[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:47

mijn merrie heeft een maand of 2 terug ook een keer een dag gehad dat ze begin van de middag opeens als een halve zool heen en weer begon te rennen en naar het maisveld aan het staren was. Heb haar op een gegeven moment binnen gezet, maar ook daar was ze aan het steigeren en rondjes aan het draaien en uit het achterraam naar het mais aan het staren. Mijn pony reageerde nergens op, stond gewoon hooi te vreten. Ik kon zelf niks zien, horen of ruiken, maar mijn vermoeden is dat er 'iets' in het mais zat waar ze van op tilt ging. Is ervoor en erna niet meer voorgekomen. misschien bij frummel ook zoiets? hoop dat het snel overwaait iig.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 14:07

Hij is inmiddels alweer buiten geweest en weer naar stal gehaald. Hij vond het fijn dat mijn moeder bij hem bleef in de wei, maar hij werd toch weer onrustig. Er stond ineens een partytent bij de buren en die was natuurlijk heel eng, maar zorgde helaas niet voor afleiding.

boyca
Berichten: 1090
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:38

g5 palen in de buurt geplaatst misschien.
ik roep maar wat maar ook dat kunnen zeker triggers zijn.

Ik vindt het zo sneu voor hem

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:44

Ik heb hetzelfde gehad met een merrie die hier op stal staat.
Van de ene op de andere dag wou ze niet meer in een bepaald land
Van alles geprobeerd
Eerder naar buiten
Later naar buiten
Tegelijk met de rest naar binnen
Eerder naar binnen
Hooi in t land erbij

Uiteindelijk heeft niks geholpen
Toen t echt te nat werd zijn ze langer op stal gegaan en op de paddock

Nu staat ze weer rustig in het land. Ze komt wel snel als je haar roept

Wij hebben geen echte oplossing gevonden
Hopelijk vinden jullie wel wat voor Frummel!

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 15:51

Jeetje, dat is ook wat. Ik weet eerlijk gezegd niet of het me wel lukt om hem in een paddock te houden. Als hij eenmaal onrustig is, wil hij daar ook niet zijn.

Inmiddels staat hij al een tijdje over de helft (achterste helft dus) van ons weiland. Rustig. Mijn moeder wil eigenlijk heel poortgrepen kopen, zodat we de omheining snel kunnen repareren, maar ze durft niet weg. Frum vraagt wel wat van ons, hoor. :+ Maar je hebt geen keuze, want het is geen gezeur van hem.

rien10
Berichten: 14803
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:59

Nee, het is geen gezeur, paarden faken niet. Maar wat het wel is. Kon je maar in het koppie kijken he?
Is de grond nat, staat hij op ijzers en kan hij last hebben van lekstroom?

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 16:06

Stroom staat vandaag uit (alles is toch al stuk nu) en hij staat al zijn hele leven op blote voeten. Merrie nog wel op ijzers.

Paardenfann4
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:12

Ik volg jouw topic al vanaf het begin. Mijn paard is momenteel ook helemaal in de stress zowel binnen als buiten. Wij hebben ook geen idee wat er mis is. De andere paarden zijn ook gewoon rustig, zo raar.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 17:01

Hij staat nu al 2 uur buiten. Woehoe :Y)

Rocamor

Berichten: 10977
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:08

Koest Lorette, nooit de goden verzoeken. Ik heb nu beeld dat je moeder op zo'n klapstoeltje, met een lading dekens om, naast de wei zit om op Frum te letten.

Hij was onlangs toch al door de draad gevlogen om naar jou te komen? Zou dat er ook nog mee te maken hebben?

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:06

Ja en daar moest ik dus ook steeds aan denken. Dat was echter wel een blije 'hoi hier ben ik' van Frum. :+ Hij had geen stress o.i.d. Maar misschien zat daar al ergens het begin...

Vanochtend heb ik hem eerst gereden en hij had echt lekker gewerkt. Ik hoop dat het hem op een of andere manier wat meer rust geeft. Hij vloog blij de wei in, maar dat deed hij gisteren en eergisteren ook. De start is vrolijk, daarna wordt hij onrustig/ongelukkig.

Alle doorgangen staan open. Hij kan in de paddocks, de weides, de bak en de stallen komen. Wat meneer maar wil... Momenteel staat hij nog rustig te grazen en ik houd hem scherp in de gaten.

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:50

En, hoe is het verder gegaan vandaag?

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 23:15

Hij heeft tot kwart over 4 buiten gelopen. *\o/* Ik heb hem zelf uit de wei gehaald, omdat ik het liever op mijn eigen initiatief deed. Hij wil vaak zelf al naar stal als het donker wordt, dus ik durfde niet langer te wachten en ik wilde zelf ook nog graag even boodschappen doen. Dat durf ik nu niet als hij buiten staat.

Tussendoor is hij 3x even naar de stal gekomen en heeft hij 1x 30 seconden in zijn stal gestaan, waarna hij zelf besloot dat hij weer naar de wei kon (in volle galop). Ik zie wanneer hij naar stal komt als hij een beetje teveel 'scharrelt' in de wei ipv grazen. Er was geen onrust, hij heeft niet gerend en was niet gefrustreerd. Vandaag was het blijkbaar voldoende om even bij de stal te kijken.

Maar even volhouden zo... Eerst rijden, dan onder toezicht naar buiten met alles open. Ik kan nooit meer naar kantoor, vrees ik. :+
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-11-20 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Berichten: 12067
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:17

Wel fijn dat het op deze manier goed ging! Nu duim ik voor je dat dit doorzet en het al snel weer gewoon wordt.

