Groninger paard met uitsterven bedreigd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanderhek
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: Tjuchem, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:54

Beste Nimber.

Even een reactie om op jouw uitsterving van het groningerpaard terug te komen.
Het uitsterven van een ras houd in dat er absoluut geen volbloeden meer zijn maar: de vereniging het groningerpaard en het I.H.W. hebben beiden het oogmerk het oud grongingerpaard weer te doen opbloeien, ieder op zijn eigen manier.
De bloedlijnen die gebruikt worden bij deze verenigingen is na keuze van de fokker, de ene kiest dit en de andere kiest de andere bloedlijn.
Daar is een ieder vrij in (EINDE DISCUSSIE).

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:02

zo hoeft het toch niet?dat iemand laatste woord wil hebben en einde discussie er neer zet?
het ging hier om het commentaar van men. menger waarop een ieder kan /mag reageren.maar zijn commentaar is gewoon weg vreemd te noemen daar groningers juist groeien in aantal sinds de jaren tachtig.
de vereniging het groninger stamboek valt onder het zeldzame uitstervend nederlands diersoort en word daarmee in nederland erkent als groninger fokkend.
tuurlijk zijn er eens wat ander bloedlijnen gebruikt maar anders kon het simpelweg niet om het ras te doen voortgaan en geen inteelt te krijgen........helaas is dat niet anders.....
maar het groninger stamboek gebruik echter geen hengst als voltaire(die als bloedlijnen alleen maar selle français heeft en engels volbloed)maar mocht het voorkomen iig een hengst die binnen het karakter en uiterlijk van de originele groninger past.en tja voltaire voldoet daar imo geenzins aan en dat is iets wat ik nooit zal snappen van het IHW

vanderhek
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: Tjuchem, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:47

Het was ook niet bedoeld om iemand in de koude te zetten, maar als opbouwende kritiek.
Meneer Menger doet alsof hij de enige fokker binnen onze grenzen is maar er zijn er meer, die het zelfde streven als hij hebben.
Er zijn legio fokkers binnen het I.H.W. die het zelfde doel hebben als de heer Menger.
Het is alleen ten zeerste te betreuren dat:
Dat het dankzij dit gebeuren zo aan het opladen is,
dat er overnieuw discussies gaande zijn over het zo goede groninger bloed.
Is het niet beter dat de fokkers nader tot elkaar komen, dat de vereniging het Groningerpaard en het I.H.W. samen het moederstamboek aangaan en verder de keuzes aan de fokkers overlaten welke hengst/ of hengsten te gebruiken.
De discussie zo als nu zet het moederschap op de tocht.

Met vriendelijke groet Fam. van der Hek.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 00:29

Ik vind het wel intressant om te lezen.

maar we moeten wel iedereen in hun waarde laten. heb je een mening dan zeg ik graag. maar laten we elkaar niet afkatten he? Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 08:08

SANDERIJN, ik nodig je uit aan de emmerweg 33 het stamboeksecretariaat van het IHW en de plek waar de internationaal erkende paspoorten worden gemaakt. Dan slagen we de hoofdstamboeken even open en kijken waar de naam VOLTAIRE staat. Kom gerust even langs, volgens mij ben je verkeerd ingelicht.Volgens mij heb je het nu over ons sportboek. En dat heeft niets met ons hoofdboek te maken. GULF LUCIANO staat in ons sporboek ingeschreven en loopt in de hengstencompetitie dus onder de naam van het IHW. Voor ons hoofstamboek geld nogmaals voor merries 75% en voor hengsten 87% klassiek zwaar warmbloed.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:35


Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:29

SPORTBOEKER!!!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:58

Helaas heb ik in dat stukje de naam VOLTAIRE niet gelezen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 21:58

dan heb je zeer zeker niet goed gelezen.
Ik citeer:

Verder kom ik bij dekhengsten namen tegen als Orbaldo (groninger volgens mij)
Maar ook VOLTAIRE!!!!
Dus wat nou zuiver?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:26

Kijk op de lijst van goedgekeurde hengsten bij http://www.ihwstudbook.com en je zult geen VOLTAIRE tegenkomen. Hoe zou die hengst in godsnaam aan zijn percentages komen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:30

ja greetje daarom vond ik het dus ook raar dat voltaire werd ingezet.maar naar ik jou hoor dus niet bij groninger en oud-hollands type paarden.............?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 22:34

Kopie uit jullie hengstenlijst:

Gulf Luciano (Zuidhorn x Voltaire)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:41

Klopt dat heb je goed gezien, maar wat staat er achter, Sprt. Dit was je helaas vergeten te vermelden, GULF LUCIANO staat in ons sportboek in geschreven is dus een sportboekhengst en is niet goedgekeurd als Klassiek zwaarwarmbloed hengst. Snap je het nou!!!!!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:41

zuidhorn....v.le val blanc xx(engels volbloed!!)en moeder is NWP x white beam xx(weer engels volbloed)


