Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:08

Ik heb geprobeerd dit topic op de juiste plek neer te zetten, excuses als hij alsnog hier niet hoort.

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat ik topics tegenkom van jonge ruiters die met 'hulpmiddelen' rijden terwijl hier 9 van de 10 keer geen enkele aanleiding toe is, of dat ze geen idee hebben hoe ze deze moeten gebruiken. Of dat ik dingen tegenkom waarvan ik denk: 'Meid, je bent 14/15/16 jaar.. je zou beter moeten weten!'

Als dit soort dingen uit onwetendheid gebeuren, kan ik (met enige moeite) nog begrijpen waarom dit gebeurd. Maar als er vervolgens opbouwende/lichte kritiek op wordt gegeven, dan wordt er door deze jonge ruiters niet geluisterd, weten ze echt wel waar ze mee bezig zijn en rijden ze hun pony heus de vernieling niet in. En als er vervolgens wordt aangegeven dat ze er 'toch wel mee doorgaan', tja, dan heb je mij toch wel een tikkie kwaad..

Maar wat ik mij nu afvraag: Hoe kan dit gebeuren?
Hoe kan het dat mensen van deze leeftijd, waarop je (volgens mij, correct me if I'm wrong) toch rédelijk zelf moet kunnen nadenken, met deze hulpmiddelen rijden terwijl ze er duidelijk geen verstand van hebben? Hoe kan het dat ze totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn?
En bij wie ligt die fout?

AdnerB

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:16

ik ben het met je eens!

daarbij denk ik dat 'pubers' ook van alles willen doen omdat het er stoer uit ziet maar geen idee hebben wat voor schade ze kunnen aanrichten.
en ik bedoel echt niet alle 'pubers' of jonge meiden (of oudere:+ )

net zoals grote kinderen op kleine pony's die vinden dat het nog wel kan want mijn vriendin rijd er ook en op die is nog groter,pony laat geen tekenen van pijn zien,ik ben te lang maar niet te zwaar enz..

aan de ene kant is het goed om foto's op een forum zoals bokt te plaatsen omdat ze dan verschillende soorten commentaar en tips krijgen.
aan de andere kant horen ze dit soort dingen te leren op een manege/pensionstal..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:17

Je kan er niets aan doen denk ik. Maar om nou met z'n allen tegen de ts in te gaan is dan al helemaal geen goed idee. Dat gebeurd erg vaak in dit soort topics. TSjes zullen dan nog meer de kont in de krib gooien. Gelukkig zijn er mensen die dit wel subtiel kunnen (ik ben daar ook niet zo goed in). Hopelijk dat ook wij er wat van kunnen leren om op de juiste manier puberTSjes aan het denken te zetten zonder ze "aan te vallen"

Ik vermoed ook dat het aan de slechte tot geen begeleiding ligt. Karakter/thuisomstandigheden van de persoon doet natuurlijk ook veel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:19

We hebben gister samen in de zelfde topics gediscuseerd := . En tja , waar licht de fout ... Ik denk bij de ruitertjes zelf . Het is stoer om er een bijzet teugel bij te hangen want dan loopt ie mooier, of dat ziet er gewoon mooi uit , of dan lijkt het net een heel sterk paard die alleen maar met een bijzet teugel te houden is . Ik weet zeker dat dat bij vele de reden is . Natuurlijk niet bij allemaal . Maar wel dingen die ik vaak hoor.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:21

No_No schreef:
Ik deze topics gezien. Helaas reageren de tsjes er laconiek of afwijzen op.

Je kan er niets aan doen denk ik. Maar om nou met z'n allen tegen de ts in te gaan is dan al helemaal geen goed idee. Dat gebeurd erg vaak in dit soort topics. TSjes zullen dan nog meer de kont in de krib gooien. Gelukkig zijn er mensen die dit wel subtiel kunnen (ik ben daar ook niet zo goed in). Hopelijk dat ook wij er wat van kunnen leren om op de juiste manier puberTSjes aan het denken te zetten zonder ze "aan te vallen"

Ik vermoed ook dat het aan de slechte tot geen begeleiding ligt. Karakter/thuisomstandigheden van de persoon doet natuurlijk ook veel.

Nee het is natuurlijk niet slim om er vol tegenin te gaan.
En ik beken meteen: Ik maak me daar dan ook zeker schuldig aan. Maar aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen. Als er door de TS letterlijk wordt gepost 'Ik hoef geen kritiek, ik stop er toch niet mee', dan kan ik die woede en machteloosheid van menig bokker echt wel begrijpen.
Want iedereen wil toch het beste voor zijn/haar paard, maar ook voor die van iemand anders.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:22

De rede ligt toch ook SOMS bij de eigenaar denk ik :\

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:23

MaritAriel schreef:
We hebben gister samen in de zelfde topics gediscuseerd := . En tja , waar licht de fout ... Ik denk bij de ruitertjes zelf . Het is stoer om er een bijzet teugel bij te hangen want dan loopt ie mooier, of dat ziet er gewoon mooi uit , of dan lijkt het net een heel sterk paard die alleen maar met een bijzet teugel te houden is . Ik weet zeker dat dat bij vele de reden is . Natuurlijk niet bij allemaal . Maar wel dingen die ik vaak hoor.

