hoe vind je goede ruiters voor halve stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TTessa

hoe vind je goede ruiters voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 00:07

Hey bokkers,

Ik heb een verzorgpaardje, Zazou. Ik rij haar vaak buiten in de bossen.
Omdat ze een echt 'volgpaardje' is heeft ze een leidend paard nodig voor buiten te rijden.

Ik ga altijd samen met hetzelfde andere paard buiten rijden. (ik weet niet of ik zijn naam mag gebruiken dus ik noem dat paard X )
X is heel vervelend. Maar 2 mensen kunnen er fatsoenlijk op rijden. De echte eigenaar en de eigenaar van mijn verzorgpaardje.

X bokt en steigert als je rijd. Aan de hand is ze best wel braaf, maar bij het rijden is ze niet te doen.
X is ook heel sterk en je moet zelf echt sterk zijn om haar tegen te houden.

Maar nu is de eigenaar van dat moeilijke paard zwanger en rijd ze niet meer.
Ze vroeg aan mij of ik niemand kende dat op haar zou willen rijden, maar ik weet niet echt iemand.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik of de eigenaar iemand vinden? je kan toch geen zoekertje plaatsen waarin staat dat ze zo ambetant is? dan komt er niemand op af!
Zijn er wel ruiters die zo'n lastpak willen rijden?

Als niemand met haar halve stal wil doen gaat de eigenaar X verkopen en dan kan ik niet meer buiten gaan rijden |(

Weet er iemand hoe en waar ik een goede ruiter kan vinden?

Anoniem

Re: hoe vind je goede ruiters voor halve stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:47

WD-V => PP

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:51

waar staat het paardje?

edit: ik zie dat je in belgie woont niks voo rmij dus,
ik zou gewoon een advertentie op marktplaats, speurders etc plaatsen.
er zijn altijd mensen die opzoek zijn naar een uitdagend paard!

succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:53

Tja je hoeft geen heel horror verhaal op te hangen. Gewoon duidelijk inzetten dat je opzoek bent naar iemand met veel ervaring omdat het paard weleens kan bokken en steigeren. Al hoewel ik het nu zo typ ik me afvraag of het paard niet ergens last van heeft al deze het ook bij de eigenaar doet. Verkopen van zo'n paard zal ook niet makkelijk zijn dan moet je echt heel laag gaan zitten qua prijs en misschien is het niet verkeerd om eerst een kritische te kijken naar het paard en het tuig. Verder lijkt het me niet eerlijk om er geld voor te vragen als het paard zo lastig is en de eventuele ruiter best een risico neemt met opstappen.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 05:22

Ik kan zo een paar mensen opnoemen die dat wel een uitdaging vinden. Ik snap het niet helemaal want mijn pakkie an is zo een paard ook niet maar daar zijn de mening dus over verdeeld. Ik zou zeggen: Nooit geschoten altijd mis!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:09

Halve stal betekent toch dat de stalkosten gedeeld worden? Dat is een duur grapje voor een paard waar zo te horen nog erg veel werk in zit..
Tja, je kan een advertentie zetten maar met het huidige aanbod acht ik de kans groot dat je niet zoveel mensen vindt die en die kosten willen dragen en die rij-ervaring hebben.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:13

Een moeilijk paard doorrijden oké maar er dan ook nog voor betalen, nee dank je. Ik denk toch dat dat lastig gaat worden.

TS is er niet een ander leid-paard dat me je mee op buitenrit kan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:57

Er zijn verschillende mensen die het uitdagend vinden om met zo'n paard om te gaan, de eigenaresse kan daar een advertentie voor plaatsen op verschillende websites.
Ik denk alleen niet dat er veel mensen te vinden zijn die er ook nog eens voor willen betalen tenzij het dan een lease-paard word.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:40

DarkShines: Zazou en X zijn goede vriendjes en dan is het wel leuk als we ze beide mee naar buiten kunnen nemen.

