Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bizzybijtje schreef:Hengsten kunnen inderdaad behoorlijk link worden, en dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. (500 kilo paard dat niet meewerkt...)
Ik zou het niet doen, of vantevoren castreren.
AustriaTrick schreef:Bizzybijtje schreef:Hengsten kunnen inderdaad behoorlijk link worden, en dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. (500 kilo paard dat niet meewerkt...)
Hengsten zijn over het algemeen niet eens erg moeilijk, als ze een goede opvoeding hebben gehad, ze zijn inderdaad erg sterk.
Je moet er ook rekening mee houden
- geen buitenritjes zonder gebrul en gesjans
- niet rustig op stappen op wedstrijd terrein zonder 'iam the man 'walk.
- je kunt hem niet bij andere paarden zetten
( uitzonderingen daargelaten natuurlijk! )
maar als de hormonen op gaan spelen kunnen er vervelende situaties ontstaan
hoe braaf ze ook zijn. Bizzybijtje schreef:Hengsten kunnen inderdaad behoorlijk link worden, en dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. (500 kilo paard dat niet meewerkt...)
maar als de hormonen op gaan spelen kunnen er vervelende situaties ontstaan
hoe braaf ze ook zijn.[/quote]
Op die van ons kon je een kind zetten kwa rijden, maarja... de dames he
Ninx schreef:Een hengst heeft toegevoegde waarde wanneer hij in de dekdienst staat.
Anders vind ik het namelijk tamelijk egoïstisch... het dier heeft immer geen sociaal leven en wordt altijd los van de kudde/ groep gehouden.
Met sommige rassen kun je ze nog wel eens samen zetten met ruinen, maar veelal wordt dit toch knokken.
Dus mijn antwoord: voor het mooi, voor het temperament? Nee... niet doen.
Er zijn genoeg pittige paarden te vinden zonder ballen...
Mindfields schreef:Daarbij zijn de meeste hengsten juist van nature wat trager dan een ruin. Ze vinden het allemaal wel best,w ant wie gaat ze wat doen? Zij zijn toch sterker
smeetjoew schreef:Een hengst lijkt ontzettend leuk en stoer en gaaf, totdat je een keer een paar hoeven om je oren krijgt, je een aantal keer goed recht overeind gaat en je de hele dag klappen aan het uit delen bent. Zal je zeggen, dan ben je er gauw van genezen en waardeer je het ongecompliceerde leven met een ruin of merrie.
En dan hebben we het nog niet eens over alledaagse dingen als weidegang, voorjaar, met meerdere paarden in de baan rijden en naar ander terrein gaan (les, wedstrijd etc).

Bizzybijtje schreef:Hengsten kunnen inderdaad behoorlijk link worden, en dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. (500 kilo paard dat niet meewerkt...)
Het houden van een hengst vraagt om ervaring! melaniehut schreef:Dankjewel voor jullie advies
btw over weide gang enzo, we hebben de paarden bij huis staan en we hebben 3 weilanden achter elkaar liggen. Ik hoef sowieso geen paard als het geen paardenleven kan lijden.
Ik ben niet erg bang op gestelt....maar het moet natuurlijk wel allemaal 'te doen zijn' , want ik zit te wachten op gebroken ledematen iedere maand. (dan zou dat ook wel meevallen denk ik)
Ik heb deze vraag trouwens niet stelt, omdat ik zelf zo twijfel, want ik ken genoeg mensen die een hengst rijden wat allemaal hardstikke goed gaat. Alleen als ik zeg dat het mij zo geweldig lijkt om een hengst te rijden, dan zeggen veel mensen NIET DOEN!! Ik was benieuwd of het dan echt zo moeilijk was.
PS: waarom is het zielig als een hengst niet mag dekken? Ook niet alle merrie worden drachtig.. wat is precies het verschil?
lifaya schreef:Ik zou, als ik jou was, eens een dagje meelopen op een hengstenstation. Misschien dat je dan een beter oordeel kan vergenIk verzorg zelf een hengst, gelukkig is hij heel goed opgevoed en staat overdag gewoon lekker buiten.