Band met je paard opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Band met je paard opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:05

Hi paardenvrienden!

Ik heb sinds december een nieuw paardje. Calypso, een merrie van 4 jaar oud. Ze is 1.72 en we rijden nog in de B. Ze is best een rustig paard, ze houd er alleen niet van als auto's te dicht bij haar komen. Ook houd ze niet van wind en regen, dan word ze een beetje druk. :) Ze is super lief, alleen ik heb het idee dat ze me niet helemaal vertrouwt. Zoiets moet natuurlijk groeien. Maar ze komt nooit naar me toe, als ik haar wil aaien op haar hals schrikt ze eerst. Met rijden is het voor de rest geen probleem dan is ze gewoon super braaf en rustig. ( Meestal XD)

Het kan natuurlijk ook gewoon aan het karakter liggen. Mijn andere paard is gewoon super gek op aandacht dus dat ben ik gewend maar ik moet er niet van uitgaan dat elk paard dit is. Ik wil jullie vragen hoe jullie een band opgebouwd hebben met je paard of hoe je een band kan verbeteren? Ik wil graag namelijk dat ze net zo blij met mij is als ik met haar! :)

Kunnen jullie me helpen?

Groetjes!

Nuage

Re: Band met je paard opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:55

BB > PP

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 02:12

Geduld is de grootste zaak hier, geef het tijd en dat idee had je zelf ook al.

Met mijn paard heeft het ook heel lang geduurd, ik heb haar sinds augustus 2010 en ik heb pas sinds een paar maanden écht het gevoel dat ze me echt begint te vertrouwen :P. Eerder kon ik haar ook niet echt knuffelen of aaien, dat liet ze een paar seconden toe en dan trok ze haar hoofd weg. Dezer dagen staat ze soms 20 minuten met haar hoofd tegen me aan terwijl ik haar kriebel, geweldige ervaringen zijn dat en ik kan er geen genoeg van krijgen!

In de tijden dat ze dat niet zo toeliet, ben ik gewoon vol blijven houden.
Oké ik weet dat dit verhaal heel Penny gaat klinken :') maar here goes: In de eerste maand dat ik haar had, kwam ze ook niet naar me toe in de paddock of in de wei. Op een mooie dag ben ik bij haar in de paddock gaan zitten en ben ik op mijn telefoon spelletjes gaan doen terwijl zij rond aan het rennen was en de boel aan het verkennen was enzo. Op een gegeven moment, na een uur ofzo, werd ze denk ik nieuwsgierig naar mij en kwam langzaamaan naar mij toe en ging aan me staan snuffelen en ik bleef gewoon zitten (wel alert natuurlijk). Sinds die dag volgt ze me vrijwel altijd. Kon ik naast haar lopen zonder haar vast te houden en liep ze mee. Doet ze nu nog steeds. Tenzij ze afgeleid wordt of even geen zin heeft, het blijft natuurlijk een paard.
Kan natuurlijk puur toeval zijn en een andere reden hebben, maar dat blijft me altijd bij. En daarbij is er niets mis met op een mooie dag in de paddock of de wei te zitten met je paard.
Vorige week ben ik nog op mijn rug gaan liggen in het zand in de zon, heerlijk! Aanrader! :P
Maar ik zit ook regelmatig bij haar in de stal, in een uiterste hoek bij de deur. Gewoon kijken wat ze doet en op een gegeven moment komt ze ook kijken wat ik doe.

Maar met het opbouwen van een band met een paard ben ik geen expert in, ik weet alleen dat het vooral bestaat uit geduld en wederzijds vertrouwen kweken. Ik heb in de laatste tijd ook "maar wat gedaan" en het heeft wel resultaat geboekt.

Dus ik zou zeggen doe gewoon je ding, doe met je paard wat je leuk vindt en zorg in ieder geval dat je het vertrouwen niet schaadt. Je zegt dat ze schrikt als je haar aait over haar hals, blijf dat natuurlijk gewoon doen, maar maak niet teveel onverwachte bewegingen in die richting. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Het komt sowieso allemaal goed, dat geloof ik best :) Je laat in ieder geval zien begrip te hebben voor je paard en dat is al een goed begin, de rest komt allemaal vanzelf.

Heel veel plezier met haar!

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:32

Niobe schreef:
Geduld is de grootste zaak hier, geef het tijd en dat idee had je zelf ook al.

Met mijn paard heeft het ook heel lang geduurd, ik heb haar sinds augustus 2010 en ik heb pas sinds een paar maanden écht het gevoel dat ze me echt begint te vertrouwen :P. Eerder kon ik haar ook niet echt knuffelen of aaien, dat liet ze een paar seconden toe en dan trok ze haar hoofd weg. Dezer dagen staat ze soms 20 minuten met haar hoofd tegen me aan terwijl ik haar kriebel, geweldige ervaringen zijn dat en ik kan er geen genoeg van krijgen!

