Lessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cittagilera

Lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:23

Hallo mede ruiters,

Een vriend van mij wil een keer een paard huren om door de bossen te rijden.
Maar hij heeft nog nooit gereden.
Nu wil hij eerst 2 weken elkedag lessen en dan in de derde week een paard huren om een dag tocht te maken.

Nu vroeg hij aan mij of dat genoeg was?
Ik heb echt geen idee dat is per persoon verschillend.

Nou is mijn vraag weer of dat wel genoeg lessen zijn om de basis te kennen en om verandwoord een paard te huren.

Al vast bedankt1:d

Anoniem

Re: Lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:25

Bij ons worden van die intensieve spoedcursussen gegeven en vaak kan aan het eind van de week een rustig buitenritje gemaakt worden.
Dus als hij een niet lte moeilijk lijf heeft en geen angst heeft, heb je denk ik een goede kans dat je een rustig dagritje (met voldoende pauzes) kunt doen.

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:28

Angsten heeft hij wel degelijk haha
Dat had ik ook heel lang maar ik kon na twee weken wel draven enzo al vondt ik het wel eng.
Maar dat is vrij normaal ( ik rij ruim anderhalf jaar geen een keer gevallen) dus a waar ben je bang voor.

Maar als ik het zo zie is 2 weken wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:30

Twee weken als hij angst heeft? Betwijfel ik hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:59

Persoonlijk vindt ik het niet verantwoord. Je gaat met een paard wel de openbare weg op, paard is en blijft onvoorspelbaar en kan altijd schrikken. Ik denk niet dat je in 2 weken voldoende leert om enigszins veilig de weg op te kunnen. Neem aan dat hij sowieso begeleiding krijgt maar ik weet niet, 2 weken dagelijks lessen zegt nog niet zoveel. Het wil niet zeggen dat je in korte tijd meer leert dan wanneer je gewoon rustig aan dingen kunt verwerken en vervolgens wel goed doen. Ook weet ik niet wat z'n verdere ervaring is met paarden in het algemeen?
En angst? Waarvoor heeft hij precies angst. Want ik weet niet of je dat voldoende kunt overwinnen in 2 weken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:04

Naar mijn idee niet genoeg.
Waarom wil je vriend dit?

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:43

Nou ja ik denk wat iedereen heeft in het beggin.
Ik vondt de eerste lessen ook wel erg eng maar naar 2 of drie lessen zakte het weg :D
Het lijkt hem gewoon erg leuk om een keer te doen.
De plek waar hij wil rijden een keer is op een land goed en er zijn geen openbare wegen btw;)
Ik ben er ook een keer geweest erg mooi en leuk :D

Ik had het rijden opzich vrij snel onder de knie.
Maar ik weet dus niet wat het gemiddelde was.
Ik lesde 1 x in de week en na een maand ongveer reed ik door het twiske
Ben toen niet wezen draven of zo maar gewoon rustig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:45

En wat was er gebeurd als je paard geschrokken was en een goede huppel had gemaakt? ;)

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:16

Het hangt van zoveel factoren af.

Hoe soepel is jou vriend op dit moment?
Hoeveel angst heeft jou vriend?
Hoe is de kwaliteit van de lessen?
Hoe makkelijk is het paard waar hij mee naar buiten gaat?
Hoe druk is de omgeving waar hij gaat rijden?

En dan kan ik nog wel even doorgaan.
Persoonlijk denk ik wel dat 2 weken een beetje krap is eigenlijk.
Ik zou zeggen bij twijfel niet doen.

Maar waarom wil jij vriend dit perse op deze manier?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:10

ik vind het krankzinnig dat mensen zonder ooit les te hebben gehad efkes een ritje gaan maken te paard. Ik snap ook niet dat er maneges zijn die zich daarvoor lenen.
Ik zelf ben voorstander om iemand die nog niet kan rijden op het paard aan de longeerlijn te zetten. En dan niet de teugels in handen geven, maar een touwtje aan het zadel vast maken. Kan hij daar mooi aan vasthouden en zijn balans zoeken, i.p.v. in de mond van het paard. En hij kan zich ook tegenhouden bij het lichtrijden, zodat hij niet in het zadel terugploft. Dat is ook fijner voor het paard, en voor de ruiter zelf.

We weten eigenlijk niet beter, maar als je moet leren rijden zijn er zoveel dingen tegelijk waar je aan moet denken, dat is eigenlijk veel te moeilijk. Ik pleit er voor dat iedereen begint met lessen aan de longeerlijn. Om de balans te vinden (zonder iets vast te houden kunnen galopperen en draven), wat iemand ook meer zekerheid geeft in het zadel.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:24

Ik denk niet dat het verantwoord is, bij ons is een spoedcursus van 3-4x per week lessen voor een maand enkel en alleen voor de Sint voordat hij op de fanfare-straaljager-heipaal-bomproof schimmel stapt, een ander paard zouden we hem echt niet mee de straat op sturen, al was het maar voor een buitenritje.
Nu vraag ik me ook af wie zijn paard verhuurt aan iemand met 2 weken ervaring, of zijn de lessen op dezelfde stal? Dan nog, ik zou het niet aandurven.
met 2 weken dagelijks lessen kan je een struikelend paard niet uitzitten, laat staan dat ie ergens van zal schrikken. is zo'n paarden taxi dan geen goed idee, dat je aan de hand (dus met begeleider er naast met paard aan touw) naar buiten gaat, of dat met meerdere paarden aan zo'n lange buis (geen idee hoe het heet) ?

