Jong paard. (Bijna 3)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Jong paard. (Bijna 3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:21

Ik weet niet of het hier goed staat maargoed, dan graag even temmen.

Ik ken een meisje, of ze goed rijd? Nee niet echt.
Die heeft dus een jaar geleden een paardje gekregen van dr ouders. Beestje was nog geen 2 jaar.
Naar mijn idee is het niet goed, en verstandig om een 2 jarig paard al te longeren en zadelmak te maken. Beestje moet jong kunnen zijn en dat is ze nooit geweest.
Nu wil ze m dus direct gaan inrijden als ze 3 is. Te beginnen met bitloos..
Wat vinden jullie hier nou van? Naar mijn idee gaat het dalijk helemaal de verkeerde kant op namelijk.

Cassidy

Re: Jong paard. (Bijna 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:25

Wat ik hier van vind? Dat het niet netjes is dat je dit zo op Bokt zet, en dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij of zij doet.

Met anderen woorden: waar bemoei je je mee.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:27

Cassidy dat kan van jou dan ook gezegd worden...

Tjah TS je kan er niet veel aan veranderen, het is toch echt haar paard.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:29

Beetje last van jaloesie TS ? :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:35

betadine schreef:
Beetje last van jaloesie TS ? :+

sorry hoor wat een rot antwoord zeg
ze mag toch we bezorgt zijn over het paard
als ik haar verhaal goed lees
is de genen van wie het paard is niet goed bezig
je gaat een paard voor dat hij 3 is niet zadelmak maken longeren dat kan we af en toe
ik heb er ook 1 van bijna 3 en die mag zeker nog tot zijn 3,5 of 4 lekker paard zijn
dus waarom moet iemand jaloers zijn op iemand die het in mijn ogen zeker niet goed doet
en dat ziet zij dus ook en wil dus eigenlijk het beste voor het paardje

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:36

LoveUggs schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maargoed, dan graag even temmen.

Ik ken een meisje, of ze goed rijd? Nee niet echt.
Die heeft dus een jaar geleden een paardje gekregen van dr ouders. Beestje was nog geen 2 jaar.
Naar mijn idee is het niet goed, en verstandig om een 2 jarig paard al te longeren en zadelmak te maken.

Wat is er het afgelopen jaar met het beestje gebeurd dan? Zijn ze meteen al begonnen met longeren (dus toen hij nog geen 2 was), of nu?

Citaat:
Beestje moet jong kunnen zijn en dat is ze nooit geweest.

Nooit geweest is een beetje makkelijk oordelen natuurlijk. Er is een grote kans dat het beestje bij de vorige eigenaar gewoon op het land gespeeld heeft.

Citaat:
Nu wil ze m dus direct gaan inrijden als ze 3 is. Te beginnen met bitloos..
Wat vinden jullie hier nou van? Naar mijn idee gaat het dalijk helemaal de verkeerde kant op namelijk.

Direct inrijden met 3 verschillen de meningen over. Zelf vind ik - afhankelijk van de ontwikkeling van het paard - het in de meeste gevallen wel kunnen, mits er maar rustig aan gedaan wordt. Bitloos of niet maakt hier overigens geen verschil in. Een paard kan net zo goed met bit als zonder worden ingereden.

Waar ik wel vraagtekens bij zet is of het meisje voldoende begeleiding krijgt. Mits ze goed begeleid wordt, hoeft het inrijden geen problemen op te leveren.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:37

Inderdaad Betadine, dat slaat werkelijk nergens op. Ze wil alleen maar weten wat andere bokkers van zo'n feit vinden. Bovendien noemt ze dit voorbeeld gewoon anoniem. Daar is bokt toch voor, om elkaar om meningen te vragen? Hou het dan aub inhoudelijk en ga niets insinueren....

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:47

dat is het vervelende als het niet je eigen is.

Jij denkt er blijkbaar anders over dan zij.
Je kan haar natuurlijk wel advies geven over hoe jij het zou doen.
Alleen is het aan haar of ze het van je aanneemt en uitvoerd.

Het is idd vroeg om te gaan berijden maarja het gebeurd steeds vaker.
Ik denk dat het ook ligt aan de bouw van het beestje en hoever het beestje in zijn hoofdje is zeg maar.

Ik heb een jaarling staan die tot voor kort niet eens een halster om wilde en alles is eng.
Omdat ze gewoon niks geleerd heeft wat sommige wel al snel oppakken om hun beestje dat te leren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:49

Het is niet jouw paard, enige wat je kunt doen is misschien een keertje een gesprek voeren met dat meisje.

Verder verplaats ik het topic naar PP.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:50

Ik vind het afhankelijk is van de ontwikkeling van het paard of je al met 3 jaar kunt inrijden.
Sommigen zijn echt nog te puppie om mee aan het werk te gaan. Anderen zien er mooi ontwikkeld en sterk uit en zijn er klaar voor. Vroeger al longeren heb ik niets op tegen, mits niet te vaak.

