Ouders overhalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verastar1

Ouders overhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:20

hallo ik heb vroeger 4 shetlanders verzorgd de eigenaar werd dement, en ze werden verkocht. de 2 die ik verzorgde die waren meteen via via verkocht naar lathum. de andere 2 van mijn vriendin zijn naar de paarden markt gegaan en waarschijnlijk naar italié. toen ben ik in de kerstvakantie naar lathum gegaan met mijn vriendin. en bij het eeerst beste weitje met shetten gestopt. we konden het niet goed zien omdat er een wei voor zat en we stonden op een dijk. mijn ouders zijn wezen vragen en ja hoor die man had 2 shetten uit harderwijk in die tijd gekocht. toen mochten we mee naar de wei en ze kwamen meteen aangegalopeerd. ik moest huilen van blijdschap en die man heeft alles laten zien de stal etc. toen gingen we weg.

en in die tijd heb ik een shetlander x americaanse mini hengst verzorgd, nu nog steeds en vind hem helemaal leuk
de eigenaar heeft een C pony erbij gekocht. en we mochten die ook verzorgen alleen ik ben wat te groot. maar nu is ze opzoek naar een pony voor mij om te verzorgen bij de shets.

maar ik wil het liefst dinky en dancer uit lathum en ik hoef geen duur sport paard. want ik had gewoon z'n klik met dinky en dancer want die man was een wat oudere man en wij liepen daar gewoon dag en nacht rond. (heel vaak) niemand anders had ze in handen alleen ik mijn vriendin en die man gaf ze eten en meste uit. en daarvoor waren ze bij een handelaar. en ze waren mensen schuw en in dat jaar konden we wgewoon in de wei rijden mijn vriendin dan, en was hartstike braaf ik mis ze nu onzettend. en wil ze heel graag kopenik kan ze zelf kopen maar de stalling niet. en mijn ouders ook niet denk ik ik heb ook al gezegd ik wil dinky en dancer en geen sportpaard en ze zijden van ja 2 is meer dan 1. maar een sport paard moet zadel alles en de shetten eten en gras, en spullen kan ik zelf ook betalen en een sport paard eet meer en poept meer. en dat moet je ook wegbrenen nu is mijn vraag bij wie is het gelukt om een pony te krijgen en hoe ?

mijn ouders vinden het zelf ook leuk als ze het geld hadden had ik er nu al lang 1 want ik kan stallen voor 100 euro per maand en dan een paard dus shet weet ik niet alleen eten kopen! en mijn moeder en vader snappen niet echt waarom ik shetten wil inplaats van een groot paard

ze denken dat als ik een paard krijg dat ik later meer naar jongens ga kijken. en zouden als ik 14 of ben overnadenken want dan kan ik ook mebetalen als ik baantje heb.
Laatst bijgewerkt door verastar1 op 21-01-12 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Re: Ouders overhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:26

Ik vind je verhaal erg verwarrend. Je mag een sportpony van je ouders of van iemand anders? En je wilt zelf 2 shetten?

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:27

neee mijn ouders zeggen wat moet je met 2 shetten neem dan een rijpaard en degene waar ik nu een verzorgpony heb een shet x americaansemini die zoekt nu een gratis pony die je dan stalling moet bieden snappy

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:29

Ik heb een idee!
Pas je tekst even aan, leestekens en hoofdletters.
Dan kom ik nog eens terug om te lezen!!!

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:30

okk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:35

Ik snap er nog steeds weinig van. Ze zoekt een gratis pony? En zij betaalt dan de stalling of wat? Ik denk dat je idd beter je tekst even kunt aanpassen als je gerichte tips wilt krijgen.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:35

heb aangepast Xd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:38

Maar de eigenaar van de C pony wil een pony voor jou erbij kopen/krijgen begrijp ik? Wat heeft dat dan met je ouders te maken?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:40

Ik denk dat ik hem wel snap. Maar ik vind het zelf ook wel een warrig verhaal ;)

Ze heeft vroeger 4 shetten verzorgt en heeft 2 daarvan weergevonden. Deze wil ze kopen.
Haar ouders snappen niet waarom ze geen rijpony/rijpaard wil. En ze vinden sowieso dat ze moet wachten tot ze 14 is, omdat ze het dan beter 'kan beslissen'*.

*Mijn ouders zeiden dat ook. Als je op een 'tiener' leeftijd komt, kun je de paarden hobby helemaal afzweren ineens. Dan kun je veel meer intresse voor jongens, uitgaan enzovoorts krijgen. Maar er zijn ook mensen die er mee doorgaan ;)

Shetlanders eten mischien minder, maar verkijk je niet op de kosten. Als je al geen geld hebt voor de stalling, hoe wil je dan eventuele veeartsrekeningen, die vaak in de honderden euro's kunnen oplopen, betalen?

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:40

nou mijn moeder zegd als je ouder bent denk ik erover na en ik wil wel graag een verzorgpony erbij maar dan heb ik liever later die shetten en daarom wou ik vragen of iemand iets weet een reden of wat dan ook zodat ik dat kan zeggen en erover nadenken
ik heb nu ook goede cijfersetc. en ze zeggen dat het later moeilijker gaat worden dat geloof ik maar ik kan iedere dag naar de pony ben deze week iedere dag naar braveheart gegaan

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:44

mijn oom is dieren arts die kan gewoon afspraken maken zoals inenten maar als een pony ziek is kan hij niet meteen komen want hij woont in almelo en dat is een uur rijden als de pony koliek heeft ik denk zelf dat ik niet zo snel zou stoppen met paarden iemand die ik ken die heeft een eige shet die is 19 die zegd dat haar zus (die elke dag naar paarden gaat ook niet zomaar stopt) en die is nu 16 ze zegd als ze mij nu ziet dat ik het wel vol blijf houden maar me ouders zeggen je weet maar nooit. en dat is ook zo

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:44

VSW -> YRT

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:45

ja en daarom zeggen ze als je ouder bent en baantje hebt kun je iets meebetalen in stalling en miss inenten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:46

Oke het verhaal van Laura is al een stuk helderder. Je wilt dus je ouders overhalen om zelf de shetten te kopen.