In de tijden dat ze dat niet zo toeliet, ben ik gewoon vol blijven houden.
Oké ik weet dat dit verhaal heel Penny gaat klinken :') maar here goes: In de eerste maand dat ik haar had, kwam ze ook niet naar me toe in de paddock of in de wei. Op een mooie dag ben ik bij haar in de paddock gaan zitten en ben ik op mijn telefoon spelletjes gaan doen terwijl zij rond aan het rennen was en de boel aan het verkennen was enzo. Op een gegeven moment, na een uur ofzo, werd ze denk ik nieuwsgierig naar mij en kwam langzaamaan naar mij toe en ging aan me staan snuffelen en ik bleef gewoon zitten (wel alert natuurlijk). Sinds die dag volgt ze me vrijwel altijd. Kon ik naast haar lopen zonder haar vast te houden en liep ze mee. Doet ze nu nog steeds. Tenzij ze afgeleid wordt of even geen zin heeft, het blijft natuurlijk een paard.
Kan natuurlijk puur toeval zijn en een andere reden hebben, maar dat blijft me altijd bij. En daarbij is er niets mis met op een mooie dag in de paddock of de wei te zitten met je paard.
Vorige week ben ik nog op mijn rug gaan liggen in het zand in de zon, heerlijk! Aanrader! :P
Maar ik zit ook regelmatig bij haar in de stal, in een uiterste hoek bij de deur. Gewoon kijken wat ze doet en op een gegeven moment komt ze ook kijken wat ik doe.

Maar met het opbouwen van een band met een paard ben ik geen expert in, ik weet alleen dat het vooral bestaat uit geduld en wederzijds vertrouwen kweken. Ik heb in de laatste tijd ook "maar wat gedaan" en het heeft wel resultaat geboekt.

Dus ik zou zeggen doe gewoon je ding, doe met je paard wat je leuk vindt en zorg in ieder geval dat je het vertrouwen niet schaadt. Je zegt dat ze schrikt als je haar aait over haar hals, blijf dat natuurlijk gewoon doen, maar maak niet teveel onverwachte bewegingen in die richting. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Het komt sowieso allemaal goed, dat geloof ik best :) Je laat in ieder geval zien begrip te hebben voor je paard en dat is al een goed begin, de rest komt allemaal vanzelf.

Heel veel plezier met haar!

Dankje voor je reactie :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:30

Ik heb sinds eind december een nieuw paardje. Bo is een merrie die niet iedereen vertrouwd, en heeft een nare ervaring(en) gehad.
In de paddock of op stal kwam ze niet naar je toe.

Ik heb altijd gewoon m'n ding gedaan zoals mesten etc als ze in de paddock liep. En met een hele natte periode toen er een plas lag gewoon een geultje gaan graven... Uiteindelijk won haar nieuwsgierigheid het en kwam voorzichtig dichterbij. Ben ook gewoon half gebukt door gegaan.

Borstelen liet ze maar toe tot haar schouder. Maar al snel vonden we haar lekkere plekjes waaronder haar keel. Dan stond ze er als een kameel bij, heerlijk vond ze dat.
Verder heb ik haar altijd naar mij toe laten komen.
En al ik weg ging ging ik altijd nog even bij haar kijken....
Later stond ik bij haar paddock met iemand te praten (haar paddock grenst aan de buitenbak) en toen kwam ze steeds dichterbij. Heb haar niet aangekeken totdat ze zelf contact zocht.

Al snel stond ze bij het draadje te wachten als ze me zag aankomen. Standaard even de paddock in en even kroelen.
En als ik wegging weer.
De 1e 5/6 weken heb ik niets anders met haar gedaan en dat heeft haar heel veel goed gedaan.

Ook zijn we begonnen met grondwerk. Ze vind het namelijk heerlijk om aan het werk te mogen. Volgende maand wordt ze 4 jr en staat verder nog niet echt in het werk.

Maar ondertussen kan ik haar lekker borstelen over haar hele lijf en heeft ze zelfs het vertrouwen dat ik haar staart mag uitpluizen. Wel gaat ze terug in haar oude gedrag als er vreemde bij komen staan.

