tweede wedstrijd op manege met een nieuwe fries, tips graag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

tweede wedstrijd op manege met een nieuwe fries, tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:27

hey

ik heb komende zaterdag een wedstrijd, en heb er samen met janke de fries waar ik op rijdt sinds een tijdje
, er heel veel zin in!!
nou vraag ik van jullie graag wat tips omdat dit een nieuw paard voor me is, zoal
waar ik rekening mee moet houden etc. kan alle tips gebruiken ,
we hadden deze vrijdag les en ze wilde niet naar de andere bak ( we hebben er twee naast elkaar met ertussen een gang )
steeds opnieuw geprobeerd en toe moest mijn instructrice haar pakken , hebben jullie hier advies voor?

verder heeft ze maar 5 voortanden , en vind aan de teugel dus wat te vroeg omdat ze me nog niet zo goed kent
( de manege eigenaar is de enige die haar het bit mag indoen ze accepteert mij nog niet ) , ik ga haar niet dwingen die dag om het bit in te doen
heb het een keer gebprobeert en ze gooide meteen haar hoofd omhoog omdat ze bang is dat ik haar tanden eruit ram
ben toen meteen gestopt , dus vraag hier ook advies van jullie voor!

gr hackny

Martine

Re: tweede wedstrijd op manege met een nieuwe fries, tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:28

WD-V -> MA

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:48

Ik zou met inrijden gewoon veel oefeningen doen en laten zien wie er de baas is zodat zij niet opeens in de proef beslist niet meer naar de andere kant van de bak te gaan.
Dus veel overgangen rijden en als ze niet meteen luistert en naar de volgende gang gaat meteen een klein tikje met de zweep :)

Succes alvast! :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:13

Anne_26 schreef:
Ik zou met inrijden gewoon veel oefeningen doen en laten zien wie er de baas is zodat zij niet opeens in de proef beslist niet meer naar de andere kant van de bak te gaan.
Dus veel overgangen rijden en als ze niet meteen luistert en naar de volgende gang gaat meteen een klein tikje met de zweep :)

Succes alvast! :)

hey ok das een goeie indd bedankt!!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:13

verder niemand??
plees help me

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:11

Zorg dat je er echt op tijd bent, zodat je alle tijd hebt om je paard voor de wedstrijd lekker te poetsen, invlechten, opzadelen en zelf om te kleden. Als het met het bit niet zo snel lukt, vraag dan de manege-eigenaar om te helpen zodat er zo min mogelijk stress bij komt kijken. Ga op tijd losrijden zodat je echt de tijd hebt om je paard los en aan de hulpen te krijgen. Lekker lang instappen, draven aan de lange(re) teugel en daarna wat meer oppakken. Zoals Anne_26 ook al zei, laat merken dat jij de leiding hebt en dat ze op jouw hulpen moet reageren. Zorg vooral voor ontspanning, dat is heel belangrijk. Neem de tijd voor alles, wees duidelijk naar het paard toe wat de bedoeling is, werk toe naar ontspanning en geniet ervan! :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 17:32

Girassol schreef:
Zorg dat je er echt op tijd bent, zodat je alle tijd hebt om je paard voor de wedstrijd lekker te poetsen, invlechten, opzadelen en zelf om te kleden. Als het met het bit niet zo snel lukt, vraag dan de manege-eigenaar om te helpen zodat er zo min mogelijk stress bij komt kijken. Ga op tijd losrijden zodat je echt de tijd hebt om je paard los en aan de hulpen te krijgen. Lekker lang instappen, draven aan de lange(re) teugel en daarna wat meer oppakken. Zoals Anne_26 ook al zei, laat merken dat jij de leiding hebt en dat ze op jouw hulpen moet reageren. Zorg vooral voor ontspanning, dat is heel belangrijk. Neem de tijd voor alles, wees duidelijk naar het paard toe wat de bedoeling is, werk toe naar ontspanning en geniet ervan! :)

wat een super ideen zeg!!
ja ga er lekker vroeg heen dan heb ik genoeg tijd om alles voor te berijden
en indd ga zrker zorgen dat ze lekker losloopt en ontspannen is
mega bedankt!!!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:09

hackny schreef:
Girassol schreef:

wat een super ideen zeg!!
ja ga er lekker vroeg heen dan heb ik genoeg tijd om alles voor te berijden
en indd ga zrker zorgen dat ze lekker losloopt en ontspannen is
mega bedankt!!!

Graag gedaan, laat even weten hoe het is gegaan he! :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:57

@ Girassol zal ik zeker doen

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:23

hey mensen!
nou had vandaag wedstrijd en moest meteen na twee ruiters in de bak
was te laat oeiii!!
ze was lekker ontspannen ondanks ik meteen moest draven enzo
deed ze echt goed haar best! ben wel laaste maar we zagen er super uit
en hebben ondanks de stress genoten
tweehonder en drie puntjes binnen! ( dus die drie zijn mooi megenomen )
beter dan me eerste wedstrijd dus ben echt dik tevreden!
gr hackny

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:53

Heel fijn dat het zo leuk was en dat je tevreden bent, lekker zo door gaan :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:02

Girassol schreef:
Heel fijn dat het zo leuk was en dat je tevreden bent, lekker zo door gaan :j

bedankt!
zal ik zeker doen we gaan lekker door met rijden