Geen zin meer in rijden, wat doe je er aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Geen zin meer in rijden, wat doe je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:46

Hoi bokkers.

Ik weet niet zo goed waar ik het topic moet plaatsen, maar ik denk dat het hier wel past. Als dat niet het geval is, zou iemand hem dan even kunnen verplaatsen? :)

Ik denk dat iedereen wel zo eens een gevoel heeft van, nu heb ik geen zin meer om te rijden of ik stop er gewoon mee. Wel de laatste tijd, heb ik enorm veel last van dat gevoel. Ik heb er geen plezier meer in, en heb ook nergens een doel om naar toe te werken. Daarnaast, is het vertrouwen tussen mij en mijn Pownie ook wat verminderd vanwege heftig winterkriebels waar ze de laatste tijd vaak last van heeft...

Ik denk er aan om even te stoppen, maar ik kan mijn pownie niet op rust zetten. Ze doet het werk wel graag denk ik ergens... Maar, toch tijdens het werk merk ik ook aan haar dat ze niet meer de moeite doet die ze ervoor deed. Ik heb er vaak ook geen plezier meer in, en rijd omdat het eigenlijk gewoon moet.

Ik zit met de schrik, dat als ik nu ga zeggen ik stop met rijden. Ik effectief ook nooit meer op een paard kruip, een vriendin van me zegt dat dat even tanden bijten is. Maar dat dat nadien wel betert...
Toch zie ik m'n paard graag, en ben ik graag bezig met paarden. Als ik met paarden ben, en ik doe er iets mee voel ik me voldaan en kan niemand m'n dag nog stuk maken.

Ik had gedacht om eventueel grondwerk te doen met haar, zodat ze toch nog in beweging blijft. En voorlopig dan toch niet te rijden, maar misschien is al mijn werk dan voor niets geweest? En ik zou haar eventueel in halve stal willen aanbieden. Maar ook dan zit de schrik er in, dat ik niemand geschikt ga vinden. Of niemand die haar iets kan bij leren, ik wil haar gerust in halve stal aanbieden. Maar ik wil nadien ook nog steeds dezelfde pownie onder me hebben als er voor. En niet eentje dat mij dan weer gaat uittesten, of dingen heeft aangeleerd die fout zijn...

Heeft iemand soms het zelfde gevoel gehad als ik nu heb? Hoe lossen jullie het op... Ik weet het niet. Op dit moment zou ik het liefst van al, onze band weer sterk zien te krijgen. En gewoon te genieten van elkaar... Zonder al die verplichtingen...
Laatst bijgewerkt door Elles op 30-11-11 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Mandy

Re: Wat doe je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:54

ik heb dat zelfde gevoel gehad, ben ook iets bang aangelegd, maar altijd was na een week of 2 niet rijden dat gevoel weer terug... heb je niet een vriendin die hem/haar eens 2 weken kan rijden zoda jij kan uitvogelen hoe je je daarbij voelt en of de zin om te rijden weer terug komt?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:57

Jawel, die brengt haar uit op wedstrijd en springt regelmatig met haar. Maar kan max 1x de week ofzo, omdat ze zelf nog paarden te rijden heeft. En 1x de week is helaas te weinig... :(:)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:00

Ik reed eerst op een andere manege daar kreeg ik ook mijn twijfels en toen ging ik ergens anders rijden, misschien een idee om afwisseling te zoeken of iets totaal anders te gaan doen met je paardje dat kan ook helpn. Veel succes!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:03

Maar ja, ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen. M'n paardje kan heel erg veel, dressuur, springen, wandelen... :) Behalve grondwerk, daar hebben we ons nog niet echt mee bezig gehouden. Wel al is een keertje, maar niet veel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:03

Maar, het is toch helemaal geen schande als je niet zo veel lol hebt in het rijden? Ik heb om die reden heel bewust ervoor gekozen om een show/fokpaard aan te schaffen :) Voor mij is zo nu en dan erop prima, lekker duinritje oid. Dacht nog even dat mennen dan mijn ding was (dat niks voor je?) maar dat is het ook niet, ik vind shows gewoon het leukst :D Ik ben evengoed elke dag bij mn paardje hoor, das t punt niet, maar een werker is niks voor mij.. Grondwerk kan idd ook heel erg leuk zijn, misschien kun je eens kijken naar dressuur in vrijheid? Blijft je paardje toch in training :D

T is echt geen schande hoor, als je rijden niet het spannendste onderdeel van paarden vindt... :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:07

