Een zweepje of sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tepukky

Een zweepje of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 08:54

Hoi lieve bokkers. :P

Ik rij op een manege en daar mag je ook gewoon zweepjes
gebruiken. Maar op een pony mag het ook met sporen.

Ik wilde weten: wat vinden jullie diervriendelijker een zweepje
of sporen. :D

Alvast bedankt

stip2112

Re: Een zweepje of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:03

ik zou het bij een zweepje houden..

tepukky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 09:18

Vindt jij sporen dan niet diervriendelijk? Stip2112

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:19

Ik rij liever met sporen, maar dat is vooral omdat mijn pony bang is voor zwepen.. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:24

Bij een manege zijn sporen meestal niet diervriendelijk :P
Maar op buitenrit is een zweepje handiger, je kunt het namelijk voor meer dingen gebruiken dan correctie van het paard.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:29

BRT-->MA

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:37

met mijn eigen paard rij ik altijd met zweep
op jumping en springles rij ik met beide
maar op een manegepaard zou ik heb toch bij een zweepje houden

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:39

De meesten ruiters hebben geen stil liggende benen,doe daar een paar spoortje's aan en die prikken dus continu het paard.

Een zweep kan je op het juiste moment mee corrigeren.

Als het niet nodig is zou ik echt niet met sporen rijden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:40

Zweepje is in dit geval zeker diervriendelijker. Aangenomen dat het een manegepony waar je slechts regelmatig op rijd. In dit geval zal je nooit het niveau van africhting bereiken dat inhoudt dat je de hulpen zo hebt kunnen verkleinen om 'vriendelijk' met sporen te kunnen rijden. Triest genoeg is dat bij het grootste deel van de mensen die met sporen rijden niet eens het geval, maar dat is een andere discussie. Kortom houdt het bij een zweepje, dat voegt in jou geval meer toe.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:44

Raar om te kunnen kiezen voor 2 hulpmiddelen met totaal verschillende doelen!

Zweepje is meer voor het corrigeren of ondersteuning bij aandrijven.

Sporen zijn voor fijnere hulpen zoals wijken, maar ook gewoon het sturen ed. Maar niet voor correctie oid..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:01

Diaz schreef:
Raar om te kunnen kiezen voor 2 hulpmiddelen met totaal verschillende doelen!

Zweepje is meer voor het corrigeren of ondersteuning bij aandrijven.

Sporen zijn voor fijnere hulpen zoals wijken, maar ook gewoon het sturen ed. Maar niet voor correctie oid..

Wijken is geen hulp, maar de uitvoering van een hulp, wijken voor de druk van het been. Perfect mogelijk op een kuit en zithulp, geen sporen voor nodig. Sturen met sporen lijkt me ook vrij onnodig, hier heb je immers je zit en je kuiten voor. Het laatste klopt dan wel.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:03

liever een klein spoort en reactie dan een tik met een grote reacite

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:07

Liever beiden niet, maar goed. Ik heb vaak genoeg op manege's gezien dat er te pas en te onpas geslagen wordt. Als ik echt moest kiezen dan een zweepje. Sporen niet om de reden die hier al genoemd is in het topic.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:07

@larissa288: Alles is een kwestie van dosering. En laten we eerlijk zijn, (of althans als we op HAW bokt gaan kijken) dan is de dosering net het laatste waar de mensen goed in zijn. Liever been geven, bij gebrek aan reactie een tik met de zweep waardoor het paard daarna ook elektrisch reageert op de kuit, dan door pure luiheid en onkundigheid sporen om te binden. Enkel omdat de ruiter niet in staat is voor adequate africhting te zorgen, maw het paard aan het been (en niet aan de spoor) te maken. Een zweep is voor de meeste ruiters veel eerlijker te gebruiken. Heb nog nooit een ruiter gezien die bij iedere pas een tik met de zweep gaf, raargenoeg wel meer dan genoeg ruiters die bij iedere pas met hun hakken in de buik zitten.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:08

je meot wel met sporen om kunne gaan , anders heb t je het zelfde efect met het zweepje maar dan erger