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:39

_Lorette_ schreef:
Hij heeft tot kwart over 4 buiten gelopen. *\o/* Ik heb hem zelf uit de wei gehaald, omdat ik het liever op mijn eigen initiatief deed. Hij wil vaak zelf al naar stal als het donker wordt, dus ik durfde niet langer te wachten en ik wilde zelf ook nog graag even boodschappen doen. Dat durf ik nu niet als hij buiten staat.

Tussendoor is hij 3x even naar de stal gekomen en heeft hij 1x 30 seconden in zijn stal gestaan, waarna hij zelf besloot dat hij weer naar de wei kon (in volle galop). Ik zie wanneer hij naar stal komt als hij een beetje teveel 'scharrelt' in de wei ipv grazen. Er was geen onrust, hij heeft niet gerend en was niet gefrustreerd. Vandaag was het blijkbaar voldoende om even bij de stal te kijken.

Maar even volhouden zo... Eerst rijden, dan onder toezicht naar buiten met alles open. Ik kan nooit meer naar kantoor, vrees ik. :+


Fijn dat het goed ging! Misschien kun je hem meenemen naar kantoor :P

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 18:19

Ik denk dat thuiswerken dan toch een betere optie is. :Y)

Afbeelding

Ook vandaag gewoon te rijden. Fanatiek als altijd. Ik heb geen onrust gemerkt toen ik hem net voor het donker binnen wilde zetten, maar ik zag wel een verdacht spoor in de paddock, dus misschien was ik aan de late kant... Hij stond in de wei, maar kwam hard aanrennen toen hij mij zag.

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:27

Verdikkie wat is ie toch ruig onder het zadel.

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:36

Er is een pony die hetzelfde rare gedrag vertoont als frummel.

Moderatoropmerking:
link verwijderd ivm persoonsgegevens


Eigenaresse is wanhopig.
Laatst bijgewerkt door Ymor op 30-11-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link met persoonsgegevens verwijderd.

Otti1977

Berichten: 3047
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:45

Lijkt me niet de bedoeling dat er een adres te voorschijn komt..denk de verkeerde link...

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 19:58

Ik werd ergens anders ook al op dat desbetreffende topic geattendeerd. Ik las echter dat die pony doorlopend stress had, alleen iets minder als de eigenaresse erbij was (of pony doodmoe was, maar dan is het waarschijnlijk alleen minder zichtbaar).

Frum is helemaal oké, mits hij in of dicht in de buurt van zijn stal staat. Dat vind ik niet typerend voor een medische aandoening.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:55

_Lorette_ schreef:
Ik werd ergens anders ook al op dat desbetreffende topic geattendeerd. Ik las echter dat die pony doorlopend stress had, alleen iets minder als de eigenaresse erbij was (of pony doodmoe was, maar dan is het waarschijnlijk alleen minder zichtbaar).

Frum is helemaal oké, mits hij in of dicht in de buurt van zijn stal staat. Dat vind ik niet typerend voor een medische aandoening.


Ik denk dat mijn topic wordt bedoeld. :')
Mijn pony is eigenlijk ook het veiligst voor zijn gevoel in de stal, daarbuiten wordt hij gek even kort gezegd.. maar in de stal kan je de stress wel zien

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 10:55

Heeft jouw pony direct stress buiten de stal of na enige tijd? Frum rent blij de wei in en LIJKT daar aanvankelijk heel fijn te grazen, maar kan dan ineens enorm in de stress schieten en per direct terug willen naar de stal. Dat lijkt wel eerder het geval te zijn als hij mij of mijn moeder spot, maar ook zonder ons ontstaat na een niet al te lange tijd ('s ochtends al heel snel) de drang om naar stal te vluchten. Daarin kunnen we hem niet afleiden en als de doorgangen niet open zijn, dan gaat hij dwars door de omheining heen. Soms kan hij vrijwel meteen na een bezoekje aan de stal terug naar de wei, soms blijft hij zelf een langere tijd op stal. Blijft hij heen en weer vliegen tussen wei en stal en gaat hij veel te hard over het pad heen, dan sluit ik hem op.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:29

_Lorette_ schreef:
Heeft jouw pony direct stress buiten de stal of na enige tijd? Frum rent blij de wei in en LIJKT daar aanvankelijk heel fijn te grazen, maar kan dan ineens enorm in de stress schieten en per direct terug willen naar de stal. Dat lijkt wel eerder het geval te zijn als hij mij of mijn moeder spot, maar ook zonder ons ontstaat na een niet al te lange tijd ('s ochtends al heel snel) de drang om naar stal te vluchten. Daarin kunnen we hem niet afleiden en als de doorgangen niet open zijn, dan gaat hij dwars door de omheining heen. Soms kan hij vrijwel meteen na een bezoekje aan de stal terug naar de wei, soms blijft hij zelf een langere tijd op stal. Blijft hij heen en weer vliegen tussen wei en stal en gaat hij veel te hard over het pad heen, dan sluit ik hem op.


Mijn pony heeft wel eigenlijk direct buiten de stal stress, meestal in de stal ook al. Mijn pony deed dat gedrag wat jou paard doet ook maar heeft dat dan al gelijk vanaf moment 1 dat hij buiten is.. ik zou echt niet weten voor jou en je paard maar wel heel naar ;(

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 17:34

Dat is dan nog behoorlijk erger dan Frum. Vreselijk. Ik hoop echt dat het snel beter gaat. :(:)

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:49

Hoe gaat het inmiddels met Frum? Is hij al wat kalmer? Wat een gedoe zeg!