Arabiertje leert springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

Arabiertje leert springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:18

Ik heb Dubai, een 7jarig arabiertje dit jaar in het werk gestoken, dressuur. Tot we ontdekten hoe graag hij sprong, en ik eigenlijk springruiter ben... Dus daar gingen we, eerst veel balkjes gelopen. Dus dan maar eens een eerste sprongetje.

Afbeelding
Lap, in de gietende regen, is voor een woestijnpaard weer iets anders hihi! Dit was echt zijn allereerste sprongetje onder zadel. Nogal enthousiast was hij :)

Afbeelding
Enkele sprongetjes later ... Al een beetje bedaart. Over mijn houding; mijn voeten, als ik spring zijn meestal mijn tippen naar buiten, bij het aanrijden zelf niet, maar dan op die sprong zelf wel ... Ik vroeg aan men lesgever wat ik er aan kon doen en hij zei dat het niet veel kwaad kan omdat ze over het algemeen juist liggen maar, meer knieën tegen men zadel houden ook op de sprong, zodat het toch overgaat. Dit is dus een paar maanden geleden en ik doe het nog altijd :(

Afbeelding
"Flinke Dubai" Effe belonen natuurlijk :)

Afbeelding
Dubai kreeg helaas een blessure (zat vast in z'n rug, opgelost door osteopaat) en na een paar maanden was alles weer in orde. Dus dan nog eens een sprongetje nemen natuurlijk.

Afbeelding
Oooooh hij is zo schattig! <3

Afbeelding
De problemen konden even niet op want dan raakte ik geblesseerd. Zwaar van m'n merrie gevallen op m'n rug op wedstrijd. En ik heb al zware rugproblemen, een tijdje niet kunnen stappen, nog langer niet kunnen paardrijden, was echt een hel :( Maar dan toch nog eens een paar sprongetjes.

Afbeelding
Een klein oxertje, voor Dubai dus té klein, Sorry dubsie.

Afbeelding
Dubai had nog nooit hoger dan 90 cm gesprongen, maar voor alles is er een eerste keer, hier staat het 1m. :) En GRRRRR men voeten! -:(- (op men merrie heb ik da nie ... maar op alle andere paarden meestal wel, en het moet ophouden, en ik weet niet hoe ..; Help?)

Afbeelding
Jippieee, Dubai's record. 1m10 *\o/* en daar gaan we weer ... Die voeten! :( :( :(

Ik draag niet overal een cap, ik weet het. Alvast van te voren is dit men eigen keuze, domme keuze, daar ben ik mezelf bewust van, als ik spring moet ik hem ALTIJD op hebben. ALTIJD ... Nieuw voornemen (nogmaals)

Effe er op wijzen dat hij het echt wel op arabian stijl houdt! Dat staartje mhihi :)
Arabieren kunnen wel springen :( <3

Brand maar los! :)

aerdenhout1

Re: Arabiertje leert springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:28

Ik vraag me eigenlijk altijd af wie er nu meer plezier heeft in springen, het paard of de ruiter?
Ik denk de laatste!
Leuk dat deze talent heeft, maar ik zou er wel wat foto's bij willen zien hoe fijn hij over de rug kan lopen in de dressuur training, want dat is toch ten alle tijden je basis!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:34

Moderatoropmerking:
Enkele reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:37

Om eerlijk te zijn gaat de dressuur slechter dan het springen, hij doet het niet graag denk ik :D Alhoewel, soms doet hij echt wel erg zen best en kan hij toch er wel wat van, meer dan ik zelf hihi :) Maar er moet wel een afwisseling blijven. Ik spring niet zo vaak met hem nu, omdat hij iets beter in de hand moet leren lopen en luisteren en niet altijd tegenwringen, want zodra hij mag springen is dat over maarja daar hebben we de andere dagen niets aan
Ja het blijft de basis van alles maar vond het leuk om de springfoto's er eens op te zetten

Afbeelding

Afbeelding
Hier loopt hij wel diep, ik laat hem als hij geeft wat losser, en dan draagt hij eigenlijk zijn nek niet meer, dan ga ik van hand van been rijden en buitenteugel goed aanhouden, binnenbeen maar lukt nog niet zo goed. Hier is wel geen protest meer op de teugel, vroeger als ik iets vroeg ging dat hoofd de lucht in, nu krijg ik toch al een positievere reactie, nu werken aan de rest.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:38

Oeps, die eerste foto moest een andere zijn :p

deze:
Afbeelding

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:40

Dubai_x3 schreef:
Om eerlijk te zijn gaat de dressuur slechter dan het springen, hij doet het niet graag denk ik :D Alhoewel, soms doet hij echt wel erg zen best en kan hij toch er wel wat van, meer dan ik zelf hihi :) Maar er moet wel een afwisseling blijven. Ik spring niet zo vaak met hem nu, omdat hij iets beter in de hand moet leren lopen en luisteren en niet altijd tegenwringen, want zodra hij mag springen is dat over maarja daar hebben we de andere dagen niets aan
Ja het blijft de basis van alles maar vond het leuk om de springfoto's er eens op te zetten

Afbeelding

Afbeelding
Hier loopt hij wel diep, ik laat hem als hij geeft wat losser, en dan draagt hij eigenlijk zijn nek niet meer, dan ga ik van hand van been rijden en buitenteugel goed aanhouden, binnenbeen maar lukt nog niet zo goed. Hier is wel geen protest meer op de teugel, vroeger als ik iets vroeg ging dat hoofd de lucht in, nu krijg ik toch al een positievere reactie, nu werken aan de rest.