Nou als je geen stallingsgeld kunt betalen dan zou ik het laten. Heel vervelend, maar het onderhoud is juist het duurste. Mijn ene shet werd ziek en is een jaar lang een stuk duurder geweest dan mijn rijpony. Je kunt niet kiezen of je paardje gezond blijft en de dierenarts is nu eenmaal duur. Hier kosten ze aan hooi alleen al bijna 200 euro per maand (2 shetten en een welsh).

Wat kan helpen is alle kosten op een rij zetten die je hebt aan een pony en wat je iedere maand op een rekening kunt zetten voor de dierenartskosten. Ik heb een speciale spaarrekening voor de paarden waar ik iedere maand 100 euro op stort. Mocht er onverwachts een dure operatie moeten komen dan heb ik mijn vader als backup achter de hand. Kijk wat je iedere maand kunt uitgeven aan een paard en of je uberhaupt nog geld overhoud dan. Want het is niet de bedoeling om naast je paard niks meer te kunnen uitgeven natuurlijk.

Verder zijn shetten erg veelzijdig. Op die van mij wordt gereden door een jong meisje en zelf men ik met ze.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:46

Zoals je zelf al aangeeft kunnen je ouders het niet betalen. Leg je daar dan bij neer. Een 12 jarige kan niet met haar zakgeld 2 ponys onderhouden :)
Mijn 1e shet heeft in een half jaar tijd 900 euro gekost aan dierenarts. Nu heb ik er 5 en op wat kleine rekeningen na (max. 150,-) hebben ze al 2 jaar niks ergs gemankeerd gelukkig.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:50

okk

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:52

Wacht, ik lieg. Diezelfde shet heeft vorig jaar een wondje op dr been gehad. 270,- :+
Overigens ben ik gelukkig een stuk goedkoper uit dan capopjekop. Voor 60 euro heb ik een baal voordroog van 6/700 kg. Dat krijgen ze onbeperkt en doen ze 4 weken mee.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:55

okk is het ook een verschil dat als een shet elke dag bitenstaat dat hij sterker is voor ziekte

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:57

Voordroog scheelt stukken ja. Helaas heb ik hier pony's die snel dichtgroeien/ plus 2 ex bevangen zijn. Dus ik voer grotendeels graszaadhooi. Verder meng ik het met voordroog van eigen land (dat kost maar iets van 12 euro per rol, dus das een stuk goedkoper :) ) Ik durf de voordroog niet onbeperkt te voeren, ondanks dat er weinig suiker in zit (analyse laten doen). Dus eigenlijk is 200 euro nu niet meer van toepassing, voorheen kocht ik losse baaltjes weidehooi bij voor 4 euro per stuk (20 kg).

Die van mij staan ook gewoon buiten, dat zegt niet alles. Hier hebben ze jaren enkel de dierenarts gezien voor hun enting. Daarna werd grietje en Amber (licht) bevangen en kregen ze luis. Dat jaar was ik ruim 1000 euro kwijt aan de dierenarts en medicijnen. Speciaal beslag enz niet meegerekend.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:00

nu ik dit lees met dierenart en hoeveel het kost snap ik dat het een dure sport en hobby is mijn oom zegt altijd ik koop wel een paard voor je en dan zeggen mijn ouders van ja een paard kan niet duur zijn maar dieren arts stalling eten etc. is het duurste

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:03

verastar1 schreef:
nu ik dit lees met dierenart en hoeveel het kost snap ik dat het een dure sport en hobby is mijn oom zegt altijd ik koop wel een paard voor je en dan zeggen mijn ouders van ja een paard kan niet duur zijn maar dieren arts stalling eten etc. is het duurste

Klopt, als je mazzel hebt dan kan het wel goedkoop, maar je hebt nooit garanties dat het zo blijft gaan (gezondheid kan minder worden, stalling die de prijzen omhoog doen enz). Die van mij staan thuis, dus ik heb geen stallingskosten. Maar ik heb dus nog weideonderhoud dat erbij komt (maaien, mesten enz), bodembedekking, hooi, brok, hoefsmid iedere 8 weken, jaarlijkse enting, ontworming. Dan heb ik de zadels, tuigen en de menwagen nog niet meegerekend.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:03

Momenteel staan ze hier in 2 groepjes. 1 groep zonder stal en 1 met. Daar staan mijn veulen, 2 jarige die dikker mag en een 5 jarige. Zij staan regelmatig in de stal bij slecht weer. De andere groep zijn een stel bakbeesten en draaien gewoon de kont in de wind richting.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 20:07

idd. je weet nooit hoe ziek ze worden en of de prijs van stalling hoger word

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:25

heeft iemand nog een voordeel die ik aan me ouders kan vertellen?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:32

Je kunt zat voordelen vertellen. Zolang zij het niet kunnen betalen houd het op. Toch?