[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:29

Nee niet weer, arme frum, arme jij. :knuffel:

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:31

Oh no! Arme Frummel en arme jij...

Riviera87
Berichten: 419
Geregistreerd: 05-05-20

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:35

Ach nee, wat een pech, fingers crossed voor dat simpele zweertje!!

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:51

Arme Frum

Hevonen

Berichten: 5638
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:23

Ach wat naar. Hoop dat het heel erg meevalt. Sterkte!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:20

Ohnee... Wat oliebol zeg. Hoop echt enorm dat het meevalt!

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:50

Op wat voor bodembedekking staat hij? Met vlas hadden mijn paarden ook vaker zweren.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 15:57

Hij heeft in totaal ruim een jaar op stro gestaan (nu nog steeds) om uit te sluiten dat het door het vlas kwam. Op stro heeft hij nu zijn 2e hoefzweer, dus dat lijkt het niet te zijn.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:17

ach nee, duimen draaien, kom op Frum, dit mag niet te ernstig voor je zijn!!!

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 20:58

Ik had zijn voet schoon geboend en in het verband gezet. Hij mocht zelf kiezen wat hij verder deed en hij is uiteindelijk weer de wei in gelopen. Natuurlijk stond hij vanavond in het uiterste puntje van de wei. Toen ik hem riep, dacht ik dat ik daar nog 15 minuten kon toekijken hoe hij naar me toe zou hinken. Maar Frum kwam in een rengalop die zo spectaculair overdreven was dat hij niet meer kon remmen voor de merrie en er vol tegenaan botste. :7 Die had ik even niet zien aankomen. Maar goed, hij kan alsnog wel kreupel zijn in stap en draf...

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:10

Oh, wat balen! Ik duim voor je dat het een SIMPELE hoefzweer is, niet eentje waar hij weer een tijd mee zoet is. En ja adrenaline en galop verbloemen vaak een kreupelheid, maar als hij er echt heel veel last van zou hebben, gaat hij vast niet met mach30 door de wei... Hoop ik... Heel veel sterkte weer, juist ook voor je gemoedsrust!!!

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 20:06

Ik vraag me toch af of het een hoefzweer is. Daar lijkt het niet meer op. Eerst hoopte ik nog dat de zweer extreem snel was doorgebroken, maar dan had hij nu helemaal goed moeten zijn. Hij heeft er soms een gevoelige pas tussen zitten, maar loopt verder goed en dat past niet bij het beeld dat hij anders laat zien. Er is verder niets dik, warm of beschadigd. Ik denk dat ik toch even verder moet kijken.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:34

Wat rottig dat je weer in de lappenmand lijkt te zitten :(

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:35

Ik heb ooit een krampentrekker gehad. Het minste of geringste gaf enorme klachten door de verstoorde zenuwgeleiding. Heel lastig. Klein schrammetje, misstapje het was enorm gedoe.
Als ik niets zag of voelde dan keek ik even aan, als het beter werd was ik al opgelucht, omdat bij dat paard de signalen altijd groter en nooit kleiner waren.
Ik stapte vaak aan de hand over de stenen. Dat leek het herstel iets te bevorderen vanwege de trillingen bij stappen op de stenen. Of het echt zo is was lastig te bewijzen, maar ik vond hem daarna vaak wel wat beter.
Hoefzweren waren enorm lastig, echt hulde aan de hoefsmid.

Beterschap, hopelijk valt het mee.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:21

O, wat lastig! Succes en sterkte met hem!

Anoniem

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:07

Hoe gaat het?

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:42

Nooit saai met dat paard hoe is het nu

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 13:20

Ik snap er weinig van, want hij laat nu rechtsom in draf soms nog een kortere pas zien RV. Terwijl hij vorig weekend dus eventjes stokkreupel was LV en daar gefrustreerd mee tegen de boom aan het meppen was. Hij was daarvoor wel door de omheining gegaan. Het ging top, dus ik had zelfs weer een tijdje de doorgangen kunnen afsluiten. Helaas was er weer een terugval en moest hij per direct naar stal. Het lint is wel zo veilig dat het knapt en ze er geen beschadigingen aan overhouden, dus ik ging er niet meteen vanuit dat hij daar iets aan over zou houden.

Door de plotselinge kreupelheid dacht ik aan een zweer, maar aangezien hij daarna in rengalop door de wei ging en zoveel beter liep, leek het dat toch niet te zijn. Hij knapt nog steeds op, maar is dus nog niet 100% in orde. Er is verder niets dik, warm of beschadigd. Het wisselende beeld is typerend voor Frum, maar bijzonder lastig voor het stellen van een diagnose.

