Het gebruikersgemak van paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Het gebruikersgemak van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:42

Hallo Boktleden :wave: ,

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat het lijkt dat er steeds meer mensen kijken naar het ideaalbeeld in zo weinig mogelijke tijd.
Alles moet helaas zo snel mogelijk.
Steeds meer mensen kopen hun eerste pony/paard na weinig ervaring met het paardrijden op zich.
Waardoor er vaak niet rieel door deze mensen word gekeken na hun eigen niveau en kopen dan een paard die meer niveau heeft dan hun zelf of een jong paard.
Jammer genoeg krijgt het paard of instructie hierdoor vaak de schuld omdat het paard dan als een gemene bok word beschouwt of de instructie niet kan les geven. :n

Of bijvoorbeeld:

Er word helaas nog steeds te weinig gekeken naar het paard, maar meer naar het eigenbelang van de mens in mijn ogen.
Sinds een poosje sta ik op een nieuwe pension stal met veel weidegang! (Mijn ogen zijn eindelijk geopend, daarvoor dacht ik ook al echt dat ik op de goede weg zat! :') )
ik heb dit dus bewust gedaan voor mijn paard en dus ook 's winters iedere dag na buiten kan.
In mijn ogen hoort ieder paard naar buiten en niet omdat het voor de ruiter gemakkelijker is.
De meeste mensen rijden nog geen 1 uur per week met plezier, maar je paard staat wel 24/7 (voornamelijk 's winters) op stal omdat het 'fijner' is voor de ruiter.
Waarom word hier niet over gepraat? of is dit een taboe onder deze ruiters?? :)

Is het dan niet belangrijk dat er word gekeken naar het paard wat bij je past? en wat het beste voor je paard is!??
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 11-12-11 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het gebruikersgemak van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:45

Paarden dienen zich maar aan te passen aan ons en ze worden vermenselijkt. Dat is het grote probleem van de sport.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:48

Nou 9 van de 10 keer vind ik het persoonlijk juist een GOEDE keuze als een ruiter een paard koopt van een hoger niveau. Wat ik veeeeeel erger vind zijn de mensen die niet kunnen rijden en wel even denken een jong (of zelfs groen) paard te gaan rijden/trainen. Dat vind ik echt vele malen erger, omdat 95% van deze paarden later als probleem paard beschouwt gaan worden of zoveel problemen gaan krijgen met het lijf dat ze veel pijn hebben en het dier beschouwt wordt als gevaarlijk of weet ik wat.

Wel ben ik het volledig met je eens dat problemen direct op het paard of de instructeur of aan wat dan ook afgeschoven wordt. Ook dat mensen een paard binnen korte tijd op een ho(o)g(er) niveau willen hebben wat eigenlijk niet te behalen is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:51

Quir schreef:
Nou 9 van de 10 keer vind ik het persoonlijk juist een GOEDE keuze als een ruiter een paard koopt van een hoger niveau. Wat ik veeeeeel erger vind zijn de mensen die niet kunnen rijden en wel even denken een jong (of zelfs groen) paard te gaan rijden/trainen. Dat vind ik echt vele malen erger, omdat 95% van deze paarden later als probleem paard beschouwt gaan worden of zoveel problemen gaan krijgen met het lijf dat ze veel pijn hebben en het dier beschouwt wordt als gevaarlijk of weet ik wat.

Wel ben ik het volledig met je eens dat problemen direct op het paard of de instructeur of aan wat dan ook afgeschoven wordt. Ook dat mensen een paard binnen korte tijd op een ho(o)g(er) niveau willen hebben wat eigenlijk niet te behalen is.

Dit bedoelde ik ook meer, in een jong paard zit veel meer werk (ervaring) in dan een wat ouder paard!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:52

Ah dat zie ik hier ook, paarden die nooit lekker buiten komen om eens te bokken en te viezeriken in het zand, het paard wordt van stal geplukt om even te rijden, er wordt gescholden op het paard omdat hij ondeugend is.. of omdat hij gewoon te stijf is om te lopen... gek he
De mogelijkheid om het paard zelf buiten te zetten in de paddock is er altijd maar dat schijnt teveel werk te zijn voor de eigenaren. Paard moet dus 24 uur wachten totdat hij weer gezadeld wordt en dan is het de bedoeling dat hij nog netjes luistert ook.
Mijn beessies komen elke dag buiten, al is het maar een uurtje als het erg vies nat winderig weer is net als van de week.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:52

Er wordt niet over gepraat, juist omdat het zo lekker makkelijk is als paardlief de hele dag op stal staat. Iedereen op zo'n plek heeft hetzelfde idee hierover. Dus er wordt niet over gediscussieerd, iedereen begrijpt elkaar :)
Mijn pony's kunnen wel lekker de hele dag op de wei, in weer en wind, 's avonds doe ik ze wel naar binnen (in hun stal van 4x4).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:54

DDW1190 schreef:
Quir schreef:

Dit bedoelde ik ook meer, in een jong paard zit veel meer werk (ervaring) in dan een wat ouder paard!

Dan zijn we het wel over eens, maar zo begreep ik het even niet.

