[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 21:23

Hij doet het momenteel ook echt goed. Boven verwachting. Zijn lijf voelt lekker en hij is blij. We kunnen het nog steeds niet helemaal geloven. Vandaag met rijden zeiden we nog tegen elkaar: 'we hadden een dooie (mijn pas verkochte merrie had geslacht moeten zijn), maar deze spant de kroon...'

Hij is een beetje maf, maar het is zo'n bloedfanatiek, werkwillig paard dat ik vreselijk gelukkig van hem word. En hij is dol op me, meer dan welk ander paard dan ook. Al was ik vandaag wel boos op hem. Hij zag me ergens rond 14u lopen bij de stal en ineens stond hij naast me. Gewoon dwars door de omheining. Hij bukt wel, dus de bovenste draad blijft heel, waardoor de merrie netjes in de wei blijft. Alleen de rest sneuvelt. Toen moest hij maar aan het werk...

Ik heb een half trauma overgehouden aan zijn laatste hoefzweer. Ik durf het hoevenritueel niet één dag over te slaan. Ik weet wel dat A) de kans heel klein is dat de zweren ontstaan door een beschadiging van buitenaf, zoals een steentje en dat B) het uitkrabben en schoon boenen van de zool het ook niet gaat voorkomen, maar ik houd me er toch krampachtig aan vast.

Van de week draaide hij heel krap in zijn stal. Linksom. En hij maakte daarbij een hinkende beweging, met LV omhoog. Zijn zweervoet. Nu weet ik wel dat iets tussen zijn oren is, omdat hij heel het vertrouwen kwijt was geraakt in zijn lijf en dat hij echt verschrikkelijk veel pijn had aan die voet. Maar man, mijn hart... Ik had hem net opgezadeld en liep met het lood in de laarzen de stal uit. En nee, er was niets. Hij liep top. Ik voelde er niets aan. Toch kan ik door zo'n hinkje weer helemaal van slag zijn.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:40

Jeetje die Frummel. Wat een dier is het ook.
Snap dat je het niet grappig vind dat hij draden sloopt. Maar dat hij ontsnapt zodra hij jou ziet. Eigenlijk best schattig!
En die foto's! Hilarisch die fanatieke blije kop erop!

Jet

Berichten: 12067
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:20

Heerlijk om te zien hoe goed hij weer is en hoe fanatiek hij is! Draden slopen om bij jou te kunnen zijn, dat is toch wel Liefde met een grote L!!! Of eigenlijk: LIEFDE!!!

Wel heel logisch dat je alles er aan wil doen om een volgende hoefzweer te voorkomen en dat je het eng vindt als hij met dat been zo'n misstap doet, dat zal niet zomaar slijten.

Het maakt mij ook heel blij als ik zo'n update van je lees!

Suzanne F.

Berichten: 49451
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:47

Wat een blij ei. Bijzonder zo’n band tussen jullie. En ik snap dat je snel van slag bent en dat je overal iets achter zoekt nu.

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:13

Wat een bijzonder paard is het toch! Zo veel zorgen en zo veel liefde tegelijkertijd <3

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:21

Ik was jullie kwijt!! Wat een half jaar heb je meegemaakt zeg!! Maar gelukkig is die er nog steeds en hoe! Knap paard is het toch!!!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:17

Wauw wat een heerlijke foto’s en heel herkenbaar dat je schrikt als hij iets gek doet met zijn voet. Je blijft er toch mee bezig.

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:55

Hoe raar het ook klinkt met alle ellende en zorgen die je had en hebt, Frummel klinkt voor mij toch als een droompaard, wel een met af en toe wat nachtmerrieachtige trekjes. Waar vind je een paard wat zo toegewijd aan je is, een paard met zo'n bijzonder karakter en eerlijk gezegd, zo mooi. Ik vind hem prachtig en heel aansprekend. Een sprookjespaard.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:52

