welk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pitjoutje

welk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:11

hallo,
ik ben dus op zoek naar geschikt paard
ik ben onlangs geopereerd geweest (maagverkleining)
momenteel weeg ik nu nog rond de 90 kilo ik ben dus niet groot 1.56m
Er gaan dus zeker nog een deel kilo's eraf vliegen ik denk (10kilo nog maar kan meer zijn)
ik heb altijd gereden met een groot zwaar paard van 1m72
maar probleem was dat ik klein ben en mijn benen niet echt correct liggen op zo'n groot dier
ik wil me dus verder baseren op dressuur (e.v.t.wedstrijden) en een ontspannende wandeliling kunnen maken
Nu ben ik benieuwd wat jullie voorstellen

grt

Spruitje56

Re: welk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:20

hey
ik zou eens een tinker proberen!
zijn mega sterk en heel fijn te rijden
gr hackny

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:36

Als ik jou was, zou ik me eerst even goed focussen op je herstel en het afvallen, zodat je niet nu iets koopt waar je straks spijt van krijgt! Wel heel goed van je dat je de stap genomen heb een maagverkleining te ondergaan!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:58

Ligt niet zozeer aan de grootte van een pard maar aan zijn bouw. Op een Tinker zul je niet veel anders zitten dan op een grotere met dito een ronde, brede bouw. Bovendien hebben Tinkers vaak niet zoveel ruimte voor een zadel, dus dan zit je weer met de inchmaat. Je zou eigenlijk moeten kijken naar een wat smaller gebouwd paard met voldoende ruglengte. Mijn dochter is ook 1.56 (weegt maar 50 kg maar maakt in dit geval niets uit), zij zit op onze merrie (smalle bouw, 1.65 m) vwb beenlengte e.d. net zo als op onze kruising Tinker van 1.50 m. die dus veel breder/ronder gebouwd is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:57

Wellicht een goed idee om eerst die 10 kilo of meer af te vallen, en dan bekijken wat voro paard je zou willen kopen? wie weet val je wel 20 kilo af, of meer, dan zit je straks als kleine lichtgewicht op een enorm sterk paard, niet zo handig misschien? Succes in ieder geval met de operatie en het afvallen, en veel plezier met zoeken naar het juiste paard, niet alleen rekening houden met je eigen gewicht, maar ook met je rijvaardigheid, en het karakter van het paard, en of ie geschikt is voor wat jij er graag mee wilt doen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:38

Het lijkt mij idd het beste als je pas een paard gaat aanschaffen als je op een bepaald gewicht bent aangeland waar je tevreden mee bent en waar je stabiel op blijft.
Als je dan gaat zoeken naar een paard gaat het vooral om wat je met dat paard wil gaan doen en welk type paard er bij jou past.
Als je wat zwaarder blijft - zeg meer dan 75 kilo - dan zou ik er op letten dat het een paard is met goede verhoudingen en een sterke rug. Dat is trouwens ook prettig als je minder zwaar bent :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:42

Ik raad je een zwaarder gebouwd paard aan, een tinker zou geschikt zijn!

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:48

oke, dit vermoeden had ik ook al, maar nu komt de vraag waar in west of oost-vlaanderen vind ik betrouwbare mensen die tinkers verkopen iemand ervaring daarmee? maar wil ook geen van 3jaar minstens 8jaar dat hij zijn keuren wat kwijt is hahaha want ben ook geen 20 meer

grt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:53

Pitjoutje ik vind tinkers heel erg leuk hoor maar ik weet niet of je daar nu zo fijn wedstrijd dressuur mee kunt rijden (krijg ik hopelijk niet het hele stamboek over me heen) maar zelf eigenaar van een merens (waar ik super blij mee ben!!) vind ik als je start dat het toch lastiger is tussen de grote paarden (heb altijd winst gereden maar toch is het anders). Ik kan me voorstellen als je op gewicht bent dat bijvoorbeeld een connamare pony dressuurmatig toch net iets meer kan tussen de paarden als ene tinker (merens, haflinger enz.). Als je graag van alles een beetje gaat doen en ook graag buiten rijdt vind ik tinkers, merens haflinger enz. weer heel geschikt. Want die paarden zitten vaak erg fijn tussen de oren.
Succes met afvallen en de maagverkleining. Is niet niks!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:16

Er worden nu volop Tinkers, Hafjes e.d. geadviseerd, maar nogmaals als je zelf broekmaat 42+ hebt, zijn deze paardjes vaak zeer ongeschikt vanwege hun veelal korte rug. Dan krijg je dalijk weer zo'n topic van: help mijn paardje kan maar een 17 inch zadel hebben en ik heb minimaal 18 inch nodig.

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 18:25

en een fries dan?

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 18:26

maar wel barokke type

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:19

RT-D -> PP

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:51

Ik denk niet dat een fries geschikt zou zijn die hebben vaak een zwakke rug.
Ik denk dat je je misschien niet moet richten op een ras. Maar misschien een kruising tussen een wat steviger kleiner type met bv kwpn'er. Zodat je kwa maat niet een heel hoog paard hebt, maar wel een wat stevig type die niet zo'n korte rug heeft en die kwa bouw ook aardig mee kan in de dressuur. Al hoewel elk dat wel moet kunnen alleen bij de een gaat het wat soepeler en makkelijker als de andere.