Ik heb dat zelf nog nooit gehad, zou ook niet best wezen aangezien rijden en lesgeven mijn werk is! :D Maar ik kan me jou gevoel wel heel goed voorstellen, ik krijg momenteel ook veel paarden te rijden omdat de eigenaren zelf liever niet op hun frisse paarden zitten. Helemaal stoppen met rijden is wel een hele drastische keus, ik zou als ik jou was kijken of je iemand kunt vinden die jou paard 2 of 3 keer per week wilt rijden. Kun jij de rest van de week lekker alleen wat poetsen en wat longeren ( mits paard natuurlijk wel dagelijks uit stal komt ) en eerst weer wat vertrouwen in je paar terug krijgen. Misschien dat je dan daarna eens na het longeren/ nadat iemand anders gereden heeft en ze braaf is, jij er weerk even op kunt. Want ik denk dat dat de voornaamste reden is dat je niet zoveel plezier meer in het rijden hebt? Succes iig! Is een lastige keus. Maar geef niet te snel op, ik ben bang dat je daar spijt van gaat krijgen.

Ohh ik zit je berichtje nog eens door te lezen en heb nu pas door dat je "gewoon" niet zoveel zin hebt? Dan zou ik even tanden op elkaar zetten en doorzetten, mocht je het over een maand of wat nog niet leuk vinden kun je altijd kijken wat je dan doet.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:16

Ik weet niet echt hoe ik het kan beschrijven. Ergens heb ik ook het gevoel dat ik op een punt ben gekomen dat ik niets meer bij leer, of amper nog iets bij leer van m'n pownie. Maar toch zie ik haar erg graag, ik heb een paar jaar geleden een Arabische volbloed gehad waar ik nooit van heb durven dromen om ooit echt dressuurmatig werk te doen. Dat was meestal gewoon lol met de knol, sinds ik Siska dan heb. Ben ik echt beginnen streven naar meer, en beter... En was ik altijd teleurgesteld als het niet lukte. Wat je zegt aukelizzy kan misschien ook wel kloppen. Ik ben geen durver, en mijn laatste val heeft mij ook best wel pijn gedaan. Waardoor ik nu denk dat ze elk moment kan wegschieten...

Ik heb dat gevoel al lang, die zin om niet meer te rijden... En het gaat maar niet over.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:16

Misschien eens wat anders gaan doen met je pony? Lange teugelen bijvoorbeeld, kan je alle oefeningen doen die je doet onder het zadel maar dan hoef je er niet op te zitten. Een kans voor je pony en jou om wat nieuws te leren (en het is nog ontzettend leuk om te doen ook :D )

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:54

Misschien sgw'en? dat is echt superleukom te doen.
Of misschien als je gaat lessen (als je dat nog niet doet) dat je meer motivatie krijgt?
Of uitbrengen op wedstrijd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:35

Maar waarom zou je je paard niet gewoon even vakantie geven? Heb je zelf ook pauze en mocht je weer willen beginnen gewoon weer rustig terug opbouwen. Of een bijrijder zoeken als je toch wil dat hij gereden wordt.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:41

Omdat ik er een jaar over gedaan heb om haar deftig op conditie te laten komen, in het begin was ze al aant het puffen na 15minuten rijden. :) Morgen ga ik beginnen met grondwerk, ik zou ook graag dressuur aan lange lijn willen proberen, maar weet niet hoe je daaraan moet beginnen....

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:11

Er is een hele goede en helemaal niet dure DVD van Piet Bakker, wordt alles super in uitgelegd! Als je googelt op piet bakker kom je denk ik wel op zijn site waar je die kunt bestellen. kost maar iets van 35 euro ofzo, dus valt heel erg mee!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:13

Bedankt Princeps!

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:15

Heel vervelend joh! Kan je niet gewoon eens andere dingen gaan doen? Een keer een buitenrit maken of mee doen aan een behendigheidswedstrijd oid? Of gezellig met andere mensen rijden, les nemen. Gewoon wat afwisseling en meer contact met andere mensen. Wie weet ga je het dan leuker vinden. ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:21

Ik zou zeggen, ga lekker grondwerken/lange teugelen misschien kan je nog niet longeren met dubbele lijnen en kan je daar iemand voor vinden om je dat te leren. Evt. zoek je er een bijrijder bij als je het idee hebt dat het vooral aan haar frisheid ligt dat je het niet leuk vindt en dan kan die haar misschien echt goed rijden waardoor jij de rest van de tijd haar ook weer fijn kan rijden.