Van been naar hand rijden bedoel ik oepsie :p

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:53

Springen kan ze wel heel leuk vinden. Maar als je geen dressuur doet, kan ze zo weer vast zitten.

En dressuur is moeilijk, voor beide, maar als je alles met rust en respect doet kom je er wel.
Alle springpaarden, vooral de toppers hebben hoge dressuur in basis om zo hun spieren te ontwikkelen.
Daarnaast kunnen ze zeiwaarts, en nog belangrijker, changementen om goed te kunnen uit komen voor de sprong maar ook om snelheid te maken.

Dressuur matig worden springpaarden ook vaak gereden met licht aan de teugel en lichte aanleuning, dit om zo hun rug goed te gebruiken, als de ruiter het goed gebruikt tenminste.

Maar als je alleen maar springt, is het paard veel eerder op. En wil jij dat?
Nee dat vast niet.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:59

maralyn schreef:
Springen kan ze wel heel leuk vinden. Maar als je geen dressuur doet, kan ze zo weer vast zitten.

En dressuur is moeilijk, voor beide, maar als je alles met rust en respect doet kom je er wel.
Alle springpaarden, vooral de toppers hebben hoge dressuur in basis om zo hun spieren te ontwikkelen.
Daarnaast kunnen ze zeiwaarts, en nog belangrijker, changementen om goed te kunnen uit komen voor de sprong maar ook om snelheid te maken.

Dressuur matig worden springpaarden ook vaak gereden met licht aan de teugel en lichte aanleuning, dit om zo hun rug goed te gebruiken, als de ruiter het goed gebruikt tenminste.

Maar als je alleen maar springt, is het paard veel eerder op. En wil jij dat?
Nee dat vast niet.

Ik spring met hem 1x in de 2 weken, omdat hij makkelijk stijf is, en voor de rest zijn we aan de dressuurtraining bezig, natuurlijk nog niet zo hoog als jij zegt, verlengen, stilletjes aan wijken, veel overgangen e.d.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:00

Ziet er leuk uit hoor! alleen zijn voetjes houdt die niet mooi op de sprong,
maar ach wat boeit het. Leuke pony om te zien!
Maralyn zij zal zelf ook wel weten dat dressuur de basis is en hier zal ze ook echt wel op oefenen.
Maar soms gaat het springen toch wat beter dan dressuur, maakt toch verder niks uit?
Gewoon lekker door oefenen en dan is het toch goed :)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:02

deruijter schreef:
Ziet er leuk uit hoor! alleen zijn voetjes houdt die niet mooi op de sprong,
maar ach wat boeit het. Leuke pony om te zien!
Maralyn zij zal zelf ook wel weten dat dressuur de basis is en hier zal ze ook echt wel op oefenen.
Maar soms gaat het springen toch wat beter dan dressuur, maakt toch verder niks uit?
Gewoon lekker door oefenen en dan is het toch goed :)

Van die voetjes heb je gelijk in, hopen dat dit betert, soms spring hij nogal enthousiast benen goed omhoog maar de stijl is er niet altijd bij hihi.

Dankje :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:46

HAW --> SPR ITP
Aangezien het op HAW niet is toegestaan om foto'van verschillende momenten te plaatsen, verplaats ik hem voor je naar SPR ITP

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:04

Heel goed dat je veel dressuurmatig rijd.
Want dressuur is de basis van al het paardrijden.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 06:41

Ik vind dat hij soms nogal vlak springt boven de sprong.
Een grondbalk leggen is misschien ook makkelijker voor de pony om makkelijk uit te komen boven de sprong.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:39

Wat een heerlijk beest! <3
Vind m alleen niet lekker over de sprong gaan, nogal vlak en zonder lekker over zn rug te gaan.
Zou ook eerst hard aan de dressuur werken, ik heb dezelfde fout gemaakt. Ook een voor meerendeel Arabiertje gereden en gewoon lekker mee gesprongen. Ze deed t wel, niet lekker zoals de joue, dus had vaak balken.
Dressuur echt goed opgepakt, vonden we beide niet leuk maar na oefenen sprong ze heerlijk foutloos een Z parcour rond. Over der rug.

T kan leuk zijn, maar als je als combinatie er niet aan toe bent werkt het toch niet. Probeer lekker de dressuur voor elkaar te krijgen want de pony kan het zeker wel alleen beter als de dressuur ook beter is :))

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:35

haha ik heb ook met mn arabier gesprongen,het was maar 30 cm. vond hij helemaal te gek, en ik ook. hij werd helemaal enthousiast. kleine ponys draafden erover en hij ging springen hahaha echt grappig. ik heb helaas geen foto's, anders had ik ze erop gezet

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:31

Ik werk hard aan de dressuur hoor. En hij springt idd niet zo uit zen rug, maar het betert wel met de tijd, vroeger was het erger. Sinds hij over zen rug leert lopen gaat het uiteraard beter. We doen ons best

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:28

longeren met een bijzetteugel of tuig, wilt ook nog wel eens helpen om hem rond te maken in de rug.
Moet je wel goed weten hoe je het moet gebruiken, anders gaat het mis.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:42

Ok, ja heb ik al eerder gedaan, maar niet bij hem. Dus zal dat eens doen :)