_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-08-23 22:58 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 22:48

zit dan niet te verkondigen dat jullie groningers fokken!!!
Jullie fokken IHW, en het Groninger fokt Groninger.
Mijn pony (shetlander) is ook ingeschreven bij het NMPRS, maar daarmee is ze nog geen mini paard

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:57

Stef nog 1 keer voor jouw wij fokken klassiek zwaarwarmbloed op Oud-Oldenburgs, Ostfriesch en Groninger grondslag van voor 1960
Schrijf het maar even op, dat wil nog wel eens helpen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 22:58

wil je je dochter dan even op haar onderschrift wijzen?
"voor een echte groninger moet je bij het IHW zijn"

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 23:14

In zekere zin heb je gelijk, Maaaaaaar!!!! bij ons zijn ook de volgende groninger hengsten goedgekeurd o.a. Otto, Bataaf, Batavier, Bartho v. B , Orbaldo
en van de Hr. Menger Herbert en dit zijn dus wel echte groningers. En waarschijnlijk vind de Hr. Menger zijn eigen hengst het aankijken niet waard, want hij zei dus dat de hengsten in nederland niet goed genoeg waren. Dus dat vind ik een beetje vreemd. Volgens mij zijn we het hier wel over eens.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 23:21

Stef je bent er niet meer, welterusten en droom maar lekker van al die lieve brave paarden die bij het groningerpaard en het I.H.W. staan ingeschreven, want dat je er plezier mee kunt beleven dat staat voor beide verenigingen als een paal boven water.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 23:39

ja dat klopt.de groninger is het enige paard waar ik zonder pardon op durf te springen(zelfs in een vreemde omgeving voor het paard als een keuringsterrein terwijl ik dat hele paard niet ken laat staan er ooit opgezeten heb)maar echt groningers hebben zo'n top karakter daar moet je naar mijn mening juíst gebruik van maken om dat onder het zadel te ontwikkelen.mij krijg je met geen stok op zo'n geschifte kwpn-er-volbloed-toestand-paard

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 12:21

Het NMPRS accepteerd ook dekbonnen van het NAS of NSPS, Het NMPRS heeft ook goedgekeurde dekhengsten van het NAS of NSPS.
Fokken ze nu NAS of NSPS? Nee, ze fokken NMPRS.
Bij jullie het zelfde.
Jullie hebben goedgekeurde groninger hengsten, maar fokken jullie nou groningers? Nee, jullie fokken IHW.
Als ik het volgens jou nu nog niet begrijp zal ik als ik jou was toch eens kijken om de naam van je stamboek aan te passen (bijv. IVHGP (internationale vereniging het groninger paard)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 12:33

Beste Stef I.H.W. staat voor International Heavy Warmblood vertaald dus voor Zwaarwarmbloed, en daar valt een Groninger ook onder, en ook de oud-oldenburgers en de ostfriesen. Dus die naam is prima en onder die naam zijn wij ook erkend in Brussel. Bij de oprichting zijn wij begonnen met V.O.G.P (ver.oudgroninger paard) doch de com.erkenningen vond deze naam niet goed aangezien wij internationaal waren en de oud-oldenburgers, en ostfrieschen deze naam niet zouden accepteren. Ik kan me dat ook wel voorstellen.Ik hoop dat je een fijne dag hebt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 12:36

mag ik als laatste vragen wat jou functie binnen het stamboek is? (voorzitter, gewoon lid, weet ik veel).
En euhm, ga je je dochter nog op haar onderschrift wijzen of ben je het er wel mee eens?

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 12:56

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pam op 2001-08-24 13:00 ]</font>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 12:58

Beste Stef, hier komt ie dan, ik ben inspecteur van het I.H.W. en tevens voorzitter van de jury en vanwege mijn inspecteursschap tevens lid van het bestuur.Wij zijn een zeer hechte groep die het zwarewarmbloed hoog in het vaandel houden en er alle moeite voor zullen doen dit ras in stand te houden. We reizen heel europa door en keuren daar ook de hengsten vanwege de grote afstand voor de paarden. Vorige week zijn we net uit Polen teruggekomen en konden in dat gebied 2 hengsten goedkeuren. Ook hebben we gestut Furstenstein bezocht en wat je daar allemaal daar schrik je gewoon van, zulke mooie dekhengsten en weides vol met hele beste fokmerries en veulens. De dag daarop waren we in duitsland in Morritzburg, al deze hengsten werden ons getoond, hellas gebruikt morritzburg op dit moment veel Eng. volbloed en komen ze niet meer aan onze percentages van 87.5%. Maar de oude garde staat er ook nog en we kunnen daar sperma van krijgen.Geen enkel probleem dus. Op de vraag of ik Yootha op haar ondertiteling moet wijzen dan verwijs ik jouw naar mijn andere berichten en als je dan goed leest dan weet jezelf wel dat ze de ondertiteling niet hoeft te wijzigen. Bij ond zijn ook echte groningers goedgekeurd, enkel alleen deze die aan onze percentages voldoen. Ik hoop dat je nu alles een beetje begrijpt. Wij willen het oude ras instandhouden, en zullen er alle moeite voor doenTot hoi he stef