Je zegt dat je weinig meer leert, heb je wel een goede instructrice? Misschien iemand zoeken die ervaring heeft met ietwat angstige ruiters? Anders is het misschien slim of je ergens kan kijken dat ze 24 uur buiten staat, kan ze lekker haar energie kwijt en dan is het ook echt niet zo'n probleem als je af en toe niet naar je paard gaat.

Ik heb ook vaak als het kouder wordt dat ik minder zin heb om te rijden, ik ben sneller moe doordat het eerder donker is. Ik vind het wel leuk om naar het paard toe te gaan, maar longeer bijvoorbeeld vaker. Of ik ga schriktraining doen. Wat ik ook wel herken is als je eenmaal serieus gaat rijden je het allemaal zo goed mogelijk wilt doen en je wel eens baalt als het minder gaat. Momenteel ben ik daarom tijdens het rijden gewoon weer van lol met je knol, dan gaan de serieuse dingen ineens ook weer goed (zoals makkelijk nagevelijk rijden etc, gewoon omdat je je handen loslaat ipv dat je het zo goed wilt doen dat je onbewust veel te veel doet).

En het is ook echt geen probleem om je paard gewoon een aantal weken vakantie te geven hoor, mits hij wel gewoon zijn energie kwijt kan (in een weiland oid). In een maand tijd is het echt niet ineens zijn conditie kwijt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:23

Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf probeert uit te zoeken waarom je het niet meer leuk vind. Er zijn imo namelijk 2 opties:
- Je vind het rijden echt niet meer leuk
- Je vind de omstandigheden waarin je rijd niet meer leuk

In het eerste geval is het beter om te stoppen, het is immers je hobby en een hobby moet gewoon leuk zijn. In het tweede geval is het zaak de omstandigheden aan te pakken zodat je het weer leuk gaat vinden! Dat kan je angst zijn (les nemen, evt zitles, zodat je zekerder van jezelf word is dan een optie) maar het kan ook het weer zijn, de kou, of het idee dat je niet vooruit gaat. Echter al die dingen kan je oplossen...Zorg voor goede kleding voor jezelf, kijk of je ergens binnen kan rijden, zoek iemand die jullie vooruit kan helpen met rijden, kortom zorg dat je plezier weer terugkomt.

Ik heb zelf ook een hele tijd gehad dat ik liever niet ging rijden. Bij mij kwam dat overduidelijk door de omstandigheden. Ik ben dol op mijn paarden en rijd heel graag, maar op de plek waar ze toen stonden had ik zoveel spanning, voelde ik mij zo onwelkom en werd ik daardoor zo onzeker dat ik daar liever helemaal niet meer kwam. Dat woog op een bepaald moment veel zwaarder dan de lol die ik haalde uit het rijden, en dan gaat het mis. Maar, inmiddels rijd ik dus wel weer met veel plezier (op een andere locatie) en is het duidelijker dan ooit dat ik echt heel graag paardrijd.
Probeer dus toch te vinden waar je probleem precies ligt, en kijk of je dat op kan lossen. Kan dat niet, dan kan je altijd nog stoppen...En ook dat is dan helemaal niet erg!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:30

Ik zou wel graag les willen nemen, maar heb momenteel nog geen werk. (Ben volop aan het soliciteren nu) En ik zit eigenlijk zo wat een beetje vast. Als ik dan al les zou nemen, zou ik ook echt van iemand grondig les willen krijgen. (Niet dat ik wil zeggen dat een beginnende lesgever geen les kan geven)

Ik weet niet wat ik heb, maar ik heb het gevoel al een tijd. Misschien verwacht ik te veel van haar, terwijl ik toch wel weet dat ze het kan. Ik ben altijd heel snel teleurgesteld als iets niet lukt van de eerste keer, ben ik triest en probeer ik het gewoon niet meer. Omdat ik het geduld er niet voor heb, allesinds niet bij het rijden. In omgang heb ik dan weer heel veel geduld...

De kou is niet zo zeer iets wat me bang maakt, of mijn zin weg neemt. Ik ben graag buiten, tussen de paarden... Om dan s'avonds thuis te komen en neer te ploffen in je bed en als een blok in slaap te vallen... Ik doe dat veel liever als heel de dag thuis te zitten, en constant maar aan één ding te denken. Werk, werk, werk...

Misschien dat het een hoop is van alles te samen, het dringt nu toch wel om werk te vinden. Maar daarnaast wil ik dan ook nog mijn diploma halen... Ik zit in de knoei, met het geen wat ik eigenlijk echt wil doen. Ik kan er gewoon geen beslissing in maken... Wil ik nu werken, ja ik wil werken want ik heb de centen nodig... Maar een diploma is zo belangrijk...

