Paardenluizen? Ook op mensen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paardenluizen? Ook op mensen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:43

Ik snap er écht helemaal niks meer van....

Een paar dagen geleden vond ik op mijn arm een klein beestje, geen idee wat het was, ook geen aandacht meer aan geschonken.. Even later vond ik precies zo'n beestje in mijn haar.. Toen raakte ik even in paniek, want ik dacht, dat zijn luizen!
Dus meteen mijn moeder (kapster) laten kijken. Ze zag geen beestjes, en ook geen neten.. Nouja, dan zal het wel niks zijn?

Nou haalde ik er vanavond ook weer eentje uit mijn nek. Dus wéér mijn moeder laten kijken. Vond zij er ook een in mijn haar.. Dus ik dacht: dat moeten wel luizen zijn, toch? Maar wederom geen luizen.
Na veeeel google-werk, gelezen dat neten sowieso altijd voorkomen als er luizen aanwezig zijn... Dus het kunnen gewoon geen mensenluizen zijn.. En ik heb geen jeuk trouwens..

Dus na even nadenken, en nog wat google-werk, bedachten we dat het misschien de paarden wel konden zijn.. En laat nou net het paard van een stalgenootje een kaalgeschuurde kop hebben.. De rest van de kudde (+mijn paard) heeft ook een aantal kale plekken, en de shetlander schuurt als een gek.. Google zegt dat in het voorjaar vaak paardenluizen voorkomen.. Dus ik dacht, zal dat het zijn dan?
Maar op google staat dat ze niet op mensen willen zitten.. Maar ik vind ze wel elke keer nadat ik bij de paarden ben geweest..

Zal dat het dan zijn?

En dan nog een kleine toevoeging, we hebben ook een kip in de woonkamer rondlopen, dat zou het ook kunnen zijn? Al is zij totaal niet kriebelig..

Ik verdenk paardenluizen.. En ik weet wel dat beestjes mij altijd graag hebben, dus ja, wie weet.. En ik hang altijd met mijn hoofd tegen de paarden aan.. Nouja verder heb ik echt totaal geen idee wat het anders zou kunnen zijn...

Help?

_00_0

Re: Paardenluizen? Ook op mensen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:48

kippen kunnen zeker luizen hebben, verschillende soorten.

zoals je je paarden beschrijft zou het goed kunnen dat ze luizen hebben. Mijn pony heeft het ook gehad, maar die liepen niet op mij over. maar dat was ook geen besmette kudde.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:51

vervelend, luizen!

Heb het net achter de rug bij mijn paard.

Dat waren een bruintint kleurige beestjes, met witte haartjes over de vacht.
Om te bestrijden hebben we Butox gebruikt.
Officieel voor Runderen, maar een stuk goedkoper dan neocodil (ofzo van de va, die 70e per 250ml kost)
En butox 70e voor een liter. Met 30ml per volwassen paard, doe je daar best wat paarden mee :j

Is ook minder chemich, en te geven als pipet, terwijl neocodil om te wassen is,

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:58

Bedankt voor de reacties. Pelryo, oke, maar onze kip heeft nergens last van ofzo.. :) Maar oke, ze liepen dus niet op jou.. Maar zou er ook daarin verschil zijn of je daar vatbaar voor bent?

Snackie, dankje voor je reactie. Dus dat spul werkt wek goed? Hier hebben de beestjes trouwens geen haartjes volgens mij.. Maar had jij ze ook op jezelf?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:07

Ik kreeg wel jeuk, alleen al als ik er aan denk := maar volgens mij niet. heb niks gemerkt.

Ik zal even de foto's zoeken, moest ze ergens hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:19

Haha ja dat is psychische jeuk. :') Maar ik vind dus beestjes, maar heb totaal geen jeuk. :=

Dankje!

