raden jullie een martingaal aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

raden jullie een martingaal aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:10

Ik weet niet zeker of dit onderwerp op de goede plaats staat maarja
Mijn pony wil nog wel eens heel erg met zijn hoofd schudden.
dus ik weet niet of ik daarvoor een martingaal kan gebruiken of een andere hulpteugel
het liefst rijd ik natuurlijk zonder want dat is wel het best.
maar als je een pony hebt die heel de tijd met zijn hoofd schud is ook een beetje irritant. want soms trekt ie mij helemaal mee
ik heb al veel dingen geprobeert met mijn houding en ja ik heb ook les.
ik hoop dat jullie tips hebben wat ik het best kan doen.

PuurxNatuur

Re: raden jullie een martingaal aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:13

niet aan de hulpteugels beginnen :n Als hij verder geen medische klachten heeft geef je hem een rot schop want dat mag hij niet doen als je lekker aan het rijden bent ( en dan bedoel ik met het beneden trekken) als hij gewoon z'n hoofd schud een tikje met de zweep of een klein schopje.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:13

RT-P -> YRT

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:14

Een martingaal werkt sowieso niet als hij niet omhoog schudt.
Dus als hij dat niet doet, ga je niks merken van een martingaal.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:02

Een elastiek gebruiken wij ook.. Eerst een hele tijd echt elke keer er meee gereden, nu bouwen we het af en ik moet zeggen het gaat heel erg goed :j

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:44

IK heb een tideman.
echt fijn. het paard merkt er niks van totdat hij vervelend word met het hoofd.
en als je niet aan de hulpteugels wil begin dan met hem gewoon een schop geven. als ie zijn hoofd naar beneden doet dan he

hunkyxpassoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:45

Een elastiek heb ik gebruikt en het werkt super gebruik dat!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:47

PuurxNatuur schreef:
Als hij verder geen medische klachten heeft geef je hem een rot schop

Goed bezig :(:)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:48

Ik zou eerst de oorzaak uitsluiten, voordat je aan symptoombestrijding begint. Vaak heeft hoofdschudden of een medische oorzaak of een ruiter oorzaak (verkeerde tegenzittende zit). Ik zou eerst aan je eigen zit gaan werken (kan vanaf hier natuurlijk niet zien hoe goed deze is, als je al het medische als hebt uitgesloten. Blijft hij dan nog schudden (dus wanneer je echt onafhankelijk kan zitten), kun je eens kijken voor een hulpteugel.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:49

Je kan het proberen maar ik vind gewoon een flinke tik geven al wel helpen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:52

Gos, wat een agressiviteit hier:
Flinke rotschop geven, een flinke tik geven.

Lekker bezig zeg! :(

Mellis86: mee eens!

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:24

Sorry hoor maar als je opeens aan het rijden bent, en je word zo naar beneden getrokken dan mag je paard dat toch niet flikken? Ze kunnen heus wel tegen een schop hoor, ze weten echt dat dat niet mag! Ik zeg toch ook dat je dat maar 1 keer mag doen, dan weet je paard wel dat je het serieus bedoeld!!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:25

PuurxNatuur schreef:
Sorry hoor maar als je opeens aan het rijden bent, en je word zo naar beneden getrokken dan mag je paard dat toch niet flikken? Ze kunnen heus wel tegen een schop hoor, ze weten echt dat dat niet mag! Ik zeg toch ook dat je dat maar 1 keer mag doen, dan weet je paard wel dat je het serieus bedoeld!!

tuurlijk........ :j
:roll:

grappig ook dat stukje (heel bekende) tekst over de cowboy in je profiel.. Heb je het uberhaupt gelezen of gewoon geknipt en geplakt :+
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 22-04-12 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:27

Mijn lesgeefster zei dat dat voor 1 keer echt niet uit maakt hoor, je paard mag dat gewoon niet flikken!

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:28

Wat moet je dan doen, als je hem niet mag straffen?
Agossie, moet je de teugeltjes wat langer ventje? Sorry dat ik dat niet heb bedacht, maat ik heb liever dat je je hoofd wat hoger houdt, ja? Dat zou ik zeer op prijs stellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:30

Elma_ schreef:
PuurxNatuur schreef:
Als hij verder geen medische klachten heeft geef je hem een rot schop

Goed bezig :(:)

de tip van de dag :j

Een paard schud niet voor niets met zijn hoofd...laat zijn gebit nakijken en je manier van rijden.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:31

Elma_ schreef:
PuurxNatuur schreef:

grappig ook dat stukje (heel bekende) tekst over de cowboy in je profiel.. Heb je het uberhaupt gelezen of gewoon geknipt en geplakt :+

