enja,, ze kan steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

privace

enja,, ze kan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:18

hallo,
ik heb een kruising merrie van 3,5 jaar.
het enigste wat ze een beetje kan is flemen. :o
ze volgt wel heel goed en komt (bijna altijd) op fluit commando. :D

maar als ik met haar aan het spelen ben, zoals lopen , tikkertje :D enzo...
begong ik ineens te springen en te klikken met men tong, haar reactie. -> stijgeren om mee te spelen.

gisteren had ik een paar sneeuwfoto's gemaakt en ik wou het nog is proberen. *D
en ja hoor, ze stijgerde. *\o/*
hier de pics

:P
Afbeelding

Afbeelding

pootje
Afbeelding

en wij nog eens samen :D
Afbeelding

reactie zou leuk zijn!
Laatst bijgewerkt door privace op 05-02-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:27

Tja, wat zal ik hier nu eens op zeggen.

Ik vind het verkeerd om je merrie op dit tijdstip en op deze manier een steiger aan te leren, want het kan uiteindelijk tegen je gebruikt worden. Steigeren is NIET leuk, steigeren is NIET stoer. Een paard leren steigeren kan een enkeltje slachthuis voor hem worden als hij het tegen mensen gaat gebruiken.

Jij bent nog jong, en nu kun je wel roepen, ze gaat NOOIT meer weg. Maar jij kunt niet voorspellen hoe de toekomst er uit gaat zien, en als je paard wel weg moet en bij iemand terecht komt die daar niet van weet (gebruiksaanwijzingen willen weleens verloren gaan) kunnen er hele erge ongelukken gebeuren.

Ik zou het niet meer doen als ik jou was. Niet op deze manier. Niet in dit stadium van een opleiding.

Het is verder een erg mooie merrie. Ik wens je er veel plezier mee, en veel wijsheid in je beslissing hoe je hier verder mee om wilt gaan.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:32

Cassidy schreef:
Tja, wat zal ik hier nu eens op zeggen.

Ik vind het verkeerd om je merrie op dit tijdstip en op deze manier een steiger aan te leren, want het kan uiteindelijk tegen je gebruikt worden. Steigeren is NIET leuk, steigeren is NIET stoer. Een paard leren steigeren kan een enkeltje slachthuis voor hem worden als hij het tegen mensen gaat gebruiken.

Jij bent nog jong, en nu kun je wel roepen, ze gaat NOOIT meer weg. Maar jij kunt niet voorspellen hoe de toekomst er uit gaat zien, en als je paard wel weg moet en bij iemand terecht komt die daar niet van weet (gebruiksaanwijzingen willen weleens verloren gaan) kunnen er hele erge ongelukken gebeuren.

Ik zou het niet meer doen als ik jou was. Niet op deze manier. Niet in dit stadium van een opleiding.

Het is verder een erg mooie merrie. Ik wens je er veel plezier mee, en veel wijsheid in je beslissing hoe je hier verder mee om wilt gaan.

hey,,
eerst en vooral wil ik laten weten dat ze heel lief is en ze weet wanneer ze te ver gaat bij mij.
ik weet ook waar ik moet op leten en ik heb het nog maar 2 keer gedaan.
het was enkel voor de foto
wees gerust ik weet wat ik doe ;)

p.s ik hoop niet o een reltopic ofzo.
ik wou gwn men foto's delen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:35

Als je alleen maar foto's wilde delen, is het misschien handiger om dit topic dan te verplaatsten naar ITP.

En jij mag zeggen dat je wel weet wat je doet (en dan nog durf ik dat te betwijfelen) , menigeen die een paard of pony wil leren steigeren zonder dat hij onder appel staat, weet dat niet (of denkt dat hij het weet en heeft zijn paard toch niet helemaal onder appél). Er zijn een heleboel jongvolwassen bokkers die door jouw foto's op verkeerde gedachten zouden kunnen komen. En ook jij zou er zomaar eens achter kunnen komen dat je nu 3,5 jarige merrie ooit eens grenzen gaan verleggen en gaat uitvinden dat steigeren toch wel een leuk kunstje is om ergens onderuit te komen.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:42

Cassidy schreef:
Als je alleen maar foto's wilde delen, is het misschien handiger om dit topic dan te verplaatsten naar ITP.