Ik heb een bijna 3 jarige thuis staan en met 2.5 jaar naar huis gehaald. Deze longeerde ik eens per 2 weken en nu staat hij toevallig helemaal stop door het weer. Wanneer dat bijtrekt ga ik langzaam beginnen met zadelmak maken en vanaf 3 jaar (24 april) toch echt beginnen met serieus zadelmak maken. Ook omdat hij voor de verkoop bestemd is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:56

Jaloers ben ik zeker niet.
Gelukkig zijn er bokkers die me wel begrijpen.
Ik noem geen namen en niemand zou weten over wie het gaat.

Het paard is met 1.5 jaar bij haar gekomen, en na een maand kwamen de eerste foto's en filmpjes van het longeren. Beestje is inmiddels bijna 3 en word al van verwacht dat het aan de longe aan de teugel loopt. Als ze bijna 3 zou zijn en dan beginnen met longeren zou je me er niet zo over horen. Waar het mij om gaat is dat er naar mijn idee al veel te veel mee gedaan word. Een paardje van 2 hoort geen langdurige (3 maanden lange) peesblessure te krijgen doordat ze overbelast is. Moet zeggen dat het diertje er goed uitziet maar nog blijf ik het persoonlijk veel te vroeg vinden. Ze word wel goed begeleid, maar een goede ruiter is het zeker niet. Ik heb zelf altijd de mening gehad dat je bij je eerste paard niet een heel jong ding moet nemen. Tenzij je heel goed rijd. Ze rijd nu 5 jaar paard. Dat vind ik persoonlijk een raar idee om dan een eigen paardje te nemen van 1.5 jaar. Ik vraag enkel om meningen wat jullie er van vinden om een paard al zo jong te beleren. Prima een keertje longeren kijk ik niet van op. Maar al met zadel en hoofdstel?

En nog een vraag. Waar is het goedvoor om een jong paardje met halster met BIT op stal te zetten?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:59

Dat hij bitloos in gereden wordt, niks mis mee.
Dat ze weinig ervaring heeft en een 2 jarig paard neemt tja da's niet zo slim. Ik vraag me wel af wat je wilt bereiken met dit topic.. Je doet er weinig aan he.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:09

Ik weet het..
Ik vroeg me alleen af of ik de enige was die vond dat het te jong is enz.
En tuurlijk weet ik dat jullie niet kunnen oordelen over haar en dr paard.
Ik ga ook geen foto's plaatsen omdat k het anoniem wil houden, dus daar kunnen jullie ook niet over oordelen..
Maar ik vroeg het me alleen af.
Ik kan me soms enorm opfokken als ik zie wat ze met het beestje doet, omdat mij altijd andere dingen zijn geleerd en ik het van zelfsprekend vind als er pas NA 3 jaar mee aan de slag gegaan word.
Ik rijd veel jonge paarden, maar een 3 jarige dat al met nog geen 2 jaar beleerd word, aan de longe, heb ik nog niet in het rijtje gehad.. Rijd nu ook een merrie van 7, die nog helemaal groen is. Hier zit dan wel een verhaal achter waarom ze pas echt gereden word op haar 7e maar je weet wel dat ze ervoor goed behandeld is en alles op haar moment is gedaan.

4 Jarige heb ik ook gereden, maar die waren dan ook nog knettergroen, en net onder het zadel. Ik vind 3 een mooie leeftijd om te beginnen met het longeren. 3,5 een mooie leeftijd om er een zadeltje erop te leggen tijdens het longeren, en 4 om er eens een keer op te stappen.

Tuurlijk ben ik blij voor haar dat ze een eigen paardje heeft, en k vind het (ondanks dat ik het een raar idee vind om al zo'n jong ding te nemen) hartstikke leuk voor haar dat ze een ontzettend gaaf paardje heeft, dat er al zo goed uit ziet op deze leeftijd. Maar als je niet kan wachten tot je erop kan, doe het dan alsjeblieft niet en neem een wat ouder paardje. Beestje heeft hartstikke goede en mooie papieren, en een goede stamboom. K ben enkel bang dat ze haar verpest, door al zo vroeg te beginnen. Ik ben bang dat het paard over een jaar of 6 al zegt van, ik kan niet meer, en onder de blessures zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:11

longeren en een zadel opleggen is geen enkel punt, eróp gaan zitten raad ik pas aan vanaf 6 jaar. Maar an het werk kan al wel hoor; lekker naast de fiets, wandelen, grondwerk etc

Een paard is nu eenmaal niet gemaakt om stil te staan

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:22

Cassidy schreef:
Wat ik hier van vind? Dat het niet netjes is dat je dit zo op Bokt zet, en dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij of zij doet.

