlijk.

Dan het stukje treiteren; paarden denken niet in die zin van 'je hebt een bril, dus mot ik je niet, dus wat zal ik vandaag eens bedenken'... Maar Ascot is wel zo'n stinkerd die je uit gaat proberen wanneer je door vraagt tijdens rijden. De Fjorden op mn werk zijn wel zulke stinkerds die rustig hun eigen gang gaan met half gevorderde ruiters, terwijl ze heus wel weten dat er een draf gevraagd wordt ipv een sukkelstapje. Het is meer een misbruik maken van de situatie, waarbij ze op hun eigen manier inderdaad wat vertellen. Voor Ascot geldt dat wanneer hij probeerd je er af te werken, jij goed aan het rijden bent. Voor de fjorden geldt dat wanneer ze stug níet reageren op je hulpen, jij wat te leren hebt. Enz, enz. Uitdaging is dan weer de vertaling van dit gedonder vinden

Geryon

Ze hebben inderdaad echt wel buien hoor. En, ik weet zeker dat mijn pony mij treitert als hij me de hele tijd maar kusjes geeft terwijl ik dat niet wil en zijn hoofd weg duw. Of als hij expres weg gaat lopen terwijl hij goed weet dat hij op me moet wachten. :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:35

Ze hebben wel eens een bui, maar het kan ook amkkelijk als exuus gebruikt worden, als iets bv niet zo lekker gaat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:35

Nee ik geloof ook niet dat paarden het bewust moeilijk maken voor de ruiter. Ze reageren heel primair op prikkels vanuit de omgeving en hebben snel een bepaalde gewoonte onder de knie.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:36

Paarden hebben absoluut hun buien. Wat natuurlijk niet direct wil zeggen dat ze dan expres vervelend gaan doen om ons 'te pesten'. Maar om nu meteen te gaan zeggen dat ze iets doen om ons iets te vertellen vind ik ook wel weer wat ver gaan. Ook een paard heeft gewoon wel eens een dag GEEN zin. Tja, dat kun je op verschillende manier oplossen, maar er hoeft echt niet altijd een diepliggende oorzaak achter te zitten. Is het veranderde gedrag blijvend, doet ie het opgegeven moment altijd op een specifiek moment, ja dan moet je je wel even achter je oren gaan krabben.

@Juut, erg mooie voorbeelden +:)+ heel herkenbaar :j Paarden denken heel sterk in actie, is reactie. Rij jij niet door, dan weten ze dat gauw genoeg :j Wat niet wil zeggen dat ze je expres zitten te pesten, je moet gewoon duidelijker/consequenter e.d. zijn.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:38

Ik vind zeker dat paarden buien hebben, door hun eigen stemmingen.
Een paard is ook wel is jolig, of heeft zijn dag niet.

ook geloof ik niet dat een paard express vervelend doet om ons te pesten.
Alleen paarden zijn gewoon erg slim, en zullen merken als ze dingen wel of niet mogen
en dan krijg je dus dingen zoals lastig doen met bepaalde oefeningen en dergelijke

Mijn paard is ook niet stabiel, ene moment kan die heel erg happig zijn als die geen behoefte heeft aan een uitgebreide poetsbeurt.
En andere dag kan die er heerlijk van genieten en staat die half te slapen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:44

Interessant, ik denk dat het er aan ligt hoe je het bekijkt en interpreteert.
Ik geloof er niet in dat paarden pesten, treiteren gewoon om ons te klieren. Ze doen het imo alleen als ze er hun voordeel uit kunnen halen. Ik denk dat het vrij normaal is dat geen dag hetzelfde is en een paard anders kan reageren op dingen dat kun je als klieren omschrijven.
Paarden gebruiken ook gewoon de ruimte die je ze geeft en proberen nu eenmaal weleens grenzen te verleggen sommige zullen altijd braaf hun ding doen en een ander zal toch sneller een "gaatje" vinden om iets anders te doen als anders om te kijken of het gaat of ze hun ding eigen ding kunnen doen. Dat kun je ook zien als klieren het heeft een reden maar dat keurt het nog altijd niet goed wat ze doen natuurlijk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:58

Ja, een paard heeft wel buien/stemmingen. Maar dat komt meestal vast naar voren als je hem/haar aan het werk zet. De 'normale' dingen zoals meelopen, stilstaan etc. zullen ze ook met buien gewoon doen. Doen ze dit niet dan is er iets aan de hand.Treiteren doen ze niet. In de meeste gevallen is het dan zo dat jij te weinig leiderschap geeft of onbewust de verkeerde signalen naar het paard stuurt. Het is logisch dat het paard daar op reageert door de leiding over te nemen. Dat is instinct. Zodra de leider faalt zal er een ander op moeten staan. Een kudde zonder leider is immers heel gevaarlijk.