En jij mag zeggen dat je wel weet wat je doet (en dan nog durf ik dat te betwijfelen) , menigeen die een paard of pony wil leren steigeren zonder dat hij onder appel staat, weet dat niet (of denkt dat hij het weet en heeft zijn paard toch niet helemaal onder appél). Er zijn een heleboel jongvolwassen bokkers die door jouw foto's op verkeerde gedachten zouden kunnen komen. En ook jij zou er zomaar eens achter kunnen komen dat je nu 3,5 jarige merrie ooit eens grenzen gaan verleggen en gaat uitvinden dat steigeren toch wel een leuk kunstje is om ergens onderuit te komen.

hoe kan je het verplaatsen?

Borisje

Re: enja,, ze kan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:48

Waarom, maar waarom, willen mensen áltijd hun paard leren steigeren.
Ik wordt daar echt moedeloos van, terwijl ik probeer met zoveel andere mensen om vrijheidsdressuur over te brengen als niet een leuk kunstje, maar een oefening waar spieren voor nodig zijn.
Niet leren steigeren dus. :n

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:00

Borisje schreef:
Ik wordt daar echt moedeloos van, terwijl ik probeer met zoveel andere mensen om vrijheidsdressuur over te brengen als niet een leuk kunstje, maar een oefening waar spieren voor nodig zijn.

+1

Het is erg jammer dat mensen zo denken, dat ze nu meteen steigeren kunnen aanleren. Ik zou zeggen, neem ff lekker de basis door, ga beginnen met kleine kunsten (flemen, jambette, schudden etc) en daarna door naar wat grotere kunsten (spagaat, compliment, buiging, liggen) en kijk daarna of je paard wilt steigeren. Nu nog láng niet. En steigeren leren tijdens de winter met sneeuw? := Nee, daar zou ik ook niet aan beginnen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:15

Een tongklik als commando voor het steigeren is wel echt vragen om ongelukken. 8)7

Hoeveel mensen gebruiken dat niet om de aandacht van hun paard te vragen tijdens het rijden? Om maar niet te spreken over leken die bij je wei staan om paardje te aaien en het paardje 'lokken' met tongklikjes.

Als je op deze manier doorgaat, heb je binnen no time een paard wat op de raarste momenten omhoog komt (omdat iemand toevallig een klikkend geluid maakt) en dan is het al snel waarschijnlijk niet meer zo leuk.

Als je dan toch persé een dergelijk kunstje aan wil leren, gebruik dan in ieder geval een doordacht commando en haal het zo snel mogelijk uit de 'speelsituatie' en breng het naar een 'werksituatie'. Paard wat een beetje vrolijk is heeft niet naar je te steigeren, al helemaal niet als spelletje. :n

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:58

kiekeb0eee schreef:
Borisje schreef:

+1

Het is erg jammer dat mensen zo denken, dat ze nu meteen steigeren kunnen aanleren. Ik zou zeggen, neem ff lekker de basis door, ga beginnen met kleine kunsten (flemen, jambette, schudden etc) en daarna door naar wat grotere kunsten (spagaat, compliment, buiging, liggen) en kijk daarna of je paard wilt steigeren. Nu nog láng niet. En steigeren leren tijdens de winter met sneeuw? := Nee, daar zou ik ook niet aan beginnen.

ik leer ze niet stijgeren, lees nog eens de info door ,
ik was aan het spelen en ze ging plots stijgeren toen ik sprong ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:03

En toen ging je het nog een keer proberen, omdat je het leuk vind. En toen nog een keer.
Na 3x is een patroon bevestigd.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:34

privace schreef:
begong ik ineens te springen en te klikken met men tong, haar reactie. -> stijgeren om mee te spelen.

Dit noem ik leren steigeren. ;) Doe je dit een paar keer dan heb je dus voor haar bevestigd dat springen en klikken met
je tong = steigeren.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:06

Wat hierboven word gezegt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:12

ik ken iemand die haar paard liet steigeren en dat paard heeft het op een gegeven moment tegen haar gebruikt. Ze kon helemaal niks met dat paard en ook bij de nieuwe eigenaren deed het paard het ook!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:13

Steigeren is een VER gevorderde oefening. Ga eerst spieren trainen op je paardje voor je het nog eens gaat proberen. Want dit is geen steigeren maar huppelen :)

Wél een onwijs gaaf paardje!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:14

Op verzoek van TS:
GVL - ITP ----> ITP