Laatst las ik een topic hier op bokt over iemand die het niet normaal vond dat er 2 meisjes met zn 2en op 1 paardje zaten.
Hier kwamen reacties op van, dat moet je gewoon zeggen. Dan heb jij het in elk geval gezegd.
Zou je daar dan ook tegen zeggen: Waar bemoei je je mee?
Ik bemoei me nergens mee, ik vraag alleen om de mening van anderen door te vragen wat ze hiervan vinden.
Of het netjes is om het op bokt te zetten? Ja. Zolang er geen namen in voorkomen is er niks mis mee om dit op bokt te zetten.
Jammer dat je zo aanvallend reageerd. Dat maakt bokt erg leuk! :j Mensen die zo aardig naar andere toe reageren.
Maargoed, ik zou me er niks van aantrekken.
Negeer je reactie verder, aangezien k er niks aan heb. ;)

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:05

Niks van aan trekken hoor melis!.
mensen bemoeien zich zelf overal mee. en zo'n reactie slaat nergens op! :(

je wilt alleen maar weten wat andere mensen er van denken! en je bent natuurlijk hartstikke bezorgt over het paardje!. het is inderdaad een beetje jong.. en niet verstandig waar ze mee bezig is!.. meestal begin je rustig met 3 jaar pas met longeren en zadeltje niet met 1.5!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:06

Ik denk dat je er niet heel veel aan kunt doen :)
Het is namelijk haar paard en haar keus

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:10

tja ik ken er wel meer die dat doen.. maar geloof me er is wel meer leed dan het misschien 6 maanden te vroeg in rijden. de eigenaresse zal het paard wel kennen.

voor zover ik uit je korte verhaal zonder achtergrond info kan oordelen zeg ik: keer je om en kijk er niet meer naar.. want je kunt er toch niets aan doen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:14

mijn paard was in februari zadelmak. http://www.youtube.com/watch?v=dwQS5ViG ... AAAAAAAGAA filmpje.
daar voor is hij dus ook al gelongeerd. ik ben in december wezen kijken en toen kende hij het longeren ook al. hij is zo vroeg zadelmak gemaakt omdat ik geen paard wilde kopen dat nog niet zadelmak was.
als ik zelf een jong paard heb zou ik pas in de zomer beginnen. maar zo al er niet veel druk op gezet word kan er niet veel kwaat

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:16

Zo zie ik het:
met 2.5 lichte oefeningen.
rond de 3 jaar zadelmak maken en inrijden.
En met 4 jaar op concours.
De koper wilt natuurlijk jonge en goede paarden.

Ik denk verder dat je vrij weinig kan veranderen. Het is haar paard, haar beslissingen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:19

@deruijter dit is helemaal afhankelijk van het paard. je weet niet wat voor ras het is.

mijn anda kan ik pas met 4 jaar lichte oefeningen laten doen en dan pas met 5 heeeeel voorzichtig beleren. terwijl mijn tinker daar geen last van heeft.

er is geen standaard programma..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:24

T is een haflinger. Ziet er verder goed uit. Maar toch vind ik het veel te vroeg om nog te beginne met longeren voordat ze 2 jaar is

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:25

als je er geen druk op legt kan dat echt niet zo veel kwaat. in de wei loopt hij toch ook rondjes?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:25

LoveUggs schreef:
En nog een vraag. Waar is het goedvoor om een jong paardje met halster met BIT op stal te zetten?

Aller eerst op je post, tja je kunt er niks aan doen en zo heeft ieder zijn eigen manier van inrijden en rijden, je kan hooguit vragen uit intresse waarom zij er zo voor kiest.
Daarnaast het gequote gedeelt, Ik doe dat ook. Gewoon even een bitje in zonder druk zonder macht zodat ze de gewenning krijgen iets in de mond te hebben alvorens je met "druk" longeerd.
ook hier worden ze met 2jr gelongeerd en met 3 jaar ingereden.
Vervolgens komen ze stil te staan en worden ze met 4jr opgepakt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:28

LoveUggs schreef:
Cassidy schreef:

Laatst las ik een topic hier op bokt over iemand die het niet normaal vond dat er 2 meisjes met zn 2en op 1 paardje zaten.
Hier kwamen reacties op van, dat moet je gewoon zeggen. Dan heb jij het in elk geval gezegd.
Zou je daar dan ook tegen zeggen: Waar bemoei je je mee?

met z'n 2en (er van uit gaande dat ieder zo'n 50 kilo weegt en dus samen 100) op een paard zitten is naar mijn mening een wereld verschil met een paardje zo nu en dan longeren en er een zadeltje op kieperen. En wat zou er slecht zijn aan bitloos rijden? Denk dat het voor mening paard fijn zou zijn als ze zouden beginnen met bitloos :)

Ik ben het helemaal eens met Cassidy.