Ik vond zijn stralen erg zacht. Met de vorst en sneeuw stond hij perfect in de paddock, maar daarna lonkte het gras en is hij doodleuk de wei in gesprongen. Kleigrond. Zeiknat. Hij liep dus in een moeras. Maar na 2x behandelen was de boel mooi opgedroogd, dus ik denk dat het probleem daar verder ook niet in zit.

Woensdag komen de hoefsmeden en aan de hand van hun bevindingen kijk ik even of ik toch een kreupelheidsonderzoek moet proberen aan huis.

Hij heeft 4 jr geleden een heel lichte verrekking gehad van een pees, omdat hij de hele dag charges had uitgevoerd op een nieuw trainingspaard in de naastgelegen paddock. Been was toen tevens iets opgelopen door een wond. Ik heb toen stad en land afgebeld voor een mobiele echo, maar uiteindelijk is mijn eigen kliniek bij hoge uitzondering het been komen scannen met de spullen van gynaecologie :P Moest wel, want er kon geen goede diagnose gesteld worden, waardoor hij uit voorzorg voor drie aandoeningen tegelijk werd behandeld. De vorige keer met de zweer moest de mobiele röntgen mee, omdat de dierenarts niet wist of het een zweer, een zenuwbeknelling of een gebroken hoefbeen was. Hij reageert meestal op alle testen, dus dan valt er bijna geen chocola van te maken. Zo snijden dierenartsen en hoefsmeden standaard op 3 a 4 plekken per voet, omdat hij altijd reactie geeft op de visiteertang. Ik wilde het even aankijken zolang hij verder oké was en zich happy voelde, maar het maakt me onrustig als ik niet weet wat er aan de hand is en het duurt nu al een ruime week.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:17

Het is wat met frum! Wellicht iets winterbevangen geweest? Heeft een paard bij ons op stal ook gekregen tijdens de sneeuw. Had er nooit van gehoord maar blijkt dat ze dan een soort slaapvoeten krijgen. Weet alleen niet of het ook aan 1 been kan zijn.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 14:49

We zijn al even sneeuwvrij, kan het ook zo vertraagd optreden? Hij toont op geen enkele manier bevangen en steunt ook heel goed op alle voeten, tevens niet gevoelig op het harde.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:24

Nou bij die van stalgenootje is het ontstaan tijdens sneeuw en die begint nu weer een beetje te lopen (hele tijd ook op pijnstillers) ik had er nog nooit van gehoord maar schijnt iets met de doorbloeding te maken te hebben waardoor het paard een vervelend gevoel heeft in z’n hoef. Net zoiets als dat wij een slapend been oid hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:49

Mijn paard is ook ooit winterbevangen geweest.
Maar was voor hem gelijk aan gewoon hoefbevangen en ook niet te missen op die manier.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 11:07

Hij was uiteindelijk snel weer goed, maar na het bekappen enkele dagen licht gevoelig op het harde. Daarna was ik zo ontzettend druk met werken, dat ik de paarden nauwelijks heb gezien. Ik hoop dat ik hem eindelijk weer kan oppakken deze week. Hij is toe aan werk, omdat hij energie over heeft. Wat ataxie betreft is hij echt goed gebleven. Meestal heeft hij een grotere terugval.

Maar wat het nou die onregelmatigheid was...? Geen idee. Ik heb hem voor het bekappen gemonsterd voor de smeden. Hij liep goed en ze konden niet echt iets vinden in de voet. Ze zien aan de voeten wel hoe heftig de periode met de ernstige hoefzweer was. Dat is net zo'n ring van bevangenheid. Hij heeft toen ook veel pijn gehad + zware pijnstillers + piekbelasting op RV. Niet heel verwonderlijk dus. Maar goed, dat was van toen... De groei van de voeten is behoorlijk gestagneerd, waardoor de plek van uitbreken op de kroonrand nog maar net op de onderste helft van de voet zit nu. We zeggen elke keer: als die aan de onderkant komt, dan moeten we het heel regelmatig bijwerken om te voorkomen dat er een groot stuk afbreekt. Het lijkt echter nog een half jaar te duren. }:0 De biotine en andere supplementen lijken hierin geen zichtbare bijdrage te hebben geleverd.

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:14

De echte groei gaat ook nu pas weer beginnen he, 's winters is dat altijd minder. Komt goed met Frumpie.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:48

Stille meelezer meldt zich. Heb je ooit kerabol geprobeerd? Is een stuk duurder dan een potje biotine, maar ik heb daar zulke goede resultaten van gezien! Wie weet helpt het frummel straks door het “gat” heen te groeien.