Noeka

Re: Geen zin meer in rijden, wat doe je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 20:50

Vandaag een poging gedaan tot grondwerk, maar is helaas niet gelukt... Ze was erg vrolijk (lees bokken, wegschieten) Haar aandacht was toch wel bij mij. Ze reageerde op straat opweg terug naar stal, wel op het halt teken. Ging ook deftig achteruit, maar buiten dat heb ik niet echt deftig met haar kunnen werken. Ze was echt heeeel vrolijk! :')

IhartDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:45

Dan rij je toch niet .... ik wil je paard wel hebben :p

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:08

Je gaf zelf aan dat je nu geen (goed) les hebt, mijn ervaring is dat het daar best aan kan liggen.
Ik was op een gegeven moment ook niet meer echt enthousiast. Vond het wel leuk om een beetje rond te hobbelen, maar meer ook niet. Wilde mijn pony niet wegdoen omdat het echt mijn maatje is, maar echt rijden kon me niet motiveren. Gelukkig is dat mijn pony niet erg, maar toch wel een beetje zonde.
Eigenlijk meer door toeval ben ik, via een stalgenootje, weer begonnen met privelessen bij een goede instructrice. Nou dat werpt zijn vruchten af. Mijn pony loopt op zijn oude dag beter dan hij de afgelopen 10 jaar heeft gedaan en ik ga elke dag met veel enhtousiasme rijden en ook weer op wedstrijd.

Kan me goed voorstellen dat dit bij jou ook kan helpen, te meer omdat je aangeeft het gevoel te hebben stil te staan. Is het niet mogelijk of af en toe goed les te nemen, hoeft niet elke week, maar misschien kan het je wel weer motiveren om te beginnen.

Verder ben je bang dat je niemand kan vinden die geschikt is om bij te rijden. Maar als je niet zoekt, vindt je zeker niemand. Dus misschien een advertentie plaatsen, wie weet reageert er wel iemand die goed met je paard aan de slag kan.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:36

Ik zou inderdaad proberen een nieuwe uitdaging te zoeken voor jullie beide. Grondwerk is inderdaad zo'n optie. Of misschien aangespannen rijden? Een keertje een cross les of endurance.

Ik weet niet of je altijd alleen bent bij je paard en/ of met rijden, maar voor mij werkte het goed om wekelijks met mijn paard naar de les van de vereniging te gaan. Voor de gezelligheid, het werken aan verbetering aangezien je elke week "getoetsd" wordt en een soort stok achter de deur om ook tussen de lessen door bezig te blijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:25

Lekker de wei op voor de winter, geloof me: tegen het voorjaar heb je wel weer zin hoor!
(ik heb ieder jaar een geenzinperiode tussen november en maart :j )

Als het puur het gemis aan uitdaging is: les nemen! Het scheelt zoveel als je met huiswerk rijdt en je weet waar de vooruitgang moet liggen :j

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:02

Ik heb ook geregeld geen zin meer.. Een jaar of 3 geleden heb ik mijn vorige paard ik denk wel 4 maanden stil gezet.. En ook echt gewoon 2 maanden niet geweest.. :o ( was in de zomer paard stond gewoon 24/7 in een grote groep.

Nu heb ik vaak ook geen zin om te rijden.. Dan ben ik er eenmaal heb ik gepoetst en denk ik * zucht* wat doe ik hier... Njha uiteindelijk haal je jezelf dan toch maar over om er even op te stappen.. Al is het maar een half uur... Paard word ook lui heeft ook geen zin Draaf je aan gaat gelijk die kop omhoog, en heb je het meteen alweer helemaal gehad.. stap je af en heb je de eerste week weer geen zin.. Stap je naar een week weer eens op loopt t paard fijn,, en dan rij ik het liefst weer een maand dagelijks..
Het is gewoon zo apart.. Ik moet zeggen dat ik nu al zeker een jaar dagelijks zo niet wekelijks rijd. De dagen vanaf januari dat ik NIET ben geweest kan ik op 1 hand tellen :D

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:11

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik heb ook van die periodes.
Dat zijn altijd de periodes dat niks lukt en dat er ook geen vooruitgang in zit.
Dit is bij jou ook zo.
Ik heb altijd dat als het ook maar weer een tikkeltje beter gaat dat ik er dan weer zin in heb.
Voor je paard is het ook niet leuk als jij gaat rijden omdat het moet.
Maak een keer een switch. Rijd je wel is buiten? Longeer je wel is? Spring je ook voor de afwisseling?
Grondwerk heeft echt mijn interesse niet...
Misschien heb je hier iets aan.