Daarom zet ik het niet in mijn profiel..
Maar vragen, waarom? Paard vraagt toch ook niet "baassie lief, mag ik heel even mijn hekje strekken?"
In de natuur vraagt een paard ook niet of hij de leiding mag, hoor. Hard tegen hard, en kan je dat niet heb je als ruiter een probleem

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:32

Ik zeg toch als hij VERDER GEEN MEDISCHE KLACHTEN HEEFT!!! ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:33

[/quote]

grappig ook dat stukje (heel bekende) tekst over de cowboy in je profiel.. Heb je het uberhaupt gelezen of gewoon geknipt en geplakt :+[/quote]
Daarom zet ik het niet in mijn profiel..
Maar vragen, waarom? Paard vraagt toch ook niet "baassie lief, mag ik heel even mijn hekje strekken?"
In de natuur vraagt een paard ook niet of hij de leiding mag, hoor. Hard tegen hard, en kan je dat niet heb je als ruiter een probleem[/quote]

ik zou zeggen ....verdiep je eens in het 'wezen' paard.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:35

Iedereen geeft zijn paard wel eens ooit een schop hoor ;) Als jij telkens naar beneden word getrokken als je paard telkens blijft grazen, dan zou jij dat ook niet leuk vinden, en als je je paard 1 goede schop geeft in plaats van hulp teugels of telkens kleine tikjes dan helpt dat veel beter.

MITS HET PAARD MEDISCHE KLACHTEN HEEFT NOGMAALS!!!

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:40

Laatst heerlijk aan het galopperen in het bos en we kwamen bij een stukje gras aan en hij maakt me toch een noodstop.. Daarna weer opgestapt maar je bent wel gek als je dat nog eens laat gebeuren, toch? Ik heb een vrij koppig monster, die echt even moet weten wat de bedoeling is. Hij weet best wat hij in zijn bolle hoofd moet halan en wat niet, na al die jaren.
Stel je hebt hem een week of hij is jong, vind ik het anders maar dan moet je alsnog niet toegeven. Ik regeer dan met strenge hand maar het is dan echt nodig

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:47

nynk_char schreef:
In de natuur vraagt een paard ook niet of hij de leiding mag, hoor. Hard tegen hard, en kan je dat niet heb je als ruiter een probleem
leiding - natuur ? >> wel es een paard in het zadel op een ander paard in verlichte zit zien zitten ? :D :D
Ram er maar lekker op los hoor, net waar je voor kiest.
Respect kun je kado krijgen of met kracht afdwingen.

Mocht je ervoor openstaan: ga es observeren hoe een groep paarden in respect met elkaar om gaat zonder onze bemoeienis.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:58

Peetstap schreef:
nynk_char schreef:
leiding - natuur ? >> wel es een paard in het zadel op een ander paard in verlichte zit zien zitten ? :D :D
Ram er maar lekker op los hoor, net waar je voor kiest.
Respect kun je kado krijgen of met kracht afdwingen.

Mocht je ervoor openstaan: ga es observeren hoe een groep paarden in respect met elkaar om gaat zonder onze bemoeienis.

Er zit verschil in erop los rammen en een corrigerende tik geven.
Het is heus niet zo dat ik bij elk stout dingetje een mep verkoop, er zitten duidelijke grenzen aan.
En ik heb het er echt niet over dat een paard paard moet rijden.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:53

PuurxNatuur schreef:
niet aan de hulpteugels beginnen :n Als hij verder geen medische klachten heeft geef je hem een rot schop want dat mag hij niet doen als je lekker aan het rijden bent ( en dan bedoel ik met het beneden trekken) als hij gewoon z'n hoofd schud een tikje met de zweep of een klein schopje.

hulp teugels is geen marteling hoor mijn zus gebruikt ze ook en het helpt wel!! ;)

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:03

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of je pony misschien medische klachten heeft. Misschien ligt het wel aan het bit dat je gebruikt? Of een verkeerd zadel? Er kunnen allerlei redenen zijn. Een paard denkt niet 'goh nu ga ik eventjes mijn baasje plagen'. Hij reageert op wat hij ziet, ruikt of voelt (dus een noodstop maken bij gras vind ik persoonlijk een andere reden om je paard duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is als een paard dat met zijn hoofd schut).

Om nog even in te haken op andere manieren: ik heb mijn paard onder het zadel nog nooit geschopt of met een zweep geslagen... erg respectloos naar je paard toe, zelfs als hij eens een keer iets doet wat niet mag(ik zeg niet dat je het toe moet laten maar schoppen of een tik met de zweep vind ik persoonlijk ver gaan). De leiding nemen doe je uit respect dat je opbouwt met je paard.