onhandelbaar (?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annerie262

onhandelbaar (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:21

hoi, ik zit met een klein probleempje
het gaat over mijn verzorgpony: ik kan nu niet rijden want het weiland is drijfnat en dat heeft als gevolg dat ze uitglijd

ik begin langzaam een beetje bang voor dr te worden want ze kan er bijv niet tegen als je te dicht bij haar hoofdje komt of gaat longeren met zweep

dat is ook een beetje het probleem ik heb geprobeerd haar te longeren maar dat is heel lastig als je haar voorwaarts wilt zetten (dmv zweep) dan gaat ze bokken vooral op de rechter hand (met de klok mee)

tips zijn meer dan welkom :) :o

Apple

Re: onhandelbaar (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:22

-> VP

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:28

Bedoel je dat ze bang is voor de zweep? Toen ik die van mij net had, raakt ze ook helemaal in paniek van zwepen. Respecteer dit en bouw het langzaam op, laat zien dat een zweep is voor aanwijzingen en niet om mee af te ranselen. Vertrouwen moet groeien. Neem hier de tijd voor. Succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:49

Kun je wat meer uitleg geven?
Is ze bang voor de zweep of is het meer dominant en dat ze boven je wil staan en daarom in verzet gaat?
Heeft ze altijd al gedaan of is het sinds kort?
Hoe is de verdere omgang dus het werk aan de hand, naast je stappen, stilstaan als jij het wil, achterwaarts gaan als jij het vraagt, netjes naast je draven?
En hoe gaat het met het rijden, doet ze dan wel alles wat je vraagt of heb je meerdere problemen.
Verder misschien ook handig bij te vertellen hoe het paard gestald staat, wat die te eten krijgt en of je dus meerdere problemen hebt of alleen met longeren.

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:18

Tigra_ schreef:
Kun je wat meer uitleg geven?
Is ze bang voor de zweep of is het meer dominant en dat ze boven je wil staan en daarom in verzet gaat?
Heeft ze altijd al gedaan of is het sinds kort?
Hoe is de verdere omgang dus het werk aan de hand, naast je stappen, stilstaan als jij het wil, achterwaarts gaan als jij het vraagt, netjes naast je draven?
En hoe gaat het met het rijden, doet ze dan wel alles wat je vraagt of heb je meerdere problemen.
Verder misschien ook handig bij te vertellen hoe het paard gestald staat, wat die te eten krijgt en of je dus meerdere problemen hebt of alleen met longeren.

ik denk persoonlijk dat ze dominant wil doen, ze gaat ook bokken enzo terwijl ze dat bij het rijden minder doet, verder is ze met het rijden een beetje verwend en ze mocht alles, ze wil moeilijk met de bocht mee en aan de teugel is ook een moeilijke opgave. volgens mij is ze nog niet eerden gelongeerd toen ik er nog niet was.
ze staat in het weiland als het goed weer is (ook 's nachts :brr: ) als ze op stal staat krijgt ze alleen hooi en ze staat in de stal tegenover haar moeder en naast nog twee ponys
naast me lopen is ook moeizaam als er overal gras is := ik loop niet veel met haar, omdat ik denk dat ze dan bijv ook kan trappen want het is een pony met een 'hele lange gebruiksaanwijzing'
Laatst bijgewerkt door Annerie262 op 31-01-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:25

oplossing ligt wmb voor de hand, ga eerst eens longeren zonder
zweep.
Lichaamstaal en eventueel het uiteinde van de longe zouden genoeg moeten zijn.
Heb jij zelf wel voldoende ervaring met longeren?

edit: wat zegt de eigenaar hierover?