Ik vond het paard van een stalgenootje er al zo vreselijk slecht uitzien, maar ander stalgenootje zei dat haar DA had gezegd dat het broei (?) was..
Ziet dit er luis-achtig uit?
Afbeelding

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:29

Bij mijn weten kunnen paardenluizen niet op mensen overleven, ze kunnen toevallig met je meegelift zijn?
Maar jeej wat ziet dat paard eruit, die moet direct behandeld worden...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:32

Ja misschien zoiets inderdaad..

En inderdaad, vreselijk he.. Ik snap er niks van, ik heb de eigenaresse ingelicht (die is er nooit), en een stalgenoot zegt dat het dus broei is.. Geen idee wat dat is, maar dat lijkt me onzin..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:37

Leg eens een kwartiertje een dekje op de rug van een van de paarden die je verdenkt van luis. Als je het dekje er afhaalt zie je ze vaak omdat ze dan naar boven komen en zeg maar op de vacht te zien zijn. Verder zitten luizen vaak in de manenkam dus da's ook een controle plekje.
Als ze luizen hebben dan heb je een probleem. Alles moet gewassen worden, borstels, dekens, dekjes noem maar op. De paarden kun je scheren en behandelen met bijvoorbeeld sebacil of wat ik ook wel eens gehoord heb was dat iemand de paarden behandelde met veerust, wat eigenlijk tegen vliegen op runderen is. Maar dat hielp ook goed. (boerenbond/welkoop)Hetis vreselijk besmettelijk en dus moet iedereen op stal bestrijden en eventueel in carantaine zetten.
De luizen komen wel eens op mensen, maar zijn geen fan van mensenbloed. Ze zullen zich niet vermeerderen en als het even kan verhuizen ze snel weer naar iets paardachtigs.
Kippenluizen komen ook voor, het grootste verschil met andere luizen is dat kippenluizen doorbijten, daar krijg je dus echt kleine prikwondjes en bultjes van. als het kippenluis was dan had je dan al wel geweten want die zijn echt heeel erg K**

Ik heb nog nooit gehoord van broei (zit toch al 40 jaar in de paarden) en Broei (dat wat ik me er van voorstel) zal nooit voor kunnen komen op het gezicht van het paard, want daar zit niet genoeg haar om warmte en vocht vast houden. Dit ziet er uit als kaalheid door krabben en jeuk. (wat ook kan als een paard in de rui is.)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:39

Dankje Mrie! Dat moet ik dan maar even proberen morgen.. Voordat ik op stal alarm ga slaan, want niemand is blijkbaar nog met het idee van luizen gekomen.. Hmm oke, daar zullen sommige mensen wel van gaan balen, want er zijn 3 van de 8 paarden zeer regelmatig onder het zadel..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:43

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 23:05

Oh! Je ziet ze lopen! :oo Ik ga morgen echt even onderzoeken, jammer dat mijn paard die ik verdenk bruin is.. :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:15

Ze lopen niet heel hard hoor.

op de andere 2 paarden was het ook niet heel duidelijk te zien hoor. (een half bruine en een donkere grijze zag Ik ook niks.)

ze leken bij de mijne vnl onder de manen te zitten.

evt vlooien kam meenemen?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:23

heb je je kip gecontroleerd? er zijn verschillende kippenluizen. Daarvoor moet je haar op schoot nemen en haar onderkant bekijken dwz de veren aan de kant doen en op de huid kijken.

mijn bruine pony zat binnen 3 dagen helemaal vol. Het zijn redelijk lichte beige achtige beestjes. Denk dat die wel opvallen. sowieso als er iets beweegt zal je het zien :+

ik heb ook nooit gehoord van broei. er heeft dus geen da gekeken naar het paard? dan kan het ook mijt of schimmel zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 23:40

Hmm ja we hebben wel een luizenkam voor mensen snackie, zou dat helpen?

Pelryo, ik heb onze kip nog niet gecontroleerd nee. Ik zal zo even gaan kijken, ze slaapt nu. :P
Maar ik zal morgen even kijken naar de kudde.