Ik vind wel dat je rekening moet houden met de buien van je paard. Ga je paard dan niet een uur treiteren met oefeningen waar hij totaal geen motivatie voor heeft op dat moment. Maar probeer hem/haar juist wat vrolijker te krijgen door de oefeningen aan te passen naar iets dat het paard leuk vind om te doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:02

Interessante dingen komen hier langs! (@gypsy, je spreekt jezelf nu wel een heel klein beetje tegen, de quote in de OP is namelijk van jou.. :o )

Malenka schreef:
Ja, een paard heeft wel buien/stemmingen. Maar dat komt meestal vast naar voren als je hem/haar aan het werk zet. De 'normale' dingen zoals meelopen, stilstaan etc. zullen ze ook met buien gewoon doen.

Ik merk mijn merrie's bui als als ik aan kom lopen naar de paddock. Ze weet me gewoon gelijk te vertellen dat ze er geen zin in heeft, of juist wel. := Ook uiten bij mijn merrie haar buien heel erg in knuffelgehalte. Ze heeft dagen dat ik haar niet eens mag aanraken of ze loopt al weer weg. En sommige dagen, zoals gister, is ze niet anders als aan het kussen en kroelen en wijkt ze niet van mijn zijde. Het uit zich dus zeker niet alleen te zien bij het aan het werk zetten.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:03

Buien hebben ze inderdaad, maar dan als gevolg van iets, zoals hier al gezegd wordt.
Treiteren geloof ik daarentegen niet in. Als een paard moeilijk gaat doen is er iets niet helemaal oké en dat kan dan weer voortkomen uit een bui.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:05

mang schreef:
Interessante dingen komen hier langs! (@gypsy, je spreekt jezelf nu wel een heel klein beetje tegen, de quote in de OP is namelijk van jou.. :o )

Was vast een bui geweest.. _O-

Paarden hebben zeker buien, hengstigheid, weersverandering, leeftijd..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:21

mang,
dan heb je of een heel uitgesproken paard en/of je kent haar heel goed en kijkt goed naar haar. In jouw geval denk ik dat het beide zo is. ;) Dat is ook de reden dat ik schreef dat het meestal pas naar voren komt bij het werk. Je zult eerder vaak wel kleine dingen kunnen merken. Maar de meeste mensen 'douwen daar gewoon doorheen' en lopen dan met het werk tegen staken/protest op.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:32

Ik merk bij mijn merrie ook direct wanneer ze haar dag niet heeft. Ik zeg altijd, dan is ze stil. Mensen die haar niet kennen denken dan wat bedoelt ze? Maar ik voel het gewoon, ze sluit zich meer af, laat minder lichaamstaal zien en heeft minder interesse in dingen. Alsof ze in zichzelf gekeerd is.
Ik denk dat niet alleen de omgeving maar ook zeker hormonen een rol spelen bij de bui van een paard en dan met name bij merries, net zoals wij vrouwen :P

Ik geloof ook niet in treiteren, dat is meestal een reactie van een paard op het niet consequent genoeg zijn van de persoon die met het paard bezig is.
Wat ik me wel afvraag is waarom de meeste paarden zich wel voorbeeldig gedragen als er een onervaren persoon op hen zit/met hen bezig is. Iemand die daar een theorie over heeft?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:34

Ze hebben wel buien, maar dat heeft niets met treiteren te maken. Treiteren doet een paard niet, dat is alleen voor mensen weggelegd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:41

feliciaa schreef:
Wat ik me wel afvraag is waarom de meeste paarden zich wel voorbeeldig gedragen als er een onervaren persoon op hen zit/met hen bezig is. Iemand die daar een theorie over heeft?