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:31

zodiacje schreef:
oplossing ligt wmb voor de hand, ga eerst eens longeren zonder
zweep.
Lichaamstaal en eventueel het uiteinde van de longe zouden genoeg moeten zijn.
Heb jij zelf wel voldoende ervaring met longeren?

edit: wat zegt de eigenaar hierover?

zonder zweep komt ze aldoor naar me toe en als ik dan een gebaar maak met mijn hand dan kan het op een zweep lijken en dan gaat ze weer 'kontdraaien'

de eigenaar bemoeit zich er niet veel mee die rijdt wel es met haar op de akker

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:35

vraag de eigenaar eens om het voor te doen.
en probeer dit eens (heel kort uitgelegd):

- houd rekening met waar je staat. sta dus in het midden maar meer naar haar kont toe om haar op
te drijven.
- als ze naar je toe komt maak je dan groot. Borstvooruit schouders naar achter
- vergeet vooral ook de stemhulpen niet
- luistert ze hier niet naar zwiep dan met het uiteinde van het touw en vergeet niet de voorkant er
wel aan te houden zodat ze niet zomaar om kan draaien.
- belangrijkste tip is; jíj bent de baas en bepaald wat er gebeurd. Ga er ook zo staan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:38

En misschien daarbij dat de pony veel energie heeft en daarom wat bokken af geeft?
Vraag eens inderdaad of de eigenaar het longeren voor wil doen of neem lessen in longeren.

heb je alleen problemen met longeren of bv ook op stal en tijdens het poetsen enz?

gr

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:51

linnie050 schreef:
En misschien daarbij dat de pony veel energie heeft en daarom wat bokken af geeft?
Vraag eens inderdaad of de eigenaar het longeren voor wil doen of neem lessen in longeren.

heb je alleen problemen met longeren of bv ook op stal en tijdens het poetsen enz?

gr

dat kan ik niet aan de eigenaar vragen die heeft daar juist geen tijd voor
met poetsen gaat het meestal wel goed al durf ik haar soms niet te schikken ivm trappen

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:52

zodiacje schreef:

- houd rekening met waar je staat. sta dus in het midden maar meer naar haar kont toe om haar op
te drijven.
- luistert ze hier niet naar zwiep dan met het uiteinde van het touw en vergeet niet de voorkant er
- belangrijkste tip is; jíj bent de baas en bepaald wat er gebeurd. Ga er ook zo staan.
Laatst bijgewerkt door Annerie262 op 31-01-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:54

Annerie262 schreef:
zodiacje schreef:

te drijven.

maar de eigenaar is gewoon recreatief, ik weet niet of de pony ooit al wel gelongeerd is.
dat is niet echt iemand die het heel serieus doet af en toe rijden op het akker is al genoeg

oke bedankt voor de tips sommige wist ik nog niet maar ik raakte er al wel steeds handiger in haar te ontwijken :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:52

Ken je veel mensen die met paarden bezig zijn?
Anders zou je een moeten vragen met iemand die veel ervaring heeft om een mee te komen, zodat die je ter plekke kan helpen.
Want als ze zoveel trapt is het echt niet goed en dat kan maar beter zsm afgeleerd worden.
En die zou je dan ook eventueel kunnen helpen met het longeren op te pakken. Want als het paard trapt dan wordt het lastig als je niet sterk in je schoenen staat en in een keer een hoef naar je toe geslingerd krijgt heb je kans dat het alleen maar verergert als het paard merkt dat je bang bent.

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:49

Tigra_ schreef:
Ken je veel mensen die met paarden bezig zijn?
Anders zou je een moeten vragen met iemand die veel ervaring heeft om een mee te komen, zodat die je ter plekke kan helpen.
Want als ze zoveel trapt is het echt niet goed en dat kan maar beter zsm afgeleerd worden.
En die zou je dan ook eventueel kunnen helpen met het longeren op te pakken. Want als het paard trapt dan wordt het lastig als je niet sterk in je schoenen staat en in een keer een hoef naar je toe geslingerd krijgt heb je kans dat het alleen maar verergert als het paard merkt dat je bang bent.