Er heeft een Da van een afstandje gekeken, en die zei volgens stalgenootje: 'Oh dat kan ik vanaf hier zien, dat is broei!'.. :\

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:59

Wat is broei dan? en over die kam. gewoon proberen. niet geschoten is altijd mis

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:04

Ik ken broei allen van schapen die een vervuilde vochtige vacht hebben en te laat of niet geschoren worden. De huid wordt dan week van warmte en vocht er ontstaat rot, ontstekingen en er komen vaak maden in de wond. Heel lelijk en is een duidelijk teken van verwaarlozing.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:07

Sodeletuut schreef:
Haha ja dat is psychische jeuk. :') Maar ik vind dus beestjes, maar heb totaal geen jeuk. :=

Dankje!

Ik vond het paard van een stalgenootje er al zo vreselijk slecht uitzien, maar ander stalgenootje zei dat haar DA had gezegd dat het broei (?) was..
Ziet dit er luis-achtig uit?
Afbeelding

Lijkt meer op symptomen van schurft/schimmel en niet luizen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:10

Ik verdenk de kip :D ! Even goed tussen de veren op de huid kijken van je kipje. Bloedluizen komen heel vaak voor bij kippen. T zijn eerst hele kleine grijze bolletjes die je kunt zien lopen. Als ze volgezogen zijn, verkleuren ze naar rood en zijn ze een pietsje groter. Toevallig geen vlooien van hond of kat? Maar dat zal wel niet, anders had je wel jeuk gehad.. :P Die vlooien houden niet van mensen, maar bijten vaak wel een keer of wat en dat geeft mega jeuk. Verder de paardjes goed checken. Luizen is mogelijk maar normaal kun je die duidelijk zijn lopen doordat ze in verhouding tot bv mijten, redelijk groot zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:11

pfff een kip in de woonkamer
mn schoonvader zou het besterven als ik alleen al met het idee kwam :P

Hebben jullie nog honden of katten?
kunnen ook vlooien zijn ;) ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 00:13

Bedankt voor de reacties.
Hmm dus toch maar even kip onderzoeken..

Shilady, haha tsja.. Vorig jaar is ze heel ziek geworden toen het zo koud was, dus dit jaar hebben we haar preventief naar binnen gehaald. Nu gaat ze overdag wel naar buiten maar is ze 's nachts nog binnen. Het is heel gezellig. :')
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4256_n.jpg

Oh en over vlooien, die springen toch ofzo?

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:18

Noujaa je bent niet de enigste met een ''huiskip'' ik heb ook een leuke krielkip rondlopen, kan je een betere foto van de huid maken?? (@Foto hierboven)
ik vindt het best wel op schimmel of schurft lijken,

als het vlooien zijn dan heb je wel jeuk als het goed is haha

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:18

WAT EEN LEKKERDING dat kippetje haha
ik ben hier verliefd geworden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 00:22

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:33

De plekken die je laat zien kan heel goed van luis komen hoor maar zoals hierboven gezegd is kan het ook een schimmel zijn, lijkt nogal op elkaar.

Of het paardenluizen zijn kun je snel achterkomen: bekijk de kale plekken eens goed, langs de randen tussen het haar zitten beestjes? Paardenluizen zijn vrij groot en hebben een dik achterlijf.
Als je twijfelt neem je een klein potje of buisje en schraal je wat van de huid en haren af en breng dat naar je DA, die kan je zo vertellen wat het is.
Paardenluizen lopen normaal gesproken niet over op mensen maar dat doet kippenluis ook niet, het kan wel dat er eens eentje op je springt als je hebt geknuffeld met je paard maar die zal je ook weer snel verlaten (tenzij je moeder ze te slim af is).

Maar als het wel paardenluis is moet je daar wel even snel actie voor ondernemen anders is over 2 weken je paard kaal.