Gelukkig heb ik mijn beesten aan huis en gaan ze ongeacht het weer ALTIJD naar buiten, ja ook met -30 en ruim een meter sneeuw (paarden staan in Zweden). Alleen met onweer haal ik ze naar binnen, omdat ik dan echt een enorm rot gevoel heb als ze buiten staan (geen idee waarom...).

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:57

ik vind dat iedere ruiter zich eerst moet verdiepen in het wezen paard, in het lichaam van een paard en de geest van een paard. En dan bedoel ik niet op een vage manier maar heel praktisch. Hoe zit een paardenlichaam in elkaar, wat kan het paard ermee en wat niet. Hoe zit het beweginsapparaat van in paard in elkaar. En ook zijn hoofd, mond, ademhalingsorganen etc. En vervolgens hoe denkt en functioneert een paard in het wild, wat gaat er in ze om. En wat heeft hij van ons nodig. Paarden die veel op stal staan, vind ik eigenlijk niet meer kunnen in deze tijd. Er is nu toch al zoveel kennis beschikbaar. Dat zou anders moeten! Maar de meeste beginnende ruiters zijn kinderen en die luisteren gewoon naar de instructeur die alleen maar zegt 'been' en 'handen laag' etc. Dus die ruiters missen de basiskennis over paarden en kunnen later als ze die nog steeds niet hebben ook vaak problemen met hun paard niet oplossen. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze gebrek aan kennis hebben.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:59

woha, -30, das pas koud, haha. Gelukkig mogen wij met extreem weer de binnenbak gebruiken als paddock, even benen strekken, maar dit komt eigenlijk zelden voor in ons kikker landje

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:00

Anncor:Ben het geheel met je eens, alleen word dit de ruiters niet meer geleerd zoals vroeger!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:07

Ik zie ook liever dat een beginner eerst maar gewoon op een manege begint (een goede wel te verstaan) en dat dan in ieder geval de basis erin zit. Dat diegene fatsoenlijk kan lichtrijden, galopperen, een paard op kan zadelen. En dan heb ik liever dat ze een wat rustiger paard kopen met ervaring, daar kan je alleen maar van leren.
Ik heb nu ook net mijn paard, hij is vandaag voor het eerst daar naar buiten geweest. Helaas kon hij gisteren niet naar buiten omdat het erg druk was en de pensionhouder er liever bij wilde zijn om even in de gaten te houden of de kudde hem wel accepteerde. Ik kon alleen 's avonds komen en ben toen zelf met hem gaan wandelen, dat hij toch even uit de stal kwam. Het is niet hetzelfde als de wei in, maar het is beter dan niks. Verder gaat hij nu wel gewoon 's ochtends de wei in en wordt hij er ergens laat in de middag weer uitgehaald. Daar ben ik dus wel blij mee (:

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:10

Majolen schreef:
woha, -30, das pas koud, haha. Gelukkig mogen wij met extreem weer de binnenbak gebruiken als paddock, even benen strekken, maar dit komt eigenlijk zelden voor in ons kikker landje

Dat is inderdaad echt koud en moet je nagaan. Als het -10/-15 is gaan de paarden languit in de sneeuw liggen omdat ze het warm hebben. ;)

Trouwens is mijn beest ook gewoon een sport paard (KWPN), dus ras maakt hierbij ook niks uit. ;)

Vind het ook schandalig dat er zoveel stallingen zijn die niet eens grond hebben!! Hooguit 1 of 2 paddocks, maar wel 50 stallen. Vaak mogen ze in de rijbanen dan niet eens los. Daar zou de eerste stap al gezet moeten worden, al gaan ze maar alvast 2 uurtjes naar buiten. Ben je al een heel eind!!

In Zweden zijn die wetten (gelukkig) er wel en moeten de paarden verplicht naar buiten en ook de stal oppervlakte moet aan regels voldoen. Dat moeten ze in Nederland ook eens gaan doen.

Goldenarrow: ik ben het niet met je eens dat je maar op een manege moet gaan beginnen. Op manege's in Nederland leer je tegenwoordig nog maar amper rijden, vooral trekken en schoppen. Daarnaast kan je niet leren rijden op afgestompte paarden en pony's. Je kan nog altijd beter gaan leren rijden bij iemand die een hoog opgeleid paard heeft en zo meteen vanaf de 1e stappen op de JUISTE manier leert rijden. Zo iemand kan gemakkelijk binnen een jaar op een goed niveau zijn!!! Manege ruiters kunnen echt niet veel meer dan veel verkeerde dingen gaan af leren.

Ik heb echt nog geen enkele manege gevonden die met hoger opgeleiden paarden op een paard en ruiter verantwoorde manier leren rijden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:13

Inderdaad en als die er zijn word dat binnen 2 maand wel minder voor die paarden!
Het is gewoon jammer want als je een keer per week les krijgt leer je ook een stuk minder in mijn ogen dan als je iedere dag tussen de paarden bent.
Daar doe je in mijn ogen de meeste ervaring op!

