Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:59

Laatst hadden we mensen op bezoek en we begonnen te praten over eten en bijgevolg dus over wat mensen niet eten en waarom. Ik zei: ik eet geen rode kool en aubergine omdat ik het niet lust en ik eet geen paard uit principe. Zegt er een (er is er altijd wel een bij die zoiets zegt): ja, maar dan zou je toch ook geen ander vlees moeten eten?
Voor mij is dat gewoon niet hetzelfde. Hoe lief koeien of varkens dan mss wel mogen zijn dat is voor mij niet hetzelfde. Wat veel mensen lijken te vergeten is dat paarden jaren hebben meegevochten in oorlogen zonder dat zelf te willen wss, dat ze jaren dienden om ons te vervoeren en dat ze heel veel werk verrichten op het land, in de bossen en zelfs aan zee bij het vissen (vroeger wel meer dan nu). Is het dan nu is niet aan ons van de paarden hun voorouders te bedanken door ze niet meer naar het slachthuis te sturen?
Daarbij als je hoort waarom sommige paarden in het slachthuis eindigen of in welke omstandigheden ze daarvoor leven en dan uiteindelijk naar de slachter worden vervoerd dan is mijn honger onmiddelijk over. Ruiters die hun paard weg doen wegens 'gedragproblemen' en geen moeite meer willen doen om er een oplossing voor te vinden of paarden die in erbarmelijke omstandigheden leven waarvan het lot niet echt een beter vooruitzicht biedt...
Als ik zo'n antwoord geef aan de mensen die mij zeggen dat een koe en een varken op dezelfde lijn staan als een paard dan zijn ze meestal wel stil en zitten ze daar met hun mond vol tanden. Om af te sluiten voeg ik er dan meestal nog aan toe: zet jezelf is in mijn plaats, hoe zou jij je voelen moest je hond op je bord krijgen? Vooral als je weet dat je er zoveel vriendschap van kan krijgen? En dan zeggen ze niks meer en wordt er meestal haastig van onderwerp veranderd :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:03

ik vind het gewoon niet lekker :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:03

Diva92 schreef:
Is het dan nu is niet aan ons van de paarden hun voorouders te bedanken door ze niet meer naar het slachthuis te sturen?
Daarbij als je hoort waarom sommige paarden in het slachthuis eindigen of in welke omstandigheden ze daarvoor leven en dan uiteindelijk naar de slachter worden vervoerd dan is mijn honger onmiddelijk over.
...........
Ruiters die hun paard weg doen wegens 'gedragproblemen' en geen moeite meer willen doen om er een oplossing voor te vinden of paarden die in erbarmelijke omstandigheden leven waarvan het lot niet echt een beter vooruitzicht biedt...

Hoezo eer je hun voorouders door ze in te laten slapen?
Ze worden of op gehaald door Rendac (en "vernietigd) of gecremeerd.

De meeste paarden in Nederland gaan naar het slachthuis omdat ze wat lichamelijks mankeren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:04

De paarden die nu leven hebben geen besef van hun voorouders die meeliepen in oorlogen.
Ik als vegetariër zou, als ik weer vlees ging eten, eerder paardenvlees eten dan ander vlees.
Paarden hebben vaak een goed leven gehad.
Filmpjes die je ziet van paardentransport en slachtingen zijn vaak niet hier in Nederland.

Daarbij: als een paard gedragsproblemen heeft, heb jij dan liever dat hij de handel ingaat of dat hij geslacht wordt?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:05

ossen werden ook gebruikt om karren te trekken?
koeien geven bijna heel hun leven melk.
Schapen leveren elk jaar wol.

Hoe bedank je die dan?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:05

Ik geloof niet dat een paard iets zal merken van onze dank door ze niet te eten...

Denk dat de reden om geen paardenvlees te eten vooral bij ons gevoel ligt, dus een ethische kwestie.

Een bio industrie voor paarden is er niet echt. Bij koeien en varkens wel. Maar in alle gevallen zou ik willen pleiten voor een goed 'scharrel' leven en een zo min mogelijk stressvol transport en dood.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:06

Ik eet geen paardenvlees omdat ik er niet tegenkan.Heb t een keer een beetje gegeten,maar stond vervolgens met mijn rug tegen de muur te schuren van de jeuk.Schijnbaar allergisch er voor.nou ja ik rauw er niet om

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:06

Maar die slechte omstandigheden hebben de varkens etc ook. En dan niet de laatste paar uur, maar gewoon hun hele leven.
Ik vind het best wel hypocriet, als je het al zo zielig vind, wordt dan gelijk helemaal vegetarisch.. Ik vind het onzin dat paarden beter zouden zijn als koeien, kippen, varkens en andere dieren. Ook al hebben de paarden ons vroeger geholpen in oorlogen en meer. Daar hebben de paarden van nu echt geen besef van. Plus dat elk ander dier ook zijn functies heeft. Denk aan wol, eieren, melk etc.
En ik denk ook dat het ze niet uitmaakt of ze nou opgehaald worden door rendac en verbrand worden, of opgegeten. Dood is dood..
Laatst bijgewerkt door Kingie op 08-01-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:07

Wat denk je hoe sommige koeien en varkens leven? Alsof die zo goed behandeld worden? Denk dat de meeste paarden toch een beter leven hebben gehad, en als ze dan toch naar de slacht gaan, waarom die dan niet eten, en een ander dier wel, vind ik wat hypocriet.
Nee, als het smaakt eet ik het, en dan maak ik echt geen onderscheidt tussen een koe, een varken of een paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:08

Ik vind warme paardenworst heerlijk.. ik sta zelfs een paar keer per jaar met rijbroek aan bij de paardenslager te wachten op een lekker warm stukje vlees.