Ik heb hem van narigheid voor de middag op stal gezet, omdat hij al geruime tijd heel gefrustreerd charges uitvoerde op de uitgang van de wei. Ik heb eerst een extra stuk wei afgesloten en die doorgang gebarricadeerd met kruiwagens en grote tonnen, maar hij bleef rennen en te laat remmen. Het wachten was op het moment dat hij er doorheen zou gaan. Zijn vriendin stond doodgemoedereerd te grazen, dus ik snap niet waarom Frum zo onrustig was.
Het schuim stond hem op het lijf en ik heb net de 2e dekenwissel gedaan. Eigenlijk wilde ik ze weer loslaten, maar toen ik hem borstelde, kwam er een explosie van mestwater uit en zag ik heel kort dat hij buikkrampen had. Dat was ook heel snel weer voorbij. Hij staat op stal rustig. Tijdens het rennen in de wei (rond 11 uur) heeft hij meerdere malen normaal gemest, dus hij kan ook niet echt verstopt zitten. Ik snap niet wat er aan de hand is en twijfel dan meteen of ik de dierenarts moet bellen, maar ik weet ook niet goed wat ik moet zeggen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij van slag is door de machines die de troep uit de sloten kwamen ophalen. Alleen had ik dan ook onrust verwacht bij de merrie. Bovendien zijn ze niet direct bij ons in de wei geweest. En trekkers kent hij wel...



Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 16:20

Hij is weer oké, hoor. :+ Staat buiten alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

Dit paard kost me 10 jaar van mijn leven. Minstens. :roll:

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:28

_Lorette_ schreef:
Hij is weer oké, hoor. :+ Staat buiten alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

Dit paard kost me 10 jaar van mijn leven. Minstens. :roll:

Ik heb het echt met je te doen soms :')

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:42

diarree van de spanning.. mijne had daar ook altijd spuitpoep van en het schuim tussen de billen!

Hopelijk is hij nu weer rustig!

kimmie1

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:15

Owww dit herken ik helaas, horendol kan je er van worden. Soms panisch op iets waarvan je geen idee hebt wat er aan de hand is, heel lastig :-( fijn dat hij weer gekalmeerd is, maffe lieve Frum!

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 18:37

Te vroeg gejuicht. Inmiddels aan deken nummer 6 en de omheining is overal stuk. Hij is nu op andere stukken dwars door de palen gegaan. Eenmaal op stal is hij weer oké.

Ik heb hem gewassen en een sloot aan elektrolyten gegeven, want hij lijkt ineens 50 KG afgevallen en dat zal grotendeels verloren vocht zijn.

Wat is dit nou -O-

Jolliegirl

Berichten: 33001
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:39

Dat is echt heel vreemd zeg!

MarliesR

Berichten: 3293
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:06

Ah oliebol, wat super naar zeg! -O-

Bij mijn ruin die echt op niks af extreem nerveus kon worden (incl. over zijn lijf shaken) hielpen soms de Puur Nervo druppels. Maar de "ergste buien" was dat ook niet afdoende voor (en moet je maar net hebben staan... Ik heb nog wel over, maar geloof niet dat je dichtbij genoeg woont).

senna21

Berichten: 11904
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:09

Heb je zijn darmen beluisterd?
Kan het zijn dat hij pijn (aanvallen) heeft?

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:13

Daar lijkt het niet meteen op. Hij heeft namelijk geen verhoogde hartslag en dat laat hij wel meteen zien bij pijn. Daarnaast lijkt hij lichamelijk op dat ene buikkrampje met iets van diarree na (wellicht van de spanning, dan mest hij altijd héél veel) oké te zijn. Ik kon hem probleemloos wassen en het voetenritueel doen. Stond ontspannen en stil. Hij is niet meer spastisch of kramperig dan normaal. Ook niet in de wei. Hij rent alleen constant en bedenkt dan waar hij door de omheining wil gaan. Je ziet dat hij weg wil. Eenmaal op stal is het weer goed.

kimmie1

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:30

Misschien toch iets wat eng is wat jij niet door hebt?

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:33

Het lijkt er nu in alles op dat er een externe oorzaak is, maar hoe neem ik die dan weg? Ik heb echt geen idee wat er eng/naar is.

Otti1977

Berichten: 3047
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:21

Vuurwerk misschien?

BigOne
Berichten: 38489
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:25

Vuurwerk, dood beest op reukafstand ?
Of hij wil gewoon aandacht.

Monique1963

Berichten: 8707
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:27

Wat zou er gebeuren als je hem een paar dagen helemaal op stal houdt?

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:29

Ben je al door de wei gelopen? Misschien ligt daar wel een dood dier of iets anders vlakbij, waardoor hij zo van streek is.

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:35

misschien vuurwerk/jagers/carbietschieten?

veel sterkte, ik hoop dat hij gauw weer rustig is. Als ik het zo lees wil hij het liefst op stal nu...