Bovendien, word het allemaal wel gezegd in bijv. de P&S maar heb het helaas nog niet gezien in praktijk dat de stal (regelgeving) al is verandert!
Ik vind het ook belangrijk dat de paarden voldoende licht te zien krijgen, vaak staan ze maar in donkere stallen met weinig ventilatie!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:16

Ik zei ook een goede manege ;) Daarbij is dat een heel andere discussie. Ik zie alleen liever dat iemand gewoon les krijgt dan zelf maar wat loopt aan te klóten. Of een paard koopt en wel les krijgt, maar uiteindelijk toch het paardrijden niet leuk meer vindt en het paard weer wegdoet. Lijkt me beter dat je eerst kijkt of je het überhaupt wel leuk vindt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:25

goldenarrow schreef:
Ik zei ook een goede manege ;) Daarbij is dat een heel andere discussie. Ik zie alleen liever dat iemand gewoon les krijgt dan zelf maar wat loopt aan te klóten. Of een paard koopt en wel les krijgt, maar uiteindelijk toch het paardrijden niet leuk meer vindt en het paard weer wegdoet. Lijkt me beter dat je eerst kijkt of je het überhaupt wel leuk vindt.

Ook goede manege gebeurt dat niet. ;)
En als jij er 1 weet, dan ga ik er direct langs! Maar die zijn er echt niet.

Weet je wat tegenwoordig het grootste probleem is, vele krijgen les maar de manier hoe de ruiters op de instructeurs reageren. Is gewoon rond uit schandalig!! Ook zijn er genoeg instructeurs die nooit les moeten geven, omdat ze gewoon niet weten waar ze het over hebben en die zijn er helaas veel en veel te veel.

Om te kijken of je paard rijden leuk vind heb je geen eigen paard voor nodig inderdaad, maar op een manege zal je dat nooit zeker weten... Waar ik wel een voorstander van ben is eerst een bijrijdpaard zoeken, dan weet je pas wat paarden houden inhoud.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:27

Oh dat van die wetten in Zweden vind ik wel erg goed! Dat zouden ze hier ook eens in moeten voeren! :) Maar dat heeft natuurlijk veel financiele consequenties voor die manege's/ pensionstallen...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:58

Quir schreef:
goldenarrow schreef:

Weet je wat tegenwoordig het grootste probleem is, vele krijgen les maar de manier hoe de ruiters op de instructeurs reageren. Is gewoon rond uit schandalig!! Ook zijn er genoeg instructeurs die nooit les moeten geven, omdat ze gewoon niet weten waar ze het over hebben en die zijn er helaas veel en veel te veel.

Om te kijken of je paard rijden leuk vind heb je geen eigen paard voor nodig inderdaad, maar op een manege zal je dat nooit zeker weten... Waar ik wel een voorstander van ben is eerst een bijrijdpaard zoeken, dan weet je pas wat paarden houden inhoud.
Dat de manier waarop ruiters op de instructeurs reageren schandalig is, kan niet aan de manege liggen.
Verder vind ik de laatste manege waar ik heb gereden zeker een goede. Er waren sowieso 2 instructrices (waarvan 1 ook de eigenaresse was) waar ik erg veel van geleerd heb. Het is dat ik later in een beginnersgroep werd geplaatst omdat ik niet op de tijden kon waar de gevorderde groepen waren, maar verder vind ik dat gewoon een erg goede manege. En niet alleen vanwege de manier van lesgeven, maar de paarden kwamen er ook gewoon iedere dag een aantal uur in de wei en er werd goed voor ze gezorgd. Maar zoals ik al zei is dat een andere discussie.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:25

Tja, wij hebben op stal ook veel paarden staan en maar 6 paddocks, (das een nadeel van de stad denk ik) is soms weinig maar gelukkig gaan de meeste paarden in groepen van 4-6 naar buiten dat scheelt een berg er is altijd wel een paddock vrij, plus dat je paard altijd buiten komt mocht je een keer ziek zijn, er is altijd wel iemand van de groep die de beestjes buiten zet.

Wat ik ook veel zie helaas, is dat een paard alleen buiten in de paddock wordt gezet, omdat het paard bang is van andere paarden wordt er dan gezegd. Of omdat de eigenaar bang is dat het paard wordt beschadigd of dat een ander paard de manen eraf knauwt, etc.. etc..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:31

-> PP

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:36

Quir schreef:
goldenarrow schreef:

Inderdaad die is inderdaad moeilijk te vinden, alhoewel bij onze oude manege hadden de paarden het wel goed qua lessen en worden ze niet echt heel veel gebruikt als ik sommige maneges zo zie en hoor!

Het is gewoon jammer, dat mensen steeds meer voor zichzelf kiezen in plaats van hun paard!
Je kunt mij niet wijs maken dat paarden het niet fijn vinden om buiten te staan..

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:00

Wij proberen zoveel mogelijk onze drie paardjes buiten te zetten, tenzij de weersomstandigheden dat niet toe laat. Nu is de bak vol met water en het land te nat, dus gaan ze wat korter naar buiten. Maar gaan eind van de middag de stal weer in en hebben dan lekker wat te eten. Wij kijken altijd wel wat het beste is voor onze paardjes, en hopen ook dat ze dat fijn vinden.