Met rijden heeft het er denk ik voornamelijk mee te maken dat de onervaren persoon niet veel van het paard vraagt, het voor het paard niet moeilijk is en dan wel gewoon zijn rondje loop. Qua bezig zijn met ze heb ik echt geen idee.. Mijn merrie was altijd ontzettend lomp als je met haar bezig was/aaide en alleen maar aan het bewegen met haar hoofd, kreeg je wel eens per ongeluk een knal, maar toen ik eens met haar buiten reed en er een vrouw naar me toe kwam die niet helemaal goed was, die haar wilde aaien, was ze ineens hartstikke rustig, liet zich heel lief aaien, liet haar hoofdje zakken en was zo ontzettend lief. Ik snap tot de dag van vandaag niet wat dat was..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:02

Ik ben er ook van overtuigd dat paarden buien hebben.. En ik geloof ook dat ze kunnen treiteren, hoef er maar voor naar t clubbie jonge hengsten te kijken om dat te zien := Treiteren ze mensen? Durf ik niet te zeggen. Umoyax kan me soms wel echt een beetje plagen, geef ik m op zn falie en dan gaat ie heel sneu verder lopen.
Mn vorige pony kon ook écht beteuterd kijken als ie een standje kreeg.

Daarnaast beschermen paarden instinctief de zwakkeren van de kudde (doen bijv honden ook) en ik denk dat ze daarom zo lief zijn voor onervaren/geestelijk gehandicapten/etc? Manege waar ik vroeger reed heeft een draak van een paard staan, daar moest je écht net mee overweg kunnen en hééél dominant overkomen, anders lag je er met 10 minuten naast.
Dat paard is dus de beste die ze hebben voor de gehandicaptenlessen. Zet geen stáp verkeerd, altijd enorm voorzichtig en lief. Heel bijzonder vind ik dat.. Heb ook nooit precies begrepen hoe dat nou in elkaar zit, maar het is idd absoluut zo dat paarden voor onervaren mensen etc erg lief zijn :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:06

Paarden hebben ook gevoel en ik denk dat dat zeker invloed heeft op hoe ze reageren.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:17

Paarden hebben buien en deze buien zijn afhankelijk van de omstandigheden. Daarnaast denk ik niet dat paarden bewust pesten, dat zou namelijk impliceren dat ze een grote mate van empathie hebben (om bewust pesten moet je door hebben dat de ander aanstoot neemt aan je handelen). Paarden zullen wel gaan doen wat ze zelf willen als ze niet genoeg sturing ervaren. Wat ze zelf willen zal afhangen van het paard en z'n bui. Of het paard genoeg sturing ervaart zal ook per paard en situatie verschillen. Een dominante, hengstige merrie kan heel snel klaar me je zijn en zelf wat verzinnen en een volgzaam paard kan uren wachten of jij niet toch gaat zeggen wat hij moet doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:44

feliciaa schreef:
Ik merk bij mijn merrie ook direct wanneer ze haar dag niet heeft. Ik zeg altijd, dan is ze stil. Mensen die haar niet kennen denken dan wat bedoelt ze? Maar ik voel het gewoon, ze sluit zich meer af, laat minder lichaamstaal zien en heeft minder interesse in dingen. Alsof ze in zichzelf gekeerd is.
Ik denk dat niet alleen de omgeving maar ook zeker hormonen een rol spelen bij de bui van een paard en dan met name bij merries, net zoals wij vrouwen :P

Ik geloof ook niet in treiteren, dat is meestal een reactie van een paard op het niet consequent genoeg zijn van de persoon die met het paard bezig is.

Dat is ook iets waar ik me over kan verbazen. Ik denk dat het komt dat zo'n persoon oprecht kwetsbaar is; doet zich niet beter voor dan te zijn. En stelt nauwelijks eisen aan het paard.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:51

Wellicht heeft het te maken met het feit dat die persoon echt is. Maar misschien ook gewoon omdat die personen nog enigszins natuurlijk reageren. Heel vaak zie je dat hoe meer mensen hun best doen hoe minder het gaat. Simpelweg omdat ze het uit een boekje willen doen. Want; zo hoort het.

Ik weet echter van een heel aantal paarden dat je die echt niet zonder 'hun eigen mens' met een onervaren persoon aan de slag kunt laten gaan.