*kuch* Moraalridders? :')

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:27

Bij echt jonge meiden is het vaak ontwetendheid door gebrek aan begeleiding, maar soms ligt het gewoon aan de persoon zelf.

Ik ben ook nog niet zo oud, en weet lang niet alles maar als ik zo'n commentaar kreeg van bokkers met een goedbedoeld advies, dan zou ik er toch zeker over nadenken..
En dat gebeurde in de topics gister niet..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:28

Ik rijd mijn pony ook met borst tuig en martingaal zonder reden...
Gewoon omdat ik het mooi vind :o

Maar ik ga ook zeker niet met bijzet teugels rijden en al die andere hulpmiddelen.
Gewoon weg omdat ik mijn paard ook zonder aan kan.
En als ik mijn paard niet aan zou kunnen heb ik nog altijd les :o

Edit: eerste stukje kwam een beetje verkeer over...
Ik bedoel dat mijn paard gewoon een martingaal om heeft omdat ik het mooi vind maar het hindert haar zeker niet.
Hij zit absoluut niet te strak en ik heb het ook met mijn instructrice overlegt :)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 28-12-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:29

Denk dat veel meiden in een opwelling een verzorgpony nemen en niet eens bekend zijn met een manege. Punt 2 leer je op een manege niets over hulpmiddelen dus kun je ze alles wijsmaken, misschien i dit hun zo uitgelegd dus is ht zo punt uit.
Het zijn juist de eigenaren die beter moeten weten, ik schop ze regelrecht van mijn paard af als ze aan komen zetten met deze bitten en hulpteugels. Als ze echt weten hoe ze het moeten gebruiken en ht is ECHT NODIG dan in heel goed overleg is het ellicht mogelijk. Maar een jong meisje wat schijnbaar bang is buiten naar buiten laten gaan met allerlei hulpmiddelen omdat ze dan mar weer eens buiten is geweest is not done!

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:31

ik herken hier wel dingen in ik ben zelf 14 jaar en ik weet ook wel waarom ze het willen...
het is gewoon van ik wil het allemaal zelf kunnen doen en daar resultaat mee boeken...
zelf ben ik niet van de resultaten maar meer van het lekkere ontspannen zonder zadel en lekker met een halstertje...

maar ik weet heel goed wat jullie bedoelen hoor en de kritiek dat vernederd en op dat moment denken ze (bij sommige) van iemand "bedreigd" me als jullie snappen wat ik bedoel ik ben er absoluut niet voor maarja...

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:32

Bij mij kwam de eigenaar aflopen met hulpteugels. Ik deed het goed volgens de eigenaar , maar was er toch tegen om zo een jong paard al met hulpteugels te rijden , dus ik stiekem die er af gedaan als ik alleen was , rijden ging natuurlijk niet meer zo goed , heb er toen verschillende keren bijna afgelegen. Maar de aanhouder wint , en heb het klaargekregen die dag zonder hulpteugels ! Nu rijd ik dat paard niet meer. Was toen 14 jaar denk ik , vorig jaar of twee jaar geleden.

Edit : het was een slof , wist totaal niet wat dat ding deed...

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:34

Hier was ook laatst een topic over dat kinderen te veel geld vragen.
Kijk: Er zijn altijd jongeren die op te kleine paardjes rijden, te veel geld vragen, of geen kritiek willen ontvangen.

Het zijnj niet altijd de jongeren maar er zijn ook genoeg volwassenen die ditzelfde hebben.
Dus je hebt altijd uitzonderingen op bokt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:35

sammy_rockey schreef:
ik herken hier wel dingen in ik ben zelf 14 jaar en ik weet ook wel waarom ze het willen...
het is gewoon van ik wil het allemaal zelf kunnen doen en daar resultaat mee boeken...
zelf ben ik niet van de resultaten maar meer van het lekkere ontspannen zonder zadel en lekker met een halstertje...

maar ik weet heel goed wat jullie bedoelen hoor en de kritiek dat vernederd en op dat moment denken ze (bij sommige) van iemand "bedreigd" me als jullie snappen wat ik bedoel ik ben er absoluut niet voor maarja...

Ja sammy soms snap ik heel goed dat die kritiek in hun ogen 'bedreigend' kan overkomen.
Maar we hebben het hier over de leeftijd 14/15/16 ongeveer..
Dan zou je toch op zn minst moeten nadenken over wat er gezegd wordt? En hier gewoon normaal op moeten reageren?
Natuurlijk zeg ik niet dat je het er mee eens moet zijn. Als zij goed kunnen onderbouwen waarom ze hier mee rijden, wat de consequenties ervan zijn en waarom het nodig is, hoor je mij echt niet klagen.
Maar als er wordt gezegd 'Ik wil het zo' en 'Ik blijf toch lekker zo doorrijden' dan ben je écht niet goed bezig.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:35

Ik rij vaak met een martingaal, die laatst is ingeruild voor een borsttuig, omdat ik dan mijn pony net iets meer bij me kan houden.
Ik heb ook een tijdje met een slof gereden, omdat de pony gevaarlijk werd voor mij, maar ook voor mijn instructeur, daarom is hij nu ook verkocht, want hij bleef gevaarlijk.