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:19

een gelderlander misschien

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:01

Ik zou voor een fries paard gaan, vanwege het mooie uiterlijk en over het algemeen goede karakter.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:02

Tigra_ schreef:
Ik denk niet dat een fries geschikt zou zijn die hebben vaak een zwakke rug.
Ik denk dat je je misschien niet moet richten op een ras. Maar misschien een kruising tussen een wat steviger kleiner type met bv kwpn'er. Zodat je kwa maat niet een heel hoog paard hebt, maar wel een wat stevig type die niet zo'n korte rug heeft en die kwa bouw ook aardig mee kan in de dressuur. Al hoewel elk dat wel moet kunnen alleen bij de een gaat het wat soepeler en makkelijker als de andere.

Een zwakke rug bij een fries komt niet vaker voor dan bij andere rassen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:05

Wat is je rijdoel? Mensen kunnen je nu wel een koudbloed aanraden zoals een fjord, maar wil je ook echt sport bedrijven, moet je het toch zoeken in de rijtypischere richting.

Verder moet je een paard erbij zoeken waar jij als ruiter mooi op past. En dan denk ik dus aan een rijtypischer paard zoals de groninger of een gelders paard. Want je zult wel een paard moeten hebben met body. 1.60m schofthoogte is voor jou hoog genoeg.
Ook iberische paarden hebben meer body en een mooie maat voor jou. Maar ze vallen vaak in de wat hogere prijsklasse en dat is wel een nadeel. Het zijn lieve en nuchtere dieren, doch onder het zadel gevoelig dus je moet zelf wel goed in balans zijn en rustig en ontspannen in het zadel kunnen zitten, dan heb je er hele fijne paarden aan.

Een fries raad ik af, want die hebben niet zoveel body als je zou denken. Daar zien ze wel naar uit, maar eigenlijk zijn ze heel smal.

friesiszwart schreef:
Een zwakke rug bij een fries komt niet vaker voor dan bij andere rassen.

O jawel! De rug van veel friezen is week. Dat zijn ze er nu wel uit aan het fokken maar de rug van een fries gewoon niet zo goed en sterk als die van menig rijpaard.

Verder is de achterhand van een fries ook niet zo sterk. Deze is vaak achterstandig, daar zijn ze op gefokt in het rasstandaard. Het is dan dus moeilijker om een fries tot dragen te brengen.

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:00

hoi
eindelijk wil ik verder in de dressuursport, geen springen dit ligt me niet, maar ook eens een gewone wandeling maken

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:06

ik zou gewoon opzoek gaan naar een leuke kwpn, misschien een die wat steviger/ronder is maar dan kun je ook nog alle kanten op en zeker de dressuur, het zal misschien even zoeken zijn maar meestal heb je dan wel iets wat echt bij je past! en kwpn komt ook in alle vormen en maten voor als ik me niet vergis! succes ermee!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:10

Ik zou kijken naar een gelder :) Die hebben een stevige bouw en kunnen wel wat hebben. Ik rijd er zelf ook 1

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:14

je kan ook eens kijken naar groningers :D zitten erg veel voor delen aan. meeste zijn koel in hun hoofd, kunnen een leuk proefje lopen, zijn wat groffer gebouwd maar wel beetje uiterlijk van kwpn.

moet zeggen ik zit ook tegen de 90 aan en dit is mijn groninger:

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... =3&theater

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 07:22

mooi paardje, pfff is echt niet makkelijk,naar welk type te gaan

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:01

pitjoutje schreef:
mooi paardje, pfff is echt niet makkelijk,naar welk type te gaan

Zoek meer op individu maar niet binnen een ras.

Zoek onder de types die bij je passen qua maat en body. Paarden van rond de 1.60m, met body en het juiste temperament en heel belangrijk: vallend binnen jouw budget. En pin je niet te veel vast op een bepaald paard.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:09

Maar de verwachting is dus dat je minimaal 10 kg gaat afvallen en misschien dus nog meer? En de kans dat dat er weer aan komt is erg klein lijkt me?
Want dan zou ik het streefgewicht als uitgangspunt nemen :)

Hmm.. Sportgericht maar niet te groot.. Misschien een NRPS? Of idd een leuke kruising.. Zou me niet te veel vastpinnen op een bepaald ras of type maar gewoon eens gaan rondsnuffelen op marktplaats ed. Het hangt er ook maar weer helemaal vanaf wat je aanspreekt. Op bijv een Arabier zou je ook prima kunnen rijden (zou ik alleen wel even letten op de fokrichting, bijv een Egyptenaar wordt geen gezicht, die zijn te rank gebouwd) alleen is dat iets lastiger met de dressuur. Ze kunnen het heel goed hoor, maar t is toch anders dan een dressuurgefokt paard :) T is gewoon maar net wat je mooi vindt en je aanspreekt.. Een Barock Pinto zou misschien ook leuk zijn? Geen idee in wat voor maten die komen maar volgens mij zijn die niet heel verschrikkelijk groot en t toont wel als een heleboel paard :D Of idd een Welsh Cob oid... Er zijn zó veel rassen....