Geduld is de grootste zaak hier, geef het tijd en dat idee had je zelf ook al.
Met mijn paard heeft het ook heel lang geduurd, ik heb haar sinds augustus 2010 en ik heb pas sinds een paar maanden écht het gevoel dat ze me echt begint te vertrouwen

. Eerder kon ik haar ook niet echt knuffelen of aaien, dat liet ze een paar seconden toe en dan trok ze haar hoofd weg. Dezer dagen staat ze soms 20 minuten met haar hoofd tegen me aan terwijl ik haar kriebel, geweldige ervaringen zijn dat en ik kan er geen genoeg van krijgen!
In de tijden dat ze dat niet zo toeliet, ben ik gewoon vol blijven houden.
Oké ik weet dat dit verhaal heel Penny gaat klinken

maar here goes: In de eerste maand dat ik haar had, kwam ze ook niet naar me toe in de paddock of in de wei. Op een mooie dag ben ik bij haar in de paddock gaan zitten en ben ik op mijn telefoon spelletjes gaan doen terwijl zij rond aan het rennen was en de boel aan het verkennen was enzo. Op een gegeven moment, na een uur ofzo, werd ze denk ik nieuwsgierig naar mij en kwam langzaamaan naar mij toe en ging aan me staan snuffelen en ik bleef gewoon zitten (wel alert natuurlijk). Sinds die dag volgt ze me vrijwel altijd. Kon ik naast haar lopen zonder haar vast te houden en liep ze mee. Doet ze nu nog steeds. Tenzij ze afgeleid wordt of even geen zin heeft, het blijft natuurlijk een paard.
Kan natuurlijk puur toeval zijn en een andere reden hebben, maar dat blijft me altijd bij. En daarbij is er niets mis met op een mooie dag in de paddock of de wei te zitten met je paard.
Vorige week ben ik nog op mijn rug gaan liggen in het zand in de zon, heerlijk! Aanrader!

Maar ik zit ook regelmatig bij haar in de stal, in een uiterste hoek bij de deur. Gewoon kijken wat ze doet en op een gegeven moment komt ze ook kijken wat ik doe.
Maar met het opbouwen van een band met een paard ben ik geen expert in, ik weet alleen dat het vooral bestaat uit geduld en wederzijds vertrouwen kweken. Ik heb in de laatste tijd ook "maar wat gedaan" en het heeft wel resultaat geboekt.
Dus ik zou zeggen doe gewoon je ding, doe met je paard wat je leuk vindt en zorg in ieder geval dat je het vertrouwen niet schaadt. Je zegt dat ze schrikt als je haar aait over haar hals, blijf dat natuurlijk gewoon doen, maar maak niet teveel onverwachte bewegingen in die richting. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Het komt sowieso allemaal goed, dat geloof ik best

Je laat in ieder geval zien begrip te hebben voor je paard en dat is al een goed begin, de rest komt allemaal vanzelf.
Heel veel plezier met haar!