De paarden die naar de slacht gaan mankeren allemaal iets. Zonde om zo'n dier te cremeren terwijl we er ook van kunnen eten.

Nog iets.. in de oorlog werden de paarden ook gewoon opgegeten als er hongersnood was. Pas geleden heeft er over het verhaal van "War Horse" hier nog een heel stuk over gestaan.

Maar natuurlijk ben jij vrij om te zeggen dat je geen paardenvlees wil eten.. dat betekent niet dat je het anderen op mag dringen het te laten. Ik vind dat je voedsel niet mag "verspillen" (ook al doen we dat in deze "rijke" tijd toch al veel te veel.. denk aan vlees over houdbaarheidsdatum, brood dat weggegooid wordt omdat het hard geworden is.. groenteafval etc. etc. etc.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-01-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:09

groot gelijk!!!

ik eet het niet, en ik wil het ook nooit eten!!!!!!!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:09

Ik eet geen paard omdat ik van het dier houd, maar als mijn pony ooit (bijf) atrose of iets dergelijks krijgt breng ik hem uitendelijk liefer naar de slacht dan dat ik hem in laat slapen.

Goof

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:10

Je kan het ook anders bekijken; eet hem op zodat hij je zelfs na zijn dood nog kan dienen :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:11

Voor mijn afstuderen maak ik een reportage over paardenvlees. Ik heb vrijdag voor het eerst een paard geschoten zien worden. Best heftig, je ziet een leuk paard binnenkomen en binnen een paar minuten is het over. Toch viel het me alles mee, ik heb nu geen moeite meer met paardenvlees eten. Zeker omdat paarden niet voor het vlees gefokt worden, zoals ander vee wel. De meeste paarden hebben een veel beter leven gehad. Veel dieren mankeren iets. Al heb ik nog nooit echt paardenvlees op, dus ik weet niet hoe het smaakt (uiteraard eet ik wel snacks enz).
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-01-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:13

Paard doet de mensen plezier tijdens zijn leven, en na zijn dood is hij wéér ergens goed voor, namelijk om opgegeten te worden. Meer eer kan een prooidier niet krijgen. imo dan.

Of gooi jij hem zomaar weg? Verspil je zijn lichaam?

Batlow

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:14

Zonder koeien is er een stuk minder melk :Y)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:14

nou ondanks dat ik van het edele dier paard hou vind ik dit stukje vlees erg lekker mijn mening is wel waarom geen paarden vlees en wel de koe of varken enz opeten deze dieren zijn op dezelfde wijze op deze wereld..
en wel om ons van levensmiddelen te voor zien de kip voor het ei en vlees/koe word opgehokt om maar melk tegeven elk jaar kalveren anders komt er geen melk en dan mogen ze na een zware bevalling nog geen eens genieten an hun kalf...

dus ja als ik wel de andere dieren eet eet ik ook vlees van een paard..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:15

de (meeste) mensen worden na hun dood ook orgaandonor.
waarom zouden paarden dan ook niets nuttig mogen doen na de dood?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:15

Gypsy schreef:
Paard doet de mensen plezier tijdens zijn leven, en na zijn dood is hij wéér ergens goed voor, namelijk om opgegeten te worden. Meer eer kan een prooidier niet krijgen. imo dan.

Als het paard een fijn leven heeft gehad en snel is geslacht eet ik hem gerust op...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:16

Ik vind paardenvlees heerlijk en ik eet het ook gewoon.
Ik vind het onzin en hypocriet om wel ander vlees te eten maar geen paard, dat zit gewoon tussen de oren.
Maar goed ik vind wel dat iedereen dat zelf moet weten.
Dat paarden vroeger hard voor ons gewerkt hebben dat zal allemaal vast, maar dat vind ik geen argument om geen paardenvlees te eten.
Nogmaals, ik wil niemand aanvallen ieder zijn eigen keuze.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:17

Myrthe92 schreef:
Wat denk je hoe sommige koeien en varkens leven? Alsof die zo goed behandeld worden? Denk dat de meeste paarden toch een beter leven hebben gehad, en als ze dan toch naar de slacht gaan, waarom die dan niet eten, en een ander dier wel, vind ik wat hypocriet.
Nee, als het smaakt eet ik het, en dan maak ik echt geen onderscheidt tussen een koe, een varken of een paard.

:j

Elmira30

Mijn moeder was ooit zo slim om mij paardenvlees te geven terwijl ik ziek was. Ik was 14 en "Penny"( Absoluut niet dat ik paardenvlees zou eten,want pony op manege was net ingeslapen ;( )...en ze bleef volhouden dat het koe was...tot ik beter was... }>

Nu eet ik het om andere redenen niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

xxMaxx schreef:
Gypsy schreef:

Als het paard een fijn leven heeft gehad en snel is geslacht eet ik hem gerust op...

Idd, veel varkens en koeien zouden jaloers zijn op een paardenleven.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:18

Ik eet JUIST vlees om hun te bedanken.
Afgemaakt worden ze toch wel. En een mens heeft nu eenmaal vlees nodig. Ja ik eet dus ook paardenvlees. Ik vind dat zelfs nog beter dan een koe of varken die een rotleven heeft gehad.
Daarbij is het de natuur dat we ze opeten en ik denk dat het heel eervol is en iets heel moois, dat een overleden dier een ander dier/mens kan voeden zodat die verder leeft.

Sorry hoor, maar vegetarisch zijn vind ik onzin als het om die reden gaat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:19

Paard is niet het enige dier wat hard heeft gewerkt voor ons. Ik heb medelijden met de andere dieren omdat aan hun niet gedacht wordt :D en toch zou ik ze nog opeten. Het is de natuur en we hebben het nodig