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:13

Wat blijkbaar nog steeds niet begrepen word is dat je paard eerst aan het been moet zijn om correct met sporen aan de gang te kunnen! Dat gaat niet als de ruiter een been heeft dat bij iedere pas in de hoogte schiet. Sporen zijn om in een hoger stadium van de africhting, dus een stadium waar het paard reageert op kleine hulpen, deze hulpen bijna onzichtbaar te maken. Het paard zal geen harde spoorhulp nodig hebben omdat het heeft geleerd op minieme hulpen te reageren.

Leg je ook even je laatste zin uit? Met onderbouwing, begrijp er namelijk niets van, welk effect?

Op bokt is het eigenlijk de bedoeling dat iedere zin met een hoofdletter begint, met een punt eindigt, en de spelling zo correct mogelijk is. Makkelijker lezen voor je medebokkers als je daar wat meer op zou letten.

edit: raargenoeg wel de tijd hebben om in andere topics te posten maar hier niet je uitspraken kunnen onderbouwen. Jammer.

Lisa789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:28

Ik vind het allebij diervriendelijk, als je het maar goed gebruikt. /3

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:31

Lisa789 schreef:

En hoe gebruik je deze goed bij manegepony's?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:36

Met sporen en met een zweep behoor je beide goed om te kunnen gaan.
Op manegepaarden en bij ruiters zonder goede beenligging zou ik een zweep adviseren.

tanja538

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:52

zelf rij ik liever met zweepje bij ons heb je geeneens sporen

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:05

Met manegepaarden lijkt een zweepje mij beter, veel ruiters (vooral in de beginnende groepen) hebben nog moeite met het stilhouden van hun benen en dan zou zo'n pony of paard constant geprikt worden... Niet zo paardvriendelijk, terwijl je het zweepgebruik (eerlijk: ook niet het meest leuke voor een paard) kan beperken tot enkel de momenten waar het nodig is.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:12

Hangt er een beetje vanaf om welke groep het gaat. Sporen bij beginners lijkt me niet zo super, aangezien veel beginnende ruiters nog moeite hebben met de beenhulpen en met hun benen stilhouden. Het lijkt me beter als die dan (als het echt nodig is) een zweepje gebruiken. Bij gevorderde ruiters die goed weten hoe ze met sporen om moeten gaan (dus niet DENKEN goed met sporen om te kunnen gaan) zou ik het niet zo'n probleem vinden, mits ze ze ook echt goed gebruiken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:29

Eerst eens leren waar ze voor zijn, en ze dan pas gebruiken, veel beter idee.
Een spoor gebruik je als verfijning van je hulpen, niet om je paard voorwaarts te rijden. Zweep gebruik je als consequentmaking voor je paard, niet om voorwaarts te rijden, want mensen, we hebben onze kuiten niet voor niets.
Ja, ik gebruik mijn zweep als mijn paard niet voorwaarts is, maar dan gebruik ik mijn zweep om hem alert te maken aan mijn been, zodat hij de volgende keer ook reageert met normale beendruk.
Sporen bij voorwaarts rijden leidt uiteindelijk toch tot een averechts effect, want je bent steeds meer druk nodig voor dezelfde gang.

Lisa789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:32

Mayflower_ schreef:
Lisa789 schreef:

En hoe gebruik je deze goed bij manegepony's?

Dat ligt puur aan welk paard het is. Als je een heel gevoelig paard hebt moet je het misschien wat zachter doen dan als je een paard hebt die heel langzaam reageert, dan kun je het spoortje er iets harder inzetten. Maar je moet in elk geval nooit gaan schoppen met sporen.

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:41

ik rij met bijde, maar je moet alleen sporen omdoen als je weet hoe je ermee om moet gaan