Domme vraag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidibeauty

Domme vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 07:43

Hallo,
ik heb een vraagje
en misschien een domme vraag.
maar sinds ik naar een andere manege ben gegaan voor dressuur zit ik met die vraag ik daar krijg ik hem maar niet beantwoord..
Als je van hand moet veranderden bij bv. F. moet je dan voor, op of net na de f van de hoefslag?

Groetjes,

natascha44

Re: Domme vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:45

Op de "F"..
Enne domme vragen bestaan nietm domme antwoorden wel :-P

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 07:52

Dankjewel,
dat ik het niet wist is omdat op de oude manege waar ik recreatief reed het altijd net na de letter d'r af en net voor de letter er op. en waar ik nu rijd wordt het gewoon maar gedaan hoe het uitkomt..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:55

Ik begrijp het idee van je oude manege wel.. zij waren er waarschijnlijk op gericht, dat je het paard eerst de hoek doorrijdt, dan weer recht hebt, en dan je wending inzet (het van hand veranderen). Dan liever iets na de letter dan al in de hoek beginnen. Ook het terugkomen op de hoefslag hadden ze iets voor de letter, omdat je dan daarna iets meer ruimte hebt om je paard weer goed de hoek door te rijden. Maar officieel hoort het niet helemaal zo. Je gaat precies op de letter met de wending beginnen en komt precies op de letter weer terug op de hoefslag. Wel in je achterhoofd houden dat je dan dus inderdaad wel goed de hoeken uitrijdt ervoor en erna. :)

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:16

Okee dankje,
alleen welke stelling moet je dan aannemen? :$

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:23

Als jouw knie bij de letter F is ga je van de hoefslag af en als je weer op de hoefslag komt aan de andere kant, moet je knie de letter bijna kunnen raken. Dus echt op de letter en niet ervoor of erna, maar precies als jij bij de letter bent.

Als je begint met van hand veranderen heb je binnenstelling. Op de X ben je eigenlijk van kant verandert en dus verandert je stelling ook naar de andere kant.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:25

stelling? als je de wending inrijdt laat je hem kijken waar hij naartoe loopt (dus iets naar binnen), zodra je op de diagonaal bent stel je hem recht... aan het einde van de diagonaal kijkt hij weer waar hij naartoe loopt, dus in de bocht mee. Na de hoek weer recht.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:32

Ik ben het helemaal met leorah eens. Tijdens het wenden vraag je wat stelling/laat je hem de kant op kijken waar je heen wil. Zodra je op de diagonaal bent probeer je hem recht te stellen, dus het hoofd moet ook gewoon recht naar voren/geen stelling.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:14

Je schouder moet bij de F zijn geweest voor je de diagonaal opgaat. Eerst goed de hoek door, daarna lichtjes stelling aannemen, en de wending maken, daarna meteen weer recht maken en idd iets voor de H weer op de hoefslag komen, weer recht maken en hoek goed in sturen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:14

-> MA

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:50

Dankjewel allemaal!

tanja538

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:26

domme vragen bestaan niet vind ik altijd maar volgens mij moet je er net iets na de f vanaf (dat is tenminste zo bij mijn manege)

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:50

Over die stelling, dat dacht ik ook maar onze lerares zijn denk aan je stelling en toen dacht ik, wat doe ik fout. maar nu is het bevestigd dankje

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:00

heidibeauty schreef:
Dankjewel,
dat ik het niet wist is omdat op de oude manege waar ik recreatief reed het altijd net na de letter d'r af en net voor de letter er op. en waar ik nu rijd wordt het gewoon maar gedaan hoe het uitkomt..

Dit is hoe het hoort.

Netjes de bochten inrijden en dus net NA de F eraf anders kan de pony de hoek niet netjes afmaken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:49

Nee, dat klopt niet.. je gaat precies op de letter er af, zoals ik al had uitgelegd, maar voor het aanleren in een manege wordt vaak NA de letter geleerd, omdat anders vaak de bocht wordt afgesneden en dus niet doorgereden. Als de basis er goed in zit, dan leer je om OP de letter te rijden ;)