Ik zit in tweestrijd. Ik weet niet wat ik moet doen
Misschien dat jullie me kunnen helpen? Bij de stal waar ik eerder Vriska heb verzorgd, en nu 2 shetjes (Jut&Juul) verzorg, staat nog een fjord. Bonja is haar naam, en zij is nu 6 jaar. Bonja is een ongelofelijk lief beestje maar heeft ook erg veel energie. Ivm tijdgebrek word zij nu helaas maar 2/3 keer per week voor de kar bereden terwijl het voor haar eigenlijk beter is als ze echt elke dag even haar energie kwijt kan. De paarden komen nu niet meer op het land maar staan overdag in het paddock, dit is ongeveer een halve volte. Hier kan zij haar energie dus ook niet goed kwijt.
Ik heb haar een tijdje gelongeerd/aan de lange lijnen gezet en dat deed ze eigenlijk erg goed. Maar ik deed toendertijd Vriska nog, en ik redde het gewoon niet om na school én Vriska én Bonja te doen. Dus ging ik eigenlijk alleen nog maar met Vriska verder.
Nu Vriska is overleden (zie profiel
) verzorg ik de twee shetjes, maar ik wil eigenlijk heel graag ook nog weer met Bonja aan de slag. Ik heb haar daarvoor al 2x gelongeerd, maar dit ging niet echt soepeltjes aangezien ze helemaal los ging en de volgende dag bijna niet kon lopen van de spierpijn... Dus dat vond de eigenaar niet zo'n goed idee.
Maargoed, Bonja staat nu wel veel stil.
Mijn probleem met Bonja is eigenlijk dat ik haar niet vertrouw. Bij het longeren/lange lijnen moet je haar al dondersgoed in de gaten houden, omdat ze anders gewoon onder het touwtje doorrent en weg is. Onder het zadel kan zij ook zo ineens haar gekke 5 minuten hebben, en even een flinke rodeo geven. Nu ben ik totaal niet bang om te vallen, maar ik blijf er dan wel over nadenken. Ik zou graag met haar gaan rijden, maar als ik haar niet vertrouw denk ik niet dat dat verstandig is...
Wat zouden jullie doen? Als je echt graag iets met een paard wilt doen. Je verstand zegt: Doen, neem les, vraag hulp aan de eigenaar, laat er evt iemand anders eerst op rijden. Maar je gevoel zegt: Nee, dit vertrouw je niet.
En ik weet gewoon, als we eenmaal op weg zijn en we hebben elkaar echt gevonden dat ze door het vuur gaat voor je. Ze wilt zo graag werken, maar is gewoon heel speels. Bokken enzo doet ze ook echt niet uit valsigheid, maar meer uit speelsigheid...
Bedankt voor het lezen iig

Nee is er niet