jong kind op grote KWPN ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

jong kind op grote KWPN ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:21

hoi bokkers,
ik vroeg me iets af of dit veilig is.
Ik heb een brave KWPN ruin en nu heeft men nicht mij gevraagd of haar dochtertje hem af en toe zou mogen rijden. Dit is voor mij geen probleem, maar mijn paard is 1.67m hoog en men achternichtje is maar 3 jaar oud.
Ze zit op een spesiale school omdat ze licht autistisch is, daar rijden ze 1 keer per week op pony's en men achternichtje bloeid dan voledig open, vandaar.
Nu was mijn vraag of dit veilig zou zijn?

ps. ik zal altijd men paard dan begelijden, en hij heeft al lang niemand afgeworpen, men chiwawa ligt ook vaak op zen rug.

iza_viv

Re: jong kind op grote KWPN ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:22

als jij der bij blijft denk ik niet dat het kwaad kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:24

Ik zou altijd iemand ernaast laten lopen, als ze valt, valt ze ook van grote hoogte, lijkt me niet echt veilig. Als ze 3 zijn zullen ze met ponyrijden ook niet los worden gelaten. Dus iemand die het paard vasthoudt en iemand die het meisje begeleid, anders niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:25

Ik blijf er altijd bij, zo ver was ik ookal. xx
bij een paar weken zullen we eens zien wat het geeft dan xx

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:25

Paarden hebben zelf niet zo door hoe groot de ruiter is. Ik reed met mijn 1.50 ook een groot gelders tuigpaard en kwam amper onder het zadel uit. Die brave sukkel deed precies wat ik zei :+

Shetjes zijn veel gevaarlijker, die denken zelf na :+

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:29

Arabesk schreef:
Shetjes zijn veel gevaarlijker, die denken zelf na :+

:= := Daarmee sla je de spijker best wel op zijn kop.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:33

en zorgen dat ze zo goed mogelijk in t zadel kan blijven zitten, met misschien een riempje aan het zadel ?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:37

RT-P >> PP

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:47

Paarden blijven altijd onvoorspelbaar, maar het lijkt mij veilig zolang je er zelf naast blijf lopen (zoals je zelf ook al zegt). Ik denk juist dat het heel goed is om autistische kinderen (in welke mate dan ook) met paarden in contact te brengen. Ik weet niet of je ooit het boek 'De paardenjongen' van Rupert Isaacson hebt gelezen of de film/documentaire van hem hebt gezien? Ontzettend mooi! dit is de link van de trailer van de film http://www.youtube.com/watch?v=cYkT_GndKtE

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:49

Denk dat het helemaal geen kwaad kan. Het enige waarmee je rekening mee moet houden zijn de gewrichten van het kind, dus niet te lang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:53

Dochter is op deze foto ik meen 4 jaar:

Afbeelding

Zij rijdt op deze foto's op mijn Fries:

Afbeelding

Ik zou jou adviseren er naast te blijven lopen, zo hebben wij het ook gedaan in het begin.
Hier rijdt ze al een half jaar op hem.
Maar de tips die ik je wil geven:

* Voltigesingel gebruiken, liefst eentje met 2 handvaten. Hebben ze een goede houvast aan
* Altijd passende cap op, liefst ook rijbroek en natuurlijk veilig schoeisel:
* paard altijd met hoofdstel en aan de longe en in een bak met zandbodem voor het geval dat ;)

Nou die laatste 2 zul je zelf al bedacht hebben, maar die eerste is echt een goede tip!
Zoon, (met lich beperkingen) reed ook op die manier erop. Evt zelf met beugels eraan als ze dat fijner vinden...

Inmiddels is dochter bijna 7 en heeft d'r eigen pony...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:38

Kan prima, zolang je er naast blijft lopen.

Op mijn oude ruin (toen nog een een jong fris paard) hebben eens 3 jonge autistische kinderen gezeten met een zeer beperkte motoriek) dieren voelen meestal wel aan wanneer ze voorzichtig moeten zijn, mits ze eerlijk zijn tenminste.... En ook op mijn jonge merrie van destijds 3,5 jaar heeft een onervaren ruitertje gezeten van 6 jaar... Ze heeft keurig haar rondjes gestapt, gedraafd en gegallopeerd. Maar zorg gewoon dat je zelf contact houd het met paard, just in case.

Mijn zoontje van 2/3 zit ook heel regelmatig op alle paarden. Gaat prima :)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:25

Ik ben wel van mening dat een capje in dit geval niet genoeg is. Schrik het paard ergens van ... dan is het een hele smak en paardenhoeven kunnen onbedoeld veel schade veroorzaken. Bodyprotector lijkt mij ook op zijn plek.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:48

Zilfstar schreef:
Dochter is op deze foto ik meen 4 jaar:

Afbeelding

Zij rijdt op deze foto's op mijn Fries:

Afbeelding

Ik zou jou adviseren er naast te blijven lopen, zo hebben wij het ook gedaan in het begin.
Hier rijdt ze al een half jaar op hem.
Maar de tips die ik je wil geven:

* Voltigesingel gebruiken, liefst eentje met 2 handvaten. Hebben ze een goede houvast aan
* Altijd passende cap op, liefst ook rijbroek en natuurlijk veilig schoeisel:
* paard altijd met hoofdstel en aan de longe en in een bak met zandbodem voor het geval dat ;)

Nou die laatste 2 zul je zelf al bedacht hebben, maar die eerste is echt een goede tip!
Zoon, (met lich beperkingen) reed ook op die manier erop. Evt zelf met beugels eraan als ze dat fijner vinden...

Inmiddels is dochter bijna 7 en heeft d'r eigen pony...

een voltegesingel hebben we niet voor de hand, maar het zadel heet dooraan een hoger deel waaraan ze zich kan vasthouden.
Longeerlijn is helaas niet mogelijk, hij heeft longevrees en dan word hij pas gevaarlijk als hij een longe ziet.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:24

Misschien een laat antwoord, maar mijn zusje van zes zit regelmatig op mijn kwpn (1,77 hoog en 20 jaar oud) dat gaat super, maar dan moet ik er ook bij zeggen dat het een heel erg lief paard is... Hier een foto:
Afbeelding
Afbeelding