je hebt gelijk maar de omstandigheden om te longeren zijn er ook niet naar en ik heb niet het idee dat ze de hele tijd trapt maar soms denk ik bijv. 'laat ik haar maar niet schikken straks krijg ik een trap' en met het longeren raakt ze gewoon heel erg geïriteerd (ik moet egt een keer hulp van een volwassene instructrice daarbij)
maar dat kan ook een deel angst zijn van mij... ze is gewoon verwend vroeger ik moet gewoon af en toe wat zelfverzekerder zijn.. maar ik denk dat ik in het voorjaar/ als het mooi weer is een keer aan mijn rijinstructrice ga vragen of ze een keer les wil geven als ik erop zit en dan evt nog een keer longeren enz maar superbedankt voor de tips :D

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:50

Lichaamstaal is heel belangrijk bij sommige paarden, mijn verzorgpaard heeft dit ook. Zodra ik te ver naar voren of achteren met mn lichaam gericht sta, komt ze omhoog en draaid ze om. Probeer jou buik naar haar buik te richten zegmaar. Je maakt dan een driehoek met het touw, jezelf (als punt) en de zweep achter de pony, je hoeft haar niet aan te tikken maar gewoon ervoor zorgen dat ze in die driehoek blijft.
Sommige paarden zijn ook heel stem gevoelig. Als ik naar mijne boos schreeuw, dan is het over want dan weet ze dat het menes is, maar ze weet het dus ook als vindt dat ze het goed doet omdat ik dat ook zeg.
Als ze echt niet wil luisteren, geef haar gewoon een keer een mep met de zweep (niet al te hard natuurlijk) dan weet ze ook meteen at ze dat niet meer kan flikken.

Edit: als je voor meer dingen bang bent, ga dan kijken voor een clicker, zo kan je op een positieve manier alles bevestigen wat ze goed doet, als ze heel braaf is kan je dan dus klikken en krijgt ze wat lekkers, dit is met longeren alleen wel wat lastiger.
Laatst bijgewerkt door Peer_hvj op 31-01-12 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:52

suvan schreef:
Bedoel je dat ze bang is voor de zweep? Toen ik die van mij net had, raakt ze ook helemaal in paniek van zwepen. Respecteer dit en bouw het langzaam op, laat zien dat een zweep is voor aanwijzingen en niet om mee af te ranselen. Vertrouwen moet groeien. Neem hier de tijd voor. Succes!

ik noem het liever heel snel aangebrand := maar wel bedankt voor de tip ik zal het nóg rustiger aan doen :D

JuliaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:11

met longeren bokken?
in ieder gaval niet opgeven want dan zal het alleen maar erger worden
uhhmm.. denk verder niet dat ze bang is voor de zweep want dan zou ze er voor wegrennen en niet gaan bokken(:
ik weet precies hoe het is om zo'n wei te hebben haha egt verschrikkelijk
die van mijn verzorgponny was zo bevroren dat je haar hoefjes hoorde klikken alsof ze op straat liep-.-
bijna het zelfde probleem eigenlijk(:
met longeren steigert en bokt ze alle kanten op maar als ik gwn door longeer wordt het wel beter
is dat bij jou ook het geval of blijft ze gwn door gaan?

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 08:44

JuliaxMindy schreef:
met longeren bokken?
in ieder gaval niet opgeven want dan zal het alleen maar erger worden
uhhmm.. denk verder niet dat ze bang is voor de zweep want dan zou ze er voor wegrennen en niet gaan bokken(:
ik weet precies hoe het is om zo'n wei te hebben haha egt verschrikkelijk
die van mijn verzorgponny was zo bevroren dat je haar hoefjes hoorde klikken alsof ze op straat liep-.-
bijna het zelfde probleem eigenlijk(:
met longeren steigert en bokt ze alle kanten op maar als ik gwn door longeer wordt het wel beter
is dat bij jou ook het geval of blijft ze gwn door gaan?

soms gaat het nog even zo door maar meestal als ik niet meer dreig met de zweep stopt ze er wel mee, fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. ik heb het idee dat ze heel stijf is ik kan geen stelling krijgen als ik draai en je hebt ook niet veel controle als je rijd en ze is ook al 8 dus ik moet m'n best nog ff doen :D