staart van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vigo_is_lief

staart van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:04

hee allemaal

de staart van mijn pony is er vorige winter voor de helft ofzo afgekauwd door een ander paard, het is nu een dun (niet kort) staartje. het begint bovenin eindelijk weer aan te groeien maar het schiet echt niet op. ik moet wel zeggen dat is vaak de manen en staart verzorg, kan het daar door komen dat hij niet zo snel groeit, of ligt het gewoon aan mn pony. hij had een best volle staart en ik vond het altijd leuk om hem lekker uit te pluizen.

zo zag de staart eruit (korte bovenkant door schuren, lekkere dikke onderkant) :

Afbeelding
http://tinypic.com/view.php?pic=2cndoqb&s=6

en zo daarna (boven en onder dun) :

http://i45.tinypic.com/eg4jd4.jpg
http://tinypic.com/view.php?pic=eg4jd4&s=6

en zo is de staart nu(boven lang, onder heel dun) :

Afbeelding
http://tinypic.com/view.php?pic=24vsahk&s=6
Laatst bijgewerkt door Revanches op 01-05-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max.2foto's is toegestaan, de rest is omgezet in URL

AnneJa

Re: staart van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:05

Hmm ik lees even mee, heb hier een shetlander die door het schuren een staart krijgt die lijkt op de 1e foto, maar ik merk wel dat de staart steeds dunner wordt...

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:37

ja, ik ben blij dat mijn pony niet meer schuurt ! het dan ook best dat het lijkt van de staart doordat eerst het begin dun is en later is die weer aangegroeit

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:09

VSW-->YRT

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:38

Ik heb gehoord dat aardappelsap erg goed werkt voor het groeien van manen en staart. :j

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:58

Dit is helemaal niet zó gek.

Paard heeft jeuk, schuurt staart stuk, staart word dun aan de bovenkant, maar bovenin zitten de haren aan de staart, de bovenste haren zijn stuk dus word dun, maar omdat dat t begin is van de haren word de staart in een herstel proces eerst helemaal dun (beschadigde en dode haren eruit) .
Staart is aan het herstellen en word nu eerst bovenin voller voor het langer groeit en dus ook onderin voller word.
Ik denk, dat als je nog even wacht, die volume uitgroeit naar beneden, de nieuwe haren moeten alleen nog langer worden..

Ik hoop dat jullie me begrijpen?

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:42

Ik vind hem/haar er zoiezo wat minder goed uit zien op de tweede foto. Hij is wat minder vol zeg maar.. Misschien dat dit er ook wat mee te maken heeft?

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:46

zoals bij deze foto te zien is is de staart tot halverwege nog een beetje dik en daarna dunner. de truc hiervoor zodat hij weer dik wordt is (heb ik van mn tante geleerd): het ziet er eerst misschien niet uit, maar de staart gewoon kort knippen tot het dikkere stuk. je hebt dan wel eerst een pony met een erg korte staart, maar zo groeit hij wel weer mooier, gelijkmatiger (kwa dikte) weer aan
Afbeelding

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:58

Kort Afknippen zou ik zeker niet doen. Van de zomer heeft hij z'n staart hard nodig om vliegen te weren, zou wel sneu zijn als dat hem afgenomen wordt.
Daarnaast heeft afknippen geen effect op het teruggroeien. De haarzakjes waaruit haren groeien denken heus niet opeens: ojee de staart is afgeknipt, laten we maar gauw harder en beter gaan groeien.
Het dunne stuk moet er gewoon uit groeien en of je nu steeds een klein stukje afknipt naarmate de staart groeit of in een keer alles maakt niet uit voor het aangroeien.
Het enige wat je echt kan doen is zorgen dat nieuwe haren minder afbreken door niet te veel te kammen en evt een goede antiklit te gebruiken.
Helaas groeien staarten bij veel paarden niet al te snel. Zelf ben ik jaren bezig geweest met het teruggekeken van de afgevreten staart bij mijn merrie. Maat dat was ook wel een stuk erger (echt helemaal afgevreten door veulen).
Edit: stomme autocorrect :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:07

dankje allemaal, maar snow_feater, het is daar winter en dan zijn de meeste paarden wat dunner dan normaal.
cerilene en ladyrosa, ik ga de staart zeker niet tot het dikke stuk afknippen, ik kan wel nog iets meer doen, dat hij van de zomer weer flink verder kan groeien en misschien die aardappelsap proberen ?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:13

je zegt in de winter zijn de meeste paarden wel iets dunne maar zie bij de jouwe tog wel een heel groot verschil. mijn lease pony is in de winter egt niet dunner dan in de zomer. voer je hem wel bij in de winter?

je kunt wel het hele dunne uiteinde op de foto af knippen (ong 5cm) dat zijn meestal tog doode puntjes en ziet je staart er ook weer beter uit. en voor de rest niks aan doen en gewoon laten groeien en af en toe beetje bij punten dan komt vanzelf goed en niet teveel uitkammen maar met je vingers uitpluizen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:33

hij staat ook vaak in de paddock overdag dus hij eet niet heel de dag door en in de zomer dag en nacht gras, dus dat is wel een heel verschil, en wilde paarden zijn in de winter ook magerder. ik vind dat het nog best wel meevalt hoe dun hij is op die foto hoor. en hij krijgt meestal müslie, bix, appeltje brood en hooi dus hij heeft niks tekort :P

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:08

over die aardappelsap, moet je dat erin smeren of laten eten? want mn moeder zegt dat rouwe aardappelen giftig zijn... helpen vlechtjes ook met de haargroei van manen + staart ? ik die er nu niks mee omdat ik heb gelezen als je het niet kamt/borsteld het ook meer groeit

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:13

Nee de aardappelsap moet je echt op de manenkam smeren. :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 23:11

ik heb ook wel eeens gehoord dat VOOR DE MANEN (dit keer) vlechtjes werken, maar hoelang moet je die inhouden? want als je ze er uit haalt komen er ook weer haren los...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 02:51

door vlechtjes te maken zal het haar niet sneller gaan groeien dit is gewoon een fabeltje. Wel hou je de haren zo klit vrij en hoef je ze niet te borstelen. Maar door de vlechtjes heb je wel kans dat ze gaan schuren.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 19:17

maar ik ken wel een hoop paarden waarbij het goed werkten ! ze hadden een poosje vlechtes in en na af een toe nieuwe in zijn er toch lange manen uitgekomen :D