Maar we zijn al een heel eind komen, want ondertussen komt ze al gelijk in draf naar me toe (en als ze achterin de wei staat zelfs in galop).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:39

Heel veel geduld hebben inderdaad, daarmee kom je er wel!
Mijn pony is in de handel terecht gekomen van zodra hij bij de moeder weg was. Beestje was zo bang, maar er werd geen aandacht aan geschonken. Ze wisten dat als ze mijn pony wilden vangen, ze met 4 mannen er naartoe moesten, in een hoek drijven en er met 3 man op gaan liggen zodat de 4e het halster kon aandoen. Een ponyveulentje van nog geen meter hoog kan daar uiteraard niets tegen beginnen :(:)

Toen ik hem kocht, was er dus ook heel veel werk aan. Gelukkig was hij nog piepjong (heeft niet lang bij handelaren gezeten), hij was nog maar 9 maanden oud. Ik ben begonnen met heel veel routine in zijn leven te brengen: ik was de enige die hem eten gaf of halster aandeed, ik bracht hem 's morgens naar de wei en 's avonds ging hij terug naar de stal, ik borstelde hem dagelijks en ik ging regelmatig met hem wandelen aan de hand. Na verloop van tijd wist hij dat hij mij echt wel kon vertrouwen, hij bleef wel lange tijd wantrouwig maar ik voelde wel dat hij me stilaan begon te vertrouwen.

Er zijn periodes geweest dat ik hem 2 tot 3 keer per dag borstelde. Ik bond mijn pony dus vast en ik begon gewoon lekker ontspannen te borstelen terwijl ik gewoon aan het praten of liedjes aan het zingen was. Er was dan niemand anders in de buurt, gewoon ik en mijn pony, gezellig met z'n tweetjes.
Gewoon eens naar de wei gaan met een snoepje en wachten tot ze naar je toe komt, kan ook wel helpen. Dus gewoon rustig in de wei gaan zitten en wachten. Als je weet dat ze écht niet komt, kun je zelf wel naar haar toe gaan, maar steeds opnieuw eens proberen of zij naar jou toe komt. Bij mijn pony is het zo ver gekomen dat hij nu in volle rengalop naar de poort rent als hij de achterdeur hoort open gaan. (staat aan huis)

Nu is mijn pony niet meer van mij weg te slaan, mensen die het zien vinden het geweldig. Hij wordt nu onder zadel gereden, hij luistert wel naar de ruiter, maar de ruiter zegt wel dat ze de drang voelt bij de pony om naar mij toe te komen.

Je moet ervoor zorgen dat je zelf steeds ontspannen bent en 100% gefocust op je paard. Als je afgeleid bent of gestresst, ben je geen volwaardig leider en kan je paard je niet vertrouwen. Na verloop van tijd gaat je paard weten dat er niets gebeurt als jij er bent, maar je moet haar eerst die volledige zekerheid geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:22

Lekker veel leuke dingen met je paard doen. Zoals wandelen en aan de hand grazen. Rustig, duidelijk en consistent zijn. Zoveel mogelijk tijd met je paard doorbrengen, dat wil inderdaad ook zeggen eens een paar uur in de paddock of op het land gaan zitten. Je wordt dan onderdeel van de kudde. Paarden associeren jou dan met iets wat ze leuk vinden (grazen)
Ik heb een heel eenkennige merrie. Ik weet nog dat een meisje bij ons op stal altijd met haar paard los rondliep. Die liep dan gewoon achter haar aan en als zij stil stond stond het paard stil enz. Nou die van mij die keek niet eens naar me. Maar de aanhouder wint. Paarden zijn nieuwsgierig van aard en komen op een gegeven moment echt wel kijken wat je aan het doen bent. Die van mij loopt nu ook los achter me aan en snuffelt dan zo nu en dan aan mijn handen (of veegt haar neus af aan mijn jas :D )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:25

Tsjah...wanneer heb je een 'band' met je paard? Als ze hinniken als je komt? Bij het hek staan?

Denk dat je paard eerder áfhankelijk' is als ze ergens op een landje staan...Op een volledig verzorgde stal (waar ze dus eten en weidegang) krijgen, is het al 'lastiger'

Ik merk nu na 1,5 jaar pas dat ik een 'band' begin te krijgen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:02

een band heb je wanneer je paard zich op zijn gemak voelt bij jou, en wanneer jullie communicatiesysteem op punt is. Dat wil dus ook zeggen dat je op enorme lichte drukken, of zelfs zonder hulpmiddelen kunt rijden.
Door gewoon veel bij je paard te zijn, en tijdens ritten enzovoorts altijd aan jezelf te werken, krijg je een band met je paard. Je paard wil dan ook echt met je werken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:41

Als je een band met je paard hebt weet je dat vanzelf
en dan weet je dus wanneer je een band met je paard hebt
Is moeilijk te omschrijven
het is niet een kwestie van een lijstje afstrepen waaraan je moet voldoen

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:49

Hallo,

je kan ook gaan free-style.
door te gaan free-style leer jij je paard kennen en het paard jou, je gaat er dan voor zorgen dat hij jou gaat vertrouwen en dat jij echt de leider bent dus als jij op je paard zit en er is iets engs dan weet het paard mijn leider is bij me er kan nu niks gebeuren.
ik ga het zelf ook doen ik krijg er les voor en het is erg leuk!.
veel plezier met je paardje *\o/*

xxx