Is dat reden genoeg?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:35

Sommige meiden van 16 zijn al volwassen, anderen denken op hun 25 ste nog niet na over wat ze doen. Veel licht er bij eigenaar, als die ook niet weet wat ie doet is het echt foute boel. Vaak zie je iets op een forum of tv en denkt o dan doe ik dat ook maar want dan loopt het paard wel netjes. Bokt is wat dat betreft heel fel op hulpteugels maar op andere forums word het als DE oplossing gezien

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:37

Xnk deze reactie is dan een beetje overbodig niet? Tuurlijk doe je hier verstandig aan als het beest gevaarlijk is vr jou....

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:37

matasja schreef:
Xnk deze reactie is dan een beetje overbodig niet? Tuurlijk doe je hier verstandig aan als het beest gevaarlijk is vr jou....

Ik heb wel meer gezeik erover gehad en commentaar, dus dan vraag ik het hier maar :o

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:38

Mglii____ schreef:
Bij mij kwam de eigenaar aflopen met hulpteugels. Ik deed het goed volgens de eigenaar , maar was er toch tegen om zo een jong paard al met hulpteugels te rijden , dus ik stiekem die er af gedaan als ik alleen was , rijden ging natuurlijk niet meer zo goed , heb er toen verschillende keren bijna afgelegen. Maar de aanhouder wint , en heb het klaargekregen die dag zonder hulpteugels ! Nu rijd ik dat paard niet meer. Was toen 14 jaar denk ik , vorig jaar of twee jaar geleden.

Edit : het was een slof , wist totaal niet wat dat ding deed...

Een slof, helemaal lekker. :')
Maar inderdaad, de aanhouder wint. 9 van de 10 keer zijn deze hulpmiddelen helemaal niet nodig!
(en dan heb ik het nu alleen even over jonge ruiters met hun pony)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:40

xNK schreef:
Ik rij vaak met een martingaal, die laatst is ingeruild voor een borsttuig, omdat ik dan mijn pony net iets meer bij me kan houden.
Ik heb ook een tijdje met een slof gereden, omdat de pony gevaarlijk werd voor mij, maar ook voor mijn instructeur, daarom is hij nu ook verkocht, want hij bleef gevaarlijk.

Is dat reden genoeg?

Als je pony écht te gevaarlijk voor je was, en hij is naar iemand toegegaan die hem wel 'aankon' om het maar even zo te zeggen, dan is echt niet erg. Jij en je pony zijn dan allebei beter af, toch? :)
Het was vast geen pony met kwaad in de zin, maar waarschijnlijk pastten jullie gewoon niet goed bij elkaar. Kan gebeuren.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:40

Enige bijdrage: Was dat 20 jaar geleden ook niet zo? Reed men toen op jonge leeftijd ook niet al met een scherp bit, slof, martingaal en noem maar op?

We maken fouten. Leren daarvan en wijzen uiteindelijk op de jongere generatie dat ze niet weten wat ze doen.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:41

Inderdaad , niet nodig , eerste keren reed ik zonder , ging perfect , inneens moest ik met ... Ik dacht wat ? Vanaf dan kon je zonder gewoon niet meer rijden ? Waarom was die dan nodig ? Gewoon omdat het paardje zijn kop in de grond stak... Werd alleen maar erger met slof.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:43

matasja schreef:
Sommige meiden van 16 zijn al volwassen, anderen denken op hun 25 ste nog niet na over wat ze doen. Veel licht er bij eigenaar, als die ook niet weet wat ie doet is het echt foute boel. Vaak zie je iets op een forum of tv en denkt o dan doe ik dat ook maar want dan loopt het paard wel netjes. Bokt is wat dat betreft heel fel op hulpteugels maar op andere forums word het als DE oplossing gezien

Dus blijkbaar ben ik op mn 16e heel volwassen dat ik wél nadenk over wat ik doe (even op het gebied van paarden dan he, laten we het maar niet over school gaan hebben :') ) en wat voor consequenties dat heeft..

Vind ik best zorgelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:45

het ligt aan de instructie...die niet goed is of geheel ontbreekt.
En wees eerlijk...wat is 16 jaar nou?Dan ben je gewoon een beginnen,op enkele uitzonderingen na.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:45

ik ben maar 13 , en heb een verzorgpaardje ,
ik rij niet om stoer te doen ofzo maar voor het plezier , te willen bijleren ,
ik doe dat paardje zeker geen pijn !
het paard is ook nog maar 4 en sinds september zadelmak ,
en is nog niet van de simpelste ,
ik rij echt niet om stoer te doen !