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:42

Ik vind het heel onverstandig. Als ik.zelf al naar mijn lessen kijk is 2 weken echt te weinig, ook iedere dag. Ja, je kent de basis, maar zit absoluut nog niet stevig in het zadel, dat duurt maanden. Ik moest zelf eerst 2 lessen aan de longe, fatsoenlijk leren lichtrijden, daarna 3 lessen in mijn uppie los om ook het sturen te leren, daarna groepsles, waarbij ik pas na 4 lessen ofzo mijn eerste galopje mocht doen (met vasthouden!) Dat zijn dus al 9 lessen en dan kun je de galop niet fatsoenlijk uitzitten. Slaat je paard buiten op hol of springt hij ergens van weg, lig je er meteen naast. Ik vind het dus echt onverstandig, de meeste paarden zijn namelijk buiten schrikkeriger dan in de les/bak. Je zegt ook dat je vriend angst heeft en je legt het uit als beginnersangst, hier heb ik dus absoluut geen last van gehad, was alleen super blij, enthousiast en een klein beetje nerveus (keek er al dagen naar uit en kreeg een groot paard), maar absoluut geen angst. Als het aan mij lag had ik mijn eerste galop nog gereden voordat ik in de groepsles kwam :P

Waarom wilt je vriend dit eigenlijk? Is er begeleiding bij die uitrit (wel aan te raden)? je zegt wel er zijn daar geen openbare wegen, maar je moet wel eerst op het terrein komen. Als hij die rit echt wilt maken zou ik meer dan 14 lessen nemen, anders aan een halstertouw mee met een goede begeleid(st)er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:19

Tammy_ schreef:
Ik denk niet dat het verantwoord is, bij ons is een spoedcursus van 3-4x per week lessen voor een maand enkel en alleen voor de Sint voordat hij op de fanfare-straaljager-heipaal-bomproof schimmel stapt, een ander paard zouden we hem echt niet mee de straat op sturen, al was het maar voor een buitenritje.

Wij bieden spoedcursussen aan voor niet-Sinten maar dan heb je dus 3x per dag privéles, beginnend aan de longe, en rustig uitbouwend. Juist omdat je dan niet steeds een week er tussen hebt, gaat het dan echt heel veel sneller. Je maakt dan echt een kickstart. De meesten kunnen eind van de week een stap-draf-buitenritje aan op een braaf beestje, en galopperen in de bak los.
Maar je hebt het dan dus wel over 21 privelessen op zeer korte termijn.
2 weken lang elke dag 1 les zal dat resultaat doorgaans op geen stukken na evaren.

bibi1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:23

Zelf zat ik in een vergelijkbare situatie, zou ook graag een paard willen huren en lekker buiten rijden, echter heb ik al jaren niet meer gereden en dus niet (meer) alles onder de knie.

Aangezien ik mijn verantwoordelijkheid nemen wil, heb ik er voor gekozen dat ik pas een paard ga huren als ik langere tijd les heb gehad, naar mijn idee een stuk veiliger voor de omgeving, het paard en mijzelf (ongeluk kan in een klein hoekje zitten).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:33

Oh dan kan hij prima op buitenrit hoor. In een hittax welteverstaan. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:35

-> PP

Cootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:43

2 weken lijkt mij erg kort! ik heb vroeger veel gerede met me zus nu al een hele tijd niet meer maar voor ik weer echt ga rijden wil ik eerst weer goed lessen voor ik het strand of de duinen in ga

grtz:)

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:11

Bij ons op de manege zijn soms buitenritten voor beginners, "alleen stap en draf" staat er dan op de site.
Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat paarden niet kunnen lezen ;) .

Kortom: ik les nu ruim een half jaar twee keer per week, ga nog niet buiten rijden en als ik zie hoe mijn lespaard in de bak schrikt van bijvoorbeeld iemand die met een paraplu langsloopt, dan wacht ik nog even met mijn eerste buitenrit!

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 00:49

Hmm okey als ik hier zo het 1 n ander lees is het dus niet aan te raden en zijn twee weken elkedag 1 uur les niet voldoende?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:56

Misschien wel maar ik zou nog geen uur doen maar ene half uur.
wel elke dag, en eerst aan de longeerlijn totdat hij kan galopperen en kan lichtrijden zonder het nodig te vinden zich ergens aan vast te houden. En dan hangt het natuurlijk af van hoe snel hij het leert.

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:51

Okey hoezo geen uur ik had verteld minimaal een uur.
Thx 4 the info alvast

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:10

Elke dag een uur oefenen voor iemand die nooit gereden heeft, die kan straks niet meer lopen van de spierpijn. Dan liever 2 x half uur per dag.

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:21

Okey nou mooi het is dus mogelijk :D