Ik heb gesproken met de eigenaar van X en we gaan zoekertjes plaatsen op kapaza en dergelijke. Als er dan een goede gevorderde ruiter op af komt zullen we ze eerst enkele weken laten wennen aan elkaar, zodat de ruiter nog goed kan nadenken alvorens hij/zij de definitieve persoon voor de halve stal wordt. Eventueel zal X gereden worden met een scherper bit om de eerste weken te tonen dat de ruiter de baas is. (al moet ik zeggen dat ik niet helemaal achter deze beslissing sta)

Tigra_: ik begrijp je reactie van: "is er misschien iets mis met X?". Maar de dierenarts heeft X al verschillende keren onderzocht. Het bit is op maat gemaakt. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:55

Ik mis in je verhaal wel wat er nou bedoeld wordt met halve stal.. normaal gesproken moet je daar dus voor betalen.
En dat is juist wat ik niet zou doen voor zo'n 'gezellig' paard dat buiten de voetjes van de vloer gooit. Geloof best dat er een ruiter voor te vinden is, maar zou niet ervan uit gaan dat deze persoon ook wil betalen.
Het is maar waar jullie prioriteit ligt: Of het vinden van een goede ruiter, of de stalkosten drukken.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:00

Met halve stal bedoel ik dat de ruiter de helft van de kosten van de stalling mee betaalt. Natuurlijk zijn dierenarts-kosten, hoefsmid, aankoop van nieuw materiaal voor de oorspronkelijke eigenaar.

Maar omdat we er zeker van willen zijn dat we een goede en betrouwbare ruiter vinden en hij/zij goed overeenkomt met X, zou deze persoon de eerste weken niet moeten betalen (een soort van proefperiode dus).

Maar ik weet niet of we wel iemand gaan vinden |(

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:25

iemand nog tips?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:47

Ik denk dat het verkopen van dit paardje minstens net zo moeilijk is.. De helft van de stallingskosten vragen voor een paard met gedragsproblemen zou ik niet reeel vinden. Ik denk dat er best mensen zijn die de uitdaging aan willen gaan, maar niet voor zo´n hoog bedrag (tenzij je stalling erg goedkoop is).

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:15

het zou tussen 100 en 115 euro zijn, ja miss best wel veel geld, maar de stalling is dan ook steeds tiptop in orde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:16

Pfoe, ik vind het erg onrealistisch. Paard met gedragsproblemen en dan ook nog veel geld vragen ervoor.
Is er geen optie om die prijs omlaag te brengen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:21

Ik denk dat het eerder andersom moet zijn, de ruiter loopt risico door op het paard te stappen en moet dan ook stalgeld betalen. Ik denk dat er best ruiters zijn die het een uitdaging vinden om zo'n paard bij te rijden, maar ik denk niet dat ze er voor willen betalen 'om hun nek op het spel te zetten'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:24

Geen optie om dit paard naar een goede trainingsstal te sturen en dan verder kijken? Dan zit er misschien nog verkoopwaarde aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:44

TTessa schreef:
het zou tussen 100 en 115 euro zijn, ja miss best wel veel geld, maar de stalling is dan ook steeds tiptop in orde.

Ja maar ik denk niet dat het realistisch is. Spreek daar eens over met de eigenaar.
Je zoekt iemand die ervaring heeft want het paard vertoont toch enigszins gevaarlijk gedrag. Aan elk paard zit risico maar met zo eentje helemaal daar kun je niet iedereen opzetten. De ruiters die daar waarschijnlijk echt bekwaam voor zijn zullen geen paarden te kort hebben om te rijden (voor niets). Dus die zullen de paarden waar ze voor moeten betalen wel overslaan ondanks dat ze misschien wel van een uitdaging houden.
Dan denk ik dat je beter het paard kan verkopen, al zal dat ook niet meevallen als ze daar een te hoge prijs voor vragen.